Advies gevraagd voor betaalbare, stille HD HTPC

Gestart door Sanniebob, april 4, 2008, 00:31:01

Vorige topic - Volgende topic

Sanniebob

Hallo,

Uiteraard heb ik dit forum al doorgespit naar de nodige informatie, tevens een hoop andere sites op internet. Ik wil een HTPC gaan kopen puur voor het kijken van films. Deze moet zowel Blu-Ray schijven als ook HD gedownloade films kunnen afspelen. Tevens wil ik de kast zo stil als mogelijk hebben aangezien deze in de woonkamer komt te staan. Verbonden zal de HTPC worden met een full HD tv en een high end receiver. Op dit moment denk ik aan de volgende configuratie, overigens vind ik het geheel aan de dure kant en ben dan ook dankbaar voor tips om het geheel betaalbaarder / beter te maken;

CPUs Socket AM2 -
•   AMD Athlon™ 64 X2 5000+
•   2x 2600 MHz, 2x 512 kB, 2000 MT/s, Brisbane
•   1
•   € 79,-

Moederborden Socket AM2+ -
•   GigaByte MA78GM-S2H
•   AMD 780G, 5.200 MT/s, Socket AM2+
•   1
•   € 75,-
•   Ultra DMA/133 Controller
•   maximaal 2 apparaten, 133 MB/s 
•   Aantal: 1
•   •
•   ATI SB700 6K 6G R0+1 SATA2 (1x ext.)
•   maximaal 6 apparaten, 300 MB/s 
•   •
•   USB 2.0 Controller
•   60 MB/s, maximaal 127 apparaten 
•   •
•   FireWire Controller
•   50 MB/s, maximaal 63 apparaten 
•   •
•   ATI Radeon HD3200 (+DVI-D, +HDMI)
•   Radeon HD3200 
•   •
•   Realtek ALC889A (4xL, 1xO, 0xK, 0xF)
•   3 x, 1 x, Realtek ALC889A 
•   •
•   Realtek RTL8111C
•   1 x RJ-45 

Harddisks 3,5 inch SATA -
•   Western Digital Caviar GP
•   1.000 GB, 8,9 / 16 / 7200, € 0,18*
•   € 179,-

Behuizingen Desktop -
•   Antec Fusion
•   1 x, 2 x, 430 Watt
•   1
•   € 159,-
•      
•   430 Watt
•   430 Watt, 4 x, 8 x 
•   •
•   Koeler 120mm
•   120 mm 
•   Aantal: 2

Geheugen DDR2-1066 -
•   GeiL 2 GB DDR2-1066 Kit
•   2048 MB, CL5 5-5-15, 2 stuk(s), PC2 8500
•   € 69,-

DVD-reWriters Serial-ATA -
•   LG GGC-H20LRB
•   16 / 8 / 4 speed, 16 / 6 / 4 speed, 16 / 40 speed
•   € 199,-

Software OEM Besturingssystemen -
•   Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit
•   Windows, Nederlands, 1 Licentie
•   1
•   € 99,-

Hartelijk dank alvast voor de reacties.

DrSmith

Het moederbord en de processor zijn m.i. ok.
Denk ook nog aan een koeler, de standaard AMD-koelers zijn niet echt stil en presteren matig. Ik gebruik een Arctic Freezer 64 Pro. Is goedkoop en stil en presteert goed.

Het geheugen hoeft geen 1066 Mhz te zijn, dat ondersteunt je processor toch niet (die gaat tot max. 800 Mhz).

De Antec Fusion ken ik zo niet maar voor dat geld kun je ook eens kijken naar een Silverstone kast (ik heb zelf een LC17-S).
Dan heb je nog wel weer een aparte voeding nodig. Ik heb zelf een Antec Neo Power, die in mijn kast nagenoeg onhoorbaar is.

Voor de harde schijf kun je ook kijken naar de spinpoint serie van Samsung (T166 of F1). Dit zijn zo beetje de stilste schijven die er op dit moment te koop zijn.

Voor kastkoelers moet je goed rondkijken, omdat je geen zware game-PC bouwt is een lichte air-flow al voldoende. Er zijn dan fans te koop die onder de 15 dBA blijven.

Als OS zou ik nog niet voor de 64-bits gaan. De UVD-ondersteuning (waar je met dit moederbord toch gebruik van wilt maken) is daar nog niet echt van de grond. Vista-32 bits en XP (zowel Pro als MCE) lijken mij wat dat betreft een betere keus.

Ik hoop dat je wat aan mijn mening hebt,

succes

gijsnoorlander

Ik heb zelf ook die Antec Fusion.
Let alleen op dat er 2 verschillende versies zijn, een zwarte versie en een met een zilverkleurige front.
Die 2 zijn echter wel verschillend. De display van de zwarte (die ik heb) is echt beroerd leesbaar en er is geen linux-support voor. De display van de andere is een stuk beter leesbaar en werkt ook onder Linux.

Maar voor de rest is dus Antec kast een prima HTPC-kast. Er zitten rechts (vanaf de huiskamer gezien) 2 hele grote fans die elk voorzien zijn van een 3-standen snelheidsregelaar en in de langzaamste stand hoor je die echt niet.
De voeding is ook prima en als ik me niet vergis een Active-PFC, dus redelijk zuinig ook.
Bij mijn HTPC hoor ik alleen de fan van de grafische kaart, ondanks dat ik die op de langzaamste -verantwoorde- snelheid heb draaien, dus als je de kans ziet een videokaart te vinden zonder fan zou ik dat echt aanraden.
De Antec kast heeft ook een heel simpel systeem om de harde schijf (tot 2 stuks) dempend op te hangen. Ik heb er 2 stuks in hangen en die hoor je niet, behalve als de videokaart fan uit is en de koppen flink bezig zijn.
Verder vind ik de opzet van die kast erg goed doordacht.

Uiteraard ook nadelen... Hij is best wel diep en ik zou zoeken naar een haakse stekker voor de voedingspanning, tenzij je meubel diep genoeg is of ver genoeg van de muur af staat.
Het klepje voor de cd/dvdspeler is ook wat zwaar en bij mij werd 'ie door de lade van de speler meegetrokken naar binnen, dus kijk of het mogelijk is om het frontje op de lade van de lade af te halen, anders blijft het klepje erachter haken.

Mike Philippens

Citaat van: DrSmith op april  4, 2008, 02:07:00
Voor de harde schijf kun je ook kijken naar de spinpoint serie van Samsung (T166 of F1). Dit zijn zo beetje de stilste schijven die er op dit moment te koop zijn.
De WD Green Power schijven zijn op dit moment de stilste en de zuinigste. Ze draaien op 5600tpm en dat scheelt weer 1 of 2 dB.

Ik ga zelf ook met hetzelfde Gigabyte bordje draaien. De CPU die ik erop ga prikken is een AMD 5200+ Black Edition. De BE heeft de multiplier unlocked, zodat je van die gekke oneven multiplier af kan komen, zodat ie het geheugen op de juiste (maximale) snelheid kan benaderen.
Als koeler pak ik de Scythe Ninja, een enorme toren, maar uitermate geschikt voor 'passief' koelen. Passief omdat ik er geen fan rechtstreeks op plak, maar de casefan gebruik. Die zit immers vlak achter de CPU en zuigte de lucht uit de kast (langs de koeler dus). De Ninja is door de afstand van de lamellen onderling het meest geschikt hiervoor omdat ie ook effectief is bij weinig/langzame airflow.
Daarnaast neem ik de Silverstone ST30NF fanless voeding. Zo probeer ik alles stil te houden. Ben benieuwd of het gaat lukken; de boel is in bestelling.