The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Martijn M

Jan,

Eventuele verklaringen voor je ervaring van een localiseerbaar sublaag zou ik niet onmiddellijk zoeken in iets dat in strijd is met wat we weten over hoe ons gehoor werkt. Richting horen in het sublaag kan in principe niet, maar toch nemen we de richting van de bron vaak waar. Dit komt dan echter door de harmonischen, waarvan we wel kunnen horen waar ze vandaan komen.

Je geeft aan dat de subs nu wellicht wat te conservatief staan afgesteld. Betekent dit dat je in vergelijking met de opstelling van de Dynaudio's en de sub nu relatief weinig sublaag hebt? Een sterk aanwezig laag kan geluiden hoger in frequentie maskeren. Als je laag betrekkelijk zwak in niveau is, hoor je in verhouding meer van de harmonischen, wat een betere localiseerbaarheid van de trom zou kunnen verklaren.

Dit is ook één van de redenen waarom sommigen een betere imaging en detailweergave toeschrijven aan mini-monitors, waar feitelijk geen echt laag uit komt.
Dutch & Dutch

Jean Sibelius

En ondertussen zijn we gearriveerd op de 100 pagina's in dit topic! O0 (wederom een kleine mijlpaal) :D

Afgelopen vrijdag zijn mijn gemodificeerde speakerkabels (voorzien van nieuwe terminals aan de speakerzijde) binnengekomen (complimenten voor Hifinesse voor de snelle actie). Vrijdagavond natuurlijk meteen aansluiten en luisteren, maar dat was een koude douche (absoluut geen focus in het mid- en hoog frequentiebereik, oeps) :nervous: :nervous:. O ja, inspelen van kabels geldt waarschijnlijk ook voor nieuwe terminals?!? Dus sinds vrijdag staat de set-up aan met een 'burn-in' CD-tje te rauchen en het gaat gelukkig hard de goede kant op. Gisteravond wat muziek geluisterd en nog een film gekeken (zonder center speaker) en dat was al goed te vreten. Ik probeer nog minimaal zo'n 50 uurtjes te 'sweapen' voor donderdagavond, want dat is het moment waarom 'definitief' bepaald gaat worden waar de speakers exact komen te staan, et cetera. Leuke hobby!

Citaat van: Atmoz op mei 30, 2013, 21:24:53
Wow Jan, ik was al een tijdje niet meer hier geweest, maar je ruimte en alles eromheen hakt er meteen weer in. Ge-wel-dig zeg :worship: :pompom:
Bedankt Atmoz en welkom terug in dit topic! Is wel een vrij rigoureuze stap om na bijna 15 jaar af te stappen van Dynaudio (als fronts), maar uiteindelijk allemaal goede veranderingen in een zoektocht naar het 'ultieme doel' (wat dat ook moge zijn) :).

Citaat van: Atmoz op mei 30, 2013, 21:24:53
Ik ga mezelf beloven wat vaker te kijken hier. Krijg ik goede zin van O0
Goed om te horen! (en hier krijg ik ook weer goede zin van). :happy:

Citaat van: Atmoz op mei 30, 2013, 21:24:53
Veel plezier met kijken en luisteren!
Thanks! Gisteravond voor de eerste keer een filmpje gekeken samen met Angelie in combinatie met deze nieuwe front speakers en dat is goed bevallen.

Citaat van: J.H op mei 31, 2013, 09:30:02
Het is natuurlijk een persoonlijke smaak, ikzelf zou onrustig worden van de hoeveelheid luidspreker units. Misschien is 't al eerder ter sprake gekomen maar zitten er frontjes/roosters op/bij?
Er zitten (helaas) geen frontjes bij deze speakers. Persoonlijk heb ik met de Dynaudio's altijd gespeeld zonder frontjes (tenzij er kleine kinderen op bezoek kwamen), omdat ik vaak toch hoor/merk dat het zonder frontjes iets beter klinkt. Bij deze VR10's geen keuze mogelijkheid, ze zitten er simpelweg niet bij.

Citaat van: J.H op mei 31, 2013, 09:30:02
Inderdaad is er ook altijd een periode van wennen aan iets... Jouw ruimte verleent zich in ieder geval wel voor zo'n 'groots' systeem. Veel plezier ermee!  :headbanging:
Bedankt! Gaat helemaal lukken.

