Bi-wire ervaringen

Gestart door hifiman, april 27, 2008, 10:13:27

Vorige topic - Volgende topic

Wat is jouw ervaring (dus niet mening!) met bi-wire t.o.v. singe wire?

Bi-wiring klinkt beter
20 (47.6%)
Single wiring klinkt beter
5 (11.9%)
Ik hoor geen verschil
10 (23.8%)
Wisselende ervaringen
7 (16.7%)

Totaal aantal stemmen: 42

JeKa

Mijn vader was van de week bij een hifizaak en had het met de (audiofiele) verkopers over bi-wiring. De verkopers zeiden allen dat het geen meerwaarde had en soms zelfs minder kon klinken.

SpeedyAndré

Ik speel bi-wired maar wel met een fabrieks-af bi-wire kabel.
Op de versterker zitten dus geen 2 kabels op 1 klem 'geplakt' en de kabel heeft een speciale constructie.
Als ik een brugje op de speakerklemmen zet dan is de 'magie' weg, minder krachtig, minder ruimtelijk en wat saaier (in mijn beleving).
Nu heb ik wel speakers die een gemeen lage impedantie in het laag hebben dus misschien scheelt dat nog :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

erik s.

Citaat van: Audioloog op april 30, 2008, 22:35:00
En wat heeft dat met bi-wiring te maken dan  ???
je hebt het over demping, dat gaat beter als je aktief filtert en de versterker dus die direct aan de speakerunit hangt. als er een filter tussen zit werkt dat niet zo.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

hifiman

Citaat van: erik s. op mei  1, 2008, 00:33:57
je hebt het over demping, dat gaat beter als je aktief filtert en de versterker dus die direct aan de speakerunit hangt. als er een filter tussen zit werkt dat niet zo.
A ok op die fiets.

Ed-S

Citaat van: reMC op april 28, 2008, 09:16:02
Als bruggetje werkt 0,4mm solid core koper perfect. Als je dikker neemt gaat het -hoewel marginaal- wat vetter en trager klinken.

Nou, gisteren tijd zat gehad om e.e.a. te proberen, bruggetje vervangen voor solid koper van 1.3mm (ik had niet dunner) en spelen maar.

Eerst heb ik natuurlijk voordat de bruggetjes heb vervangen samen met de vrouw een aantal verschillende nummers uitvoerig gedraaid om na vervanging te luisteren of en in hoevere er verschil merkbaar is. Niet te vergeten natuurlijk of het verschil ook een verbetering of verslechtering is  ;)

Nou in eerste instantie dacht ik met het afspelen van Sarah Brichtman & Andrea Bocelli is dit het nu, maar toen de stem van Bocelli erbij kwam was het dus wel merkbaar. Wat is voor mij en de vrouw  ;) duidelijk merkbaar en ook nog eens een verbetering:

1 Duidelijkere scheiding van de 2 stemmen van Sarah en Andrea (is een voorbeeld);
2 Het hoog klinkt iets scherper;
3 Meer detail in het hoog (b.v. een triangel welke duidelijker aanwezig is maar ook gedetaileerder).

In het laag heb ik geen verschil gemerkt.

Toch kijk ik nog even verder of er met een ander bruggetje nog verder een verbetering te bereiken is (uiteraard ook voor de fun), wederom ben ik verbaast wat voor verschillen er bereikt kunnen worden met minimale kosten. erg leuk om te doen.

Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

reMC

Leuk 8) Als je nu nog naar 0,4mm (0,5mm kan ook nog) gaat zul je hoogstwaarschijnlijk nog zo'n stapje maken. Weet alleen niet waar je dat kunt krijgen eerlijk gezegd...

EDIT: ik zie nu dat je hoog er wel scherper van is geworden... dasnietgoe ;)

hifiman

Citaat van: reMC op mei  2, 2008, 10:21:57
Leuk 8) Als je nu nog naar 0,4mm (0,5mm kan ook nog) gaat zul je hoogstwaarschijnlijk nog zo'n stapje maken. Weet alleen niet waar je dat kunt krijgen eerlijk gezegd...
Of even de moeite nemen de biwire aansluitingen aan de binnenkant van je speakers om te bouwen naar single wiren (draden opnieuw strippen, in elkaar draaien en dan solderen aan 1 set aansluitterminals). De beste brug is geen brug  ;D

reMC

Ik verwacht niet dat veel gebruikers bereid zijn tot zo'n -voor veel mensen- ingrijpende wijziging ;)

hifiman

Citaat van: reMC op mei  2, 2008, 12:32:43
Ik verwacht niet dat veel gebruikers bereid zijn tot zo'n -voor veel mensen- ingrijpende wijziging ;)
Ik ook niet  >:D  ;D

Ed-S

Citaat van: reMC op mei  2, 2008, 10:21:57

EDIT: ik zie nu dat je hoog er wel scherper van is geworden... dasnietgoe ;)

Is scherper niet goed  ??? waarom niet?

En Mijn speakers zijn zelfbouw dus intern ombouwen is geen probleem ;)
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp