Jeroens huiskamerset

Gestart door JeKa, april 13, 2008, 18:31:08

Vorige topic - Volgende topic

-madison-

Ik heb altijd begrepen dat een processor niets anders doet dan de signalen verwerken, dus er zit geen versterking in..
Een receiver is niets meer/minder dan een tuner+processor+versterker.

Je receiver kun je dus prima blijven gebruiken voor het processen van het signaal en het aansturen van je rears en center. Het toevoegen van alleen een stereo versterkeris dus al prima. Ik zou inderdaad net als wat Douma zegt verder kijken dan alleen de PM7001. Begrijp me niet verkeerd, het is een hele goede en mooie versterker maar ik zou ook andere merken beluisteren. misschien dat dat zelfs nog beter matcht met je speakers.

:/edit het meeste staat dus ook al beschreven hierboven..
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Douma

CiteerKijk, dat klinkt meer naar wat ik wil! Ik zal dan voor de sr 7000 dus een surround processor moeten zoeken en daarnaast een stereo versterker? En op de processor sluit ik dan mijn apparatuur aan (behalve een eventuele cd speler)?

Precies.
Citeer
Ik heb altijd begrepen dat een processor niets anders doet dan de signalen verwerken, dus er zit geen versterking in..

Heb je helemaal gelijk in. Zodra er versterking voor de rears en center in zit is het eigenlijk niet meer een pure processor.

Citeer
Dit was enkel ter illustratie hoor. Ik zal zeker wel verder kijken dan Marantz. Een oud Roteltje of Arcammetje misschien  ;)

Je zou moeten proberen wat verschillende versterkers te beluisteren op je speakers. Al zou dit nog wel eens lastig kunnen worden. Misschien dat er medeforummers in de buurt van Groningen zijn die eens een avondje muziek willen luisteren bij jou en die hun versterker mee willen nemen.

Wat die pm7001 betreft. Ik kan me voorstellen dat dit een iets doorontwikkelde pm7000 is(correct me if I'm wrong). Ik vind zelf de pm7000 hetzelfde klinken als de pm78. En zo'n pm78 is vaak rond de 150 euro al te vinden. Aangezien je straks wel bereid bent om er wat meer aan uit te geven denk ik dat je wel een betere versterker dan de pm7001 kan vinden.

ps. de pm78 heb ik zelf en vind het voor dat bedrag een fantastische(misschien zelfs onverslaanbare  ;D) versterker.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Met mijn sr7000 ben ik voor surround nog wel even tevreden, dus als het kan laat ik die staan.

Maar eens op zoek gaan naar een leuke stereoversterker. Misschien koop ik ook wel een 2e handsje via ebay op de gok en als hij niet bevalt verkoop ik 'm door.
Op Ebay heb je voor 100 E al een Arcam, Rotel of Cambridge audio stereoversterker. Zal dit wat zijn, of doe ik er goed aan om in een wat hoger segment te kijken?

Edit: Bedankt voor de reacties en de uitleg trouwens! Ik leer zo weer een hoop :)

Douma

CiteerOp Ebay heb je voor 100 E al een Arcam, Rotel of Cambridge audio stereoversterker. Zal dit wat zijn, of doe ik er goed aan om in een wat hoger segment te kijken?

Haha! Here we go again!  ;D

Ik zou proberen die knip nog even op de beurs te houden. Als je zou willen kan ik vast wel eens met mijn Marantz en de NAD van Ralph - als hij geen bezwaar heeft - langs komen. Puur om te horen wat dat doet.
Ik ben bang dat die 100 euro een beetje weggegooid geld zal zijn.

JeKa

Citaat van: Douma op mei 12, 2008, 00:30:49
Haha! Here we go again!  ;D
Ik ben bang dat die 100 euro een beetje weggegooid geld zal zijn.

;D Eigenlijk weet ik ook wel beter....... :-[

Citaat van: Douma op mei 12, 2008, 00:30:49
Ik zou proberen die knip nog even op de beurs te houden. Als je zou willen kan ik vast wel eens met mijn Marantz en de NAD van Ralph - als hij geen bezwaar heeft - langs komen. Puur om te horen wat dat doet.
Lijkt me een goed idee!

JeKa

Citaat van: JeKa op mei 12, 2008, 00:36:00
;D Eigenlijk weet ik ook wel beter....... :-[
Maar toch ben ik eigenwijs!  ;D

Ik kan deze Rotel voor 300,- kopen en op Ebay heb je voor 100,- ofzo een bijpassende Rotel stereoversterker. Bijvoorbeeld deze. Zal dit een waardige opwaardering voor  mijn geluid zijn?

Aan de ene kant is het natuurlijk altijd goed om te luisteren, maar dat is met mijn tweedehands keuzes eigenlijk gewoon niet mogelijk. Of het geluid me zal bevallen blijft dan natuurlijk de vraag.

Spekkie99

Die rotel rsp966 brengt je in stereo niet waar je naar op zoek bent. Ik heb hem ook gehad en dat is de reden dat hij weer vervangen is. En waarom zou je je sr700 vervangen? Denk niet dat de Rotel in surround beter is dan je sr7000. En dan heb je nog versterkers nodig voor je center en rear terwijl die al wel in je sr7000 zitten.

