Audio vv/surroundprocessor?

Gestart door Mr. Anderson, april 21, 2003, 10:51:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mr. Anderson

Jaco,

Interessante reactie  ;)

Time-allignment voor SACD. Nieuw voor mij.  ???

Even zoals ik het zie: Het lijkt me dat iedere surround-processor/vv delay-mogelijkheid moet hebben (bijv. door voor elke speaker-groep de afstand in te geven) om op de "hot-spot" de diverse audio-signalen  chronololisch juist te kunnen presenteren. Dit rekenwerk gebeurt in het digitale domein, lijkt me. Bedoel je te zeggen dat de delay dus niet werkt omdat de (meerkanaals) input -voor bijv. SACD- analoog is? En de processor er dus weinig meer "mee doet"?
Ik heb geen SACD-speler en nooit stilgestaan hierbij. Echter: SACD kan later nog komen.

Wil je me laten weten of ik het juist zie? Of juist niet?

Bedankt voor je interessante input.  :)



mvrgr




AppleMies

Citaat van: MdB op april 21, 2003, 15:18:08
Zijn er wel DTS/Dolby pre-amp's zonder video ingangen ???


Ja,

De Bryston SP1.7.  Geen video in/out. Een pure audio surround processor. Voor video switching heb je de externe SPV.1 nodig.




gr.


Mies


De SP 1.7. en SPV.1 (on top) combinatie.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

garmtz

Citaat van: Mies op april 25, 2003, 07:24:42
De Bryston SP1.7.  Geen video in/out. Een pure audio surround processor. Voor video switching heb je de externe SPV.1 nodig.

Heb ik thuis staan voor een review...

bmateijsen

Op zich helemaal niet zo gek om video-switching uit het audio gedeelte te halen... De unit ziet er ook wel relaxed uit.... Maar hoe klinkt het?? Bevalt de unit een beetje Garmt??

groet Bjorn

jaco

#29
Mr Andersson,

Ah een reactie. Ik probeer wel vaker mensen duidelijk te maken dat zich blind staren op een analoge passthrue niet echt zinvol is.
Als je een analoge passthrough beschrijft is het niet veel meer dan een input, relais, en dan de analoge volumeregeling voor meerkanaals. Soms wordt er dan nog wel bass management toegepast, waarbij dat dan analoog is, of het wordt wel ge A/D-ed voor het laag only.

Jouw beschrijving van time alignment is op zich juist, maar dan zit je wel met het feit dat je het complete singaal A/D moet doen, en dan juist het extra van SACD kwijt zult raken. (dat wordt me zo verteld, ik moet mezelf er eerst nog van overtuigen)
Als je de 5.1 analoge ingang digitaliseerd kun je inderdaad in principe time alignment doen, net zo als voor prologic, DD en DTS. Je hebt op zich nog wel flink wat rekenkracht nodig als je 24/96 A/D converters hebt, maar met de nieuwste generatie processoren mag dat het probleem niet meer zijn. (Prologic, DD en DTS is maar 20/24 bit op 48 Khz)

Zonder time alignment naar multikanaals luisteren zal niet het gewenste effect geven vrees ik. Juist bij DVD-A en SACD is volgens mij de juiste plaatsing (dus de time alignment als je niet in het midden van de in circel vorm opgestelde speakers zit) van erg groot belang, waar veel mensen helaas zo maar overheen stappen.

Ik zie veel te vaak negatieve berichten over multikanaals opnames waarbij ik me afvraag of de setup wel goed is geweest. Ik ben het er wel mee eens dat het wennen is aan de multikanaals opname's want ik ben ook nog niet overtuigd: een drumstel verdeeld over de voor- en achter-kanalen is niet echt realistisch..

Ga inderdaad maar eens naar een aantal goede multikanaals opstellingen luisteren voordat je besluit iets te kopen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Citaat van: bmateijsen op april 25, 2003, 07:43:44Maar hoe klinkt het?? Bevalt de unit een beetje Garmt??

Daar ben ik ook best wel nieuwsgierig naar ;)

Mvrgr

Patrick

garmtz

Citaat van: bmateijsen op april 25, 2003, 07:43:44
Op zich helemaal niet zo gek om video-switching uit het audio gedeelte te halen... De unit ziet er ook wel relaxed uit.... Maar hoe klinkt het?? Bevalt de unit een beetje Garmt??

