Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Perfectionist

Citaat van: Jeroen V op januari  4, 2014, 14:17:21
Eigenlijk alweer een tijdje in mijn bezit, maar ipv de EFS 15-85MM nu de EF 24-105 f4 en een 580EXII voor op de 7D.





Mooie lens die 24-105, maakt echt schitterende foto's, heb hem ook gehad.
Een beter forum begint bij jezelf.

Sailor Jan

Sony SLT-A65 icm Sigma 18-259mm DG Macro HSM objectief. Ter vervanging van een Canon EOS 400D met kuren waarover mijn vriendin al te lang klaagde. Nu weer een fijne camera met video mogelijkheden.

Op mijn wens lijst komt nu Sony DT 35mm 1.8 SAM objectief en evt. Een nieuwe flitser.
Wees lief voor jezelf

VlisChris

Citaat van: Perfectionist op januari  4, 2014, 15:10:07
Mooie lens die 24-105, maakt echt schitterende foto's, heb hem ook gehad.

Mag ik de super clichématige opmerking maken? Pleeeeeeaase? :P
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

Citaat van: Christiaan S op januari  5, 2014, 00:46:42
Mag ik de super clichématige opmerking maken? Pleeeeeeaase? :P
dat je beter een 2.8 kan kopen?

Rob Eric Blank

Citaat van: Christiaan S op januari  5, 2014, 00:46:42
Mag ik de super clichématige opmerking maken? Pleeeeeeaase? :P
Een lens maakt geen foto's..... ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Starred

Citaat van: Christiaan S op januari  5, 2014, 00:46:42
Mag ik de super clichématige opmerking maken? Pleeeeeeaase? :P

De nieuwe Sigma 24-105 f4 is beter?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Perfectionist

Citaat van: Rob Eric Blank op januari  5, 2014, 11:55:55
Een lens maakt geen foto's..... ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Klopt, maar doelde meer op het potentieel qua scherpte en kleuren.
Een beter forum begint bij jezelf.

VTEC_genieter


Citaat van: Christiaan S op januari  5, 2014, 00:46:42
Mag ik de super clichématige opmerking maken? Pleeeeeeaase? :P

De mijne is groter :)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Cyrus·

Mijn nieuwste aanwinst is een dedicated film scanner:


Nikon CoolScan IV ED

Al een tijd naar gezocht en gisteren voor een wel heel mooie prijs bemachtigd :)
Groeten,
Edwin

Madhouse

Ik zag hem al op NCN voorbij komen, mooie aanschaf! Ik wil ook graag een analoge body aan gaan schaffen, blijft toch een mooie vorm van fotografie.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Cyrus·

De analoge toppers van Nikon zijn voor mij de F3 en F4.  Naar een F4 ben ik actief op zoek, maar ik heb geen haast. Summum qua analoge Nikons zijn de F5 en F6, maar mij als hobbyïst is dat wel een beetje overkill. Desondanks zou ik graag een F5 of F6 willen hebben, daar niet van. Maar er worden nog stevige prijzen voor gevraagd...

Een F80, F90x en F100 zijn ook erg fijne camera's die je qua ergonomie en functies sterk aan een dSLR doen denken. Met voor de F80 en F100 het voordeel dat zij volledig overweg kunnen met G-glas (mits geen DX) en zelfs VR ondersteunen. Voor de volledigheid: ook op de F5 en F6 kun je G-glas en VR volledig gebruiken.
Groeten,
Edwin

Madhouse

Ik kijk ook rustig om me heen en vind de looks van de FM-02 ook erg mooi, alleen geen idee wat de kwaliteit daar van is.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

Cyrus·

FM is prima: volledig mechanisch en degelijk. Hij heeft een elektronische tegenhanger: de FE. Beide modellen hebben hun eigen charme en werken prima, zijn ook voor leuke bedragen te koop.

Maar de F3 is met z'n verwisselbare zoekers, enorme variatie aan eenvoudig te wisselen matglazen, motordrive en andere accessoires de systeemcamera avant la lettre. Maar bovenal is een F3 prachtig gebouwd. Zó solide, dat je 'm niet verslijt. De F4 is een doorontwikkeling van de F3, maar veel pro's vonden de F4 destijds té elektronisch en bleven liever met hun trouwe F3 werken.
Groeten,
Edwin

Madhouse

#2389
Ik zal me er eens wat verder in gaan verdiepen, er staat vrij genoeg te koop op internet. Anders zitten er nog genoeg experts op NCN (oa. jij) waar ik het aan kan vragen.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik zelf de V750.
Wilde heel graag een coolscan (pakt nagenoeg alle formaten die ik scan) echter kreeg de tip dat ze na een paar jaar een STUK minder scannen, check dus aub even de scanner.
Het is niet na 1000 scans trouwens, wel een stuk meer maar die dingen kunnen behoorlijk "gebruikt" zijn en dan is het toch zonde.

Als ik een redelijk nieuwe kan krijgen met weinig scans ben ik er ook zeker voor in de markt, is nog steeds een van de betere scanners, congrats.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Citaat van: Madhouse op januari  9, 2014, 16:53:59
Ik zal me er eens wat verder in gaan verdiepen, er staat vrij genoeg te koop op internet. Anders zitten er nog genoeg experts op NCN (oa. jij) waar ik het aan kan vragen.

Laat maar weten als je vragen hebt ;) Ik vind analoog geweldig. Ben er mee opgegroeid en het geeft een andere dimensie aan fotografie: je bent veel bewuster bezig met maken van foto's.

