The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Niet actief

Citaat van: celerontje op juni  1, 2010, 21:07:32
Groot ding inderdaad! :o

't Lijkt wel of de bekende schrootjes uit de jaren '70 weer terug zijn! ;D

Totdat je de kopse kanten ziet kun je inderdaad denken dat het hier om schrootjes gaat!  ;)

Niet actief

Citaat van: Jean Sibelius op juni 15, 2010, 06:22:34
Het materiaal voor de 10 diffusiepanelen ligt ondertussen ook al klaar om verder verwerkt te worden. Eerlijkheid gebied te zetten dat de diffusie panelen een veel grotere 'eye-catcher' zijn dan de basstraps (die worden over het algemeen toch meer gezien als grote lompe bakken), voor de leek zien de diffusiepanelen er veel interessanter uit.

Als uiteindelijk de volledige eindafwerking ook een plek heeft zijn de basstraps beter geïntegreerd in het ruimte-ontwerp, lijkt me.
Ik zie je morgenochtend Jan, en ben zelf ook aardig benieuwd naar de akoestische uitwerking van dit uitgebreide, maar breedbandig opgezette bass-management.

Ik hoop op een nagalmtijd van minder dan 1,5 seconde voor alle frequenties onder 200Hz, zoals eigenlijk de 'bedachte bedoeling' is. Morgen weten we meer...

Jean Sibelius

Citaat van: Davey op juni 17, 2010, 16:09:15
Heel mooi strak die vlonder en I love pergola's. Het geeft altijd zo'n lekkere sfeer zonder dat het donker is zoals je bij een overkapping wel hebt. Je hebt hard gewerkt en het resultaat ziet er dan ook heel mooi uit  8)
Dank je! We hebben deze zelf moeten opbouwen vanuit ruw materiaal (balken van 480 [cm] x 14.5 [cm]), aangezien de maat die we wilde hebben nergens te krijgen was. Achteraf erg tevreden met het eindresultaat.
Zo'n pergola is inderdaad ideaal. Angelie werkt vaak thuis en zit daar dan te werken, vandaar de blauwe regen omdat het in de zomer toch wel warm wordt in de volle zon, dus wat schaduw gewenst is.
We hebben een extra stroompunt onder de tafel, dat is lekker makkelijk als ze met de laptop aan de slag wil.

Citaat van: jaco op juni 17, 2010, 18:10:18
Zie ik dat er ook opeens diffusoren klaar zijn :)
Dit zijn de eerste uit een serie van 'veel'. De diffusers hangen ondertussen alweer een tijdje, maar ik wilde eerst verder met de voorwand. Deze exemplaren worden straks óók nog geschilderd, etc.
(maar dat is een mooie klus mocht straks de toevoer van nieuw bouwmateriaal om wat voor reden dan ook stil vallen)

Citaat van: jaco op juni 17, 2010, 18:10:18
Aan wat voor soort rails hangen die (in verband met het gewicht..)
Rails en ophangsysteem zijn geschikt voor verschuifbare wanden tot 70 [kg]. Ik had eerst een iets minder robuust systeem, maar dat liep niet lekker (dus gegarandeerd een bron voor irritatie als ik er niets aan zou doen). De rails ga ik nog netter afwerken, want alhoewel deze rails en diffusers in een nis hangen, stoor ik me toch teveel aan de 'lelijke' rails. Heb nu de gegevens niet bij de hand, maat ik laat je het merk nog wel even weten. Een vergelijkbaar systeem ga ik straks óók bij de toegangsdeur gebruiken.

Citaat van: The Vampire op juni 17, 2010, 20:13:27
mooi terras zeg! daar kun je wel lekker zitten in de zomermaanden! heerlijk!
Het wordt momenteel bijna dagelijks gebruikt (incl. de BBQ). Wat later op de avond gaan we op een tweede vergelijkbaar terras zitten, maar wat beter beschut is.

