Moederbord met WMVHD audio ondersteuning

Gestart door kuiperik, februari 24, 2008, 13:02:33

Vorige topic - Volgende topic

kuiperik

Wil mijn huidig moederbord uit mijn HTPC gaan vervangen. Wil hiermee het volgende mee bereiken:
- Extra PCI Slot voor mijn TV-kaart
- Extra Sata aansluitingen (uitbreiden huidige 2x 250Gb met 3x 500Gb)
- Decodering WMVHD (optisch uit)

Met name over het laatste ben ik niet helemaal zeker of dit mogelijk is. Gebruik hiervoor momenteel AC3-Filter, echter zou dit graag hardware-matig willen afhandelen. Dit zou dus alleen voor WMVHD materiaal zijn, voor audio en overige dvd's blijft de RME 96/8 Pro in gebruik.

Zijn er moederborden met onboard Audio die dit ondersteunen?

Had zelf al volgende moederbord uitgezocht, die voldoet aan de overige eisen (PCI, SATA, optical out).
Asus M2N-SLI Deluxe nForce 570 SLI, SATA2
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Wijdeveld

99% van de on-board geluidschips komt van Realtek. Hier kun je nakijken welke HD varianten streaming ondersteunen: http://www.realtek.com.tw/images/products/High_Definition_Audio_Codec_Selection_Guide.jpg

Er zijn inderdaad de nodige problemen met het doorgeven van WMV-HD naar een externe receiver via SPDIF, maar via AC3filter is er een omweg om er DD van te maken. Zie b.v. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1220937 . Dit lijkt niet zozeer met de geluidskaart te maken te hebben, maar met Vista.  Als het met AC3filter wel lukt zou ik het maar via de software blijven doen.

Zelf gebruik ik de nieuwe Gigabyte GA-MA770-DS3 (AM2+) met Realtek ALC888 codec en een software decoding met AC3filter (en analoge 5 kanaals aansluiting), ook voor WMV-HD materiaal. Werkt in ieder geval goed.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

jowi

Ik vraag me altijd af waar mensen al dat wmv-hd materiaal vandaan halen... ik download me helemaal suf aan HD materiaal de laatste 3 jaar, en ik heb denk ik welgeteld 1 wmv-hd film... Shrek 1... discreet 5.1 uit wmv-hd zou echt de minste zorg zijn die ik zou hebben bij een htpc...

ShellBeach

Ik denk dat je moet zoeken naar een mobo met

- DTS connect
- Dolby Digital live

support (tenminste een van beide). Ik veronderstel dat je 6 kanaals WMV audio door een SP/DIF wil naar buiten krijgen ? NFORCE borden hebben DD live. Je hebt dus iets nodig wat 6x PCM live terug in een standaard formaat over SP/DIF jaagt.
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Wijdeveld

Heeft niet zoveel met downloaden te maken hoor, meer naar wat je kijkt ;). De Imax films op WMV-HD format gebruiken WMV-HD audio, bv. 'The living sea'.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Erik

Gisteren nog serenity in wmvhd formaat gedload uit de nieuwsgroepen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jowi

Maar dan nog... het is maar zo'n klein deel van het aanbod. Mijns inziens niet de moeite waard. En dan heb je vaak ook nog de DRM toestanden rondom 'originele' wmv-hd... bespaar je de moeite en laat het links liggen.

Serenity heb ik nog wel ergens als MPG2 geloof ik van een paar jaar terug ;)

Erik

Klopt er is nauwelijks wat van te vinden, kwaliteit was overigens niet als HD zichtbaar eerder dvd.
Maar ik had net even weer de hele Firefly serie (absoluut de moeite voor elke SF fan) gezien en dan mag Serenty als afsluiting niet ontbreken.

Tegenwooridg doe ik geen moeite meer om een dvd ergens in de kast tussen de andere 300 dvds te vinden, ik dload hem wel even opnieuw als ik een film wil zien. Veel makkelijker ;D

Helaas kan mijn huidige computer geen X264 of H264 aan, dus totdat ik heb geupgrade naar een E8400 computer zit ik meestal aan dvd of wmvhd/mpg2 vast.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

kuiperik

Citaat van: klinktbeter op februari 24, 2008, 19:06:03
Ik denk dat je moet zoeken naar een mobo met

- DTS connect
- Dolby Digital live

support (tenminste een van beide). Ik veronderstel dat je 6 kanaals WMV audio door een SP/DIF wil naar buiten krijgen ? NFORCE borden hebben DD live. Je hebt dus iets nodig wat 6x PCM live terug in een standaard formaat over SP/DIF jaagt.

Dank je voor de info, ik was met beide technieken nog niet bekend! Zijn alle NForce borden voorzien van DD live? Zie deze optie namelijk niet terug in de specificaties van bijv het genoemde mobo in het eerste topic.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Citaat van: jowi op februari 24, 2008, 18:32:06
Ik vraag me altijd af waar mensen al dat wmv-hd materiaal vandaan halen... ik download me helemaal suf aan HD materiaal de laatste 3 jaar, en ik heb denk ik welgeteld 1 wmv-hd film... Shrek 1... discreet 5.1 uit wmv-hd zou echt de minste zorg zijn die ik zou hebben bij een htpc...

Heb toch al wel wat films in HD kunnen vinden. LOTR (3x), 300, Transformers, Matrix (2x), Hooligans....

Het is ook niet dat dit persé gefixt moet worden, maar wil op dit moment indien mogelijk dit hardwarematig oplossen. Dan kan ik met MediaPortal weer naar een eerdere versie terug, zodat ik mijn muziekcollectie weer met mijn PDA kan aansturen. Enige nadeel is dat AC3 Filter dan niet meer functioneerd.

Maar het is toch wel erg prettig om mijn complete muziekcollectie via een PDA te kunnen aansturen. O0