The Confidence Mansion... En weer lekker verder met genieten :-)

Gestart door Jean Sibelius, mei 25, 2008, 23:30:20

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

blue-eyes

Citaat van: Jean Sibelius op juli  5, 2009, 10:57:50
Vooralsnog zie ik wel gebeuren dat ik eerder 5.2 ga spelen dan 7.1 of 7.2, maar er worden al wel voorzieningen getroffen om straks eventueel 7.2 te kunnen gaan spelen. Voordat ik echt begin met inrichten van de ruimte, ga ik het ter plaatse nog allemaal een keertje uittekenen om verrassingen te voorkomen ;D

Dat is best lastig. Je wilt nu eigenlijk al loze leidingen leggen om eventueel een 2e (en 3e :D) sub aan te sluiten, maar je kan nu nooit aangeven waar die sub geplaatst kan worden....
Dat kan je pas echt testen als je de ruimte klaar hebt, en een 2e sub daar hebt staan. Even Garmt laten rondkruipen, komt helemaal goed :D

Dus maar een loze leiding aan beide zijkanten en de achterkant?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

HTip

Citaat van: Blue-Eyes op juli  5, 2009, 13:51:09
Dat is best lastig. Je wilt nu eigenlijk al loze leidingen leggen om eventueel een 2e (en 3e :D) sub aan te sluiten, maar je kan nu nooit aangeven waar die sub geplaatst kan worden....
Dat kan je pas echt testen als je de ruimte klaar hebt, en een 2e sub daar hebt staan. Even Garmt laten rondkruipen, komt helemaal goed :D

Dus maar een loze leiding aan beide zijkanten en de achterkant?
Goed idee! Bij mij was de plaats van de sub ook beter aan de zijkant. Maar voor hetzelfde geld is het beter aan de achterwand...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bmateijsen

De ruimte van Jan is symmetrisch en dus is bijna alles te simuleren. Dat betekent ook dat zijn laag voor een sub prima te simuleren is en je dus een educated guess kan nemen.

Citaat van: Blue-Eyes op juli  5, 2009, 13:51:09
Dat is best lastig. Je wilt nu eigenlijk al loze leidingen leggen om eventueel een 2e (en 3e :D) sub aan te sluiten, maar je kan nu nooit aangeven waar die sub geplaatst kan worden....
Dat kan je pas echt testen als je de ruimte klaar hebt, en een 2e sub daar hebt staan. Even Garmt laten rondkruipen, komt helemaal goed :D

Dus maar een loze leiding aan beide zijkanten en de achterkant?

Jean Sibelius

Citaat van: HTip op juli  5, 2009, 13:26:01
Voor het forum begint het nu pas echt :P :D
Als de voorgaande 37 pagina's géén toegevoegde waarde hebben, dan wil ik wel aan een admin vragen om ze weg te halen >:D

Ben het met je eens dat de meeste mensen die een HT-ruimte gaan inrichten vanaf dit moment instappen met plannen maken en ontwerpen.
Dat deel van het ontwerpproces is ondertussen voor een héél groot gedeelte klaar... nu nog een kwestie van materialen bestellen en bouwen die hap :)

Citaat van: HTip op juli  5, 2009, 13:26:01
Jan, dat dak ligt er snel op :o
Dat is inderdaad hard gegaan, maar laten we het erop houden dat ik enigszins ontstemd was over de voortgang van de laatste periode :-\
(er was dus het nodige goed te maken)

Maar eerlijk is eerlijk... de laatste week is er erg hard gewerkt (ondanks de tropische temperaturen)

Citaat van: Blue-Eyes op juli  5, 2009, 13:51:09
Dat is best lastig. Je wilt nu eigenlijk al loze leidingen leggen om eventueel een 2e (en 3e :D) sub aan te sluiten, maar je kan nu nooit aangeven waar die sub geplaatst kan worden....
Dat kan je pas echt testen als je de ruimte klaar hebt, en een 2e sub daar hebt staan. Even Garmt laten rondkruipen, komt helemaal goed :D
Voordeel van deze ruimte is dat hij is gebouwd gebruikmakend van ideale ratio's zoals door Toine bepaald. In feite is het dus uitgesloten dat ik een echt laag probleem in de ruimte heb.
Ik ben het direct met je eens dat er dan nog steeds een verschil is in geluidskwaliteit voor de te maken keuze tussen de verschillende locaties waar een subwoofer geplaatst kan worden: lopend van matig/goed tot zéér goed.

Desalniettemin kan ik wel een educated guess maken waar de subwoofer ongeveer zou moeten komen voor een goede basweergave.
Ik kan je verzekeren dat we straks alles tot op de centimeter uit gaan meten om tot de ideale plek te komen.
De subwoofer(s) kom(t)(en) zéér waarschijnlijk tussen het audiorack en de fronts => daar komen althans stroompunten en doorgangen voor de interlinks.

Citaat van: Blue-Eyes op juli  5, 2009, 13:51:09
Dus maar een loze leiding aan beide zijkanten en de achterkant?
Is al gebeurd op 13 maart! 8)



Citaat van: HTip op juli  5, 2009, 14:50:01
Goed idee! Bij mij was de plaats van de sub ook beter aan de zijkant. Maar voor hetzelfde geld is het beter aan de achterwand...
Bedankt voor je reactie! Ik vermoed dat ik voor de stereo weergave het beste weg kom met (een) sub(s) die in de buurt staat van de fronts (in verband de richting waar vandaan het geluid komt).
Maar ik kan me vergissen, dus blijft altijd een optie open om het eventueel aan te passen zonder al teveel problemen ;)

Citaat van: bmateijsen op juli  5, 2009, 15:56:17
De ruimte van Jan is symmetrisch en dus is bijna alles te simuleren. Dat betekent ook dat zijn laag voor een sub prima te simuleren is en je dus een educated guess kan nemen.
Grappig dat ik zonder jouw reactie al gelezen te hebben dezelfde woordkeuze gebruik ;). Maar het blijft inderdaad fysica. Gezien al voorzorgen die getroffen zijn om de ruimte optimaal te ontwerpen, lijkt het me erg sterk als de subwoofer op een onlogisch plek terecht zou moeten komen. Om de subwoofer(s) zo min mogelijk op te laten vallen moet je ze volgens mij ergens centraal in de ruimte plaatsen (en weg van de wanden). In de plannen zoals ik ze momenteel heb liggen is dat van dat idee uitgegaan. Desalniettemin... mocht het toch anders uitpakken, dan zijn er altijd nog noodmaatregelen die getroffen kunnen worden (zo'n koof halverwege in de ruimte is dan ideaal bijvoorbeeld) :)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

blue-eyes

#929
Ik heb een kennis die met de waanzinnige JBL K2-S9800 speelt, ondersteund door 2 (!) TIK subs, op een McIntosh set (mono's, pre) . . . . .

De beide subs staan achter hem. Mooiste laag weergave. In DIE ruimte ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

astrobart

Citaat van: Joris1971 op juli  4, 2009, 20:27:43
Mijn complimenten!

Maare, waarom geen vast scherm en waarom niet het scherm een slag groter?

wat geen vast scherm?? dat word heel snel upgraden dan.

Voor de rest is het wel erg fraai zo met een puntdakkie erop.
Mijn complimenten

astrobart

#931
je hebt gelukkig wel een kwaliteitsscherm gekozen zie ik nu, het blijft erg mooi zo'n scherm dat naar beneden komt, maar toch je baalt als het gaat bobbellen

bmateijsen

Het ligt eraan van welk principe je uitgaat en natuurlijk of er stereo bass-management wordt toegepast als je met 2 subwoofers gaat werken. Volgens Dr. Lexicon zou namelijk plaatsing aan de zijwanden van de ruimte ter hoogte van de luisteraar een pre zijn. Maar andere theorieën gaan vaker uit van een phantom subwoofer maken op de luisterplek. (door een combi van 1 subwoofer voor de luisteraar midden van de ruimte en 1 ter hoogte van de luisterplek aan de zijwand, op gelijke afstand (als er geen stereo-bassmanagement is en je wil met name staande golven aanpakken)

Er zijn in ieder geval meerdere randvoorwaarden en keuzemogelijkheden ;).