Citaat van: Alex Groningen op juni 17, 2010, 20:56:43
Even weer lekker zitten lezen in je topic, was alweer een tijdje geleden. Maar m'n complimenten zowel je terras al je eigen thuisbios zien er prachtig uit, al moet er in het laatste natuurlijk nog wel het één en ander gebeuren, maar gaat de goede kant op.
Welkom terug Alex en bedankt voor je complimenten :). Er is inderdaad wel weer het nodige gedaan, maar we zijn tevreden met resultaat zover.
Ik denk dat ik qua uren ongeveer op de helft zit, dus er komt licht aan het einde van de tunnel :)

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2010, 21:44:07
Totdat je de kopse kanten ziet kun je inderdaad denken dat het hier om schrootjes gaat!  ;)
Klopt, dan heeft al dat plamuren en schuren toch effect gehad (maar wat een kl*te werk) >:D

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2010, 21:50:39
Als uiteindelijk de volledige eindafwerking ook een plek heeft zijn de basstraps beter geïntegreerd in het ruimte-ontwerp, lijkt me.
Helemaal mee eens, ik denk zelfs dat ze straks nauwelijks nog opvallen ondanks de afmetingen, want de aandacht wordt toch getrokken naar andere elementen in de ruimte die er veel interessanter uitzien.

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2010, 21:50:39
Ik zie je morgenochtend Jan, en ben zelf ook aardig benieuwd naar de akoestische uitwerking van dit uitgebreide, maar breedbandig opgezette bass-management.
Leuk, ik zal zorgen dat de koffie klaar staat. Ik kan je verzekeren dat er minstens 1 persoon is, die nog veel benieuwder is naar de huidige status :)

Citaat van: ThingMan op juni 17, 2010, 21:50:39
Ik hoop op een nagalmtijd van minder dan 1,5 seconde voor alle frequenties onder 200Hz, zoals eigenlijk de 'bedachte bedoeling' is. Morgen weten we meer...
Ik zal nog wel even een printje maken van de gesimuleerde nagalmtijd, ik dacht me ergens te herinneren dat we gegokt hadden op minder dan 1 seconden bij 20 [Hz].
Mocht dat niet kloppen, dan begin ik gewoon opnieuw >:D ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Denon Focal

Mooi terras. Wat een oog voor detail.

Respect voor het enorme geduld dat je hebt met het bouwen van het ultime HT. :worship:
Ik ben nu bezig met mijn eigen huis en vind dat al erg lang duren. :angel:

Ga zo door erg interessant om dit van begin tot eind te volgen.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Niet actief

Citaat van: Jean Sibelius op juni 18, 2010, 07:31:06Leuk, ik zal zorgen dat de koffie klaar staat. Ik kan je verzekeren dat er minstens 1 persoon is, die nog veel benieuwder is naar de huidige status :)
Ik zal nog wel even een printje maken van de gesimuleerde nagalmtijd, ik dacht me ergens te herinneren dat we gegokt hadden op minder dan 1 seconden bij 20 [Hz].
Mocht dat niet kloppen, dan begin ik gewoon opnieuw >:D ;)

Oeps...
Ik geloof niet dat ik echt over 20Hz iets kon zeggen uit de simulatie. Wel tot 63Hz, zeg maar.
Het zou helemaal geweldig zijn als 63Hz onder de seconde zou liggen, maar daar reken ik eerlijk gezegd niet op.
Volgens mij stap ik over 10 min. in de auto; nog even wat dingen inladen...
Tot zo!

EDIT: nagalmtijd op 63Hz blijkt toch onder de seconde te liggen, namelijk op 0,8 tot 0,9s....

Jean Sibelius

Citaat van: Denon Focal op juni 18, 2010, 08:50:56
Mooi terras. Wat een oog voor detail.
Dank je voor het compliment :) Ik heb gelukkig een vriendin die af en toe óók wel een goede inbreng heeft ;)

Citaat van: Denon Focal op juni 18, 2010, 08:50:56
Respect voor het enorme geduld dat je hebt met het bouwen van het ultime HT. :worship:
Ik ben nu bezig met mijn eigen huis en vind dat al erg lang duren. :angel:
Kan gelukkig mijn hobby al beoefenen in de woonkamer, dus dat maakt de druk om snel klaar te zijn wat minder.
Verder ondertussen geleerd om alles stap voor stap te doen en geen overhaaste dingen te doen, want daar ga je uiteindelijk spijt van krijgen.

Citaat van: Denon Focal op juni 18, 2010, 08:50:56
Ga zo door erg interessant om dit van begin tot eind te volgen.
Graag gedaan, ik blijf regelmatig posten als er weer wat interessants te melden valt.

