PC naar HDTV via component: 576i ok, 1080i donker en wazig beeld!?

Gestart door Quicky, februari 23, 2008, 00:24:56

Vorige topic - Volgende topic

Quicky

Hey mensen,

Ik heb vandaag zitten proberen om mijn PC via component aan te sluiten op mijn LCD TV. Echter krijg ik enkel goed beeld als ik de instellingen van mijn videokaart op 480i of 576i zet. 720p en 1080i geven erg donker en dubbel beeld (overlappend en en aantal pixels verschoven).

Dit is de setup:
* nVidia Geforce 7800 GT met 2x DVI en zo'n 7-pins uitgang die eruitziet als een S-Video uitgang
* kabeltje dat die 7-pins opsplitst in S-Video in, S-Video uit, en 3x tulp voor component
* componentkabel
* Sony Wega KLV-26HG2 TV met S-Video, 2x Scart en Component

Voordien verbond ik de twee altijd simpelweg via de S-Video, maar omdat ik meer en meer van die HD trailers en filmpjes zit te kijken, vond ik het wel een idee om eens te kijken of ik die HD ook op mijn TV kon krijgen.

Alleen kreeg ik dus eerst een donker en dubbel beeld omdat ik het op 720p of 1080i had staan. Als ik dan het idee had om het eens op 576i te zetten, kreeg ik plots wel normaal beeld. Echt een verbetering ten opzichte van die S-Video is dat nu ook weer niet natuurlijk... :(. Heeft iemand een idee waarom mijn beeld bij 720p en 1080i donker en onbruikbaar wordt?

Foto van hoe het eruitziet bij 720p. De rode pijl wijst naar het zonnetje dat duidelijk dubbel te zien is:

Quicky

SpeedyAndré

Volgens mij is dat geen HD signaal of de tv ziet het als SD ....
Je hebt trouwens een DVI aansluiting op de tv, waarom gebruik je die niet  ???
Dan kan je 1 op 1 een 1280x720 beeld van je pc weergeven.
Let wel op de refreshrate van je pc, de tv vindt hoger dan 60Hz niet fijn denk ik  ::)
Het beeld lijkt trouwens wel Z/W, misschien is het 'hdtv' signaal op de pc uitgang niet goed of klopt de colourspace instelling niet.
Kijk nog eens goed naar de instellingen op de pc :)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Quicky

Citaat van: SpeedyAndré op februari 28, 2008, 22:44:52
Volgens mij is dat geen HD signaal of de tv ziet het als SD ....
Je hebt trouwens een DVI aansluiting op de tv, waarom gebruik je die niet  ???
Dan kan je 1 op 1 een 1280x720 beeld van je pc weergeven.
Let wel op de refreshrate van je pc, de tv vindt hoger dan 60Hz niet fijn denk ik  ::)
Het beeld lijkt trouwens wel Z/W, misschien is het 'hdtv' signaal op de pc uitgang niet goed of klopt de colourspace instelling niet.
Kijk nog eens goed naar de instellingen op de pc :)

André  8)

Geen DVI op de TV. Ik vermoed dat je op een Amerikaanse website aan het kijken was. Voor Europa hebben ze de DVI poort weggehaald :(.
Ik heb zowat alles geprobeerd in de settings van m'n videokaart waar ik aan kon denken. Het beeld is inderdaad nogal kleurloos. Een donkere paarse waas zit erover.
Verder nog ideetjes?

jowi

Citaat van: Quicky op februari 23, 2008, 00:24:56
* nVidia Geforce 7800 GT met 2x DVI en zo'n 7-pins uitgang die eruitziet als een S-Video uitgang
* kabeltje dat die 7-pins opsplitst in S-Video in, S-Video uit, en 3x tulp voor component
* componentkabel
* Sony Wega KLV-26HG2 TV met S-Video, 2x Scart en Component

Voordien verbond ik de twee altijd simpelweg via de S-Video, maar omdat ik meer en meer van die HD trailers en filmpjes zit te kijken, vond ik het wel een idee om eens te kijken of ik die HD ook op mijn TV kon krijgen.
Even kijken of ik het goed begrijp ;)

Voorheen had je de PC met s-video op je 'hdtv' aangesloten. S-VIDEO dus. Dat is dus maximaal PAL resolutie. 720x576i.

Maar nu wil je HD materiaal kijken. Niks mis mee.

En dat sluit je dan vervolgens aan.... door een verloopje op de s-video kabel... en daarvandaan met component naar de tv?

Begrijp ik het tot zover goed? Je PC poept nog steeds S-Video uit?

;D

EdoE

Ik ben ook een beetje puzzled m.b.t. de betreffende uitgang op de nVidia's. Hij wordt gespecificeerd als "HD over component", maar in je nVidia Control Panel (enzo) zie je hem nergens meer terug.

jowi

Ja maar deze jongen gebruikt voorzover ik zie niet de VGA of DVI uitgang van zijn PC maar de S-Video uitgang... die hij vervolgens als component (!) zijn tv invoert, en dan vervolgens HDTV beeld verwacht ;D

Kortom, zorg in ieder geval dat je de VGA output van je PC gebruikt, en blijf van die s-video uitgang af. HD en S-video, dagani. (italiaans voor DAT GAAT NIET)

EdoE

Die uitgang ziet eruit als S-video. Er zit een break-out kabeltje bij met een rode, blauwe en groene RCA en er is duidelijk vermeld dat het om "HD over component" gaat.

kaajee

Hij heeft (waarschijnlijk) zo'n (soort) verloopje (wellicht alleen in kabel vorm, principe is gelijk; s-video, component & composiet):

En daarmee moet ie in principe idd in staat zijn om een HD signaal over component naar het scherm te sturen.
Dit moet in de driver settings in te stellen zijn. Als dit niet lekker loopt is het meestal een driver kwestie, en dan niet meteen denken dat het met de nieuwste drivers zou moeten lukken maar juist op zoek naar wat oudere wil nog wel eens helpen.....