Die 920ax is gewoon 3 maten te klein voor je speakers.

Houd gewoon je sr7000 voor surround en koop er een echt goede stereo amp bij. Eigenwijs mag natuurlijk altijd tenzij je wil leren van andermans ervaringen  >:D

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

JeKa

Citaat van: Spekkie99 op mei 12, 2008, 10:38:21
Die rotel rsp966 brengt je in stereo niet waar je naar op zoek bent. Ik heb hem ook gehad en dat is de reden dat hij weer vervangen is. En waarom zou je je sr700 vervangen? Denk niet dat de Rotel in surround beter is dan je sr7000. En dan heb je nog versterkers nodig voor je center en rear terwijl die al wel in je sr7000 zitten.

Houd gewoon je sr7000 voor surround en koop er een echt goede stereo amp bij. Eigenwijs mag natuurlijk altijd tenzij je wil leren van andermans ervaringen  >:D

Dit is zo'n duidelijke ervaring, dat mijn eigenwijsheid het niet zal winnen  ;D. Ik ben om (stiekem was ik hier ook naar op zoek denk ik, want dit gaat wel heel erg makkelijk :-X).
Bedankt voor het advies in ieder geval!
Maar eens met Douma gaan luisteren hoe een Marantz uit de pm serie hier klinkt.

Spekkie99

Marantz is met de nieuwere versterkers en receivers een andere weg ingeslagen kwa klank, vanaf de pm7001 serie en dezelfde nummering bij de receivers. De pm78 daarom direct vergelijken met de pm7001 is daarom ook niet echt mogelijk.

Heb zelf nog een PM66 KI op de kop getikt voor 100 euro. Jij zoekt iets zwaarders maar in versterkerland zijn er mooie dingen te vinden 2dehands. Zeker voor de 300 euri die je nu niet aan die rotel uitgeeft  ;)

Veel plezier met verder zoeken!
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Interficior

Als je alleen een stereo eindbak wilt hebben omdat je je SR7000 als voorversterker gebruikt dan kan ik je heel erg aanraden een UcD versterker te bouwen. Wat er dan gebeurt met je laag is echt even schrikken. Da's natuurlijk niet het enige dat verandert maar dat is toch wel het grootste verschil. Maar ook de stereospreiding, focussing, detailleren, diepte en dergelijke zijn allemaal veel beter. Bovendien kan de UcD400 loads hebben van 0,5 Ohm en deze op knijterhard niveau draaien. Derhalve heb je genoeg 'sap' voor je Dynaudio's (wel een degelijke trafo inhangen uiteraard).

Edit: Zoals je weet heb ik met exact die opstelling gedraaid. ;D
Take it or lease it

JeKa

Citaat van: Spekkie99 op mei 12, 2008, 11:01:14
Marantz is met de nieuwere versterkers en receivers een andere weg ingeslagen kwa klank, vanaf de pm7001 serie en dezelfde nummering bij de receivers. De pm78 daarom direct vergelijken met de pm7001 is daarom ook niet echt mogelijk.

Heb zelf nog een PM66 KI op de kop getikt voor 100 euro. Jij zoekt iets zwaarders maar in versterkerland zijn er mooie dingen te vinden 2dehands. Zeker voor de 300 euri die je nu niet aan die rotel uitgeeft  ;)

Veel plezier met verder zoeken!

Dankjewel, dat gaat wel lukken. De sound van Marantz bevalt me op zich erg goed, maar daar moet wel bij gezegd worden dat ik nog niet heel veel anders heb gehoord. Vanaf welk "nummer" van Marantz zou ik moeten kijken om mijn speakers uit de verf te laten komen dan? Zowel de 1000 series als de 66, 80 etc..

JeKa

Citaat van: Interficior op mei 12, 2008, 11:13:49
Als je alleen een stereo eindbak wilt hebben omdat je je SR7000 als voorversterker gebruikt dan kan ik je heel erg aanraden een UcD versterker te bouwen. Wat er dan gebeurt met je laag is echt even schrikken. Da's natuurlijk niet het enige dat verandert maar dat is toch wel het grootste verschil. Maar ook de stereospreiding, focussing, detailleren, diepte en dergelijke zijn allemaal veel beter. Bovendien kan de UcD400 loads hebben van 0,5 Ohm en deze op knijterhard niveau draaien. Derhalve heb je genoeg 'sap' voor je Dynaudio's (wel een degelijke trafo inhangen uiteraard).

Edit: Zoals je weet heb ik met exact die opstelling gedraaid. ;D

Ok, dat is wat ik bij jou heb gehoord?

Om eerlijk te zijn ben ik niet zo in om zelf iets in elkaar te zetten....