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 09:44:02
Oeps...
Ik geloof niet dat ik echt over 20Hz iets kon zeggen uit de simulatie. Wel tot 63Hz, zeg maar.
Het zou helemaal geweldig zijn als 63Hz onder de seconde zou liggen, maar daar reken ik eerlijk gezegd niet op.
Volgens mij stap ik over 10 min. in de auto; nog even wat dingen inladen...
Tot zo!
Was weer leuk om je te zien en spreken Toine. We hadden gelukkig allebei een beetje gelijk. Ik zat met 20 [Hz] wel erg laag en die anderhalve seconde kwam nergens voor op de simulaties (die beginnen van 50 [Hz]).
Ik wacht nog even op jouw verdere uitwerking en de grafieken, maar ik kan bij deze hier al melden dat er gelukkig niets afgebroken hoeft te worden :happy:

Zowel Toine als ik zijn erg tevreden met hetgeen wat vandaag is gemeten O0


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Niet actief

Citaat van: Jean Sibelius op juni 18, 2010, 15:00:39Ik wacht nog even op jouw verdere uitwerking en de grafieken, maar ik kan bij deze hier al melden dat er gelukkig niets afgebroken hoeft te worden :happy:
Zowel Toine als ik zijn erg tevreden met hetgeen wat vandaag is gemeten O0
Groeten, Jan

Klopt, het resultaat van de basstraps is boven verwachting, d.w.z. dat er meer absorptie onder 300Hz is dan verwacht. Dat is in dit geval goed. Je zou zelfs kunnen stellen dat als je verder niks meer zou doen aan je ruimte behalve schilderen (het plafond), er dan geen grote problemen zullen zijn in het laag.

De bedoeling is nu om middels het plafond de resterende absorptie voor het laag rond 100Hz te realiseren, plus het grootste deel van de vereiste absorptie voor midden en hoog.
Nu het belangrijkste akoestische voorwerk is gedaan kun je wel stellen dat dit laatste stuk akoestiek geen grote uitdagingen meer gaat stellen -- althans niet voor mij. Voor jou als bouwer ligt er natuurlijk nog heel wat uitdaging in het verschiet, maar ik ben blij dat we de belangrijke fase van voorbereidend werk met naduk op bass-management met een gerust hart kunnen afsluiten. De basis is meer dan goed!

Meetresultaten volgen binnenkort; ik denk wel dat Jan die zal willen laten zien...

Dank voor de koffie en de leuke gesprekken en tot een volgende keer!

Davey

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
ik ben blij dat we de belangrijke fase van voorbereidend werk met naduk op bass-management met een gerust hart kunnen afsluiten. De basis is meer dan goed!

Dat moet een heel lekker gevoel zijn geweest toen je dit hoorde  :D

Niet actief

Citaat van: Davey op juni 18, 2010, 16:42:37Dat moet een heel lekker gevoel zijn geweest toen je dit hoorde  :D

Ja, beslist een goed gevoel, maar voor Jan was het waarschijnlijk nog veel spannender...

Jan schreef eerder trouwens hier dat hij zonder meting of muziek niet kon beoordelen of de nagalmtijd in het laag wel verbeterd was, maar ik herinnerde me nog van een eerder bezoek dat het hard op de grond zetten van een zwaar voorwerp een even zware dreunende naijling met zich meebracht. Zo'n typische 'thump'...
Toen ik ter controle vanochtend mijn koffer maar eens extra hard op de grond zetten gebeurde er niets. Hè? Nog eens. Nee, niets.

Bij een nagalmmeting is roze ruis het meetsignaal. Daarin zitten dus alle frequenties. Het ruissignaal wordt uitgeschakeld en dan wordt frequentie-afhankelijk het verval gemeten tot -60dB. Het meetsignaal bedroeg 100dB. Zowel T60 als T30 gaven identieke meetresultaten, daarom T60 gehanteerd...

Normaal, bij het uitschakelen van het signaal in een onbehandelde ruimte, dreunt vooral het laag langer na dan wat dan ook.
Vanochtend bij Jan viel ons meteen op dat het laag direct weg is als het signaal wegvalt, terwijl midden en hoog nog hoorbaar naijlen -- sissen eigenlijk. Enfin, de officiële nagalmmeting laat zodoende ook precies zien wat met de koffer, het handengeklap en de ruis-bursts ook vastgesteld kon worden, nog voor we gingen meten.