Citaat van: keyser op mei 31, 2013, 11:39:05
Eventuele verklaringen voor je ervaring van een localiseerbaar sublaag zou ik niet onmiddellijk zoeken in iets dat in strijd is met wat we weten over hoe ons gehoor werkt. Richting horen in het sublaag kan in principe niet, maar toch nemen we de richting van de bron vaak waar. Dit komt dan echter door de harmonischen, waarvan we wel kunnen horen waar ze vandaan komen.
Zodra de luidsprekerkabels zijn ingespeeld (zie boven) en alles is ge-fine-tuned, zal ik nogmaals luisteren naar o.a. Yim Hok Man.

Citaat van: keyser op mei 31, 2013, 11:39:05
Je geeft aan dat de subs nu wellicht wat te conservatief staan afgesteld. Betekent dit dat je in vergelijking met de opstelling van de Dynaudio's en de sub nu relatief weinig sublaag hebt? Een sterk aanwezig laag kan geluiden hoger in frequentie maskeren. Als je laag betrekkelijk zwak in niveau is, hoor je in verhouding meer van de harmonischen, wat een betere localiseerbaarheid van de trom zou kunnen verklaren.
Gehoormatig zit ik al behoorlijk in de buurt van wat ik had en wat het mijn inziens moet zijn om over het hele frequentiegebied neutraal te klinken c.q. te meten. Het 'grootste' probleem met de klasse-D versterkers van deze VR10's is vooral dat de level-setting erg gevoelig is en niet lekker afleesbaar is (daar waar je met de DD-18 in discrete stapjes van 1 naar 99 kon lopen, heb je nu een knop die in circa 270 graden van 0 naar 100 loopt). Ik kan nu proberen om gehoormatig die laatste 1% te horen (wat erg lastig c.q. onmogelijk is) of ik wacht nog een paar dagen totdat ik zeker weet waar alles komt te staan en ga dat echte fine-tunen op basis van metingen/luistersessies. Er is echt meer dan voldoende hoogwaardige bas en mogelijk dat de 'leen speaker kabel' ook wat minder druk gaf in het laag. De Nordost frey liet destijds horen, wat een goede luidsprekerkabel kan doen. Concreet: het heeft weinig zin om alles nu al te optimaliseren, want zeer grote kans dat het toch een 'sub-optimum is'. Gehoormatig klinkt het geluidsbeeld nu evenwichtig, maar ik merk met name bij 'demo' stukjes, dat de DD-18 iets meer bulderde (maar dan positief), vandaar mijn opmerking.

Citaat van: keyser op mei 31, 2013, 11:39:05
Dit is ook één van de redenen waarom sommigen een betere imaging en detailweergave toeschrijven aan mini-monitors, waar feitelijk geen echt laag uit komt.
Klopt meestal is meer laag meer een last dan een lust.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Zymotic

Ik wil je even complimenteren met het feit dat je steeds zo uitgebreid terug reageert. Zo is voor een ieder ook leuker om met je mee te leven en te genieten!

Raphie

JBL PRX Power!

Jean Sibelius

Hoi allemaal,

Sinds lange tijd eindelijk weer even actief op het forum! :) ::)

De afgelopen tijd ben ik erg druk bezig geweest voor mijn werk, dus van muziek luisteren en/of films kijken in de ruimte is helaas weinig terecht gekomen (en helaas al helemaal niet om hier op het forum rond te neuzen, sorry!). Het belangrijkste wat wel in de ruimte is gebeurd, is voornamelijk het verder afstellen/plaatsen van de main- en subtowers daarbij geweest. Zodra dat 'optimaal' staat afgesteld (zie hieronder), ga ik verder met het inregelen van de achter speakers. Ten opzichte van de initiële opstelling waarvan ik op 25 mei een foto hier op het forum heb geplaatst, bleek er nog wel degelijk een verbetering realiseerbaar ten aanzien van het sublaag waarbij momenteel de subtowers verder in de hoeken zijn geplaatst (tevens optisch veel aantrekkelijker!) en waarbij genoemde subtowers beide 90 graden naar binnen staan ingedraaid. Helaas blijkt het niet mogelijk om puur door met plaatsing van de main-/subtowers en de onderlinge cross-over frequentie te spelen een (nagenoeg) vlakke frequentie response te realiseren. Er blijft een hardnekkige dip in de frequentie overdracht aanwezig, die alleen op te lossen is door de cross-over frequentie op de subtower versterkers hoger te zetten hetgeen helaas tevens resulteert in het versterken van een room-mode bij 80Hz (welke gehoormatig vele malen storender is dan de dip). De cross-over frequentie staat daarom vooralsnog minimaal, wat in de praktijk betekent dat een afval van de bijdrage van de sub towers vanaf 50 – 60Hz begint op te treden. Idealiter zou deze afval nog iets eerder beginnen omdat de sub towers nog net een kleine beetje lift van genoemde room-mode tot gevolg hebben.

Uiteindelijk heb ik na lang zelf proberen een e-mail gewaagd aan de geestelijke vader van deze speakers: 'Albert von Schweikert', met daarin de tussentijdse resultaten en wat vragen die hierbij open blijven staan. Hij (h)erkende het probleem en gaf aan dat verder schuiven met de speakers mogelijk nog iets verbetering op zou leveren qua (sub)laag, maar dat het uiteindelijk toch een 'sub-optimum' zou zijn qua klank, welke gehoormatig misschien niet eens te prefereren zou zijn ten opzichte van de huidige situatie. Begrijp me niet verkeerd: in de dagelijkse realiteit is dit 'puristisch audiofiel muggenziftte', maar als je luistert en weet waar de dip zit, dan denk(!) je hem te kunnen horen en dat is iets wat niet past in mijn 'audiofiele streven'.

Ondertussen heb ik wat met hem op-en-neer gemaild (erg leuk om te ervaren hoe enthousiast en behulpzaam iemand van zijn kaliber nog steeds kan zijn!). Het uiteindelijke (beste) advies van Albert is om toch met een DSP aan de slag te gaan (à la Velodyne) maar hij adviseert in dit geval een DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core unit (ik heb ondertussen al verschillende lovende recensies met betrekking tot deze DSP gevonden op het Internet). Ik ga nu eerst maar eens bij mezelf te raden of ik de desbetreffende dip eigenlijk wel vervelend genoeg vind om een dergelijke DSP aan te schaffen en in de keten op te nemen (het blijft natuurlijk wel een extra schakel in de keten).

Dit is de huidige status van dit project, dus vooralsnog nog wat experimenteren en waar mogelijk luisteren en binnen afzienbare tijd om knopen door te hakken.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Zymotic op juni  3, 2013, 19:59:34
Ik wil je even complimenteren met het feit dat je steeds zo uitgebreid terug reageert. Zo is voor een ieder ook leuker om met je mee te leven en te genieten!
Graag gedaan en ik vind het natuurlijk leuk dat iedereen zo enthousiast reageert, commentaar geeft en mee leest! :)

Citaat van: Raphie op juni  3, 2013, 20:01:32
referentieset en verslag!  O0
Bedankt voor je complimenten 8)!


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

chansig

Ik heb zo'n anti mode....Als je niet te ver uit de buurt woont is een avondje op en neer rijden geen probleem. Beetje win/win....jij kan testen en ik kan je setje  :D zien/horen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Madhouse

Hee Jan, zijn de subtowers te vergelijken met 4 DD18's opgestapeld of is het nog indrukwekkender? Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Jean Sibelius

Citaat van: chansig op juli 20, 2013, 17:11:54
Ik heb zo'n anti mode....Als je niet te ver uit de buurt woont is een avondje op en neer rijden geen probleem. Beetje win/win....jij kan testen en ik kan je setje  :D zien/horen.

Gr Hans
PM terug :)

Citaat van: Madhouse op juli 20, 2013, 17:20:30
Hee Jan, zijn de subtowers te vergelijken met 4 DD18's opgestapeld of is het nog indrukwekkender? Ik kan me er moeilijk een voorstelling van maken.
Moeilijk te zeggen... Ze zijn in ieder geval goed genoeg om definitief te besluiten om de DD-18 in de verkoop te doen :).
Het hele grote voordeel: (nog) meer vermogen, links en rechts en aanzienlijk meer conus oppervlak. Resultaat: enorme (gecontroleerde) druk in het laag die een DD-18 en het live-gevoel met stip evenaart. Het nadeel tov een DD-18 heb je hierboven ook al kunnen lezen... het ontbreken van een (goede) DSP maakt het goed afstellen en plaatsen aanzienlijk complexer en tijdrovender. Tja, niets is perfect :)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Madhouse

