ISF (her) Calibratie

Gestart door searcher, februari 1, 2002, 03:31:24

Vorige topic - Volgende topic

searcher

Ik vraag me af wanneer een dlp/lcd projector aan vervanging van een lamp toe is of dan de kleurcalibratie opnieuw moet gebeuren?
Ik kan me voorstellen dat er een bepaalde "spreiding" per lamp is en misschien wel per fabrikant van de lampen.

Geldt dit ook voor crt projectoren als een van de buizen moet worden vervangen?

m.v.g Searcher

Rob_Dingen

Hoi

Het ligt een beetje aan de projector en de lamp die gebruikt wordt maar ik acht het niet nodig bij een digitale projector de kleur van de lamp verandert niet alleen de licht opbrengst daalt met de gebruikte aantal uren
Bij een crt is het een must omdat er verschil in de buizen kunnen zitten dus moet je alles opnieuw afstellen

Rob

J.A.F._Doorhof

We kunnen het wel een keer uitproberen.

In principe zou de lamp stabiel moeten blijven.
Maar een test kan alles uitsluiten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Het is niet helemaal onmogelijk dat de kleurtemperatuur van de lamp verandert (lager wordt) naarmate hij meer branduren erop heeft zitten.

Bij bioscoop lampen (halogeen of ander soortig) kan dit wel degelijk het geval zijn.

Tevens zou bij extreme veroudering de voedingsspanning van de lamp kunnen zakken waardoor de kleurtemperatuur ook lager wordt bij halogeentjes.
Wat het praktijk effect hiervan is weet ik niet  :P (zal wel reuze meevallen, lijkt me).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

In een bioscoop opstelling laten ze de lampen vaak VEEL te lang doordraaien om maar meer levensduur uit die lamp te persen. Bij een commerciele digitale projector proberen ze de lamp zo kort mogelijk mee te laten gaan om meer te verdienen aan de lampen.

MAW als er achteruitgang zou zijn dan zal niet lang daarna de projector wel aangeven dat de lamp verwisseld moet worden, terwijl hij mischien nog wel 500 uur mee zou kunnen.

Maar nogmaals, dat is een idee. Hoe het echt zit is bij mij niet helemaal bekend.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Als je dat na verloop van tijd met mijn dlp wilt testen dan is dat prima. ;)
Zoals je weet Frank ga ik pas weer draaien als ik de dvd speler met psm1 binnekort bij je hebt opgehaald.

Ik zal de aantal branduren noteren (er is na de ISF calibratie nog geen gebruik van de projector gemaakt)
kun je me aangeven na hoeveel branduren de controle plaats zou moeten vinden?
De lamp is overigens nog nieuw en dat sluit misschien een verloop uit.

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Laten we het eens vergelijken aan het eind van je lamp-life en met de nieuwe lamp.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Het einde van een lampleven (gelezen) wordt mede gekenmerkd door een achteruit lopende beeldkwaliteit.
Vauit deze gedachten lijkt het me niet zinvol om dan een test uit te voeren.

Een lamp met duizend branduren kan misschien op 250,500 en 750 branduren worden getest.
Als je 750 uren als einde bedoeld wat ik aanneem dan kan ik me vinden in je antwoord.
Ik weet absoluut niet of je waarneming objectief blijft gedurende de periode.
Als mens zie je vaak het verschil wanneer het e.a is vervangen of wanneer er iemand met een "frisse"blik naar kijkt.

Het lijkt me een nuttige test tenzij het beeld overduidelijk correct blijft gedurende de periode.
Natuurlijk zal het ping ping kosten ;).

T.V.s werken nog anders dan projectoren en worden i.h.a.veelvuldiger gebruikt waarbij de div.electronica componenten zeker verlopen door de tijd heen.
Moeten deze niet van tijd tot tijd hergecalibreerd worden?

m.v.g Searcher

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Ik adviseer altijd om één maal per jaar een hercalibratie te doen, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.

De lamp zou niet duidelijk achteruit mogen gaan, meestal krijg je dan wel een berichtje dat je je lamp moet vervangen.

Als je zelf langskomt met je Projector dan vallen de kosten echt wel mee. Meestal kost een hercalibratie van zo een projector rond de € 35,00.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

CiteerAls je zelf langskomt met je Projector dan vallen de kosten echt wel mee. Meestal kost een hercalibratie van zo een projector rond de € 35,00.

MvrGr.
Frank

;)Dat laatste is mij bekend,dat zijn de kosten niet)het ging meer om meerdere "test"calibraties.
Overigens zijn dat de kosten niet gezien het positieve resultaat wat ik al heb mogen aanschouwen.
Een beeld als een pas getrouwd prinsesje :D :D

Ik zal zeker een hercalibratie laten uitvoeren alleen denk ik dat ik niet zoveel branduren  ;D maak,zodat dat binnen een jaar moet.

Even off topic :Lever jij ook lampen Frank en ben ik speciaal aan de Philips Lamp gebonden ( duur 454...680 euro)
met 1000 branduren of zijn er alternatieven???

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Wij leveren inderdaad ook alle soorten lampen.

Ik raad je alleen wel aan om de exacte lampen te gebruiken die je projector voorschrijft.