Sol

Erg indrukwekkend, Jan! Ik weet gewoon niet wat er van moet zeggen.
Fijn terrasje om voor of na de film even lekker te genieten van een hapje en een drankje.
En alles met zulk goed oog voor detail, geweldig!
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

Jean Sibelius

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
Klopt, het resultaat van de basstraps is boven verwachting, d.w.z. dat er meer absorptie onder 300Hz is dan verwacht. Dat is in dit geval goed. Je zou zelfs kunnen stellen dat als je verder niks meer zou doen aan je ruimte behalve schilderen (het plafond), er dan geen grote problemen zullen zijn in het laag.
Ik denk dat je jezelf hier tekort doet :). Op basis van de simulaties had je al voorspeld dat de nagalmtijd circa 0.85 [sec] zou zijn bij 50 [Hz] en circa 0.7 [sec] bij 63 [Hz]. Er zal ongetwijfeld een kleine afwijking zijn, maar niet erg veel wat ik zo kon zien tijdens de metingen. Je gaf al aan deze metingen te willen gebruiken voor de volgende simulaties en dan kunnen we zien hoe het echt zit. Ik ga zeker je bovenstaande advies niet opvolgen, maar het is nu wel een lekker gevoel om te weten dat ik met de 8 schermen die ik nog heb staan al een eind in de goede richting zou komen >:D ;).

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
De bedoeling is nu om middels het plafond de resterende absorptie voor het laag rond 100Hz te realiseren, plus het grootste deel van de vereiste absorptie voor midden en hoog.
Voor degenen die meelezen... er (b)lijkt bij 100 [Hz] een lokale toename van circa 0.1 [sec] te zitten in de nagalmtijd. We hebben nog geprobeerd om hiervoor een oorzaak te vinden, maar ik en Toine kan deze niet bedenken. Zeker niet omdat de 100 [Hz] basstrap vorige week is afgesloten en ik zeker weet dat daar niets fout is gegaan. Er zijn echter nog talloze mogelijkheden om deze nagalmtijd specifiek te corrigeren, dus dat zal meegenomen worden bij het uiteindelijke advies hoe verder (al met al meer een technische maatregel voor de meting dat voor het geluid, want een dergelijke lokale toename kun je mijns inziens nooit horen).

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
Nu het belangrijkste akoestische voorwerk is gedaan kun je wel stellen dat dit laatste stuk akoestiek geen grote uitdagingen meer gaat stellen -- althans niet voor mij. Voor jou als bouwer ligt er natuurlijk nog heel wat uitdaging in het verschiet, maar ik ben blij dat we de belangrijke fase van voorbereidend werk met naduk op bass-management met een gerust hart kunnen afsluiten. De basis is meer dan goed!
Dat was inderdaad een hele opluchting :). Wat ik je al vertelde... met jouw reputatie verwacht je geen rare dingen, maar na zoveel tijd en moeite wil je op een gegeven moment toch een bevestiging dat het goed is. Die heb ik gisteren gekregen 8). De volgende uitdaging wordt om de volgende 36 diffusiepanelen te bouwen en om een bedrijf te vinden dat het Ecophon Sombra kan leveren. Zodra jij klaar bent met de simulaties kan ik verder op zoek gaan naar een bedrijf wat me dat spul kan leveren, maar óók ik (b)lijk moeite te hebben om snel iets te vinden (maar met dat bijltje heb ik de laatste tijd wel vaker te maken gehad, dus er gaat zeker een oplossing komen) ;)

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
Meetresultaten volgen binnenkort; ik denk wel dat Jan die zal willen laten zien...
Natuurlijk... Als je wilt mag jij ze erop zetten en anders doe ik het zodra ik jouw gegevens binnen heb.

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 15:10:50
Dank voor de koffie en de leuke gesprekken en tot een volgende keer!
Absoluut het is altijd leuk om weer even bij te kletsen (de tijd vliegt). Als alles volgens planning gaat dan duurt dat hopelijk niet al te lang :)

Citaat van: Davey op juni 18, 2010, 16:42:37
Dat moet een heel lekker gevoel zijn geweest toen je dit hoorde  :D
Je weet niet half hoe blij :headbanging: 8) (ik zag het echt niet zitten om nog een keer zo'n heel traject door te moeten)

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 16:59:07
Ja, beslist een goed gevoel, maar voor Jan was het waarschijnlijk nog veel spannender...
Absoluut :P