Hmmm moeten we onze m&g die we eigenlijk in maart al hadden maar snel gaan verzlveren. Nodig Philip daar ook maar bij uit dan zullen we je nog even wat gekker maken over de CA Diamnds :D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Bas Akkerman

Als ik het goed begrijp kun je de DD18 dus niet zo instellen dat ze de dip bij 50-60 hz verhelpen? Dus de subtowers van de VS iets hoger zetten zodat ze minder hard hoeven te werken en de DD18 (met DSP) daarop aan laten sluiten. Kan best dat ik je niet goed heb begrepen en dat je deze optie al lang hebt bedacht. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 09:00:43
Als ik het goed begrijp kun je de DD18 dus niet zo instellen dat ze de dip bij 50-60 hz verhelpen? Dus de subtowers van de VS iets hoger zetten zodat ze minder hard hoeven te werken en de DD18 (met DSP) daarop aan laten sluiten. Kan best dat ik je niet goed heb begrepen en dat je deze optie al lang hebt bedacht. ;)
Zoals ik het lees draait Jan nu zonder de DD...wat op papier idd eigenlijk zou moeten kunnen...ware het niet dat de VS's wat rekenkracht (b)lijken te ontberen in de vorm van een DSP.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 09:26:53
Zoals ik het lees draait Jan nu zonder de DD...wat op papier idd eigenlijk zou moeten kunnen...ware het niet dat de VS's wat rekenkracht (b)lijken te ontberen in de vorm van een DSP.
Dan zou ik de VS zo min mogelijk laten "rekenen" en dat de DD18 laten doen. Al begrijp ik uit Jans verhaal dat hij de impact van de VS ook hooglijk waardeert. Impact versus een gelijkmatiger (en hoorbaar?) frequentieverloop.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78


Dirk

de vraag is natuurlijk of je dat wel wil, met een systeem van dit kaliber...een DD gaan inzetten enkel en alleen om één dip in de curve weg te werken.
't verbaast me eigenlijk wel dat de VS's simpelweg geen DSP aan boord blijken te hebben, althans zo lees ik het toch.
als schuiven met die laag-towers dan niet het gewenste/verhoopte resultaat brengt, ben je idd aangewezen op externe ingrepen zoals Jan van Albert VS. te horen kreeg.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Former member 78

Als audiofiel wil je dat niet.
Maar als je een waanzinnig klinkend systeem ermee krijgt, ...
Ik ga strak ook met 6 subs spelen, terwijl het met de fronts niet nodig is.

Of Jean moet Keyser eens vragen om te helpen, die heeft er ook aardig wat verstand van.

Bas Akkerman

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 10:32:50
de vraag is natuurlijk of je dat wel wil, met een systeem van dit kaliber...een DD gaan inzetten enkel en alleen om één dip in de curve weg te werken.
't verbaast me eigenlijk wel dat de VS's simpelweg geen DSP aan boord blijken te hebben, althans zo lees ik het toch.
als schuiven met die laag-towers dan niet het gewenste/verhoopte resultaat brengt, ben je idd aangewezen op externe ingrepen zoals Jan van Albert VS. te horen kreeg.
Ik begrijp je punt, dat zou het systeem niet nodig moeten hebben. Maar als je, zoals Jan, al een DD18 hebt kun je die wellicht puur gebruiken om die dip weg te werken. Als je die dip uiteraard hoort en storend vindt en de "toevoeging" van de DD18 de weergave van de VS niet minder maakt.

Jan, weet Albert von Schweikert dat je een DD18 hebt? Ik ben wel benieuwd naar de reden om een anti-mode in te zetten in plaats van de DD18.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jean Sibelius

Citaat van: Madhouse op juli 20, 2013, 18:20:36
Hmmm moeten we onze m&g die we eigenlijk in maart al hadden maar snel gaan verzlveren. Nodig Philip daar ook maar bij uit dan zullen we je nog even wat gekker maken over de CA Diamnds :D
We zullen binnenkort eens wat agenda's trekken om wat te plannen. Philip had inderdaad al aangeven enkele CA-plates mee te willen nemen ("ik wil het niet horen, ik wil het niet weten, ...", maar daar kom ik waarschijnlijk niet mee weg) ;) ;D

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 09:00:43
Als ik het goed begrijp kun je de DD18 dus niet zo instellen dat ze de dip bij 50-60 hz verhelpen? Dus de subtowers van de VS iets hoger zetten zodat ze minder hard hoeven te werken en de DD18 (met DSP) daarop aan laten sluiten. Kan best dat ik je niet goed heb begrepen en dat je deze optie al lang hebt bedacht. ;)

Hoi Bas. Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet geprobeerd (alleen heel kort overwogen). Zoals aangegeven heb ik (helaas) de laatste tijd weinig tijd gehad om wat te pielen met de set-up, maar ik zou c.q. had de DD-18 alleen maar willen houden voor nog meer punch in het laag. Zoals aangegeven heb ik hem daar niet voor nodig. De desbetreffende dip zit bij 100Hz en daar kan de DD-18 nog wel wat betekenen, maar de hele grote vraag is of je een derde systeem (naast de main-towers en sub-towers) wilt gebruiken om alleen een dip weg te werken. Het VS-systeem is waanzinnig mooi, maar ook behoorlijk eigenzinnig qua ontwerp. Het Links en Rechts signaal wordt vanuit de processor doorgegeven naar de L en R mono-eindversterkers. Achter op de VS-maintowers wordt dit L en R signaal direct doorgestuurd naar de klasse-D versterkers via een High-Level input naar de L en R sub towers. Ik gebruik hierbij helemaal geen subwoofer uitgang of iets dergelijks (die staat al 2 maanden uit). Door te schuiven met de towers en te spelen met Level en Cross-over frequentie op de klasse D-versterkers heb ik momenteel een nagenoeg vlakke karakteristiek vanaf 18 Hz. Er zit alleen een dip(je) bij 100Hz. Als je de frequentie overdrachten meet, dan valt het op, als je muziek luistert niet (althans ik hoor het niet). Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat het onverstandig is om deze tekortkoming te compenseren met een extra subwoofer, want je introduceert mogelijk (ongewild) meer ellende dan dat het oplost (alhoewel ik jarenlang de C4's op Large en de DD-18 mee heb laten spelen). Wat mij betreft lijkt me dit vooralsnog nog niet de manier om te gaan bewandelen, maar zolang ik geen definitief besluit heb genomen houd ik het zeker in mijn achterhoofd.

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 09:26:53
Zoals ik het lees draait Jan nu zonder de DD...wat op papier idd eigenlijk zou moeten kunnen...ware het niet dat de VS's wat rekenkracht (b)lijken te ontberen in de vorm van een DSP.
Inderdaad. De DD-18 staat nu achter de bank werkeloos toe te kijken. Deze VS's hebben wel wat opties voor correctie (level, cross-over, 25Hz-boost, +/- phase), maar niet zo'n mooie DSP als bv. de Velodyne. Overigens heb ik bij Albert nagevraagd of het nieuwe VS vlaggenschip (de VR100-SX) wel voorzien is van een DSP en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Dit bevestigt wat mij betreft alleen maar datgene waar Albert in gelooft, maar ik wil initieel in principe zo min mogelijk afbreuk doen aan zijn oorspronkelijke ontwerp filosofie.

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 09:48:06
Dan zou ik de VS zo min mogelijk laten "rekenen" en dat de DD18 laten doen. Al begrijp ik uit Jans verhaal dat hij de impact van de VS ook hooglijk waardeert. Impact versus een gelijkmatiger (en hoorbaar?) frequentieverloop.
Hoe meer ik het over na denk, hoe meer ik het idee eigenlijk zie zitten. Ik 'gruwel' namelijk van het idee om eveneens een DSP in het signaalpad van de fronts te zetten, maar eerlijk gezegd is dit nergens op gebaseerd (alhoewel: ik heb ruimte correcties gehoord, die inderdaad het 'boomen' verminderde, maar tevens de dynamiek van het systeem de nek om draaide). Ik heb jarenlang 2.1 stereo gespeeld en na de halve audioclub recentelijk op bezoek gehad te hebben (met de C4's nog als fronts), heb ik nergens een negatieve reactie gehoord bij het gebruik van de DD-18 ('afgezien van een enkeling die die de plaatsing van de grote trom minder vond bij slechts een extreme opname'). Ondertussen heb ik ook met Ron van Anti-mode contact gehad en hij pareert mijn 'Less is More' met 'Less is more Boom' (overigens ook hier complimenten voor de snelheid en de uitgebreidheid van de reactie op mijn vragen). Al met al maakt dit de hobby ook wel weer interessant. Mijn idee is eigenlijk om de VS zoveel mogelijk c.q. alles te laten doen omdat dit een onderling op elkaar afgestemd systeem is (en eerlijk en principieel gezegd: voor dit geld moet het eigenlijk ook alles en compromisloos kunnen doen!) Desalniettemin voeg ik een derde pad toe als mogelijke oplossingsrichting: 1) niets doen; 2) DSP toevoegen mbv bv. Anti-mode voor stereo; 3) Wederom 2.1 gaan spelen (met een minimale bijdrage van de DD-18).

Citaat van: ArjanR1 op juli 21, 2013, 10:20:53
Denk dat die DD het dipje prima aan moet kunnen vullen.
Misschien gewoon de moeite waard om het te proberen, alhoewel het wel weer erg 'druk' begint te worden bij de voorwand ;).

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 10:32:50
de vraag is natuurlijk of je dat wel wil, met een systeem van dit kaliber...een DD gaan inzetten enkel en alleen om één dip in de curve weg te werken.

Correct. Gevoelsmatig zeg ik ook dat het bizar is dat je een 'mug' moet gebruiken om een 'olifant' te corrigeren. Desalniettemin, ik heb het niet geprobeerd en dus niet gehoord wat het mogelijke effect kan zijn (en mag en kan er daarom niet over oordelen). De C4's + DD-18 was een meer dan goede combinatie (ik gebruik bewust maar niet het woord perfect voordat iedereen dan begint over het feit dat ik deze combinatie heb vervangen door het VS-systeem) ;-). Voor de oplettende lezers onder jullie: ik heb nog steeds niets verkocht en ik heb zelfs nog plakband op de vloer zitten waar alles speakers stonden voor de komst van het VS-systeem.

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 10:32:50
't verbaast me eigenlijk wel dat de VS's simpelweg geen DSP aan boord blijken te hebben, althans zo lees ik het toch.
Klopt, maar dit is destijds een bewuste keuze van de ontwerper geweest (dit systeem is ondertussen 6 à 7 jaar oud en toen was DSP pas net in opkomst). Zoals eerder geschreven: had ik het niet gemeten, dan had ik het niet geweten. De vorige eigenaar is afgelopen week op bezoek geweest en gaf toe dat de bas response (nu al) beter klinkt dan in zijn situatie (een ruimte van 11 x 7 x 3 meter met een meer dan bovengemiddelde akoestiek). Toine is destijds bij hem thuis geweest en het advies was: "niets (meer) aan doen".

Citaat van: Dynky op juli 21, 2013, 10:32:50
als schuiven met die laag-towers dan niet het gewenste/verhoopte resultaat brengt, ben je idd aangewezen op externe ingrepen zoals Jan van Albert VS. te horen kreeg.
Klopt, alle mogelijke opties ter verbetering puur door schuiven met luisterplek, main-towers en sub-towers zijn ondertussen uitgeprobeerd en niets (b)lijkt afdoende te helpen, dan heb je 2 opties: 1) accepteren zoals het is of 2) onderzoeken wat de mogelijkheden ter verbetering zijn en dan besluiten: ja/nee om er iets aan te gaan doen. Optie 1) past niet in mijn manier van denken en deze hobby bedrijven, dus we gaan voor optie 2). Albert was vrij resoluut in zijn antwoord: 'DSP' met daarbij een hele specifieke voorkeur voor de Anti-mode.

Citaat van: ArjanR1 op juli 21, 2013, 10:46:12
Als audiofiel wil je dat niet.
+1

Citaat van: ArjanR1 op juli 21, 2013, 10:46:12
Maar als je een waanzinnig klinkend systeem ermee krijgt, ...
Ik ga strak ook met 6 subs spelen, terwijl het met de fronts niet nodig is.
Tja, dat blijft natuurlijk altijd het ultieme doel. Feitelijk is het dat al (vind ikzelf) en zoals ik eerder deze week schreef: 'het is audiofiel muggenziften', maar het is iets waarvoor ik op korte termijn wil besluiten of ik het zo laat of dat ik het aan ga pakken (en zo ja, hoe).