Voor de volledigheid: AF-D objectieven werken uitstekend op elke analoge Nikon met Ai-koppeling (na 1977).
Groeten,
Edwin

Cyrus·

@Frank: dank je!

Tot nu toe scande ik met een Epson V500, ook veelgeprezen en heb er zelf best goede resultaten mee behaald. Maar alleen al in preview zien de scans van de CoolScan er zóveel beter uit, echt een wereld van verschil. Eerste scans zien er ook goed uit, veel meer kleur en scherpte. Maar ik moet nog wel wat tijd investeren om de optimale instellingen uit te vogelen, simpelweg omdat deze scanner nieuw voor mij is.

Dat de CoolScans "minder" gaat scannen na verloop van tijd, komt door onvermijdelijke stof op o.a. spiegel. Kun je zelf schoonmaken, maar dan moet je wel heel behoedzaam tewerk gaan. Anders even naar Beverwijk, waar ze hem tegen kleine vergoeding kunnen reinigen. De diahouder en adapter voor losse film kun je zelf heel makkelijk schoonmaken.

De Minolta DiMage scanners hebben daar trouwens ook last van.

Laat je dus niet afschrikken door deze berichten ;)

Ik gebruik overigens VueScan, ook voor de Epson, en dat haalt ook al meer uit je scans dan de standaard software. Mooie nieuwe dimensie aan de hobby :)
Groeten,
Edwin

Madhouse

Citaat van: CyrusOne op januari  9, 2014, 18:46:29
Laat maar weten als je vragen hebt ;) Ik vind analoog geweldig. Ben er mee opgegroeid en het geeft een andere dimensie aan fotografie: je bent veel bewuster bezig met maken van foto's.

Voor de volledigheid: AF-D objectieven werken uitstekend op elke analoge Nikon met Ai-koppeling (na 1977).

De 50mm past er dus ook mooi op :colgate:

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is het ontwikkelen, ik kan het zelf (nog) niet en weet niet echt wat de kosten hiervoor zijn.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

eric_audio

In mijn herinnering niet speciaal duur. Paterson ontwikkel tankje kopen, en de benodigde chemicalien. En gewoon proberen.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Cyrus·

Voor ontwikkelen betaal ik € 6 bij een professioneel lab bij mij in de buurt. Dan zijn de negatieven netjes in strips van 6 gehangen en in speciale negatiefbladen opgeborgen.

Ik wil misschien ook zelf gaan ontwikkelen, maar tijd en ruimte zijn ook een factor. Op dit moment schiet ik per maand op gemiddeld 1 tot 2 rollen à 36 foto's per rol, dus de kosten van "extern" ontwikkelen zijn nog te overzien. En ik weet zeker dat de kwaliteit goed is.
Groeten,
Edwin

Madhouse

In principe digitaliseer je de negatieven toch dus dan is 6 euro voor 6 stripjes negatieven niet duur. Hmmmmm het word steeds interessanter  :colgate:
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

J.A.F._Doorhof

De V750 is een hele stap beter dan de V500 maar inderdaad geen CS :D
De Epson software is redelijk maar ik gebruik zelf de studio versie van Silverfast, heb via Silverfast een samenwerking dus kon de studio versie krijgen en dan zeg ik geen nee. Bizar goede software, vooral de HDR functie en negatief fix is waanzinnig.

Nadeel van de flatbeds is dat ze vaak geen AF hebben en dat hebben de dedicated scanners wel.
Ik heb dat opgelost met een better scanning tranny welke je simpelweg per (als je wilt) 100ste millimeter kan afstellen door een zeer fijn draai mechanisme, bij zowel de V700 (vorige scanner) als de V750 (huidige scanner) kwam ik iets hoger uit als bij de hoogste stand van de meegeleverde trannys van Epson (deze kun je trouwens ook in hoogte afstellen (3 standen).

Zal toch eens verder kijken naar de Coolscans, wil er ooit nog wel een hebben, is inderdaad toch een stap beter dan zelfs de V750.

Zal even een topic over analoog openen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

De beperking van flatbeds is enerzijds geen (auto)focus, wat met die inserts nog op te vangen is, en anderzijds de glasplaat die er bij een dedicated filmscanner niet is.

Daarnaast de optiek, die bij een flatbed meer generiek is ingericht. Bij een CoolScan (maar ook bij de Minoltas) zit een speciaal objectief voor scannen van film in, vergelijkbaar met een vergroterobjectief.

Ik heb bij de V500 wel de speciale ANR glass inserts, zodat de film strakker en vooral gelijkmatiger in de houders zit, maar toch blijft het een compromis (los van de beperking qua resolutie, uiteraard). De V500 blijft voor middenformaat, heb nog wat in het archief en wellicht komt er binnenkort een MF-camera bij. MF-negatieven zijn fors groter, dat gaat prima met een flatbed met doorlicht. zoals mijn V500 of jouw V750.

Als je eenmaal een Nikon CoolScan IV of V of een Minolta DiMage 5400 hebt gebruikt, wil je voor 35mm film niet meer terug naar flatbed ;)


(p.s. als je dit wil afsplitsen naar het analoge topic: prima ;) )
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Handiger inderdaad in het andere topic :D
Ik wil wel perse een scanner voor alles eigenlijk vandaar dat ik nog niet overgestapt ben.

Gebruik antinewton glas voor het scannen van MF, maar met 6x4.5 - 6x7 en soms zelfs 6x9 is het wel handig die flatbed.
Microtek heeft wel autofocus flatbeds trouwens, maar goed...... prijzig en volgens veel testen maar marginaal beter dan een perfect afgestelde Epson, en eerlijk is eerlijk het afstellen is met een uurtje wel gebeurt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"