Is een HTPC nou wel iets voor mij?

Gestart door EdoE, februari 24, 2008, 23:54:50

Vorige topic - Volgende topic

EdoE

Allen,

Na een mislukking met een NAS heb ik besloten zelf een PC in elkaar te schroeven, teneinde goed (en binnen de gestelde praktische randvoorwaarden) te kunnen streamen. En als ik dan toch aan de gang ging, kon ik toch net zo goed gelijk een HTPC bouwen?

Onderdelen besteld, boel in elkaar gezet en het systeem loopt an sich soepeltjes. Het streamen via NFS gaat ook prima, dus dat deel van de missie is geslaagd. Echter, als weergever weet de HTPC me nog niet te overtuigen. Ik begin me nu dus sterk af te vragen of het fenomeen HTPC wel bij me past.

Op dit moment zijn de voordelen:
- al het materiaal dat op me afkomt kan ik afspelen (incl. HD DVD/Blu-Ray/WMV-HD)
- als alles naar tevredenheid werkt kunnen er heel wat losse apparaten de deur uit
- het streamen

Maar de nadelen zijn er ook:
- ik ben er niet van overtuigd dat de inverse telecine goed verloopt (nog geen testpatroon gedraaid)
- ik ben er niet van overtuigd dat ik op de native resolutie en scan rate van het materiaal draai
- ik ben er niet van overtuigd dat, mocht ik native draaien, de HTPC niet ongewenst processet
- ik ben niet enorm onder de indruk van de beeldkwaliteit (m.n. kleurweergave, contrastomvang)
- de weergave van SD DVD's valt me tegen
- ik kan in PowerStrip niet bij de advanced timing settings (maar dat ligt aan mijn videokaart)

Ik ga dit systeem dus niet hals-over-kop weer de deur uitdoen, maar als het weergavedeel mij niet gaat overtuigen zou ik hem wel kunnen uitkleden zodat er een "luxe NAS" overblijft en ik weer volledig via losse apparatuur kijk.

Wie kan mij tips geven waarmee ik bovenstaande nadelen kan tacklen? Of is het eigenlijk een duidelijke zaak en is een HTPC gewoon niets voor mij?

Voor de volledigheid de specs:
Silentmaxx 430W ATX Double Fan 19dB
Silentmaxx ST-11 Pro Silent Case Black
LG GGC-H20L - SATA (combi BR+HD-DVD)
2 x ICY Box IB-168SK-B (sledeloos wisselframe)
Windows Vista Ultimate 32bit DVD UK OEM
Asus P5K Retail
Intel Core2 Duo E6750
Kingston DDR2 2GB 800MHz 2x1024MB ValueRam HyperX
Asus GeForce EN 8600 GTS Silent/HTDP 256MB PCI-e DDR3 Retail
Auzentech Xplosion 7.1
Western Digital Caviar SE 250GB S-ATA 16MB
Arctic Freezer 7 Pro s775

Bovenop Vista heb ik de laatste drivers van nVidia geinstalleerd, evenals Powerstrip, Vista Codec Pack en PowerDVD Ultra.

Cheers,

Edo

Xstream

Waar je nog winst mee kunt behalen is door met verschillende filters / codecs te spelen om te kijken of je daar blijer van wordt.

HTPC zie ik toch primair als hybride media center waar ik gewoon lekker makkelijk alles mee kan afspelen. Ik vind zelf de kwaliteit voldoende, maar een DVD in m'n Marantz speler ziet er altijd nog net wat beter uit dan op de HTPC. Waar ik me het meeste aan stoor zijn de pans. Die krijg ik maar niet soepel. Welke codec of player ik ook gebruik. En dat met een E6600 + 7900GTO of 8400GS loopt gewoon niet helemaal lekker.

Dus buiten wat kleur instellingen en render instellingen houdt het wel een beetje op en kun je concluderen dat je verwachtingen hoger zijn dan dat je HTPC kan leveren.

Wel zou ik dus wat spelen met software en codecs. Iedereen is altijd positief over Power DVD, maar deze tool heeft bij mij nog nooit lekker gewerkt en de enige die alles naar behoren afspeelt is MPC. Ik gebruik nu de PureVideo codec van Nvidia en deze is wel goed. Voor HD gebruik ik Core AVC en/of Haali Media splitter en hier ben ik bijzonder tevreden over. Alleen het geluid blijft een minpuntje, maar daar ontkom je ook niet aan. MediaPortal heb ik maar opgegeven. Loopt bij bijna elk DVD menu vast, zwaar op je systeem en ook het mounten van images loopt nooit helemaal lekker soepel. Het is wachten op de dag dat ze Xbox mediacenter als basis gaan gebruiken, dit is werkelijk DE mediacenter tool tot nu toe voor mij.

