Compleet systeem of zelfbouw?

Gestart door DKing, februari 16, 2008, 13:08:29

Vorige topic - Volgende topic

DKing

Ik ben nu een poosje aan het kijken naar HTPC's en de mogelijkheden die ze bieden ten opzichte van andere oplossingen. Het uitzoeken van de beste componenten (voor elk doel weer anders) kost een hele hoop moeite en uitzoekwerk. Dus eigenlijk vraag ik me af of er veel prijsverschil danwel verschil in kwaliteit zit tussen een zelfbouw HTPC en complete systemen. Wellicht is de meerprijs van een compleet systeem het waard ten opzichte van de tijd die ik erin moet steken om zelf iets neer te zetten.

Het doel is een HTPC in de woonkamer als onderdeel van mijn HT. Dus geluidsniveau is een belangrijk issue. Daarnaast ga ik er niet mee gamen. Er komt Vista MCE op omdat ik een media extender wil gebruiken voor de TV op de slaapkamer. Ik heb analoge kabel tv, dus digitale tuners zijn niet nodig. HD is (nog) niet nodig, maar voor mijn gevoel zou het handig zijn om het te kunnen afspelen. Mijn LCD scherm is HD ready iig.

Hoe denken jullie hierover en welke leverancier of merk staat goed aangeschreven als het om complete HTPC systemen gaat?
Windows Vista Ultimate SP1, Gigabyte GA-MA69GM-S2H mobo, AMD BE-2400 cpu, Ninja Scythe mini cooler, 2GB Corsair 6400 RAM, Silverstone LC10M case, Microsoft remote, VistaView Sabre 2020 TV tuner card, Samsung 215TW monitor, Samsung 32" LCD TV LE32S8

Xstream

Gezien je eisen (vrij laag voor nu nog) is het zelf samenstellen zeker een aanzienlijk verschil in prijs. Er is misschien veel keuze, maar het is niet zo onoverzichtelijk als het lijkt. Er is namelijk niet zo gek veel kwaliteitsverschil meer tegenwoordig en als je een onderdeel hebt wat aan je eisen voldoet dan is dat prima. Mijn ervaringen de laatste tijd met absolute A-merken zijn niet bepaald positief en zo zie je maar dat je vaak voor een merk betaald, maar dit niet per se betekent dat het dan ook beter is.

Wat ik in jouw geval zou doen is je een klein beetje verdiepen in de materie (je gaat het waarschijnlijk nog leuk vinden ook) en een basis setup nemen om gewoon je media mee af te kunnen spelen. Vervolgens kun je altijd overstappen naar HD door er een goede videokaart bij te prikken.

Om even concreet antwoord te geven op je 2 opties.
* compleet systeem (zeker gezien je eisen) zal mogelijk 2x zo duur worden als zelf samen stellen.
* Kwalitatief beter is het ook niet, want met zelf samenstellen kun je zelf je beste componenten samenstellen
* Wat wel een voordeel is dat het complete systeem waarschijnlijk uitvoerig getest is op prestaties, maargoed, dit is ook geen complexe wetenschap.

Om een idee te geven heb je hier wat complete HTPC systemen:
http://www.ikbenstil.nl/Media-Center+HomeTheatre-PC:::294.html?osCsid=b4ab39c412752f653801cfc24b36500c

Dit is bijvoorbeeld een prima systeem voor je, ook HD Ready:
AMD Athlon X2 BE-2400 € 80,-
Asus 16x48x, DVD-E616A3T (SATA, Retail, Zwart) € 14,93
Gigabyte GA-MA69GM-S2H € 58,46
Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 80,80
Scythe Ninja Mini € 29,90

Totaal:€ 264,09

Zoek daar een leuke HTPC kast bij die bij je interieur / smaak past en je bent klaar en je hebt een prima uitgebalanceerd stille HTPC (ook deels afankelijk van je kast).

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

DKing

Xtream, hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zo te lezen is zelfbouw dan toch de weg om te nemen. Een goed merk betekent dus (wederom) niet de beste prestaties. Ik heb genoeg ervaring met zelfbouw, maar het onhoorbaar stil maken is nog nieuw voor me, doorgaans ligt de naderuk op performance.

Top dat je een voorbeeld shoppinglist hebt gemaakt. Dat is een prima startpunt.

Thanks
Windows Vista Ultimate SP1, Gigabyte GA-MA69GM-S2H mobo, AMD BE-2400 cpu, Ninja Scythe mini cooler, 2GB Corsair 6400 RAM, Silverstone LC10M case, Microsoft remote, VistaView Sabre 2020 TV tuner card, Samsung 215TW monitor, Samsung 32" LCD TV LE32S8

Xstream

Graag gedaan. Waarom ik deze componenten gekozen heb:

AMD Athlon X2 BE-2400 € 80,-
Zeer zuinig (45W) en dus koel. Minder koeling nodig = stiller. Daarnaast zijn de prestaties prima voor HD Video, dus dat heb je direct gedekt.

Asus 16x48x, DVD-E616A3T (SATA, Retail, Zwart) € 14,93
Geen brander, maar een speler. Er zijn meerdere opties en dat maakt niet zoveel uit. Spelers zijn stiller omdat ze geen brand prestaties hoeven neer te zetten maar gewoon zo stil mogelijk moeten afspelen, vandaar de keuze. Asus heeft het quiet track systeem die ervoor zorgt dat de snelheid van de speler wordt aangepast naar wat er gevraagd wordt, dus nooit meer herrie dan nodig.

Gigabyte GA-MA69GM-S2H € 58,46
Op tweakers kun je hier veel over vinden. Geroemd om z'n vele features en prestaties voor een bijzonder scherpe prijs. Daarnaast m-ATX, aangezien je HTPC kast mogelijk geen ATX form aan kan. Als dit wel zo is kun je de S3H van Gigabyte ook overwegen (iets meer ruimte heb je dan). Er zit een grafische chip op die in vele gevallen al HD goed af zal spelen. Uitbreiden met extra VGA kaart kan altijd nog.

Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 80,80
Bekend als stille schijf. Prestaties zijn secundair. Je zou de nieuwe Samsung F1 serie kunnen overwegen, deze presteren bijzonder goed.

Scythe Ninja Mini € 29,90
Goede koeler die waarschijnlijk z'n werk passief kan doen. Kijk alleen wel even of deze wel in je kast past.

Gooi 1 of 2 fans in je kast op 5V en je zult praktisch weinig horen en is voldoende voor minimale koeling die nodig is.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

DKing

Super, duidelijk verhaal.  ;D

Ik heb eigenlijk nog enkele vragen namelijk:
- hoe sluit ik de HTPC met deze specs aan op mijn oudere CRT TV (via mijn receiver)?
- Mijn huidige HT set (Sony) is 43cm breed. Ik zie eigenlijk geen kasten die net zo breed zijn. Vaak is het 43,5, of juist weer minder dan 43cm breed.

kaajee

Citaat van: DKing op februari 16, 2008, 20:21:54
Super, duidelijk verhaal.  ;D

Ik heb eigenlijk nog enkele vragen namelijk:
- hoe sluit ik de HTPC met deze specs aan op mijn oudere CRT TV (via mijn receiver)?
Eh........met een kabeltje?

Het makkelijkst is s-video, bijna iedere grafische kaart heeft een tv-out. Sommige moederborden met vga hebben ook een tv-out. Soms alleen composiet; wil je liever niet. Anderen weer een s-video. Het eerder genoemde Gigabyte moederbord (de mTAX versie in ieder geval) komt met een speciale tv-out bracket, mat daarop s-video, composiet en component.

Je zou ook een VGA_to_SCART/RGB kunnen overwegen; hoog hobby gehalte, maar wel de mooiste kwaliteit.......

Citaat van: DKing op februari 16, 2008, 20:21:54
- Mijn huidige HT set (Sony) is 43cm breed. Ik zie eigenlijk geen kasten die net zo breed zijn. Vaak is het 43,5, of juist weer minder dan 43cm breed.

Tja door zoeken dan hè? Of genoegen nemen met iets meer of minder breed. Precies gelijk zal toch al wel lastig worden of je moet een component uit diezelfde Sony serie nemen. Als je er een andere DVD speler/tuner/oid bij zet van een ander merk zul je ook verschil zien, zijn meestal ook niet exact gelijke breedtes. Het lijkt nu een verschil, maar als het éénmaal in je kastje staat zie je het niet meer. En het gaat om een paar millimeter iha........

DKing

Hmmmm...een kabeltje, heel onconventioneel  ;D

Had even niet gezien dat er ook een s-video uitgang bij zat. Super....

Tja die kast is een beetje jammer. Had graag een zalman of silverline gehad, maar die maten werken niet. Blijkt trouwens dat de diepte een groter probleem wordt dan de breedte aangezien mijn kast niet diep genoeg is. Maar goed, daar kom ik ook wel uit.

Was even benieuwd hoe de experts (lees mensen met hoge eisen) hier over denken.

Bedankt voor de reacties!

DKing

De opvolger van het genoemde gigabit mobo(GA-MA69GM-S2H), de GA-MA78GM-S2H biedt zover ik kan zien geen s-video uitgang, maar wel vga, dvi en hdmi. Ik heb eigenlijk voorlopig nog s-video nodig voor mijn oude TV. Is dit een reden om toch voor het oude mobo te kiezen, of is er een manier om dit anders op te lossen zoals bijvoorbeeld een converter oid?

grabje

Heb zelf een ht gebouwd in een Antec kast, zie mijn HT voor een foto, het is de zilveren kast bij mijn apparatuur.

kaajee

Citaat van: DKing op maart  8, 2008, 13:30:45
De opvolger van het genoemde gigabit mobo(GA-MA69GM-S2H), de GA-MA78GM-S2H biedt zover ik kan zien geen s-video uitgang, maar wel vga, dvi en hdmi. Ik heb eigenlijk voorlopig nog s-video nodig voor mijn oude TV. Is dit een reden om toch voor het oude mobo te kiezen, of is er een manier om dit anders op te lossen zoals bijvoorbeeld een converter oid?

Converter kan ook, of de al door mij genoemde VGA/RGB_to_SCART/RGB oplossing................
Maw ik zou voor dat nwe board kiezen, helemaal om een beetje future proof te zijn........

DKing

Citaat van: kaajee op maart  8, 2008, 14:52:02
Converter kan ook, of de al door mij genoemde VGA/RGB_to_SCART/RGB oplossing................
Maw ik zou voor dat nwe board kiezen, helemaal om een beetje future proof te zijn........

Bedoel je een Scart naar VGA HD 15 connector zoals op de site http://www.mcsnet.nl/nl/dept_12.html?

DKing

Overigens, als ik het signaal via mijn receiver wil sturen kan ik enkel RCA of s-video gebruiken. Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen deze twee?

En is is er iets van een adapter van VGA naar RCA?

Erik

Ach nieuw valt wel mee, ik zie bv dit setje staan voor 299 euro. Gooi er een goedkope decoding HD kaart bij en je bent er volgens mij al zo'n beetje.
Intel® Core™ Duo E2160 (1,8 GHz, 1MB, S775)
Asus Moederboard
2GB DDR2 Geheugen
320 GB, Hardeschijf
DVD brander (dual layer, +/- )
bullet Onboard Video (shared mem tot 256mb)
Onboard geluid (5.1 surround )
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Voor zelfbouw lijkt die nieuwe 780chipset me wel wat. Beter dan zijn voorganger de 690 maar eerst moeten er wel wat driver problemen worden opgelost. en aangezien bij de 690 ook van alles werd beloofd zou ik even wachten tot het echt is opgelost.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DKing

Citaat van: Erik op maart  8, 2008, 22:05:25
Voor zelfbouw lijkt die nieuwe 780chipset me wel wat. Beter dan zijn voorganger de 690 maar eerst moeten er wel wat driver problemen worden opgelost. en aangezien bij de 690 ook van alles werd beloofd zou ik even wachten tot het echt is opgelost.

Erik, aan wat voor problemen moet ik dan denken, en zijn die ondetussen opgelost voor de 690?

kaajee

Citaat van: DKing op maart  8, 2008, 15:44:18
Bedoel je een Scart naar VGA HD 15 connector zoals op de site http://www.mcsnet.nl/nl/dept_12.html?
Nee, die bedoel ik niet, die moet je ook niet nemen. Er staat ook Scart naar VGA, die gaat dus de 'verkeerde kant' op. Jij moet VGA naar scart.
Ik heb nog nooit een 'winkel' gezien die de juiste kabel leverde, zel maken is eigenlijk de enige oplossing......
Hier loopt een aardige draad over dit onderwerp

Citaat van: DKing op maart  8, 2008, 18:09:39
Overigens, als ik het signaal via mijn receiver wil sturen kan ik enkel RCA of s-video gebruiken. Zit er nog veel kwaliteitsverschil tussen deze twee?

En is is er iets van een adapter van VGA naar RCA?
Ja dat is veel verschil! Bij RCA/composiet gaat alle beeldinfo over 1 kabel/2aders en bij s-video wordt de beeldinfo gesplists in kleurinformatie (chrominantie) & helderheids- (luminantie) (wikip)

En RCA op zich is niets meer dan een plug (tulp/cinch/whatever) dus als je zegt VGA naar RCA zeg je niets eigenlijk. Je zult bedoelen VGA naar composiet (video) en een adapter daarvoor bestaat wel maar ik hoor er verschillende verhalen over; 1 vind em prima de ander zwaar klote....

Trust heeft bijv. zo'n soort converter, hun TeleViewer serie (maar er zijn ook andere)