Nieuw HTPC projectje

Gestart door ShellBeach, februari 24, 2008, 02:00:01

Vorige topic - Volgende topic

ShellBeach

Ik heb grotendeels met gerecycleerde onderdelen een nieuwe HTPC ineen gestoken:

De hardware specs zijn geworden :

- Asus K8N4-E deluxe (gebaseerd op nforce 4 chipset, chipset cooler getuned tot lagere RPM)
- AMD3500+ met grote zalman flower cooler, getuned tot zo'n 1500 RPM voor low-noise

- Radeon HD2600XT Ultimate met HDMI out, doet alles behalve .mkv's in hardware (20 tot 30% CPU load)
- WinTV capture kaart voor videobewaking
- tussen de WinTV en de Radeon sloten een opening gelaten zodat de warmte weg kan door convectie, dempingsmateriaal op de WinTV aangebracht zodat de fan noise van de Radeon minder reflecteert (voorlopig een gewone asus 2600)

- gewone 300W voeding
- 4U server kast, vanbinnen volledig behandeld met geluidsisolerende matten, deze staat met zijn voeding gericht naar het plafond vlak achter m'n plasma
- kast rust op 4 vibrapods om trillingen naar m'n teak TV meubel te vermijden

- 40GB IDE disk voor te booten, media staat op netwerk, gigabit uplink
- 512MB PC3200 valueram (dit lijkt weinig maar alles speelt perfect vloeiend)

- 1m TPD HDMI naar panasonic

Software :

- XP SP2 met updates
- Radeon catalyst 7.12 (met 24p support wat de Panasonic slikt !)
- Allerlaatste Theatertek 2.5 voor .mkv bestanden
- ffdshow_rev1746_20080104_xxl voor VC1 in software icm Theatertek
- Cyberlink Powerdvd 7.3 Ultra 3319a voor al de rest (ook HD-DVD)
- VLC voor debugging als het bovenstaande niet werkt

Calibratie/tuning en verificatie :

- INHD home theater tune-up test patterns
- HDNet test patterns
- ABC test patterns 40mbit (oa lipsync tests :) )
- 1080i/720p judder patterns (film/interlace/progressive judder)

De machine is nu bijna geruisloos, ik moet het volume al extreem laag zetten alvorens ik de HTPC hoor.

Beeld resultaat:

- zeer vloeiende playback icm de Panasonic TH-50PZ70, niks van stutters en zeer mooie pans
- de radeon hardware de-interlacer getuned zodat ik de volle scherpte krijg van 1080i test patterns (volgens AVS was er 50% resolutie verlies, ik ga dit nog eens weerleggen volgens mij hebben ze nog niet hard genoeg gezocht)

Kortom een geslaagd experiment waar ik de laatste weken mee bezig geweest ben ter vervanging van mijn laptop (die ik terug als laptop wil gaan gebruiken ipv dual boot met een Theatertek partitie).
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

donaldk

70% zou volgens NHK onderzoek de maximale resolutie zijn bij het interlaced vertonen van still pictures, dus 70% van progressive is het maximaal haalbare.

ShellBeach

Citaat van: donaldk op februari 24, 2008, 02:32:34
70% zou volgens NHK onderzoek de maximale resolutie zijn bij het interlaced vertonen van still pictures, dus 70% van progressive is het maximaal haalbare.

Bronvermelding ?

Is dit niet omdat 1080i in veel gevallen slechts 1440*1080 is ipv 1920*1080 ?

Ik heb hier hairline patterns liggen in 1080i (1 verticale lijn zwart, de volgende wit, zwart, wit, .......) die houdt mijn de-interlacer perfect uiteen. Indien geen 1:1 pixelmapping of fouten in de de-interlacer dan flikkeren deze hairlines als gek, of heb je enkel zwarte of enkel witte lijnen (50% resolutie verlies), of heb je vieze moire achttige effecten (de ene lijn dikker dan de andere).

Gerbrand

Binnenkort moet ik ook een HTPC bouwen. Dus vroeg ik me af waar je al die testpatterns vindt?

Bedankt,

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

ShellBeach

Citaat van: Gerbrand op februari 24, 2008, 18:25:03
Binnenkort moet ik ook een HTPC bouwen. Dus vroeg ik me af waar je al die testpatterns vindt?

Bedankt,

Gerbrand

Hier kan je al mee beginnen:

http://www.w6rz.net/

donaldk

Citaat van: klinktbeter op februari 24, 2008, 10:44:58
Bronvermelding ?

Is dit niet omdat 1080i in veel gevallen slechts 1440*1080 is ipv 1920*1080 ?