Groet,

Bjorn
Citaat van: Jean Sibelius op juli  5, 2009, 21:08:01
Bedankt voor je reactie! Ik vermoed dat ik voor de stereo weergave het beste weg kom met (een) sub(s) die in de buurt staat van de fronts (in verband de richting waar vandaan het geluid komt).
Maar ik kan me vergissen, dus blijft altijd een optie open om het eventueel aan te passen zonder al teveel problemen ;)
Grappig dat ik zonder jouw reactie al gelezen te hebben dezelfde woordkeuze gebruik ;). Maar het blijft inderdaad fysica. Gezien al voorzorgen die getroffen zijn om de ruimte optimaal te ontwerpen, lijkt het me erg sterk als de subwoofer op een onlogisch plek terecht zou moeten komen. Om de subwoofer(s) zo min mogelijk op te laten vallen moet je ze volgens mij ergens centraal in de ruimte plaatsen (en weg van de wanden). In de plannen zoals ik ze momenteel heb liggen is dat van dat idee uitgegaan. Desalniettemin... mocht het toch anders uitpakken, dan zijn er altijd nog noodmaatregelen die getroffen kunnen worden (zo'n koof halverwege in de ruimte is dan ideaal bijvoorbeeld) :)

Ghosty J

wat ik me nog afvroeg, heb je nu in je huis al een krachtstroom aansluiting zodat je een schone fase naar je ht ruimte kan brengen? en laat je voor je htruimte een aparte aardpen slaan ? :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Jean Sibelius

Citaat van: astrobart op juli  6, 2009, 09:38:51
wat geen vast scherm?? dat word heel snel upgraden dan.
Citaat van: astrobart op juli  6, 2009, 09:45:23
je hebt gelukkig wel een kwaliteitsscherm gekozen zie ik nu, het blijft erg mooi zo'n scherm dat naar beneden komt, maar toch je baalt als het gaat bobbellen
Tot voor kort wilde ik ook persé geen elektrisch scherm, want mijn huidige Projecta begint óók wat te bobbelen (zoiets is natuurlijk NOT done in deze ruimte) ;)
Zoals je misschien hebt gelezen heb ik recentelijk een elektrisch Stewart scherm gezien wat ondertussen 2 jaren hing en dat zag er nog steeds onberispelijk uit.
Idee is om het scherm alleen omhoog te doen als ik muziek ga luisteren. In alle andere gevallen gaat het scherm omlaag om mogelijk bobbelen zoveel mogelijk te voorkomen.
De voordelen om het scherm tijdelijk weg te kunnen halen zijn toch wel erg groot in mijn situatie :)

Citaat van: astrobart op juli  6, 2009, 09:38:51
Voor de rest is het wel erg fraai zo met een puntdakkie erop.
Mijn complimenten
Dank je! Het sluit zo mooi aan bij de vormen van de rest van de schuurtjes hier in de buurt en bovendien lekker makkelijk om nog wat audiodozen en zo onder te verstoppen ;)

Citaat van: bmateijsen op juli  6, 2009, 09:50:58
Het ligt eraan van welk principe je uitgaat en natuurlijk of er stereo bass-management wordt toegepast als je met 2 subwoofers gaat werken. Volgens Dr. Lexicon zou namelijk plaatsing aan de zijwanden van de ruimte ter hoogte van de luisteraar een pre zijn. Maar andere theorieën gaan vaker uit van een phantom subwoofer maken op de luisterplek. (door een combi van 1 subwoofer voor de luisteraar midden van de ruimte en 1 ter hoogte van de luisterplek aan de zijwand, op gelijke afstand (als er geen stereo-bassmanagement is en je wil met name staande golven aanpakken)

Er zijn in ieder geval meerdere randvoorwaarden en keuzemogelijkheden ;).
Dank je Bjorn! Tegen de tijd dat er middelen zijn voor een tweede sub, dan laat ik de expert(s) graag overkomen voor een verder gedegen advies 8)

Citaat van: Ghosty J op juli  6, 2009, 17:22:54
wat ik me nog afvroeg, heb je nu in je huis al een krachtstroom aansluiting zodat je een schone fase naar je ht ruimte kan brengen? en laat je voor je htruimte een aparte aardpen slaan ? :)
Op dit moment heb ik nog geen krachstroomaansluiting, maar ik heb het aanvraagformulier ondertussen al wel klaar staan voor verzending.
Tot de meterkast heb ik al wel 3 fasen, dus het is straks een kwestie van een 3 fasen systeem naar achteren doortrekken.
De graafmachinist staat ondertussen in standby modus, dus zodra de pijpen de grond in kunnen komt hij de benodigde sleuf graven, dichtgooien en weer aanwakkeren.

=> deze week definitief boodschappenlijstje voor de stroomvoorziening maken en dan kunnen we beginnen
(de netwerkbeheerder heeft een responstijd van 10 dagen om het om het type aansluiting om te zetten, dus ik wacht totdat alles netjes is aangelegd).

Ik heb een loze pijp ter hoogte van de stoppenkasten in de grond aangebracht waardoor dadelijk de aardpen geslagen kan worden.
Dus ja, een aparte aardpen voor de audiogroepen :)

Ik ga met 3 fasen naar achteren en bepaal ter plekke de schoonste fase. De andere 2 fasen worden gebruikt voor de overige energie verbruikers.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Atmoz


Tja, wat moet ik zeggen.
Iedereen is me al voor geweest...

Gewoonweg prachtig dit bouwwerk/deze ruimte!!!

Ik zou d'r in ieder geval erg blij mee zijn ;D
En natuurlijk ben je dat zelf ook wel denk ik :thumbs-up: :laugh:

Ik kom graag nog eens terug voor wat nieuwe foto's

Met vriendelijke groet,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Jean Sibelius

Citaat van: atmoz op juli  6, 2009, 18:36:56
Tja, wat moet ik zeggen.
Iedereen is me al voor geweest...

Gewoonweg prachtig dit bouwwerk/deze ruimte!!!

Ik zou d'r in ieder geval erg blij mee zijn ;D
En natuurlijk ben je dat zelf ook wel denk ik :thumbs-up: :laugh:

Ik kom graag nog eens terug voor wat nieuwe foto's
Ik word er bijna verlegen van, bedankt! :wub:

Ben natuurlijk zelf ontzettend blij dat ik de mogelijkheid heb om deze ruimte te kunnen bouwen en mezelf helemaal uit te leven en rekening te houden met alle aspecten die van belang kunnen zijn.
Ondertussen wel erg benieuwd naar het verschil qua geluid in de woonkamer en straks in de ruimte, maar ik zal nog even geduld moeten hebben >:D

Nieuwe foto's komen:
a. zodra de ruwbouw helemaal af is;
b. de stroomvoorziening leuke vormen aan gaat nemen;
c. als er nog wat gegraven gaat worden;
d. al het andere wat de moeite waard lijkt te zijn.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Komende woensdag wordt er serieus gekeken naar een (eerste) bestellijst voor de aanleg van de stroomvoorziening in de ruimte.
Mocht ik nog wat over het hoofd gezien hebben, mochten er nog aspecten zijn waar ik op moet letten, dan hoor ik het graag.