Interficior

Citaat van: JeKa op mei 12, 2008, 11:18:20
Ok, dat is wat ik bij jou heb gehoord?
Nee.
CiteerOm eerlijk te zijn ben ik niet zo in om zelf iets in elkaar te zetten....
Het is nog veel makkelijker dan een audiomeubel hoor. Het is allemaal al op elkaar afgestemd, het is niet meer dan een paar fast-on stekkers aansluiten.
Take it or lease it

Douma

CiteerDie rotel rsp966 brengt je in stereo niet waar je naar op zoek bent. Ik heb hem ook gehad en dat is de reden dat hij weer vervangen is. En waarom zou je je sr700 vervangen? Denk niet dat de Rotel in surround beter is dan je sr7000. En dan heb je nog versterkers nodig voor je center en rear terwijl die al wel in je sr7000 zitten.

Houd gewoon je sr7000 voor surround en koop er een echt goede stereo amp bij. Eigenwijs mag natuurlijk altijd tenzij je wil leren van andermans ervaringen  >:D

Helemaal mee eens.

@ JeKa: Ik heb zelf ooit een rotel RA-960BX gehad. Leuke versterker voor het geld, maar ook die zal denk ik moeite hebben met je speakers.

CiteerMarantz is met de nieuwere versterkers en receivers een andere weg ingeslagen kwa klank, vanaf de pm7001 serie en dezelfde nummering bij de receivers. De pm78 daarom direct vergelijken met de pm7001 is daarom ook niet echt mogelijk.

Wat is er precies qua klank veranderd? Ik heb zelf namelijk nog nooit de nieuwe modellen beluisterd.

Spekkie99

Citaat van: JeKa op mei 12, 2008, 11:16:47
Dankjewel, dat gaat wel lukken. De sound van Marantz bevalt me op zich erg goed, maar daar moet wel bij gezegd worden dat ik nog niet heel veel anders heb gehoord. Vanaf welk "nummer" van Marantz zou ik moeten kijken om mijn speakers uit de verf te laten komen dan? Zowel de 1000 series als de 66, 80 etc..

vanaf de overstap naar de eindigend op 01 serie. Maar dat is geen kwalitatieve kwalificatie maar meer een kwestie van smaak. Uiteindelijk gaat het om de klank van de hele set. gewoon gaan luisteren dus.

de nieuwere modellen zouden nog steeds de controle en fijnzinnige klank hebben maar iets minder saai, iets levendiger.

overigens is de optie om alleen een andere eindbak aan je sr7000 te hangen er ook eentje al denk ik dat je dan tegen de beperking van de kwaliteit van je voorversterker aan loopt (de sr7000 blijft nu eenmaal gemaakt voor surround).

die UCD zijn erg mooi! en inderdaad letterlijk plug and play, kan iedereen.

aMUSEd

Rotel + Dynaudio zou ik niet doen (fel/scherp). Arcam doet het leuk op Dynaudio imo.
SR7000 gebruiken als stereovoorversterker zou ik zeker niet doen.. zonde van de eindtrap (sorry).

Luister eens naar wat verschillende sets (neem de dynaudio's mee ;)) en dan krijg je vanzelf een idee wat je mooi vind.

JeKa

Citaat van: Interficior op mei 12, 2008, 11:23:26
Het is nog veel makkelijker dan een audiomeubel hoor. Het is allemaal al op elkaar afgestemd, het is niet meer dan een paar fast-on stekkers aansluiten.
Citaat van: Spekkie99 op mei 12, 2008, 11:45:17
die UCD zijn erg mooi! en inderdaad letterlijk plug and play, kan iedereen.

Heb je een link ofzo met info ? Toch maar eens kijken dan. ;)

Douma

JeKa

Bedankt! Kijken hoe ver ik kom met mijn concentratie op 59 pagina's.....

Douma

;D

In de startpost staat een hele rits aan links. Daar staat vast genoeg info tussen.

JeKa

Citaat van: aMUSEd op mei 12, 2008, 14:39:05
SR7000 gebruiken als stereovoorversterker zou ik zeker niet doen.. zonde van de eindtrap (sorry).

Wat zou volgens jou een goede, betaalbare oplossing zijn?

Interficior

Citaat van: aMUSEd op mei 12, 2008, 14:39:05
Daar heb je wel deels gelijk in vind ik. Maar Dynaudio's staan erom bekend dat ze veel 'sap' willen zien, en ik denk derhalve dat het toch zo de beste oplossing is. Want JeKa kan natuurlijk altijd nog een betere voorversterker kopen. Als je nu een UcD maakt kan deze meegroeien, als je nu voor 300 euro een 'mwah' stereoversterker neemt is de winst marginaal en als hij dan meer wil moet hij weer alles verkopen terwijl zo'n UcD gewoon kan blijven imo.
Take it or lease it

Douma

Aan wat voor bedragen moet je denken als je voor een UcD eindversterker gaat?

Interficior

60 euro voor een nette kast
150 euro voor 2 UcD 180ST's
50 euro voor een trafo
50 euro voor het voedingsgedeelte.

Rond die prijzen ongeveer? Dan ben je voor 300~350 euro klaar en dan heb je een eindbak met veel kwaliteit en power in huis. Tuurlijk kan je het allemaal duurder maken met HG's en dubbel-mono uitgevoerde dingen maargoed.
Take it or lease it