Dual display op verschillende resoluties...

Gestart door Mark Singendonk, maart 26, 2008, 21:33:30

Vorige topic - Volgende topic

Mark Singendonk

Beste medeforumgebruikers,

Nog een keer een dilemma wat denk ik meerdere MCe gebruikers al ervaren hebben:
(Mijn excuses als dit topic al een keer aangesneden is, heb het in het enorme forum nog niet kunnen terugvinden)

Kleine situatieschets:

*Asus P5E-VM HDMI (Onboard graphics met HDMI en D-SUB)
*Sanyo Z3 LCD projector (Native 1280x720, 16:9 aspect ratio) via DVI
*Philips 42PFL9632D (Native 1920x1080, 16:9 aspect ratio) via HDMI
*Lenovo 15" interface monitor (MAX resolutie 1024x768, 4:3 aspect ratio) via D-SUB

Bedoeling is volgende:
Vanuit Mobo 1920x1080p over HDMI uitsturen naar zowel Sanyo beamer als LCD televisie (via Gefen 2x2 HDMI switcher)
Volledige desktop dient hierop weergegeven te worden (geen clone's of extended desktop dus) om televisie, foto's, video etc te kijken
Tegelijkertijd vanuit de D-SUB een 4:3 plaatje van dezelfde complete desktop op 1024x768 naar de interface monitor sturen. (voor als ik alleen radio, cd of kleine foto's wil zien, dan hoeft de LCD televisie niet aan)

Heb al legio mogelijkheden geprobeerd via huidige videokaart, Ultramon, powerstrip etc.
Ik denk dat het vanuit 1 (onboard) graphics kaart met 2 poorten niet mogelijk is tegelijkertijd dezelfde desktop in twee verschillende resoluties (en aspect ratio's) naar twee displays te sturen.

Mijn vraag de volgende:

Is het mogelijk (met genoemde Mobo) zowel de onboard graphics adapter te gebruiken als tegelijkertijd een heel eenvoudige passieve PCI of PCI-E videokaart, zodat je de onboard vertelt in display properties de complete desktop in 1920x1080 uit te sturen over HDMI en dat je in display properties van de Add-on VGA kaart deze instelt op 1024x768 uit over D-SUB?

Zo ja, tips en of benodigde trucs? (Compatibilieit met bijv. nVidia of juist liever ATI, IRQ problemen, driver problemen etc.)

Heb in de manual van Mobo gezien dat het in ieder geval mogelijk is een bootsequence aan te geven voor display adapters waarbj je bijv. kunt kiezen voor [IGD] , [PCI-IGD] , [PEG,IGD] zodat ik hieruit opmaak dat het mogelijk zou moeten zijn.

Zijn er misschien andere gebruikers die een andere  oplossing voor dit of een soortgelijk probleem gevonden hebben?

Hartelijk dank voor jullie input en hulp!
Groeten Mark
Sanyo Z3 ISF-Calibrated and color filtered, Projecta CinelPro RF electrol scherm, Pioneer DV-717, Marantz CD-72SE. Rotel RSP-1068, 6x Sphinx PJ-XII mono-amp, Visaton, B&W, Wharfedale speakers, van den Hul, Siltech & OCOS cables

kaajee

(en ook hier, for the record...............)
Nee! (je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, je vraag is duidelijk)

Niet met genoemd moederbord maar ook niet door het insteken van een extra video kaart. Wel extended modus (daar heb je niets aan) maar niet in clone modus wat jij wilt.

Enige oplossing die er is is de Lenovo vervangen door een display die ook 1920x1080 accepteert.

Mark Singendonk

Beste Kaajee,

Dank voor je reactie en excuses voor het grotere lettertype. was niet schreeuwend bedoeld hoor.
Ik heb wellicht niet helemaal duidelijk omschreven wat ik bedoelde.

Je schriijft namelijk dat het met een clone niet gaat, waar ik zelf ook al achter gekomen ben.
Echter voor zover ik tot nu toe met een andere videokaart met DVI, D-SUB en S-VHS geprobeerd heb, maak je de clone altijd alleen binnen de beeldscherm driver software (in dit geval de Ati Catalyst centre) van de ene videokaart.

Echter ik hoop en denk dat als je een tweede apparte videokaart installeert, (bij voorkeur met een andere chipset dan de bestaande cq onboard graphics) zodat de drivers of evt. beeldscherm software niet conflicteert, het mogelijk zou moeten zijn om in de ene beeldschermadapter een desktop (origineel en compleet, dus geen clone of extended desktop) op een bepaalde resolutie uit te sturen en tegelijkertijd op een andere beeldschermadapter met de daarbij behorende software de andere videokaart de desktop (ook hier compleet en geen clone dus of extended) uit te sturen in een andere resolutie.

In principe doe je nl met desktop extenden in een videokaart met meerdere poorten hetzelfde. Je kunt dan ook op verschillende poorten een verschillende resolutie uit sturen. Alleen je moet dat extenden en dat wil ik niet. Wil volledige desktop op alle adapters.
Bovendien zijn er genoeg moederboarden die met meer dan 1 videokaarten tegelijk om kunnen gaan, dus zou ook dit erop wijzen dat je verschillende monitoren zou moeten kunnen aansturen (met verschillende resoluties)

Misschien verduidelijkt dit het geheel iets en kun je je reactie nog iets verder specificeren.
Gr Mark
Sanyo Z3 ISF-Calibrated and color filtered, Projecta CinelPro RF electrol scherm, Pioneer DV-717, Marantz CD-72SE. Rotel RSP-1068, 6x Sphinx PJ-XII mono-amp, Visaton, B&W, Wharfedale speakers, van den Hul, Siltech & OCOS cables

Sjettepet

Ik kan niet 1-2-3 bepalen in hoeverre mijn situatie vergelijkbaar is, maar ik doe met succes het volgende:

Geforce 6200 met D-sub en DVI uitgang

Op D-sub: LCD TV (D-sub VGA-ingang) op 1360 x 768 (pixelmapped)
Op DVI: TFT-monitor op 1280 x 1024 (weliswaar via DVI - D-sub verloop omdat de monitor geen DVI-ingang heeft, maar dat maakt voor dit voorbeeld niet uit)

Uitsluitend gebruik makend van het Nvidia controlepaneel kan ik deze twee displays clonen op verschillende resoluties. Extended mode werkt ook trouwens.

Wat voor videochip zit er op je MB?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

kaajee

Clear idd, maar dan nog.  
Lastig uit leggen wellicht, vbld dan maar:
Windows wil altijd een primary monitor hebben, daar waar de taakbalk/start enzo komen te staan. Dat zou in clone modus dan op allebei de monitoren/kaarten moeten. Dat gaat nog wel bij gelijke resolutie. Maar bij clone moet de hele desktop/layout/taakbalk, de hele rim ram in 2 verschillende modi worden weergeven/aangepast, want op de ene kaart/driver is het 1920x1080 (16:9) en via de andere kaart/driver 1024x768 (4:3).
Windows moet dan dus naar beide kaarten iets compleet anders 'sturen' en dat gaat niet!

Nog een vbld:Bij clone heb je in principe dezelfde desktop. Dan moet ie bijv. naar de 'lage resolutie' 20 icons op het buroblad plaatsen en bij de hoge resolutie zouden er eigenlijk 40 moeten staan, dat weet/kan Windows toch nooit?!

Ander voorbeeldje: neem alleen al de aspect ratio: als je bijv. binnen MCE 16:9 ingesteld hebt zie je 4 items op een rij, bij 4:3 zijn dat er maar 3. Als je beide modi dus door elkaar heen zou willen gebruiken 'weet windows' natuurlijk helemaal geen raad hiermee.....

Lastig uitleggen zo, maar ik hoop dat je het snapt, eigenlijk is het best logisch nl. (vind ik) dat het niet kan. Echt, enige mogelijkheid is je Lenovo vervangen.....

Sjettepet

Citaat van: kaajee op maart 27, 2008, 13:05:31
Clear idd, maar dan nog.  
Lastig uit leggen wellicht, vbld dan maar:
Windows wil altijd een primary monitor hebben, daar waar de taakbalk/start enzo komen te staan. Dat zou in clone modus dan op allebei de monitoren/kaarten moeten. Dat gaat nog wel bij gelijke resolutie. Maar bij clone moet de hele desktop/layout/taakbalk, de hele rim ram in 2 verschillende modi worden weergeven/aangepast, want op de ene kaart/driver is het 1920x1080 (16:9) en via de andere kaart/driver 1024x768 (4:3).
Windows moet dan dus naar beide kaarten iets compleet anders 'sturen' en dat gaat niet!

Je gaat nu al bij voorbaat uit van twee kaarten, terwijl ik hierboven beschrijf dat ik met één kaart twee verschillende resoluties tegelijk kan aansturen. Ik moet het thuis checken maar volgens mij noemt Nvidia dat dual-view (ipv. clone view). Je moet inderdaad aangeven welk display primary is en welk secondary is, maar zelfs switchen tussen die twee rollen geeft bij mij geen probleem. Ik heb mijn monitor als primary ingesteld zodat mijn TV blanko blijft totdat ik een mediaspeler (in mijn geval Meedio/TheaterTek) opstart. Erg mooi vind ik dat, zodat je niet als je je TV aanzet meteen in je persoonlijke e-mail zit.

Nog een vbld:Bij clone heb je in principe dezelfde desktop. Dan moet ie bijv. naar de 'lage resolutie' 20 icons op het buroblad plaatsen en bij de hoge resolutie zouden er eigenlijk 40 moeten staan, dat weet/kan Windows toch nooit?!

Ik dacht dat in de hogere resolutie de icons groter worden weergegeven, maar dat zou ik ook moeten checken.

Ander voorbeeldje: neem alleen al de aspect ratio: als je bijv. binnen MCE 16:9 ingesteld hebt zie je 4 items op een rij, bij 4:3 zijn dat er maar 3. Als je beide modi dus door elkaar heen zou willen gebruiken 'weet windows' natuurlijk helemaal geen raad hiermee.....

Dat werkt perfect hoor, en het Nvidia control panel geeft dat ook zo weer. Ik heb mijn secondary display op widescreen staan.

Lastig uitleggen zo, maar ik hoop dat je het snapt, eigenlijk is het best logisch nl. (vind ik) dat het niet kan. Echt, enige mogelijkheid is je Lenovo vervangen.....

Het werkt bij mij... maar om wat voor videocontroller gaat het nu eigenlijk?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

kaajee

Maar TS wil het juist in CLONE (kloon/mirror/kopie/??) modus, dat houdt in dat het beeld op de primary/eerste monitor exact gelijk is als het beeld op de 2e/secondary monitor!!

Is gewoon een kopie van je hoofdscherm als het ware, dus als je je muis beweegt, beweegt ie op beide schermen.....

Wat jij hebt is extended modus (het Windows-bureablad uitbreiden naar deze monitor), dat is het probleem niet, dat kan inderdaad en dan ook nog met verschillende resoluties.