Ik heb hier hairline patterns liggen in 1080i (1 verticale lijn zwart, de volgende wit, zwart, wit, .......) die houdt mijn de-interlacer perfect uiteen. Indien geen 1:1 pixelmapping of fouten in de de-interlacer dan flikkeren deze hairlines als gek, of heb je enkel zwarte of enkel witte lijnen (50% resolutie verlies), of heb je vieze moire achttige effecten (de ene lijn dikker dan de andere).

Vertelde TVMark Schubin mij en de andere deelnemers van een emaildiscussie lijst vorig jaar eens. Dit gaat om tests, dus geen beperkingen van commercial workflow's zoals een non SR betacam die op 1440 filtert. Hij houdt dat soort dingen goed bij sinds hij begin jaren 70 bij NHK met HD camera's werkte. Hopelijk lukt het hem inderdaad om de 8K camera's naar New York te krijgen voor een productie bij de Met.

Je begint met stills en als je die interlaced (ik neem even aan dat er geen temporal verschil zit in de sampling, want het betreft stills), dan hou je maar 70% van de resolutie over, interlacing is een lossy compressiemethode.

ShellBeach

Citaat van: donaldk op februari 25, 2008, 04:05:11
Vertelde TVMark Schubin mij en de andere deelnemers van een emaildiscussie lijst vorig jaar eens. Dit gaat om tests, dus geen beperkingen van commercial workflow's zoals een non SR betacam die op 1440 filtert. Hij houdt dat soort dingen goed bij sinds hij begin jaren 70 bij NHK met HD camera's werkte. Hopelijk lukt het hem inderdaad om de 8K camera's naar New York te krijgen voor een productie bij de Met.

Je begint met stills en als je die interlaced (ik neem even aan dat er geen temporal verschil zit in de sampling, want het betreft stills), dan hou je maar 70% van de resolutie over, interlacing is een lossy compressiemethode.

Ik probeer hun redenering te volgen:

Ik heb een BenQ DV3750 gehad die het probleem zeer duidelijk zichtbaar maakt. Dit was een display welke maximum 1080i over DVI aanvaarde. Als je nu een klassieke windows XP in 1080i zet met powerstrip dan kon je duidelijk zien dat de display de helft van de resolutie weggooide tijdens het slepen van windows. Dit is louter omdat de BenQ die 1080i niet eerst terug converteerde naar 1080p maar de 1080i fields snel genoeg op z'n 1920x1080 FULL-HD domweg overschreef (wat ze DVI field combing noemen). Wellicht omdat het beeld een combinatie is van stills en bewegende beelden heb je gemiddeld 70% over,

Anderzijds: als je een 30p of 24p bron als 60i overstuurt is dit NIET lossless, je voorziet immers genoeg interlaced fields waardoor er evenveel informatie wordt verstuurd.

30p -> 60i -> 30p = triviaal = simpele weave
24p -> 60i -> 24p = triviaal = repeated fields herkenning voor inverse pulldown

wat je na de-interlacing overhoudt is dus het lossless origineel. Als het origineel dan bvb een lettertype was net op de grens van het leesbare dan zou dit na al deze bewerkingen nog steeds leesbaar moeten zijn. Of een 1 pixel hairline. Wel die indruk heb ik op mijn 50' plasma met de 1080i test patterns EN de juiste de-interlacing methode in de radeon hardware. Kies de verkeerde methode en je ziet de allerkleinste fonts en details plots onleesbaar worden.

donaldk

En dat zou dus maar 70% zijn van origineel: "wat je na de-interlacing overhoudt is dus het lossless origineel".

ShellBeach

Citaat van: donaldk op februari 25, 2008, 17:04:31
En dat zou dus maar 70% zijn van origineel: "wat je na de-interlacing overhoudt is dus het lossless origineel".

Daar geloof ik dus niks van, ik ken mensen in de post-productie wereld die mijn mening zullen delen (Frank van Grid VFX).

Dat zou zeggen dat mijn 1080i horizontale 1 pixel hairlines (zwart/wit/zwart/....) moeten versmeren.
Wel op mijn plasma met 1:1 pixelmapping en de juiste de-interlacer in de radeon is dit exact ook een zulk patroon: een alternerend zwarte en witte lijn.

Gebruikte test pattern : http://www.w6rz.net/vertrez1080.zip
"Alternating black/white 1, 2, 3 and 4 pixel strips 1920x1080"

Probeer het maar uit en kijk of de fijnste lijnen versmeren. Hier zijn ze perfect.