HTPC aansluiten middels VGA of HDMI

Gestart door Sjakie81, mei 24, 2008, 22:23:33

Vorige topic - Volgende topic

Sjakie81

Maakt het veel verschil in kwaliteit of ik mijn HTPC aansluit middels een VGA- of een HDMI kabel. Afgezien van het feit dat VGA geen geluid doorgeeft.
Panasonic TH-42PV70, SC-PT850, Topfield 7710 HSCI, Xbox 360, IXOS XHT288, IXOS XHT601

-Freek-

Dat is digitaal vs analoog he. Bij mij is digitaal (DVI-D) duidelijk een stuk beter dan analoog (VGA). Bij mijn dual monitor aansluiting is er één aangesloten met DVI, en de ander VGA. En dat verschil is heel goed te zien.

gijsnoorlander

Ik heb laatst gemerkt dat een groot aantal TV's een overscan hanteren bij HDMI-signaal, terwijl ze dat niet doen bij VGA.
Bijvoorbeeld mijn Panasonic plasma heeft een HDMI aansluiting. Via een DVI => HDMI heb ik de HTPC erop aangesloten en terwijl het een 720p paneel is (720 beeldlijnen) en ik de videokaart op 1280x720 had ingesteld, vielen er zo'n 30 pixels in elke richting buiten het beeld. Oftewel niet een 1-op-1 mapping van de beeldlijnen. Bij gewoon videobeeld en ook foto's enz. zul je dat niet zien, maar bij de menus (en ook ondertitels) zul je dan wel zien dat er banen samenklonteren in beeld. Persoonlijk vond ik dat een behoorlijke tegenvaller.

-Freek-

Is dat niet gewoon in te stellen? Het zou iig niet (storend) moeten opvallen, want alle moderne HD-spelers worden via HDMI aangesloten.

gijsnoorlander

Citaat van: -Freek- op mei 24, 2008, 23:24:13
Is dat niet gewoon in te stellen? Het zou iig niet (storend) moeten opvallen, want alle moderne HD-spelers worden via HDMI aangesloten.
Ik heb in het servicemenu van de TV de overscan minimaal gezet, maar dan nog vallen er maar 716 beeldlijnen binnen beeld, dus zijn er nog zo'n 3 banden die samenklonteren. Nu zie ik het vrijwel niet meer, maar in tussen de oren stoor ik mij er nog wel aan.
Horizontaal heb ik toch niet een 1-op-1 mapping, want het paneel heeft hier 1024x720 pixels.
Mijn DVD-speler zit op component aangesloten en die doet niet aan upscaling, dus daar heb ik geen last van de (onterechte) overscan.

CineSmurf

Citaat van: -Freek- op mei 24, 2008, 23:24:13

Ik heb precies dit probleem met mijn projector (Sony HS50). HDMI gaat door de scaler, VGA wordt één op één weergegeven. VGA is wat minder qua kleur en diepte, maar wel één op één pixelmapping. HDMI is wat filmischer, maar geen 1op1 pixelsmapping. Is ook niet in te stellen. Ik kan mijn videokaart instellen op overscan, in de praktijk betekent dat een 10% kleiner scherm (om de windows balk in beeld te houden).

En ja, zeer storend  ;)
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

tijse400

ik heb mijn beamer met 1280*720 aangesloten op een breedbeeld laptop die native 1280*800 beeld heeft, en dacht. ideaal , een laptop met breedbeeld, dan kan ik mooi hd ready beeld naar de beamer sturen.
maar kwam er achter dat er geen exate 1280*720 resolutie gekozen kon worden op de laptop. met powerstrip deze maar toegevoegd, end at werkt fantastisch.

als ik bijvoorbeeld 1280*800 naar de beamer stuurde dan kon deze er niet netjes mee overweg, en kapte simpel stukken af, of gaf het in een 3:4 resolutie weer, etc. allemaal vage verschijnselen dus.

ook 1024*768 was niet echt optomaal omdat dan de taakbalk etc dus buiten beeld valt.

gelukkig dus met powerstrip kunnen verhelpen.

ik heb de beamer overigens via vga naar hdmi-a aangesloten, want er zit geen hdmi of dvi op de laptop. de meeeleverde vga-> bnc kabel werkte ook el, maar die ingang op de beamer kan niet overweg met non interlaced beelden, dus zo heb ik via vga uit de beste kwaliteit beeld naar mijn beamer, en native aangstuurd.

ook werkt mediacenter van vista ook goed, als je de echte resolutie van de beamr / tv kunt aansturen, want als je daar iets gaat doen alsof met beeldformaat en dan gaat stretchen of upscalen dan gaat dat vaak vekeerd.  dan krijg je het beeld nooit netjes weergegeven.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Jeroen_S

Ik zou absoluut voor HDMI gaan, of DVI->HDMI, veel betere kwaliteit. Kijk even welke resolutie je paneel heeft, heb je een HD ready scherm (1366x768) probeer dan een resolutie van 1360x768 naar het scherm te sturen voor de beste kwaliteit! Niet alle schermen slikken dit echter, heb hier thuis een Toshiba 37WL66P en een Sony Bravia KDL-32V3000 die het allebei niet vreten. Alle LG en Philips schermen die ik heb getest kunnen het echter wel.

tijse400

waarom zou 1360*768 een beter resultaat geven dan 1366*768 ?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

kaajee

Citaat van: tijse400 op mei 29, 2008, 23:01:50
waarom zou 1360*768 een beter resultaat geven dan 1366*768 ?

Om overscan/underscan van de tv te compenseren.....