(zie evt. ook deze post en wellicht even de pdf die hier te halen is goed doornemen)

Quicky

Citaat van: jowi op maart  6, 2008, 10:39:08Kortom, zorg in ieder geval dat je de VGA output van je PC gebruikt, en blijf van die s-video uitgang af. HD en S-video, dagani. (italiaans voor DAT GAAT NIET)
Zoals EdoE al zei is de uitgang op de nvidia niet alleen een s-video uitgang. Ik heb inderdaat zo'n soort verloopje (wel iets anders dan die in de afbeelding, maar het komt op hetzelfde neer). Wat ik dus niet snap is dat hij op 576i en 480i geen enkel probleem heeft om het beeld op de TV weer te geven, maar van zodra je op 720p of 1080i overschakelt is het beeld donker, dubbel, en gedesatureerd (zie screenshot boven).

jowi

In dat geval is de s-video uitgang alleen GEEN s-video uitgang als je deze inderdaad in de driver zodanig hebt ingesteld, als dat al mogelijk is. Zo niet, dan is dit gewoon s-video wat je zit te bekijken en daar zal never nooit geen HD over te kijken zijn.

SpeedyAndré

Misschien hoort het 's-video' kabeltje niet bij de videokaart (andere pinbezetting) en stuur je toevallig s-video uit  ???
Je kan eens kijken wat er gebeurt als je bijv. de rode of blauwe connector op de tv los trekt, als dan een kleur weg valt bij 576i dan is het signaal component, valt het beeld geheel weg dan is het toch s-video ....
Het plaatje geeft niet de gehele desktop weer maar een deel daarvan, dit duidt er toch op dat je niet werkelijk 720p of 1080i uitstuurt  ::)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

EdoE

Bij mijn nVidia is de connector qua pinnetjes heel anders dan een s-video, maar ziet hij er op het eerste gezicht wel hetzelfde uit. Ik neem aan dat bij TS precies hetzelfde het geval is, dus laten we vergeten dat hij ooit het woord in zijn mond genomen heeft. Er komt gewoon HD over component uit, dus we praten gewoon over een aansluiting over component.

Ik heb het net even geprobeerd, en ik kan voor vele resoluties (t.e.m. 1080p) kiezen en het werkt gewoon. Ik krijg ook telkens netjes beeld, zonder idiote kleurbalans of wat dan ook. In de driver kom ik eigenlijk ook geen instellingen tegen voor deze output, anders dan resolutie, refresh rate en kleurdiepte.

Geen stap verder dus. Wel kan ik zeggen dat ik in het geval van mijn nVidia + Barco op één bepaalde resolutie ook een soort "negatief" beeld krijg, waarbij ik geen flauw idee heb waar dit door komt. Kun je nog andere resoluties proberen, desnoods exotische?

SpeedyAndré

Mijn 6600GT heeft 9 pinnen omdat er naast component nog een s-video connector bij zit.
Met mijn driver moest ik wel custom resoluties instellen om 720p en 1080i eruit te krijgen want standaard kwam er maximaal 1024x768 uit  ::)
De kaart herkent automatisch dat er een component kabel (met belasting) aanwezig is en stelt die in met standaard waarden.
Misschien gaat daar nog iets fout bij de TS ....

André  8)

Raimond

ik zal je maar uit de droom helpen,je tv kan simpelweg geen 1080I en 720p aan,

je hebt net als mij  dezelfde sony KLV-26HG2  zo te zien en die kan geen HD aan,hij heeft WEL een component aansluitingen maar kan geen 720p en 1080p verwerken.Je hebt dus heaas pech :'( :'(
Het staat trouwens ook niet in de gebruiksaanwijzing vermeld dat dit wel mogelijk is.Ik heb navraag hierover gedaan en de tv kan het simpelweg niet aan.
Als je dus HD wilt,zul je een andere tv moeten aanschaffen....

Ik heb nu een pioneer plasma,deze Sony is naar mijn ouders slaapkamer gegaan...

Grappig dat niemand anders dat heeft opgemerkt.

Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

jowi

Is het eerste wat ik opgezocht heb... staat wel degelijk her en der geadverteerd als een HD-Ready tv... dus heb ik er verder niet naar gekeken.

Raimond

ik zie het op sommige sites staat gewoon de verkeerde informatie

Cnet geeft ook aan geen High Deff...
ook geen pc input,dus HD materiaal is ook niet via de pc af te spelen...

quote Cnet:

We don't like:
No PC input; not high-definition compatible; limited Memory Stick functionality

link naar de review van Cnet:

http://reviews.cnet.co.uk/televisions/0,39030219,39190549,00.htm

De amerikaanse versie was trouwens wel HD-ready maar sony is zo leuk geweest om voor europa de DVI aansluiting er af te halen,waardoor deze niet meer HD ready is ::)

Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii