Decoder aansluiten op HTPC

Gestart door DKing, april 3, 2008, 12:48:56

Vorige topic - Volgende topic

DKing

Hoi,

Heb momenteel een HTPC met Vistaview 2020 dual TV tuner ingebouwd, en zit te denken aan digitale TV van Multikabel. Enerzijds wegens het aanbod van kanalen en anderzijds hoop ik dat de beeldkwaliteit wat verbeterd.

Nu vraag ik me af hoe ik een externe decoder zou moeten aansluiten aangezien deze dingen enkel scart aansluitingen hebben voor de TV. En hoe zit het dan met de dual tuner? Met een decoder kun je toch maar één kanaal tegelijk kijken? Zou ik dan een splitter moeten gebruiken om de antenne aansluiting op de Vistaview aan te sluiten en op de decoder ingang?

De Vistaview heeft een antenne aansluiting en een svhs ingang met adapter.
Windows Vista Ultimate SP1, Gigabyte GA-MA69GM-S2H mobo, AMD BE-2400 cpu, Ninja Scythe mini cooler, 2GB Corsair 6400 RAM, Silverstone LC10M case, Microsoft remote, VistaView Sabre 2020 TV tuner card, Samsung 215TW monitor, Samsung 32" LCD TV LE32S8

kaajee

Citaat van: DKing op april  3, 2008, 12:48:56
Hoi,

Heb momenteel een HTPC met Vistaview 2020 dual TV tuner ingebouwd, en zit te denken aan digitale TV van Multikabel. Enerzijds wegens het aanbod van kanalen en anderzijds hoop ik dat de beeldkwaliteit wat verbeterd.

Nu vraag ik me af hoe ik een externe decoder zou moeten aansluiten aangezien deze dingen enkel scart aansluitingen hebben voor de TV. En hoe zit het dan met de dual tuner? Met een decoder kun je toch maar één kanaal tegelijk kijken? Zou ik dan een splitter moeten gebruiken om de antenne aansluiting op de Vistaview aan te sluiten en op de decoder ingang?

De Vistaview heeft een antenne aansluiting en een svhs ingang met adapter.
Waarschijnlijk heeft de Multikabel decoder alleen maar composiet (en rgb) als uitgang en dat is jammer want dan moet je dus de component INgang van je Saber gebruiken. Mooier zou zijn als je de s-video kunt gebruiken, maar dan moet je op zoek naar een andere decoder.
Verder zul je idd maar 1 'tuner' kunnen gebruiken, je verliest je dubbele tuner zowel onder MCE als buiten MCE om, want stel je sluit em wel aan op je MCE en je zou ook middels de decoder 'gewoon' tv willen kijken dan zou je in problemen kunnen komen als MCE wat aan het opnemen is (of wil opnemen) en je zit via de decoder te kijken.

Kortom: de decoder methode is behelpen.
Beter/mooier zou zijn: ga voor een (of 2) digitale tuners, zoals bijv. de FloppyDTV.............

DKing

Ik snap wat je bedoelt. Mijn opzet is enkel via MCE te kijken. Ik dacht de decoder middels s-video aan de vistaview te koppelen zoals je zei en tevens de antenne aansluiting te koppelen. Dan zou je één tuner digitaal kunnen kijken en één analoog? Vraag is alleen of MCE ze uit elkaar kan houden.

FloppyDTV is het mooiste inderdaad, maar nogal prijzig en niet ondersteund.

Volgens mij ondersteunt de Humax IR-FOX wel s-video uit.
Windows Vista Ultimate SP1, Gigabyte GA-MA69GM-S2H mobo, AMD BE-2400 cpu, Ninja Scythe mini cooler, 2GB Corsair 6400 RAM, Silverstone LC10M case, Microsoft remote, VistaView Sabre 2020 TV tuner card, Samsung 215TW monitor, Samsung 32" LCD TV LE32S8

JvD.

Helaas zal het idee om één tuner via S-VHS en één via de antenne (HF-) aansluiting aan te sluiten, niet gaan werken, om de eenvoudige redenen, dat de digitale kabeldecoders niet het "digitale" signaal via een HF-kanaal doorgeven, zoals de ouderwetse videorecorders.

Ik zeg bewust ouderwets, want het doorgeven van het videosignaal via het antennesignaal is namelijk nog een erfenis uit vroeger tijden, toen televisies alleen een antenne-aansluiting hadden en SCART nog niet bekend was.

Sowieso geven de dual kabeltuners slechts één signaal op de SCART door. De dubbele tuner kun je alleen maar gebruiken om naar één kanaal te kijken en een ander op te nemen (of twee opnemen, en één daarvan te bekijken). Dit geldt ook voor de Siemens, als je die op het oog mocht hebben.

Ik ken je TV-kaart verder niet, maar wat eventueel nog wel een mogelijkheid zou zijn, is het antennesignaal van de decoder naar de antenneingang van je TV-kaart sluizen (zodat je de analoge zenders kunt opnemen) en de laagfrequent-uitgang naar de laagfrequent-ingang van de kaart. Ik weet niet, of je dan eventueel beide ingangen tegelijk kunt opnemen, maar dat kun je vast wel uit de handleiding van je kaart halen.

Verder kun je ook nog op het Ziggo gebruikersforum (Ziggo wordt de naam van het fusiebedrijf Multikabel / Casema / @Home) kijken: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/index.php . Op dit forum zijn ook medewerkers van de drie kabelbedrijven zelf actief.
Als het regent in mei, is april voorbij...

DKing

De Vistaview heeft een A/V ingang met twee s-video aansluitingen waarop de decoder aangesloten zou kunnen worden en de RF aansluiting voor de kabel. Dit moet werken volgens VistaView.

Maar het lijkt erop dat Media Center de bottleneck is in dergelijke opstelling. VMC gebruikt maar één EPG, dus beide tuners moeten dezelfde kanalen hebben. En dat geldt niet voor een combi van analoge en een digitale aansluiting. Probleem is ook hoe je een ander net kiest op de decoder of kabel met dezelfde RC.

:(

JvD.

Zou een tweede media centre installeren, bv. Media Portal (freeware), een mogelijkheid zijn, of zouden ze elkaar bijten (MCE en MP)? Als je ze elk één input kunt laten aansturen, dan zou je er zijn - mits je systeem snel genoeg is ;D.

Overigens kun je de decoder zélf programmeren om op bepaalde tijden aan te gaan op gewenste programma's - dat kan via de EPG van de decoder. Dan hoef je dus alleen maar het media centre op het gewenste moment via de laagfrequent ingang op te laten nemen.
Als het regent in mei, is april voorbij...

DKing

Volgens VistaView support is het mogelijk:

Assuming that the RF is analog TV, yes.  The tuners are independent.  You
can use one S-video input and one "basic cable" input.  MCE handles this
configuration.

Vista View Support Team

Dan vraag ik me nog af hoe MCE met de kanalen omspringt. Wat als ik een digitaal kanaal kies op TV1 en vervolgens ook op TV2, dan zou dat niet kunnen. Hoe weet MCE welke tuner of ingang (RF / S-video) hij moet pakken als ik een bepaald kanaal kies?

Plus de afstandbediening. Als ik van kanaal wissel, moet dat dan het analoge of digitale kanaal op de decoder zijn?
???

Mike Philippens

Citaat van: DKing op april  3, 2008, 17:15:13
FloppyDTV is het mooiste inderdaad, maar nogal prijzig en niet ondersteund.
Hmm...ik zou toch maar door de zure appel heen bijten. Als je via RF of Scart (of erger nog: s-video) uitgangen op je MCE digitale tv gaat kijken, doe je de extra kwaliteit op geen enkele manier recht aan. Via wat truukjes is op MCE ook best TVD te kijken, alleen HD-TV gaat dan niet. Maar wat is er op tegen om voor TVD om te schakelen naar bv DVBviewer? Volgens mij kun je MCE wel zo aanpassen dat ie dat netjes voor je doet, zonder dat je allerlei ingewikkelde dingen moet doen.
Ik zou voor kwaliteit en functionaliteit gaan. Even een klein beetje moeite investeren, en je kijkt probleemloos.

DKing

Wat moet dat moet... :-\  Maar is het dan mogelijk één FloppDTV te installeren in combinatie met de Vistaview? Dus 1 digitale tuner en 2 analoge?

Als ik DVBviewer zou gebruiken heb ik niets aan mijn extenders. Dat geldt ook voor Media portal overigens. Zit wat dat betreft vast aan VMC.

DKing

Dit las ik zojuist op TheGreenButton:
Citeer
In Media Center, ALL of your analog tuners have to use the same programming "source".  That's why connecting one tuner to an STB and another tuner or tuners directly "to the wall" will NOT work.

Helaas.... :'(