Je hebt een codec pack geinstalleerd. Ik raadt dit altijd af eigenlijk. Enerzijds door slechte ervaringen zelf, maar ook omdat het beter is als je het overzicht houdt met wat je installeert en waarvoor je het gebruikt en dat er geen conflicten ontstaan met andere codecs. Wie weet kan dan e.e.a. schelen. Aan je hardware ligt het iig niet.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

EdoE

Je hebt het over "verschillendende filters/codecs". Bedoel je daarmee dat je een media player hebt waarin je per bestandstype voor een codec kunt kiezen? Of bedoel je installeren/de-installeren?

Als de goegemeente me gaat garanderen dat ik die pans niet soepel ga krijgen kan ik het net zo goed nu meteen opgeven. Dat zou immers (volgens mij) betekenen dat de inverse telecine gewoon niet gaat werken.

Raphie

Wat ging er mis met je NAS? en wat heeft dit te maken met de weergever? een NAS is alleen maar externe netwerkstorage?
JBL PRX Power!

EdoE

In de NAS kon ik geen schijven met content stoppen, zonder dat deze content gewist werd. En daar ging het nou net om...

De NAS-achtige functie van het systeem heeft natuurlijk niks met de weergavefunctie te maken, maar ik dacht twee vliegen in één klap te kunnen slaan. De tweede vlieg is alleen niet direct overtuigend en daarom begin ik te twijfelen. Ik wil best hobbyen, maar ik moet wel het gevoel krijgen dat het ergens heen gaat en dat ontbreekt nu een beetje.

Raphie

Een NAS maakt gebruik van een eigen (Linux) OS en daar kan je met NTFS Volumes i.d.d. niks mee.
Waarom heb je er niet gelijk 3 disks bijgekocht dan? daar een RAID5 Array mee aangemaakt, dan je data copieren en dan je overige schijven toevoegen aan de array.
Dan had je nu een mooie schaalbare oplossing gehad. Aangaande de pans: ik denk dat je sowieso moet scalen naar de naar native resolutie van je weergever om aldaar 1:1 pixelmapping te kunnen bewerkstelliggen. Daarnaast is een Nvidia based videokaart een veel betere scaler dan welke externe oplossing dan ook. Ik zou i.d.d. experimenteren met codecs (tip: vista codec pack van Shark) voor het beste resultaat. ik heb op m'n 1080p KURO absoluut geen last van schokkende pans
JBL PRX Power!

EdoE

Citaat van: Raphie op februari 25, 2008, 10:31:18
Een NAS maakt gebruik van een eigen (Linux) OS en daar kan je met NTFS Volumes i.d.d. niks mee.
Waarom heb je er niet gelijk 3 disks bijgekocht dan? daar een RAID5 Array mee aangemaakt, dan je data copieren en dan je overige schijven toevoegen aan de array.
Dan had je nu een mooie schaalbare oplossing gehad.

Dat zoek ik niet. Ik heb namelijk gewoon 6 TB content liggen.

CiteerAangaande de pans: ik denk dat je sowieso moet scalen naar de naar native resolutie van je weergever om aldaar 1:1 pixelmapping te kunnen bewerkstelliggen. Daarnaast is een Nvidia based videokaart een veel betere scaler dan welke externe oplossing dan ook. Ik zou i.d.d. experimenteren met codecs (tip: vista codec pack van Shark) voor het beste resultaat. ik heb op m'n 1080p KURO absoluut geen last van schokkende pans

Mijn weergever heeft geen native resolutie, het is namelijk een Barco. Die geeft dus alles weer wat ik erin stop (1080p72 draait gewoon, zij het dat er dan fans hard aan het werk gaan).

Maar goed, welke resolutie ik ook kies (1080p50, 1080p60, 1080p72), ik raak er niet van overtuigd dat de inverse telecine goed werkt. Ik zie altijd wel een schokje of een foutje hier of daar. Overigens draai ik met dat Codec Pack van Shark en niet met PureVideo. PowerDVD Ultra legt hoe dan ook zo veel mogelijk processing-taken bij de nVidia neer? En bij het begin van het afspelen krijg ik telkens een dialoogvenster waarin mij gevraagd wordt of ik bepaalde features (smart deinterlacing en nog iets) wel of niet wil activeren. Ja of nee zeggen?

Ik wil sowieso nog proberen de Barco via de Moome aan te sturen (gaat nu analoog; ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn Moome als jowi ongeveer een jaar geleden). Dat geeft me wellicht nog wat meer zekerheid m.b.t. resoluties en scan rates. Het liefst zou ik ook een 1080i60 (cf. het materiaal) proberen, maar ik kan dus niet bij de advanced timing settings.

Ik hoop wel van ganzer harte dat ik hier verder mee kom. Ik kan altijd dat ding weer wat uitkleden (dure HTPC-gerichte hardware verpatsen), maar het zou wel fijn zijn als ik gewoon tig functies in een grote zwarte doos zou kunnen gebruiken in plaats van het huidige rek vol losse kasten.

Raphie

Ik gebruik wel Mediaplayer classic als speler, ik ben ook nog niet 100% overtuigd van WMP11 / MCE
JBL PRX Power!

EdoE

Wat zit er standaard in Vista Ultimate? WMP11?

Raphie

klopt, die vind ik nog niet goed presteren, daarnaast in vista ook je indexer uitzetten, deze is funest voor vloeiende pans ;)
JBL PRX Power!

EdoE

In Vista moet ik inderdaad nog wel een paar dingen killen.

Dat enge Windows Defender moet ook d**d.

TheSpeedSkater

Ben je er al uit of een HTPC het wel is voor je?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

EdoE

Soit, moeilijk...

Met behulp van Jowi heb ik de Moome weer aan het werk gekregen aan de HTPC, waardoor ik iets meer keuze had uit "standaardresoluties" (576p voor DVD, 1080i). Maar het werd er allemaal niet substantieel beter van. Heel veel lange verhalen (toen ik om twee uur in bed kwam vroeg mijn vrouw wat me mankeerde), maar de status is na een clean install als volgt:
- alles loopt soepel op Vista + PowerDVD Ultra (zonder Codec Pack en met hardware-acceleratie, CPU-belasting is 7% tijdens een HD-film)
- op 1080i/p zit er een rare horizontale tear midden door het beeld bij 1080i-materiaal (?!?!?!)
- 720p72 lijkt zeer mooi te lopen (vraagt om assessment; beeldkwaliteit is op zich niet schokkend minder dan 1080i/p)
- beeldkwaliteit is best mooi, ook voor SD DVD
- het geprojecteerde beeld is te groot voor mijn scherm en ik krijg het niet kleiner anders dan met blanking

Al met al blijft duidelijk dat HTPC toch een beetje je hobby moet zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat een digitale weergever het een stukkie makkelijker maakt, maar dat is voor mij op dit moment niet aan de orde (omdat ik geen D-ILA ga kopen en omdat de HTPC echt niet in de huiskamer gaat komen te staan).

Voorlopig blijf ik hobbyen, maar de twijfelachtige resultaten stellen mijn geduld (waar ik een hoop van heb) danig op de proef ???

Ejorne

is mediaportal mogelijk een optie? ik hoor daar wel goede dingen over en ik heb er zelf ook even mee gespeeld. werkt prettig maar over de kwaliteit kan ik niet oordelen, mijn computer hangt met een el-cheapo svideo kabeltje van 10 meter aan de tv... Maar dat zag er al helemaal niet verkeerd uit. Natuurlijk haalt dat het lang niet bij de Panasonic S97 via progressive component...

EdoE

Op zich is het probleem niet dat het niet prettig werkt of niet wil lopen ofzo. Op dit moment is mijn voornaamste frustratie die tear op 1920x1080. Als ik die eruit weet te krijgen, verandert dat de zaak alweer aanzienlijk.

Waarschijnlijk kan ik wel leven met 720p72 (of 720p i.h.a.) hoor, daar niet van. En dat ik het beeld niet passend krijg voor het scherm is jammer, maar ook niet een echt probleem. Die tear is het probleem en ik ben een beetje bang dat ik die er niet uit ga krijgen.

EdoE

Er is een klein doorbraakje...

Afgelopen weekend heb ik bij wijze van experiment de HTPC even naar de woonkamer gesleept en op de plasma aangesloten. Native aansturen en gaan... Mijn eerdere vermoeden dat een digitaal display alles makkelijker maakt kan ik bevestigen. Er gebeuren geen gekke dingen meer en het resultaat is echt prima. DVD playback was zelfs mooier dan alle andere oplossingen die ik hiervoor tot dusverre heb gezien!

Momenteel overweeg ik serieus om de HT-gerichte onderdelen over te bouwen in een HTPC-gerichte behuizing die netjes in het dressoirtje past. Dan wil ik in het Heimkino een PC overhouden die NFS Server kan uithangen om te streamen en ook nog wat materiaal kan afspelen voor de Barco (playback van HD-TS'en gaat namelijk hoe dan ook op zijn sloffen, zowel met als zonder de hardware acceleration van de nVidia).

TheSpeedSkater

Citaat van: EdoE op maart  3, 2008, 09:57:53
Er is een klein doorbraakje...

Afgelopen weekend heb ik bij wijze van experiment de HTPC even naar de woonkamer gesleept en op de plasma aangesloten. Native aansturen en gaan... Mijn eerdere vermoeden dat een digitaal display alles makkelijker maakt kan ik bevestigen. Er gebeuren geen gekke dingen meer en het resultaat is echt prima. DVD playback was zelfs mooier dan alle andere oplossingen die ik hiervoor tot dusverre heb gezien!

Momenteel overweeg ik serieus om de HT-gerichte onderdelen over te bouwen in een HTPC-gerichte behuizing die netjes in het dressoirtje past. Dan wil ik in het Heimkino een PC overhouden die NFS Server kan uithangen om te streamen en ook nog wat materiaal kan afspelen voor de Barco (playback van HD-TS'en gaat namelijk hoe dan ook op zijn sloffen, zowel met als zonder de hardware acceleration van de nVidia).
:) Allebei een Zalman 160HD aanschaffen? Misschien krijgen we korting ;)

EdoE

Aardig idee, maar die Zalman is te diep voor in ons kastje :(

Zoiets past beter:

TheSpeedSkater

Ook netjes. Zit die een beetje in dezelfde prijs catagorie?

EdoE

Als je er niet zo'n über-cool LCD touchscreen op hoeft volgens mij wel. Tussen de 100 en 200 geloof ik.

Volgens mij zit ik voor behuizingen met geringe diepte wel een beetje gebakken aan micro-ATX. De twee Silverstones die ik hierboven opgooi zijn de enige twee die ik heb gevonden tot dusverre.

TheSpeedSkater

Of je neemt een nieuw kastje ;)

Vind de bovenste iets strakker en stijlvoller. Maar dat is slechts smaak.

EdoE

Citaat van: TheSpeedSkater op maart  3, 2008, 11:50:09
Of je neemt een nieuw kastje ;)

Dit kastje is een jaar of zeventig geleden speciaal gemaakt voor de grootouders van mijn vrouw. Omdat ik een sentimentele zak hooi ben wil ik het graag behouden ;D

Citeer
Vind de bovenste iets strakker en stijlvoller. Maar dat is slechts smaak.

De bovenste is ook platter en er is geen ruimte voor een grote VGA-kaart in... >:(

EdoE

Ben trouwens benieuwd hoe je zo'n Touchscreen aanstuurt...

TheSpeedSkater

Citaat van: EdoE op maart  3, 2008, 11:54:10
Dit kastje is een jaar of zeventig geleden speciaal gemaakt voor de grootouders van mijn vrouw. Omdat ik een sentimentele zak hooi ben wil ik het graag behouden ;D
;D

Citaat van: EdoE op maart  3, 2008, 11:55:22
Ben trouwens benieuwd hoe je zo'n Touchscreen aanstuurt...
Geen idee. En daar ga ik ook niet achterkomen want ik ga die niet bestellen. Vind het niet eens mooi staan eigenlijk...

EdoE

Citaat van: TheSpeedSkater op maart  3, 2008, 11:58:00
Geen idee. En daar ga ik ook niet achterkomen want ik ga die niet bestellen. Vind het niet eens mooi staan eigenlijk...

Ik las iets over een softwarepakketje...

Het voordeel (bij Silverstone) van de versie met zo'n schermpje is dat er ook meteen een AB bij zit. Het nadeel van die kast is dat er een slim optical drive in moet en ik heb net juist een full size HD DVD/BD-combo gepakt...

De zoektocht is dus naar een ondiepe behuizing (plm. 35 cm) met AB(-mogelijkheid) en een full size externe 5,25" bay.