Mening Marantz SR4300 receiver?

Gestart door hifiman, mei 6, 2003, 11:42:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Tsja mijn vraag is een beetje mosterd na de maaltijd aangezien ik hem al gekocht heb maar wat vinden jullie van de Marantz SR4300 receiver? Ik denk zelf dat ik er in deze prijsklasse (heb er 445 voor betaald) een hele goede koop aan heb. Hij klinkt in stereo mode met muziek in elk geval stukken beter dan mijn vorige sony str-de585 :-)

Ik heb de Marantz gekocht omdat ik de Sony tegen vond vallen qua geluid met muziek spelen in stereo mode, maar dat het zoveel verschil zou maken had ik niet verwacht, muziek klinkt nu stukken beter zeg. Zelfs mijn vrouw viel het gelijk op en dat zegt toch wat ;-)

Groetjes,

Ronald

Oracle

Ik heb zelf de SR5200. Ik had eerst een Yamaha 496, maar de Marantz is gewoon een klasse mooier met muziek. Voor film weet ikhet eerlijk gezegd niet. Vond de Yamaha ook wel lekker. Was wat feller, en daarme wat meer 'edge of your seat'.

Overall vind ik de marantz echter (veel) beter.

Wat ik van de 4300 vind? Goede koop, alleen misschien een beetje weinig power. Hij is meen ik 'maar' 5 * 70 watt, en dat was voor mij de reden om niet voor de 4200 te gaan, maar een model daarboven (met 6 * 90).

Verder vind ik de marantz in "source direct" erg mooi!  :D

Ik denk niet dat je er spijt van krijgt!  :P

Groet,
Mark

kermit

Ja, zelf heb ik hem ook gekocht en ben zeer tevreden ermee. Stereo klinkt het in ieder geval zeer goed en ook voor surround een goede receiver .
Succes ermee.

Brian

hifiman

Ik ben blij te horen dat jullie het ook geen slechte keuze vinden :)
Overigens geeft de SR4300 (volgens manual) 95 WATT per kanaal af bij 6 ohm (ik heb 6 ohm speakers) en dat lijkt me voor een normale huiskamer genoeg toch ?

Groetjes,

Ronald

kermit

Ronald , Als ik het goed hebt is het 6 keer 80 watt bij 8 ohm. Het is meer dan genoeg . Als ik echt hard speel dan draai ik hem open op 18 en dan staat het dan ook keihard. Doe ik overigens alleen overdag want  in de avond is het veel te luid. Ik heb een woonkamer van 7 bij 3.65 meter .
Groeten Brian

Oracle

Ik ben even gaan kijken bij marantz.nl, en zie inderdaad dat de 4300 sterker is dan de 4200 (5*70 tov 6*80, bij 8 ohm).

Bij deze dan de correctie!

@Kermit: draai je dan op +18??? Da's wel heel hard, of niet?

Groet,
Mark

MrPink

LOL ik denk dat hij -18 bedoelt :)
Ook best hard, maar niet buitensporig...mijn films draai ik doorgaans op -21.

Groetjes,
Oscar

kermit

Mark, Ik draai daadwerkelijk op -18 . En dat is hard, want die Marantz gaat tot + 18.  In de avond draai ik normaal op - 25 en dat is een mooie combinatie met een scherm van 1.90 breed .

Mvg Brian

Oracle

Hmmm... ik draai zelf op -15 tot -12 ('s avonds). Misschien heb ik makkelijke buren?  ;D

Bij projecteren draai ik al snel op -10 tot -5. Het geluid moet wel een beetje bij het beeld passen  8)

Nu moeten we daar wel even rekening houden met de gevoeligheid van de gebruikte speakers... Mijn Tannoys (de fronts) zijn 89db, dus dat verklaart wellicht waarom ik wat harder draai. Mijn woonkamer is overigens L-vomig en dan 9 * 5,5 meter.

Groet,
Mark

MrPink

Ik denk dat het dan eerder aan de grootte van je kamer ligt, want mijn Dali's zijn 90dB (of dit er inderdaad iets mee te maken heeft weet ik niet, want dat is te technisch voor mij). Mijn huiskamer is 5 x 4 meter.

Groetjes,
Oscar

Oracle

#10
Even geleend van een andere site:

Citaat
Measured in dB, is how loud a speaker plays with a given amount of power going into it. Conveniently, the usual measuring stick is 1 Watt at 1 meter. A higher sensitivity rating means that the speaker will play louder using the same power as a speaker with a lower rating. So, should you always buy the speaker with the higher sensitivity rating? Not necessarily, because you'll usually end up trading off some other aspect of system performance like bass response or power handling. Sometimes a lower sensitivity rating gives a speaker a better (flatter) frequency response.

Maar dat zal inderdaad in ons geval meer met de grootte van de woonkamer, dan die ene db verschil tussen de tannoy's en dali's te maken hebben.

Ben dan nu wel benieuwd hoe het straks in de HT klinkt. We hebben daar een kamer van 6* 3 met schuin plafond (het is een zolder...).

Groet,
Mark

BTW: MrPink: je bent on-topic!  ;D

MrPink

Ik denk dat het dan wel wat rustiger aan zal (moeten) doen... :)

On-topic? Ik? Dat kan niet! ;)

Groetjes,
Oscar