Je hebt altijd baas boven baas! ;). Maar waarom zoveel subs eigenlijk? Een mogelijke oplossing die Albert ook gaf was om de main towers in de hoeken voor in de ruimte te zetten en de subtowers in de hoeken achter in de ruimte. Dit zou wel het basprobleem oplossen, maar hij gaf ook direct toe, dat ik daarmee met grote waarschijnlijkheid andere problemen zou introduceren (o.a. een bepaalde mate van kleuring wat zeker geen verbetering op zou leveren).

Citaat van: ArjanR1 op juli 21, 2013, 10:46:12
Of Jean moet Keyser eens vragen om te helpen, die heeft er ook aardig wat verstand van.
Keyser heeft ondertussen op de achtergrond al de nodige input geleverd.

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 13:58:43
Ik begrijp je punt, dat zou het systeem niet nodig moeten hebben. Maar als je, zoals Jan, al een DD18 hebt kun je die wellicht puur gebruiken om die dip weg te werken. Als je die dip uiteraard hoort en storend vindt en de "toevoeging" van de DD18 de weergave van de VS niet minder maakt.
Ik begrijp je punt, dat zou het systeem niet nodig moeten hebben. Maar als je, zoals Jan, al een DD18 hebt kun je die wellicht puur gebruiken om die dip weg te werken. Als je die dip uiteraard hoort en storend vindt en de "toevoeging" van de DD18 de weergave van de VS niet minder maakt.
Ondertussen heb ik dit idee als optie 3) toegevoegd.

Citaat van: Bas Akkerman op juli 21, 2013, 13:58:43
Jan, weet Albert von Schweikert dat je een DD18 hebt? Ik ben wel benieuwd naar de reden om een anti-mode in te zetten in plaats van de DD18.
Heb ik niet gedaan. Zijn laatste respons was van afgelopen vrijdag die hij afsloot met een zeer bemoedigende reactie/conclusie. Ik heb een balletje bij hem opgegooid voor wat betreft de Velodyne DD-18 om eens te kijken wat daarbij zijn gedachten/reactie is.

Zodra ik meer weet, laat ik het jullie horen!
(en wederom bedankt voor al jullie input, wat enorm gewaardeerd wordt)

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

Jan,

Je manier van ons beantwoorden, blijft voorbeeldig! Ik kan en ga daar ook van leren, top.

100hz is best wel hoog voor de DD18 denk ik, maar ik zou zeker proberen de DD18 in te zetten en te zien of dat helpt. Belangrijker is echter of je het wel hoort. Maar jou kennende is het vooral ook belangrijk om het uiterste uit je set te halen en dan is proberen het minste dat je kan doen. :)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Jean,

Ik speel nu al met 4 subs, 2x 15 en 2x 18''
De reden dat ik met nog 2 subs ga spelen is simpel, ik hou van geweld tijdens films.
Ze kunnen redelijk tam meespelen, en als ze dan moeten werken doen ze het ook. Je verwacht met
zoveel subs een overdaad aan laag, maar eenmaal netjes afgeregeld valt het reuze mee.

Maargoed, dat weet jij zelf ook...Met 8 woofers :D

Madhouse

Als het je stoort die dip op 100hz dan zou je toch gewoon een anti-mode kunnen gaan proberen? Het gat met een DD18 opvullen vind ik al niet wat, klinkt mij een beetje als "een tochtende kier opvullen met kaviaar". Niet te letterlijk nemen hoor wat ik zeg. Als je nu al kijkt wat je hebt staan voor de voorwand word een extra kast er niet rustiger op zoals je al zegt, een anti-mode daarintegen is een klein kastje welke zijn werk erg goed doet weet ik uit ervaring. Persoolijk zou ik voor deze optie kiezen, maar ik hou wel van veilig :D
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ

Citaat van: Madhouse op juli 22, 2013, 18:04:58
Als het je stoort die dip op 100hz dan zou je toch gewoon een anti-mode kunnen gaan proberen?
Met een Antimode haal je de pieken weg. 
Een dip kan je niet zomaar opvullen ivm cancellation.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Madhouse

Citaat van: AbZ op juli 22, 2013, 18:09:30
Met een Antimode haal je de pieken weg. 
Een dip kan je niet zomaar opvullen ivm cancellation.

Waarom adviseerd VS dan een Anti-Mode aan Jan?
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

AbZ