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 16:59:07
Jan schreef eerder trouwens hier dat hij zonder meting of muziek niet kon beoordelen of de nagalmtijd in het laag wel verbeterd was, maar ik herinnerde me nog van een eerder bezoek dat het hard op de grond zetten van een zwaar voorwerp een even zware dreunende naijling met zich meebracht. Zo'n typische 'thump'...
Toen ik ter controle vanochtend mijn koffer maar eens extra hard op de grond zetten gebeurde er niets. Hè? Nog eens. Nee, niets.
Het was met name moeilijk om te kwantificeren hoeveel beter het was geworden. Ik merkte wel dat er aanzienlijk meer rust in de ruimte was. Nogmaals nadenkend betekent dat gewoon het in de ruimte lopen, de voetstappen die niet meer naklinken, et cetera. Nu ik de metingen heb gezien snap ik direct waarom, de nagalmtijd in het laag is nu ongeveer wat hij wezen moet.

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 16:59:07
Bij een nagalmmeting is roze ruis het meetsignaal. Daarin zitten dus alle frequenties. Het ruissignaal wordt uitgeschakeld en dan wordt frequentie-afhankelijk het verval gemeten tot -60dB. Het meetsignaal bedroeg 100dB. Zowel T60 als T30 gaven identieke meetresultaten, daarom T60 gehanteerd...
Dat experiment toen we buiten gingen staan en de teller op ruim 100dB hadden staan, heeft me nog wel even aan het denken gezet ivm de akoestische absorptie van de deur.
Toen het rolluik naar beneden was ging het geluidsnivo naar buiten nog een flinke stap naar beneden, je zou bijna denken dat de rubbers niet goed afsluiten, dus daar ga ik zeker nog even mee terug naar de leverancier. Verder nog een goede reden om toch de spleten bij het rolluik nog even onder handen te nemen: minder licht + minder geluid ;)

Citaat van: ThingMan op juni 18, 2010, 16:59:07
Normaal, bij het uitschakelen van het signaal in een onbehandelde ruimte, dreunt vooral het laag langer na dan wat dan ook.
Vanochtend bij Jan viel ons meteen op dat het laag direct weg is als het signaal wegvalt, terwijl midden en hoog nog hoorbaar naijlen -- sissen eigenlijk. Enfin, de officiële nagalmmeting laat zodoende ook precies zien wat met de koffer, het handengeklap en de ruis-bursts ook vastgesteld kon worden, nog voor we gingen meten.
Wat Angelie gisteren ook al vertelde... toen we begonnen met het texen van de muren konden we elkaar gewoonweg niet verstaan in de ruimte door de enorme galm.
De verbetering is ondertussen significant, nu nog het midden en hoog op de gewensten waarden krijgen en verder met de diffusie behandeling van de wanden.

Citaat van: Sol op juni 18, 2010, 18:08:04
Erg indrukwekkend, Jan! Ik weet gewoon niet wat er van moet zeggen.
Fijn terrasje om voor of na de film even lekker te genieten van een hapje en een drankje.
En alles met zulk goed oog voor detail, geweldig!
Dank je Sol. Op dit moment zit hier een tevreden man die erg blij is dat alle tijd en moeite tot nu toe beloond zijn (zowel binnen als buiten de ruimte).
De insteek... of je doet het goed of niet blijkt zijn vruchten af te werpen, dat hierdoor alles langer duurt als gepland neem ik voorlopig maar voor lief, ik ben het zeker nog niet beu :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

HTip

Net "even" bijgelezen. Jee, wat is er veel gebeurd in de laatste paar dagen :o En wat een mooi resultaat wat je basstraps opleveren. Die nagalmtijden bij zo'n lage frequenties zijn erg goed. Die moet ik nog maar zien te bereiken ;) Het plafond zal zorgen voor de frequenties vanaf 200Hz, dus je hebt een mooie overlap met de basstraps.

Toine en jij hebben weer iets moois gerealiseerd. Ben het met Toine eens, dat je grootste uitdaging succesvol achter de rug is. Midhoog- en hoogabsorptie is veel eenvoudiger te realiseren dan laag- en sublaagabsorptie.