Binnenkort gaan we met de sleuvenfrees aan de gang en leidingen trekken 8)

Korte samenvatting:
De stroomvoorziening zal opgebouwd worden uitgaande van een 3 fasen systeem.
In het woonhuis komt 3 fasen binnen welke volledig doorgeleid zal worden tot in het bijgebouw alwaar de verschillende fasen worden verdeeld over 3 stoppenkasten.

De schoonste fase (ter plaatste te meten) wordt gebruikt voor in totaal 8 'dedicated' audio groepen.
De tweede fase wordt gebruikt voor de verlichting in de ruimte en de stopcontacten in deze ruimte.
De derde fase wordt gebruikt voor de overige stroomverbruikers in het bijgebouw.

Alle audio groepen worden voorzien van een HMS klangmodule.

De groepen worden als volgt verdeeld:
Groep 1: versterkers 1 (CEE-form stopcontacten) / volledig opgebouwd met 6 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 2: versterkers 2 (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 3: subwoofers 1 (CEE-form stopcontacten) / volledig opgebouwd met 6 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 4: subwoofers 2 (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 5: processor / bronnen (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 6: bronnen: digitaal (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 7: bronnen: analoog (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.
Groep 8: beeld (HMS stopcontacten) / volledig opgebouwd met 4 [mm2] tot het stopcontact.

Voor de kabel tussen het woonhuis en de stoppenkasten wordt waarschijnlijk gekozen voor Draka Vulta Mb (5 x 6 [mm2])

Een voorlopige inschatting van het boodschappenlijstje (hoeft gelukkig niet allemaal tegelijkertijd te worden aangeschaft) :-\

3 x stoppenkast
1 x aardpen
8 x HMS-klangmodule
7 x CEE-form stopcontact
7 x HMS-dubbel
2 x HMS-enkel
40 meter Draka Vulta Mb 5 x 6 [mm2]
50 meter 3 x 6 [mm2]
40 meter 3 x 4 [mm2]
28 spots
12 trafo's
8 dimmers
37 stopcontacten
500 meter 3 x 2.5 [mm2]
en een heleboel PVC-pijp ;-).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

blue-eyes

Pfffoei. Daar zijn ze dag voor aan het werk geweest in de kopermijnen!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

eduard

#939
Jean,

Ga je voor de verlichting voor normale schakelaars of kies je voor een remote oplossing.

Ik zie in je lijstje 12 trafo's staan. Je weet vast dat deze erg veel rotzooi op je licht net gooien en als je pech zijn ze zelfs hoorbaar.
Ik zou zelf gaan voor 230 verlichting zonder trafo en ze eventueel schakelen met de din rail modules van bv  marmitek met x10 besturing. Al is x10 natuurlijk ook niet echt schoon.
http://www.elekhomica.nl/product_info.php?cPath=26_32_67&products_id=48

Ook zijn er alweer nieuwere vormen om dit soort modules te sturen. Als het goed is zou de Z wave technologie alweer beter zijn dan x10
http://www.ezhome.nl/index.php?main_page=index&cPath=33_59

Ik zou zelf alle stroom draden van je verlichting samen laten komen in de groepen kast en deze vervolgens voorzien van een din module. Je kan deze modules ook besturen met een pc.
Een voordeel van de oa de din modules is dat je geen gleuven in je muren hoeft te vrezen voor de schakelaars. De schakelaars kan je gewoon op plakken.

mvg

Eduard

Jean Sibelius

Dank je Eduard voor je suggesties!

Citaat van: eduard op juli  6, 2009, 21:15:35
Ga je voor de verlichting voor normale schakelaars of kies je voor een remote oplossing.
Ik wilde het eigenlijk in 2 stappen doen om initiëel geld te besparen, maar uiteindelijk wil ik zeker naar remote
(de oplossing zoals deze bijvoorbeeld in het DreamTheater van Peelke is gebruikt vind ik nog steeds geweldig)

