Mpeg2 Codecs

Gestart door Djang, februari 17, 2008, 13:29:06

Vorige topic - Volgende topic

Djang

Ik ben een beetje aan het testen tussen Mpeg2 codecs.
Ik heb 3 codecs getest namelijk: Purevideo van Nvidia, Dcaler 5 en FFdshow.
Ik heb 3 maal een vob bestand in graphedit geladen, elke range heb ik met een andere codec geladen. Als ik dan op play druk speelt ie 3 maal het bestand af met elke een andere codec zodat ik goed kon vergelijken.

Echter ik weet niet precies wat ik met de resultaten aanmoet.
Vandaar dit topic met de vraag: welke screen vinden jullie het beste eruit zien:

receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

BWzes03

Als je goed kijkt naar de eerste 3 , dan valt gelijk op dat screen 2 veel betere subpixel interpolatie heeft, daar waar de andere twee antialiasing toepassen, iets wat je kan zien bij de curve van de radiatorbehuizing.
Bij de eerste en de derde screen, vallen de anti-aliasing artifacts op, bij het tweede screen is dit niet te zien.  Ook valt op dat de tweede screen een stuk scherper lijkt te zijn door de betere scaling.

my € 0.02

HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Djang

Dat is een heel duidelijk antwoord. Dat zijn dus al eigenschappen waar ik totaal het bestaan niet van wist.
Screen 2 is FFdshow. Als meer mensen hun € 0.02 kwijt willen.
Let me Know.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Erik

2 komt op mij ook meteen een behoorlijk stuk scherper over, is het een schermprint of een foto?
Want als het een foto is kun je ook verkeerd gestaan hebben en zeggen deze niks.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Djang

Het zijn scherm printen.

roland p

ik heb het idee dat screen 2 een beetje 'over the top' is.  Het is wel het scherpste, en je hebt niet de blokkerige artifacts van de andere screenshots, maar het geheel komt voor mij een beetje druk en schreuwerig over. Het doet me een beetje denken aan tv's met een te hoge sharpness-setting.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

jowi

Voor een goede beoordeling kun je ook hier weer niet van stilstaande plaatjes uitgaan. Er spelen meer zaken mee bij decoders, denk aan pulldown, telecine, de wijze waarop bewegingen (pans) lopen, kleurgebruik, zwartwaardes, overall diepte van het beeld, hoe echt komen textures en materiaal over in het bewegende beeld etc etc...

2 is inderdaad niet om aan te zien :) LIJKT scherper maar IS het niet ;) edge enhancement all the way ;D weet je zeker dat je onder ffdshow alle processing uit hebt staan?

Djang

Ik heb onder FFdshow de resize aanstaan en de Blur filter. en FFdshow draait tevens ook als post procesing op de ander filters.
Ik ben nu totaal de weg kwijt, ik weet me god niet meer welke filters ik nu moet gebruiken voor een goed resultaat.
Nvidia vondt ik eerst altijd goed maar die is al bijna 2 jaar niet meer geupdate.

Martijn76

Misschien een hele domme vraag hoor, maar hoe 'switch' je even van codec?

Ik ben nml. ook lekker bezig m'n htpc, maar op een of andere manier is bij mij MPEG-2 schokkerig (terwijl 1080p vloeiend loopt)... ik zeg: codec-issue! dus wil ook even experimenteren met de beschikbare codecs...

jowi

Iets wat goed is hoeft niet geupdate te worden :)

Maar wat is nu precies wat je wilt? Wil je weten wat de beste MPG2 decoder is, of wil je weten met welke tools je het beste kunt upscalen? Zijn 2 heel verschillende zaken...

En heb je het over DVD's of over HD materiaal?

Met welke resolutie kijk je naar welk materiaal?

jowi

Citaat van: Martijn76 op februari 18, 2008, 11:24:27
Misschien een hele domme vraag hoor, maar hoe 'switch' je even van codec?

Ik ben nml. ook lekker bezig m'n htpc, maar op een of andere manier is bij mij MPEG-2 schokkerig (terwijl 1080p vloeiend loopt)... ik zeg: codec-issue! dus wil ook even experimenteren met de beschikbare codecs...

Zorg eerst dat je goed weet waar je over praat. MPG2 is schokkerig maar 1080p is vloeiend. Mmm. Je vergelijkt nu een codering met een resolutie/timing. Kunnen we niet veel mee ;)

Wat bedoel je met MPG2 en wat bedoel je met 1080p? Ik heb namelijk zat 1080p/MPG2 materiaal :)

Martijn76

Citaat van: jowi op februari 18, 2008, 11:28:01
Zorg eerst dat je goed weet waar je over praat. MPG2 is schokkerig maar 1080p is vloeiend. Mmm. Je vergelijkt nu een codering met een resolutie/timing. Kunnen we niet veel mee ;)

Wat bedoel je met MPG2 en wat bedoel je met 1080p? Ik heb namelijk zat 1080p/MPG2 materiaal :)

Zie je wel... ik twijfelde terecht aan m'n eigen slimheid met het stellen van deze vraag... ;)

Met MPEG2 doelde ik eigenlijk op DVD-materiaal (PAL-res. & timing)... met 1080p is het voornamelijk BR-/HDDVD-rips (Zoals bijv. de Transformers HD-versie van gistermorgen :), timing niet gechecked)

Op dit vlak ben ik gewoon nog niet zo bekend, ook de zoekfunctie geeft mij maar beperkte informatie over wat ik zou kunnen doen om 't te verbeteren...

maar goed, ik dacht het op te kunnen lossen met codecs, dit blijkt misschien niet zo te zijn (waardoor dit misschien off-topic wordt, waarvoor excuses  :))

jowi

Ja het is nu eenmaal geen simpele materie... velen vergeten dat. Plempen eenzooi codecs neer en gaan. Het goed neerzetten en op elkaar afstellen van codecs is het belangrijkste en moeilijkst van een goede HTPC.

