Ervaringen calibratie 42PV70

Gestart door denada, februari 27, 2008, 11:12:37

Vorige topic - Volgende topic

francois

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 27, 2008, 11:30:00
Als ze op warm staan in de cinema stand is 50% zeer goed en is er wel baat bij de calibratie maar is het in de procenten
(maar volgens bijna iedereen wel de moeite waard).

Ik heb m'n 37 PV7 op koel staan in de cinema stand.
In warm krijgt het scherm een soort van lichtbruine/geelachtige waas...............:-\

J.A.F._Doorhof

Als je vergelijkt met koel krijgt ALLES een gelige tint :D
Koel is namelijk VEEL te blauw.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

francois

Ik blijf het toch een mooi plaatje geven, kan er ook niks aan doen.
We zullen zien wat je ervan vindt wanneer je dit persoonlijk onder ogen ziet
tijdens een calibratie.
Ik ben benieuwd of je het dan ook te blauw vind :-X

Tot gauw  ;)

francois

Na wat heen en weer geschakel moet ik eerlijk bekennen dat koel inderdaad (te) veel blauw heeft.
De stand normaal geeft wel een iets mindere blauwe gloed en heeft ook een minder gelige tint.

Is die gelige tint weg te krijgen met calibratie ?

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan wat de tint is, ik kan dat zo niet zeggen.
Wat ik wel kan garanderen is dat hij na de calibratie aan de standaard voldoet :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

fca

Ik blijf calibreren een moeilijk iets vinden, ik heb enkele toestellen mogen aanschouwen na een calibratie en het was niet echt mooi meer.
Ik mis de dynamiek NA calibratie, de hardheid vd kleuren is verdwenen.
Wat ik heel graag wil weten wie heeft die zgn GOEDE waarden verzonnen?
Waarom zijn die waarden de juiste, is dat niet iets persoonlijks?

J.A.F._Doorhof

Heb je calibraties gezien die ik heb uitgevoerd ???

Wat je verteld is namelijk het tegenovergestelde van wat ik van de klanten hoor.
Wat wel een feit is, is dat de kleuren niet meer de cartoon kwaliteit hebben, maar als je naar buiten kijkt dan zie ik nergens een gifgroen grasveld, en witte tanden die pijn doen aan je ogen :-)

Wie de standaard gemaakt heeft ?
De standaard is een ECHTE standaard, maw IEDEREEN die SERIEUS bezig is met film/video/fotografie houd zich aan de standaard.
In andere woorden, als je een display gebruikt die GOED gecalibreerd is zie je de film/video/foto zoals de maker hem bedoeld heeft.

Als jij PERSOONLIJK vind dat de kleuren meer verzadiging moeten hebben, of als jij PERSOONLIJK vind dat er meer blauw in een beeld moet dan zie ik dat als naar het rijksmuseum gaan met een set stiften en zelf de schilderijen gaat aanpassen :D
Custom installer

fca

Wat bedoel je met die echte standaard?
Jij schrijft over film en  fotografie maar daar zit een wereld van verschil tussen, toch?
Hoe vaak zie je niet bepaalde filtering bij dvd's, blu ray, vooral Michael Bay en Bruckheimer hebben daar een handje van.
Waarom doen ze dat?

Frank noem jij is een blu ray die echte kleuren heeft, dus zonder filtering.
Als ik naar buiten kijk dan ervaar ik het meestal anders dan op het scherm.
Minder korrel,grain,filtering etc.

Omtrent het calibreren, die waren gedaan door gecertificeerde ISF'rs.
Laptop, "soort" plakker op het scherm om te meten etc.

J.A.F._Doorhof

Je slaat een stap over.

NATUURLIJK word er gewerkt met filtering bij film/video/foto.
Maar dat is om een sfeer te maken.

Neem als voorbeeld Titanic, die hele film heeft een soort van Sepia zweem, neem The Matrix, blauw en groen worden daar gebruikt voor de verschillende realiteiten.

ECHTER om die filteringen EXACT zo te zien als de maker het bedoeld heeft zul je een gecalibreerde display moeten gebruiken.

Simpel gezegt.
Als je dezelfde basis hebt als de filmmaker dan zul je ook hetzelfde zien als de filmmaker.

Als je display 20% teveel blauw heeft dan zul je dus alles zien met 20% teveel blauw.

Er is geen verschil tussen foto/video/film, alle 3 hebben ze een creative inslag die de makers veel gebruiken en terecht.
ECHTER om het exact zo te zien als hun, zul je je display dus ook hetzelfde ingesteld moeten hebben als hun.
En in 99% van de gevallen mag je ervan uit gaan dat de PRO's hun displays allemaal gecalibreerd hebben.
Custom installer

fca

Ok het wordt ietsje duidelijker, bedankt. ;)
Ik blijf dit een moeilijke materie vinden, misschien dat ik teveel van harde kleuren houd.

J.A.F._Doorhof

Het is een stuk gewenning.
Als je eenmaal het hebt gezien zoals het hoort wil je niet meer terug :D
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken