Hoeveel watt voeding is genoeg?

Gestart door Erik, februari 27, 2008, 12:55:49

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Ik wil een htpc kopen waar ik ook af en toe een game (COD4) op kan spelen.

Ik wil een zo laag mogelijke voeding aanschaffen wel van goede kwaliteit natuurlijk. Hoe kom je er nou achter of een 380watt voeding al genoeg is?
De set zou 2 x 500gb harddisken bevatten, 4gb geheugen, dualcore op 4.0ghz, een 8800GT of vergelijkbare kaart, mobo lust ook wat, aparte geluidskaart, dvd speler of BR lezer en 2 fans.

Er wordt al snel minimaal 520, 650 of zelfs 800 watt geroepen, die natuurlijk weer extra gekoeld moet worden en meer geluid produceren.  Maar hoe kom je er in godsnaam achter hoeveel watt je echt nodig hebt zonder een dure overkill voeding aan te schaffen? Alle beetjes beginnen ondertussen al aardig aan te tikken op de euro schaal ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Sk

Waarom wil je een zo laag mogelijk voeding? Als je htpc dit niet nodig heeft dan verbruikt hij het ook niet. Belangrijker is of het een stabiele voeding is van goede kwaliteit.

In mijn pc heb ik o.a. 6 hdd's waarvan 2 in raid0, AMD X2 5200, 2 GB geheugen. Met mijn Geforce 7950 GT verbruikte mijn pc iets van 130 watt idle en 230 watt maximaal. Ik heb nu ook een Geforce 8800 GT maar heb nog niet naar het verbruik gekeken, maar dit wil ik vanavond wel even voor je bekijken. Het lijkt me dat je aan een 380 watt wel voldoende hebt. Maar een zwaardere en stabielere voeding heeft toch wel de voorkeur.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

audionut

Een voeding die 800 watt kan leveren hoeft dat natuurlijk niet continu te doen.
Over het algemeen kun je beter een wat zwaardere voeding kiezen omdat die dan niet op de top van z'n kunnen hoeft te presteren, wordt dan dus minder warm en hoeft dus niet extreem te gaan koelen. De zwaardere voeding zorgt er ook voor dat je systeem stabieler zal draaien wanneer je toch de volledige capaciteit aanspreekt bij bijvoorbeeld een grafisch zware game. Als ik je specs zo zie kun je rond de 500 watt goed uit de voeten. De mensne op de site van tweakers geven aan dat de meeste systemen op dit moment aan een 550 watter genoeg moeten hebben. Dit artikel van hun site is denk ik wel handig om te lezen: http://tweakers.net/reviews/664/drie-high-end-voedingen-getest.html
Ze leggen daar naar mijn idee heel duidelijk uit waar je op moet letten bij een voeding.
Deze pagina van hardwareinfo lijkt me ook nuttig: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/am5nZmpwZA/Voedingen_koopgids/
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Erik

Ok deels was het ook het geld wat ik bespaarde, ik hoorde van een stille 380watt voeding plus kast voor ongeveer 60 a 70 euro "Antec NSK4480B-EC 380W EarthWatts ATX 3x5.25").

Ik had eerst een corsair hx520 op het oog (100euro) plus nog eens 100 euro voor een kast. Dus ik zou hiermee ook maar liefst 140 euro kunnen besparen op de totale aanschaf vandaar.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

audionut

Ik denk dat je qua besparen dan beter een wat minder snelle dualcore in je systeem kunt stoppen. 4 GHz voor een htpc lijkt mij nogal overkill. Voor games kan hij daarentegen nooit snel genoeg zijn (net als de videokaart).
Het is wat dat betreft toch altijd een compromis. En als je bedenkt hoe lang je met zo'n apparaat doet dan zijn een paar tientjes meer toch ook niet zo'n probleem, lijkt me.
Deze is in ieder geval erg goed getest en al vanaf zo'n 60 euro te krijgen: Antec SmartPower 2.0 SP-500
Die Corsair is veel te duur in ieder geval.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Erik

Citaat van: audionut op februari 27, 2008, 15:18:00
Ik denk dat je qua besparen dan beter een wat minder snelle dualcore in je systeem kunt stoppen. 4 GHz voor een htpc lijkt mij nogal overkill. Voor games kan hij daarentegen nooit snel genoeg zijn (net als de videokaart).
Het is wat dat betreft toch altijd een compromis. En als je bedenkt hoe lang je met zo'n apparaat doet dan zijn een paar tientjes meer toch ook niet zo'n probleem, lijkt me.
Deze is in ieder geval erg goed getest en al vanaf zo'n 60 euro te krijgen: Antec SmartPower 2.0 SP-500
Die Corsair is veel te duur in ieder geval.
Die cpu valt op zich qua geld hij is langzamer maar gaat pittig overklokt worden, snelheid zal wel lager uitkomen 3,6 / 3,8 ofzo maar er zijn idd mensen die hem zelfs ergens op 4.3 hebben gekregen ;D dat hoeft van mij overigens niet. 3,6 zou ik al blij mee zijn.

De specifieke Corsair staat overigens bekend om zijn stilte en stabiliteit plus hij is ook nog modulair.
Antec is ook goed maar heeft ook een tijdje een pech gehad en toen zijn er een heleboel voedingen teruggekomen uit een bepaalde serie. Weet even niet hoe ze nu zijn.

Je hebt wel een punt qua kosten vaak doe je er toch al snel 3 jaar mee dus dat is 5 euro extra per maand. Ook te overzien dus.
- Winston Churchill

Ed.S

Citaat van: Erik op februari 27, 2008, 12:55:49
Ik wil een htpc kopen waar ik ook af en toe een game (COD4) op kan spelen.

Ik wil een zo laag mogelijke voeding aanschaffen wel van goede kwaliteit natuurlijk. Hoe kom je er nou achter of een 380watt voeding al genoeg is?
De set zou 2 x 500gb harddisken bevatten, 4gb geheugen, dualcore op 4.0ghz, een 8800GT of vergelijkbare kaart, mobo lust ook wat, aparte geluidskaart, dvd speler of BR lezer en 2 fans.

Er wordt al snel minimaal 520, 650 of zelfs 800 watt geroepen, die natuurlijk weer extra gekoeld moet worden en meer geluid produceren.  Maar hoe kom je er in godsnaam achter hoeveel watt je echt nodig hebt zonder een dure overkill voeding aan te schaffen? Alle beetjes beginnen ondertussen al aardig aan te tikken op de euro schaal ;)

Hier een handig tooltje: http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp
Keep it Simple.

Raphie

Als je gaat OCén zeker de Corsair nemen. een 3.8 OC ga je met een 400w PSU echt niet redden ;)
JBL PRX Power!

Erik

Het wordt denk ik toch de corsair HX520 maar voor 5 euro meer kun je ook de HX620 krijgen. Is die 100 watt extra nog nuttig ? Ik ga geen SLI draaien dus die 500 is genoge maar is de 600 watter dan bv zuiniger ofzo of maakt die juist meer geluid?
- Winston Churchill

Raphie

maakt qua verbruik niks uit, zou zeker voor de 600 gaan vor 5 euro meer, meer vermogen betekend stabielere OC ;)
JBL PRX Power!

Mike Philippens

Of pak het gewoon wetenschappelijk aan en reken het precies uit, inclusief OC: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Check daarna Silent PC Review voor een aanbeveling vwb een goede en stille voeding. Met wat je daar noemt zit je al zo aan de 300W. Dat is dan wat je systeem (ongeveer) trekt. Lijkt me niet slim om dan een 300W voeding te pakken... Als je kijkt naar het lijstje van SPCR, is bijvoorbeeld een Enermax Modu82+ 625W erg stil, vooral in het gebied rond de 300W. Ook de Corsair HX520/620 zijn rond dat gebied erg stil. Pak je een 450W voeding, krijg je er een die toch onder die load wat meer warmte produceert en dus lawaai begint te maken (afhankelijk van wat je lawaai noemt natuurlijk).

Om de zaak stil te krijgen is ook de kast een belangrijk onderdeel. Kan je er een goede airflow in tot stand brengen? Strategisch geplaatste casefans kunnen er ook voor zorgen dat de boel koel en dus stil blijft.

Ghosty J

stabiele psu zijn bv Tagan te koop bij Azerty!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

gijsnoorlander

Even een paar opmerkingen:
De hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden hangt af van de efficientie van de voeding.
Een Active-PFC voeding is dan zeker een must, omdat die tussen de 80 en 95% efficientie halen.
Daarbij zijn er nog andere belangrijke factoren. Een geschakelde voeding presteert beter als deze relatief zwaarder belast wordt. Een 400 Watt voeding uit dezelfde serie als een 800 Watt zal dus minder warmte moeten afvoeren bij dezelfde PC.
Maar zoals aangegeven wil je wel genoeg reserves hebben.
Bij de meeste high-end videokaarten staat aangegeven hoeveel Ampere op welke spanning de voeding moet kunnen leveren.
Een voeding kan namelijk per spanning maar een beperkte hoeveelheid stroom leveren en vaak zijn er ook beperkingen per combinatie. Bijvoorbeeld 3,3V + 5V max zoveel Watt gecombineerd.
De echte high-end CPU's trekken ook best wel veel en er zijn ook maar weinig mainboards die die goed van voeding kunnen voorzien.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je de TDP-waarde van de processor + vermogen van de videokaart + 50 Watt + 12 Watt per harde schijf aan minimaal vermogen aan voeding moet hebben.
Vermogen videokaart is uiteraard de opgegeven stroom per spanningslijn * die spanning.

Sjettepet

Overclocken is niet gebruikelijk bij HTPC's. Meestal worden CPU's van HTPC's juist underclocked om met minder fanlawaai uit te komen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Quadral Aurum Montan 9 || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

ShellBeach

Citaat van: Raphie op maart  8, 2008, 23:05:27
maakt qua verbruik niks uit, zou zeker voor de 600 gaan vor 5 euro meer, meer vermogen betekend stabielere OC ;)

klopt gedeeltelijk
1) geschakelde voedingen zijn niet noodzakelijk allen even efficient
2) vaak is de efficientie veel minder bij partiële belasting dan bij pakweg 90% belasting, zelfde issue bij klasse-d amps

ik zou dan ook voor een 80 PLUS voeding gaan
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Erik

Gisteren een meter gekocht, pc verbruikt 90watt in normale modus, 4 watt in S3 en 170watt tijdens een 3D game. Voeding is een 80% efficiente 400 watt voeding, dus voorlopig genoeg (over)capaciteit
- Winston Churchill

extravaganta

dus als ik het goed begrijp geef je 100 euro uit voor een kast 100 euro voor je voeding en dan komen erook nog wat
koeling in als je gaat overklokken en je wild ook nog dat je systeem stil is dus wat demping spul voorje hd endergelijke
later mischien ook nog watergekoeld !
Mischien kan je toch beter voor deze kast gaan daar zit alles al in.

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09190
Het kan minder maar ik wil meer

Erik

Ik ben ondertussen al voorzien, maar die kast ziet er leuk uit, ik kende wel de P180 maar deze niet. Wat ik nu heb gaat wel maar hij is niet zo stil als ik had gehoopt. Volgende keer toch maar een grotere kast zodat ik passieve onderdelen kwijt kan of deze kast natuurlijk.
- Winston Churchill

Mike Philippens

Citaat van: extravaganta op april  9, 2008, 17:17:51
Mischien kan je toch beter voor deze kast gaan daar zit alles al in.
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09190
Het is natuurlijk leuker om het zelf in elkaar te zetten en zo de onderdelen uit te zoeken waarvan je weet dat ze goed zijn. Nu moet je nog maar afwachten of alles helemaal naar je zin is. Die dual voeding bv vind ik een beetje over the top. Je moet wel heel erg ruig doen als je een dergelijk vermogen echt nodig hebt. HD's zijn niet zo gruwelijk hongerig meer, en als je een enorme opslagbehoefte hebt, kun je beter een NAS overwegen. Die kun je ergens wegstoppen en daar hoef je dan niet zo'n moeite voor te doen om stil te krijgen.
Ik denk overigens dat waterkoelen een beetje passé is, of in ieder geval niet zo hard nodig. Immers, de tijd van CPU's met een TDP van 150W en hoger is wel voorbij. Dus met een beetje koeltoren en een stille 12cm fan red je dat ook wel, ook al overklok je de boel.

Kant en klare alles in 1 oplossingen zijn zelden optimaal.