Staat nog in de doos. Geen tijd...

Spacebass

CitaatStaat nog in de doos. Geen tijd...

mmmm zou dat ook zijn als het een Lexicon MC-14 ( ;) ) was geweest  ;D  ;D  ;D

garmtz

Citaat van: Spacebass op april 25, 2003, 12:51:16
CitaatStaat nog in de doos. Geen tijd...

mmmm zou dat ook zijn als het een Lexicon MC-14 ( ;) ) was geweest  ;D  ;D  ;D
Ja. Kan namelijk maar 1 ding tegelijk reviewen (ben helaas geen vrouw...  ;D).

Spacebass

#34
Citaat(ben helaas geen vrouw...  ).
Volgende Big Brother kandidaat?

Ik blijf het knap vinden zo'n dicipline ...
Ik heb de stekker al in het stopcontact voordat ik de voordeur open heb  ;D  ;D

Mr. Anderson

Citaat van: jaco op april 25, 2003, 07:51:00
Zonder time alignment naar multikanaals luisteren zal niet het gewenste effect geven vrees ik. . . .

Ga inderdaad maar eens naar een aantal goede multikanaals opstellingen luisteren voordat je besluit iets te kopen.


:)

Jaco, een heldere uiteenzetting en (deels) bevestiging . . .   :)

Het lijkt mij theoretisch (let wel, als (nog?) niet gebruiker van SACD) dat je niet wilt de "zo met veel moeite" verkregen analoge signalen van de SACD-speler te gaan AD-en, dan "bewerken" in de processor en weer te DA-en. De juiste optie lijkt me dan dat de SACD speler zelf time-allignment aan boord heeft. Waarbij natuurlijk wel, voor het DA-proces in deze speler zelf, ook aan het digitale signaal gesleuteld moet worden. Ik ben dan een beetje huiverig of dit dan ook weer niet het -bedoelde-geluidsbeeld aantast.

Ik wil niet over een nacht ijs gaan en ga zeer zeker proberen in alle rust diverse apparaten (in hun juiste opstelling) te bewonderen.

Bedankt voor je reactie.


mvrgr

Mr. Anderson

#36
Mensen, wat ik me ook zit af te vragen . . .

THX

Ik heb een aantal THX dvd's in mijn collectie. Is het niet zo dat zo'n beetje al je apparatuur deze certificatie "moet" hebben om hier optimaal van te kunnen genieten? Heb zelf geen (kijk- en) luisterervaring met een volledig THX HT. Wel eens een Yamaha mogen bewonderen die zelf veel met (eigen) sound-fields werkt en dat kan een meerwaarde zijn. Ook als ik de mogelijkheden lees van de Meridian (eigen 7.1) . . .   Heeft iemand adviezen of ervaringen betreffende THX of beter gaan voor merk-eigen mogelijkheden? (Of beiden?  :D)


mvrgr


edit: Melding RDC7 "afgeraden" verwijderd. Niet goed gelezen. Excuus.  Bedankt Robbo  :) :-X

Robbo

Citaat van: Mr. Anderson op april 26, 2003, 10:32:12

Herhaling: volgens een forummer hebben diverse forumleden de Integra RDC7 afgeraden.  ??? Ben benieuwd waarom. Iemand?

Op dit forum heb ik daar nog nooit iets negatiefs over gelezen.   Lijkt mij ook een prima apparaat.   Doe eens een search op audioreview.com, daar staan gebruikerservaringen.  


Rob

J.A.F._Doorhof

THX is een normering voor bepaalde prestaties en tevens een bepaalde set van filterings op pre-amps.

Persoonlijk gebruik ik NOOIT THX, de Meridian EZ DSP is hier vele malen superieur aan. THX is iets waar ik eigenlijk bij de aanschaf van nieuwe apparatuur nooit op heb gelet, liever een goede matrix decodering dan de THX manier.

Maar dat kan persoonlijk zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

#39
Frank, heeft meridian zowel THX als "EZ DSP"? Anders kan je dat nooit echt met elkaar vergelijken lijkt mij. En dan nog, misschien is de implementatie van de THX processing inferieur.

