PowerDVD 1080p hardware accelerated h264 .mkv files met bijna 0% cpu load

Gestart door ShellBeach, maart 10, 2008, 13:32:29

Vorige topic - Volgende topic

ShellBeach

Gisteren ontdekt dat mijn Theatertek 2.6 gewoon de h264/x264 hardware accelerated codec van PowerDVD 7.3 gebruikt. Dus CPU load verwaarloosbaar met MKV's icm mijn Radeon HD2600XT en de 7.12 Catalyst drivers.

Alleen iets geks:

- het beeld loopt een tijdje vloeiend
- daarna weer stutterend alsof je aan 12 fps afspeelt

en dit wisselt af. Het geluid loopt wel als een trein zonder haperen, DD en DTS passthrough via FFDSHOW.

Misschien is mijn Matroska gewoon te oud. Ik ga nog eens kijken of h264 in een .ts container dat gedrag ook vertoont met Theatertek.
Als dit werkt dan kan ik dus alle hedendaagse content in hardware spelen :)
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

roland p

Het wordt tijd dat er gewoon 1 chipset komt waarmee je ALLES kunt afspelen.
Het blijft zot dat je vele GHz-en moet inzetten om een simpel netwerkspelertje te kunnen evenaren >:(
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Gerbrand

Hoi,

Betekent dit nou ook dat je Blu-rays met Theatertek kan afspelen?

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

ShellBeach

Vandaag nog eens wat geexperimenteerd met de PowerDVD h264 decoder. Sommige files doet ie volledig in hardware, andere zie je de CPU load naar 100% gaan.
Blijkbaar ondersteunt PowerDVD 7.3 in 1080p max 4 reference frames, terwijl .mkv x264 encodes er vaak 8 hebben.

Ook Nero 7 en hoger ondersteunen h264 met AVIVO acceleratie. Ik ga dus nog uitzoeken of ik alle files wel in hardware afgespeeld krijg met nero's showtime.
Aangezien showtime gewoon een directshow player is zou in theorie de codec dus ook met Theatertek moeten werken.

DrSmith

Ik ben benieuwd wat je experiment oplevert.

Ik ben zelf ook in de weer met de Cyberlink decoders (gebruik ze in Media Player Classic en in Zoom Player) in een HTPC gebaseerd op een AMD X2/Ati HD3650.

Mijn ervaring is dat de meeste MKV's met een L5 header (bekeken met MediaInfo) het vertikken: of schokkerig afspelen of mijn HTPC loopt vast. Dit schijnt inderdaad te liggen aan de gebruikte reference frames (zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264#Levels).
Op GoT loopt ook een draadje waarin gekeken wordt hoe H264 met UVD af te spelen.
Een nieuwe mogelijkheid is daarbij MCP-HC die zelf ook via UVD kan afspelen.
Maar ook hier blijven L5-MKV's een probleem. Alles met een L4 header speelt zonder problemen en ook VC-1 wordt altijd zonder problemen afgespeeld.

Het zou dus ook nog een hardwarematig of een driver probleem kunnen zijn.

donaldk

Nero is op basis van de Codec van Ateme, misschien is er online een andere, of recentere Ateme codec te vinden?

ShellBeach

De PowerDVD 7.X h264 decoder is volgens mij een beetje picky. Het hangt er vanaf hoe deze geladen wordt.

- ik heb een 720p .mkv file met subtitles -> als je deze in graphedit laadt dan schiet de CPU naar 100% (software playback)

Ergens logisch, je decodeert de h264 data in hardware rechtstreeks naar de framebuffer van je GPU, en daarop wil je nog eens subtitles toepassen in software (niet GPU based). Het principe van de grootst gemene deler: software decoding en dus CPU load naar 100%

- ik heb een 1080p .mkv file zonder subtitles -> CPU load 0% haha, dus hardware accelerated

Als een powerdvd speler openstaat, of een tweede graphedit, of een theatertek dan rendert hij de file ook niet met hardware acceleratie.

De truuk is bijna triviaal in Theatertek :

- een werkende 1080p file zonder subtitles met hardware acceleratie, daarvan schrijf ik de graph weg (gemaakt met graphedit) in Theatertek's data dir (filename mkv.grf)

Alle andere .mkv's worden dan met de template van deze werkende graph gerendered. De CPU load is een slechts een paar percent met theatertek.
Eerlijk gezegd I don't care about subtitles.

Wat die reference frames betreft ja dit had ik ook gelezen. Als er een matroska h264 file niet met mijn truuk werk dan ga ik verder die reference frames en headers onderzoeken.

ShellBeach

Tussen 0 en 2% CPU. Theatertek als player en PowerDVD 7.3 als Directshow filter voor 720p h264

Nog even een 1080p .mkv in gang gestoken, zelfde resultaat :)