Veel succes met de verdere bouw van de diffusers :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Niet actief

Citaat van: Jean Sibelius op juni 19, 2010, 08:42:31Voor degenen die meelezen... er (b)lijkt bij 100 [Hz] een lokale toename van circa 0.1 [sec] te zitten in de nagalmtijd. We hebben nog geprobeerd om hiervoor een oorzaak te vinden, maar ik en Toine kan deze niet bedenken. Zeker niet omdat de 100 [Hz] basstrap vorige week is afgesloten en ik zeker weet dat daar niets fout is gegaan. Er zijn echter nog talloze mogelijkheden om deze nagalmtijd specifiek te corrigeren, dus dat zal meegenomen worden bij het uiteindelijke advies hoe verder (al met al meer een technische maatregel voor de meting dat voor het geluid, want een dergelijke lokale toename kun je mijns inziens nooit horen).

Dat laatste is correct. 0,1s meer of minder nagalm rond 100Hz is werkelijk niet hoorbaar.
Het is ook niet zozeer het streven om alle nagalmtijden perfect op dezelfde waarde te krijgen, zodat er eenzelfde soort rechte lijn ontstaat als bij een ideale geluidsdrukmeting, maar meer om extreme grilligheid in de curve te voorkomen. Om geleidelijkheid erin te krijgen, in de curve.

rb73

Citaat van: Jean Sibelius op juni 19, 2010, 08:42:31
De volgende uitdaging wordt om de volgende 36 diffusiepanelen te bouwen en om een bedrijf te vinden dat het Ecophon Sombra kan leveren.
Je hebt een PM  :)
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

Jean Sibelius

Ondertussen is Toine klaar met het uitwerken van de meetresultaten en het advies hoe verder te gaan.

Allereerst de resultaten van de nagalmmetingen die op 18 juni zijn verricht.



Hierbij is al meteen duidelijk dat de laagfrequente nagalmtijd momenteel al ruim onder de 1 [sec] zit, hetgeen een mooi uitgangspunt vormt (de basstraps doen hun werk, yihaa!) :happy:

Vervolgens heeft Toine verder gesimuleerd met de diverse diffusie panelen die overal op de 1e reflectiepunten komen van zowel de fronts als de rear speakers.
Gezien de grote hoeveel diffusie zeker een component om rekening mee te houden (vooralsnog is voorzien in 56 WaveWeaver1 panelen en 12 RPG Diffractals).

De gesimuleerde nagalmtijd komt dan al redelijk in de buurt van het 'ideale' plaatje.



Indien het volledige plafond (afgezien van de diffusie eilanden in het plafond) dan ook nog eens met Ecophon Sombra Ds afgewerkt zou worden, dan bestaat er een aanzienlijk risico voor overdemping.
Vooralsnog gaan we uit van ongeveer 50% van het resterende oppervlak te behandelen, waarmee de volgende nagalmkarakteristiek behaald zou kunnen worden.

Hiervoor teken ik direct 8)



Ik ga nu (in overleg met Toine) bekijken hoe e.e.a. te realiseren, wat eventuele alternatieven zijn, et cetera aangezien bij de layout van het plafond wel is uitgegaan van een volledig losneembaar plafond. Vooralsnog voorzie ik hierbij geen onoplosbare problemen en het geeft me zelfs de mogelijkheid om nog iets 'leuks' te doen met het plafond. Voor zover deze update.

Ik ga nu eerst verder met de diffusie panelen op de voorwand :).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Davey

Het is allemaal geen half werk zeg. Wat een gigantische klus is dit. Jij wilt nooit meer verhuizen dadelijk als het af is (of juist wel door het klusgemis  :devil:)

Jean Sibelius

Citaat van: Davey op juni 28, 2010, 21:14:07
Het is allemaal geen half werk zeg. Wat een gigantische klus is dit.
Inderdaad een project voor de lange adem, maar oneerbiedig gezegd is het vanaf nu allemaal recht-toe-recht-aan werk ;) (tenzij ik nog wat 'leuks' ga doen)

Citaat van: Davey op juni 28, 2010, 21:14:07
Jij wilt nooit meer verhuizen dadelijk als het af is (of juist wel door het klusgemis  :devil:)
Ik ga inderdaad nooit meer verhuizen (tenzij ik nog een keer zo'n ruimte kan bouwen die 2 keer zo groot is met al mijn kennis en ervaring die ik bij dit project heb opgedaan) >:D
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

R

Zo op het plaatje lijken het indrukwekkende waarden, alhoewel ik geen idee heb hoe het dan klinkt ;) Lijkt me wel weer een mooie boost om aan de slag te gaan!

tijse400

pas wel op hoor..
2 keer zo groot, = 4 keer zoveel werk, plus dat je er dan nog meer "dingen"mee zou gaan doen, dus wel 5 tot 6 keer zoveel werk.