Citaat van: eduard op juli  6, 2009, 21:15:35
Ik zie in je lijstje 12 trafo's staan. Je weet vast dat deze erg veel rotzooi op je licht net gooien en als je pech zijn ze zelfs hoorbaar.
Ik zou zelf gaan voor 230 verlichting zonder trafo en ze eventueel schakelen met de din rail modules van bv  marmitek met x10 besturing. Al is x10 natuurlijk ook niet echt schoon.
Daarom had ik de verlichting op een andere fase staan, maar je hebt inderdaad gelijk met trafo's die herrie maken (als ik ze uit kan sparen, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk) :)

Citaat van: eduard op juli  6, 2009, 21:15:35
Ook zijn er alweer nieuwere vormen om dit soort modules te sturen. Als het goed is zou de Z wave technologie alweer beter zijn dan x10
http://www.ezhome.nl/index.php?main_page=index&cPath=33_59
Ik zal woensdag wel eens overleggen met de installateur of hij nog goede tips heeft
(als bezitter van eigen dedicated HT-ruimte en werkzaam in het wereldje moet hij mogelijk nog wat aanvullende tips kunnen geven) 

Citaat van: eduard op juli  6, 2009, 21:15:35
Ik zou zelf alle stroom draden van je verlichting samen laten komen in de groepen kast en deze vervolgens voorzien van een din module. Je kan deze modules ook besturen met een pc.
Een voordeel van de oa de din modules is dat je geen gleuven in je muren hoeft te vrezen voor de schakelaars. De schakelaars kan je gewoon op plakken.
Dat scheelt inderdaad wel weer een hoop werk (en stof) ;)
Ik ga jouw ideeën meenemen tijdens het overleg komende woensdag, nogmaals bedankt!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

celerontje

Neem ook eens contact op met GTdesign, die kan alles aan elkaar knopen. ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jaco

Kun je niet beter direct voor een goede lichtsturing gaan ? Niet gaan knoeien met X10, daar krijg je spijt van.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: jaco op juli  7, 2009, 08:23:09
Kun je niet beter direct voor een goede lichtsturing gaan ? Niet gaan knoeien met X10, daar krijg je spijt van.

Lutron!

jaco

Ja als je goed zoekt heb je een 4 kanaals controller voor 500 Euro.
Dan kun je 16 scenarios (verschillende licht levels voor alle 4 groepen, en de tijd tussen de overgang tussen die levels) programmeren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Jean Sibelius

Citaat van: Blue-Eyes op juli  6, 2009, 20:52:16
Pfffoei. Daar zijn ze dag voor aan het werk geweest in de kopermijnen!
Mijn manier om die (noodlijdende) tak van de industrie te ondersteunen met een kleine financiële injectie ;D

Citaat van: celerontje op juli  6, 2009, 21:29:41
Neem ook eens contact op met GTdesign, die kan alles aan elkaar knopen. ;D
Contacten met Gé lopen al vanaf een héél vroeg stadium in het ontwerpproces.
Het punt is bijna weer gekomen om elkaar nogmaals op te zoeken :)
(de ruimte van o.a. Peelke ('DreamTheater') heeft hij zo mooi afgewerkt dat het me toch niet los kan laten)

Citaat van: jaco op juli  7, 2009, 08:23:09
Kun je niet beter direct voor een goede lichtsturing gaan ? Niet gaan knoeien met X10, daar krijg je spijt van.
Citaat van: bmateijsen op juli  7, 2009, 08:33:06
Lutron!
Citaat van: jaco op juli  7, 2009, 10:47:00
Ja als je goed zoekt heb je een 4 kanaals controller voor 500 Euro.
Dan kun je 16 scenarios (verschillende licht levels voor alle 4 groepen, en de tijd tussen de overgang tussen die levels) programmeren.
Lijken me een duidelijk waarschuwingen / hint! :)

Ik heb zaterdag even tijd om bij een Domotica specialist langs te gaan om me alvast wat te laten informeren.
(o.a. waar moet ik op letten bij de elektrische installatie mbt dit aspect, wat zijn de mogelijkheden, wat kost dat, eventueel in stappen op te waarderen, ...)