Een tool als graphedit is onmisbaar. Iedereen die een HTPC heeft waar geen graphedit opstaat weet feitelijk niet waar ie het over heeft ;)

Maar goed, nog een vraag. Je hebt het over bd/hd-dvd rips als je het over 1080p hebt. Daar gaan we weer. Welke codering heb je het over? ;D zijn dat avi's? wmv? h264? x264? complete bluray of hd-dvd discs als h265 of vc-1? of ook mpg2? en zijn het dan mkv's, transport streams? mp4? >:D

Tip. Zoek graphedit op internet. Installeer het. Ga naar menu 'render media file' en dan pak je het videobestand wat je wilt checken. Graphedit laat dan grafisch exact zien welke codecs er precies voor wat gebruikt worden.

Je zult dan EXACT zien welke codec voor beeld gebruikt wordt, welke voor geluid, welke als splitter, welke postprocessing je eventueel hebt etc etc. En je kunt er dan vervolgens ook nog de codecs mee instellen.

Martijn76

Hi Jowi,

Hmmm, helaas kan ik de codering nu even niet nakijken...

Yep graphedit heb ik er (gelukkig) opstaan... maakt me dat een iets mindere n00b ? ;) (weet alleen nog niet 100% hoe 't werkt, heb 't t.n.t. alleen gebruikt om te raadplegen, niet om zaken te wijzigen)

Deze HTPC heb ik eigenlijk net pas in elkaar geknutseld en ben er dit weekend pas een beetje op softwarematig vlak mee bezig, vandaar... :-) Hoop alleen dat ik inmiddels niet te veel codec-zooi geinstalleerd heb om alles werkend te krijgen, maar volgens mij valt dat allemaal nog mee... (volgens mij Vista-codecpack, Haali, Ffdshow, AC3-filter)

In ieder geval alvast bedankt voor je zinvolle informatie en excuses voor de TS voor de kleine 'zijstap'.

kaajee

Citaat van: jowi op februari 18, 2008, 12:12:46
Ja het is nu eenmaal geen simpele materie... velen vergeten dat. Plempen eenzooi codecs neer en gaan. Het goed neerzetten en op elkaar afstellen van codecs is het belangrijkste en moeilijkst van een goede HTPC.

Een tool als graphedit is onmisbaar. Iedereen die een HTPC heeft waar geen graphedit opstaat weet feitelijk niet waar ie het over heeft ;)

Maar goed, nog een vraag. Je hebt het over bd/hd-dvd rips als je het over 1080p hebt. Daar gaan we weer. Welke codering heb je het over? ;D zijn dat avi's? wmv? h264? x264? complete bluray of hd-dvd discs als h265 of vc-1? of ook mpg2? en zijn het dan mkv's, transport streams? mp4? >:D
..............

Bij jouw kritische commentaren/opmerkingen mogen dan zeker ook wel kanttekeningen geplaatst worden!!
In de basis heb je gelijk, echter als jij hebt hebt over avi's en vervolgens mkv's.......dan lijkt het er nl. op dat je het zelf ook nog niet geheel snapt........
Feitelijk is een AVI-extensie exact hetzelfde als een MKV-extensie. Het zijn allebei containers, verpakkingen waarin allerlei/verschillende formaten kunnen zitten.
Kort gezegd:
-je kunt prima een MPEG2 file met een MKV extensie hebben, een MPEG2 codering gebruikt in een MKV container
maar:
-je kunt dezelfde MPEG2 file ook met een AVI extensie hebben, een MPEG2 codering in een AVI container.

jowi

Klopt avi hoort niet thuis op de plek waar ik het neerzet. Honderdduizendmaal excuses hoor. Maar erg leuk ook, ik probeer het op een simpele manier uit te leggen terwijl er mensen zijn die het dus vééél beter weten maar net zolang hun mond houden totdat iemand die een poging doet vervolgens een foutje maakt zodat ze zelf ineens lekker commentaar kunnen leveren omdat ze dan lekker kunnen laten zien dat zij het beter weten. En dan ben IK ook nog eens kritisch? U kunt smileys en knipogen onderscheiden van echte letters hoop ik?

Kortom, ik ga maar weer eens terug mijn grot in. De mazzel en veel succes met het topic.

Djang

Ik heb het puur over mpeg2 in DVD form. dus gewoon orginele DVD's die ik zowel op mij HDD draai als van DVD af.
Ik wist niet dat het upscale in een andere divisie viel, mijn excuses.
Wat ik gewoon wil is de beste kwaliteit die ik met een filter kan krijgen voor DVD als ik upscale naar 1080P.

ps: de screens die ik heb genomen zijn allemaal geupscaled naar 1080P. Het scalen heb ik FFdshow laten doen als postporcessor. Alleen de 2e screen is FFdshow alleen, dus met de libavcodec.

Martijn76

In hoeverre je er iets over kan zeggen (omdat het statische beelden zijn), vind ik de 3e het mooist... :)