MvrGr.
Frank
Custom installer

cinepaulis

Citeer...Bij een commerciele digitale projector proberen ze de lamp zo kort mogelijk mee te laten gaan om meer te verdienen aan de lampen...

Geld zal ongetwijfeld een rol spelen, maar het is ook dat men deze lampen bewust op over- of onderspanning zet om de kleurtemperatuur beter geschikt voor video te krijgen. Bij een halogeenlamp verkort dit de levensduuur aanzienlijk.

Zelfs gewone huiskamer halogeen lampen gaan eerder stuk als ze grotendeels gedimd staan.

Tja, ik zou toch enigzins naar de projector luisteren. Als die aangeeft dat de lamp vervangen moet worden dan zou ik dat doen. Ik zou alleen de oude lamp dan niet meteen weggooien, maar als backup houden.

groeten,
Paul
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

searcher

Zoals gezegd gelukkig sta ik aan het begin van mijn branduren.
Echter ik heb ook gelezen dat dat niets hoeft te zeggen de lampen kunnen spontaan :o stuk gaan.

Ik zal zeker naar de indicatie lamp kijken van mijn ugo-x-lite als deze een vervanging aangeeft.
Cinepaulis werk jij niet bij Ph..? ;D

Wie weet waar deze lamp kan kopen en het liefst tegen een scherpe prijs de officiele Philips prijs liegt er niet om.
453-680 euro :o :o
Ook schijnt deze projector dezelfde te zijn als 3M /Piano???

Is het zinvol om een lamp in voorraad te nemen als het model uitloopt?
Prijs reacties gaarne op [email protected].

Sorry ik ben off topic gegaan maar om nu weer een nieuwe thread te openen. ;)

Bedankt alvast,
                            searcher

garmtz

De UHP/Xenon lampen hebben de neiging er plotseling mee op te houden, zonder een echte duidelijke waarschuwing. Ontploffing of stuk gaan lijkt mij wel een erg sterk verhaal... Op een gegeven moment is gewoon het gas in de lamp op (door diffusie door de wand van het glas en door branduren). Zie het als een soort TL buis, die is ook plotseling op.

cinepaulis

searcher,

ik werk nu niet meer bij Philips, maar mijn vader wel (Philips Lighting). Vandaar heb ik wel eens wat heb gehoord over lampjes  ;D
Aan prijsinfo kan ik je helaas niet helpen en ik heb ook geen connecties (meer) om er goedkoop aan te komen, sorry.

Garmt,
ontploffing zal inderdaad wel meevallen, al zit er in een Xenon lamp een extra (klein, maar sterk) glasbolletje binnen het normale glas waarin het Xenon gas zit opgesloten. Dit staat serieus onder extreem hoge druk. (Lijkt wel een soort 'Jules Unlimited' hier ;D )

groeten,
Paul
Visit Cinepaulis

J.A.F._Doorhof

Ik weet niet op welke projector de UGO lijkt, maar de 3M en de Piano zijn twee totaal andere producten.

De prijs van die lamp is trouwens de normale prijs voor vervangingslampen. Verwacht geen prijzen van € 10,00  ;D.

Begin niet over CRT prijzen, voor een 8"-er betaal je makkelijk tussen de  € 1000,00 en € 1400,00 per lamp.

Maar die gaan dan ook 15.000 uur mee.

Klein rekensommetje.
Digitale projector 2000 uur € 450,00 = € 0,23 per uur.
CRT projector 15000 uur € 3900,00 = € 0,26 per uur.

Valt dus allemaal wel mee.

MvrGr.
Frank
Custom installer

searcher

Bedankt voor jullie reacties.
Ontploffen is mij ook vreemd,wel zoals eerder vermeld de lamp (fabricage fout?)na minimale branduren op kan zijn.

Frank:Wat is jouw ervaring met het op voorraad zijn van lampen voor dlp projectoren ook als deze projectoren uitlopend zijn?
Beinvloeden de vervuiling van de panelen (stof en rook)de ISF calibratie met der tijd?

Ehh Frank ik lees je reactie nu maar mijn lamp gaat voor dezelfde prijs 1000 uur  ??? volgens opgave mee.
Was het maar 2000 uur of???
450 euro voor 2000 uur graag Frank en voor die 10euro een  ;)bloemetje voor Annewiek

m.v.g Searcher

J.A.F._Doorhof

Het is maar als voorbeeld bedoelt, de meeste moderne projectoren gaan rond de 1500-2000 uur op een lamp.

Roken is NOOIT goed, niet voor je gezondheid, en zeker niet voor je apparatuur. Als je na een paar weken de nicotine aanslag op je projector zou zien, dan zou je direct NOOIT meer roken  ;D. Dus inderdaad een projector die in een rokerige omgeving staat zal snel achter uit rennen.

Voorraad van lampen van uitlopende modellen hoeft geen enkel probleem te zijn, ik moest laatst een lamp hebben voor een 5 jaar oude NEC, en die was binnen 2 dagen binnen. Nieuwe modellen kunnen wel eens een probleem zijn. Over het algemeen duurt het vaak maximaal een week.

MvrGr.
Frank
Custom installer