Ondertussen uit betrouwbare bron begrepen dat de voeger voor 18 juli geboekt staat, oftewel: na die datum zou de ruwbouw helemaal klaar moeten zijn.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jaco

Citaat van: Jean Sibelius op juli  8, 2009, 06:39:19
Mijn manier om die (noodlijdende) tak van de industrie te ondersteunen met een kleine financiële injectie ;D
Ik heb zaterdag even tijd om bij een Domotica specialist langs te gaan om me alvast wat te laten informeren.
(o.a. waar moet ik op letten bij de elektrische installatie mbt dit aspect, wat zijn de mogelijkheden, wat kost dat, eventueel in stappen op te waarderen, ...)
Als je een domotica/lichtsturing systeem wilt gebruiken, dan moet er in het algmeen vanaf de controller positie een buis lopen naar de plek waar het apparaat/lamp is. Dat is voor de afbouw belangrijk, als je dat later moet veranderen ben je zuur..

Voor apparatuur is het vaak nog wel te doen omdat die meestal bij elkaar staat. Ik heb een TSU9600/RFX9600 combinatie. Dan staat de RFX9600 in dezelfde kast als de apparatuur, dus een RS-232/IR kabel aan het apparaat en klaar ben je.

Voor verlichting gebruik ik een Lutron grafikeye 3106. Die heeft een voedingskabel nodig, en dan moet je naar elke lamp/groepje lampen (of trafo(s) voor halogeen) een aparte draad leggen. De lamp wordt dus compleet gevoed vanuit de controller.
Dit is compleet anders dan de bedrading voor normale verlichting.

Bij X10 kun je normale bedrading blijven gebruiken, maar zijn de mogelijkheden voor besturing minder (terugkoppeling van de huidige stand van de lamp is niet te doen) en de betrouwbaarheid lager.

Een Lutron (maar voor zover ik weet ook andere licht controllers) zijn uit te breiden met bedienings panelen, RS-232 koppelingen etc.

Zelf gebruik ik een remote paneel bij de deur, zodat je 4 scenario's en 'off' bij binnenkomst of vertrek kunt kiezen, deze is via een utp kabel met de controller verbonden . En ik heb een RS-232 koppeling met een pronto RFX-9600 (3 draads verbinding). Ik kan nu dus ook aflezen welke instelling een groep heeft (bij de nieuwe grafikeye units per 1% dacht ik) en discreet aansturen wat ik wil.

Lutron is niet goedkoop als je het officieel in NL wilt kopen, en de winkeliers die het verkopen geven niet eens antwoord op e-mails is mijn ervaring. Zoals ik al schreef kun je in NL een 4 kanaals unit kopen voor rond de 500 Euro.

een 3506 is op ebay te vinden vanaf $400.
Een bedienings paneel is iets op ebay.  iets van $200
De RS-232 unit op ebay vanaf $100

Ik heb nooit spijt gehad dat ik op zo'n systeeem ben overgegaan. X-10 is knoeiwerk als je het hiermee vergelijkt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

celerontje

Ach, X10 voldoet prima voor die aan/uit lichtgroep bij mij op zolder! ;D :D

Mooie oplossing, Jaco! :pompom:
En 't blijft zelfs in z'n totaliteit onder de 1000 euro voor een systeem dat met RS-232 te besturen is! :worship:

Dus Jan, genoeg mogelijkheden! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Rob_Dingen

Hoi

Hier dezelfde ervaringen als Jaco ik gebruik ook lutron maar gewoon via IR.
Samen met de Pronto rfx-9600 de beste investeringen van mijn HT.

Rob

Kjelt

X10 is mij ook niet goed bevallen. Binnen drie jaar twee units kapot waarvan eentje behoorlijk is geklapt.
Het is amateuristisch spul vergeleken met Lutron maar afhankelijk van je budget soms de enige optie. Goede kwaliteit kost gewoon geld.