reken nu op 2,5 jaar, dat wordt dan een toenjarenplan.. and then some :)
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Davey

Citaat van: Jean Sibelius op juni 28, 2010, 21:21:14
Inderdaad een project voor de lange adem, maar oneerbiedig gezegd is het vanaf nu allemaal recht-toe-recht-aan werk ;) (tenzij ik nog wat 'leuks' ga doen)
Ik ga inderdaad nooit meer verhuizen (tenzij ik nog een keer zo'n ruimte kan bouwen die 2 keer zo groot is met al mijn kennis en ervaring die ik bij dit project heb opgedaan) >:D

Heb je al een realistische einddatum in je hoofd Jan?

Niet actief

Citaat van: Davey op juni 29, 2010, 09:08:30Heb je al een realistische einddatum in je hoofd Jan?

Gokje: op z'n vroegst volgende zomer, maar misschien pas in het najaar van 2011.
Als ik het moest doen hè...  :)

Davey


Niet actief

Citaat van: Davey op juni 29, 2010, 09:56:25:D
Ik wil zeker geen uitspraken ontlokken  ;)

Jan zal het misschien zelf nog wel toelichten, maar ik denk dat ie naast de muziekruimte nog andere zaken ivm studie heeft die de aandacht een tijdje gaan opeisen.
Zou je vanaf vandaag elke werkdag aan die ruimte door gaan werken, dan kan ik me voorstellen dat ie dit jaar nog af gaat komen.

Mijn ervaring met dit soort projecten is toch wel dat de eindfase -- de afwerkingsfase met name -- meer tijd vergt dan voorzien.

Jean Sibelius

Ik denk dat Toine een aardige inschatting heeft gemaakt qua planningn en tijdsinvestering. Ik moet nog een aanzienlijke hoeveelheid diffusie panelen bouwen, het plafond afwerken, verlichting aansluiten, koven maken voor op de zijwanden, vloer leggen en nog 'kleine' dingen afwerken. Al met al schat ik dat ik nog zo'n 400 uren bezig ben om alles af te krijgen. Normaal gesproken betekent dat nog even hard doorwerken naast een normale baan, maar ik heb vandaag officieel te horen gekregen dat ik een promotie heb gemaakt binnen onze afdeling, zodat ik aanzienlijk meer verantwoordelijkheid krijg, maar waarschijnlijk daardoor ook harder doorgroei dan oorspronkelijk gepland. Dit zal dus tevens betekenen dat ik wat uren meer door zal brengen op het werk. De grootste urenvreter gaat echter zitten in de opleiding die ik momenteel aan volgen ben. Kwam ik voor de vakantie nog weg met circa 15 uren studie per week, dit zal geleidelijk oplopen tot circa 30 uren per week tot maart 2011 wil ik enige kans maken om mijn examens te halen om Europees octrooigemachtigde te worden. Dat zou echter wel betekenen dat ik er iets meer dan 3 jaar over heb gedaan, wat praktisch gezien minimaal is 8).

Ondertussen ken ik mezelf goed genoeg en zal ik na de vakantie besluiten om het HT-project volledig stil te gooien totdat deze examens voorbij zijn, want ik word anders teveel afgeleid. In deze periode zal ik dus voornamelijk werken, studeren en flink sporten (en het daarbij verder laten). De geschatte 400 uren ga ik niet meer halen voor het einde van de zomervakantie en daarbij komt bovendien bij dat er nog aanzienlijke kosten gemoeid zijn om deze ruimte volledig gereed te krijgen, denk hierbij aan kostenposten zoals: verf, klein materiaal, MDF, afwerking plafond (o.a. Ecophon Sombra), circa 30 spots, Elektrisch Stewart scherm, massief houten vloer, 12 RPG Diffractals (op kleur), HDMI-kabel, HD-projector (JVC HD-990), Philips Pronto TSU-9800 plus extender, Lutron lichtsysteem, arbeidsloon, et cetera.

Ik ga tijdens de zomervakantie nog alles parallel doen, dus ik ben benieuwd hoe ver ik ga komen, maar zoals ik al eerder schreef... ik hoop eind 2011 eindelijk klaar te zijn met de realisatie van Confidence Mansion.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

celerontje

Even gewoon een vraagje:
Waar is je interesse in octrooien vandaan gekomen? :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!