Maar goed, sommige fabrikanten zien af van THX omdat het veel geld kost. Rotel heeft het ook niet meer op nieuwe apparaten. Het zegt echter niet dat ze minder zijn.

Overigens moet je dan alles in de keten THX hebben en dat hebben maar weinig mensen.
En bij mij weegt THX ook niet mee. Ik ben van een THX select Receiver naar een gewone Rotel av processor gegaan. Dus geen THX SUrround EX meer ... ik mis het totaal niet :)

J.A.F._Doorhof

Hi,

De Meridian heeft zowel THX EX als EZ.
Bij THX EX heb ik heel erg het gevoel dat het uit de speakers komt, op zich is er niets mis mee maar als je dan overschakeld naar EZ van Meridian is het gewoon veel ruimtelijker.

Je kunt het ongeveer zo zien:
Meridian 7.1 (maakt hij van elke 5.1 bron) is heel ruimtelijk maar de steering is subtiel.
THX EX is heel ruimtelijk met een zeer aggressieve steering naar de back surrounds
Meridian EZ is ruimterlijker dan THX EX met als opvallende eigenschap dat de steering naar de rears zeer duidelijk aanwezig zijn (meer nog dan bij EX) maar toch vele malen subtieler, dit leidt er toe dat het totale soundfield ACHTER je en NAAST je gewoon naadloos wordt en veel verder naar achteren doorloopt dan met EX THX.

Wat ik tot nu toe van Logic heb gehoord gebeurt daar iets soortgelijks.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Misschien toch ook een kwestie van smaak. Bij THX vinden ze blijkbaar dat het op hun manier moet klinken. Meridian (en anderen) vinden blijkbaar wat anders.

Zelf luister ik eigenlijk zoveel mogelijk op het oorspronkelijk formaat. Dat is waarom ik bij Rotel het jammer vindt dat ze met hun eigen Rotel XS (ofzo) van bijna alle 5.1 bronnen zomaar 7.1 maken, zonder mogelijkheid tot uitzetten (ja, via setup kan je zeggen dat die 2 achterste speakers er niet zijn, maar het is irritant om dat elke keer te doen). Maar goed, langere termijn planning bij mij is om terug naar 5.1 te gaan (voornamelijk wegens toekomstige waf :)).

blue-eyes

Citaat van: Scarp op april 26, 2003, 17:06:14
...............Maar goed, langere termijn planning bij mij is om terug naar 5.1 te gaan (voornamelijk wegens toekomstige waf :)).

Heb je al een vrouwtje gevonden, of ben je gewoon een optimist? Je kan zeggen wat je wilt, maar je blijft in jezelf geloven  ;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Citaat van: blue-eyes op april 26, 2003, 17:52:27
Citaat van: Scarp op april 26, 2003, 17:06:14
...............Maar goed, langere termijn planning bij mij is om terug naar 5.1 te gaan (voornamelijk wegens toekomstige waf :)).

Heb je al een vrouwtje gevonden, of ben je gewoon een optimist? Je kan zeggen wat je wilt, maar je blijft in jezelf geloven  ;D ;D
No comment ;D

riwi

Citaat
De juiste optie lijkt me dan dat de SACD speler zelf time-allignment aan boord heeft.

Om nog even terug te komen op de timealignment met SACD.
Dit is deels mogelijk met de Philips DVD963SA. Er is hier in de speaker setup (waar je ook bassmanagement voor MC SACD instelt) een mogelijkheid om delay voor de centre (0-5ms, 1ms stap), left surround en right surround  (0-15ms 5 ms stap) in te stellen. Je kunt de centre/rears dus verder plaatsen dan ze feitelijk staan.  

Groeten, Richard

jaco

Richard,
Dat is wel een erg magere tijdsverschuiving. Met name de surrounds. Overigens ligt het een beetje aan wat men als Nul punt neemt met die vertraging.
Als je je mains op 0 neemt, dan zou het van de afstand luisteraar - mains afhangen hoeveel tijd nodig is voor het geluid je oor te bereiken.
De center zou je even veraf kunnen zetten, en met 0-5 msec kunnen finetunen.
De rears moet je afhankelijk van zitafstand tot de rears vertragen. Met 5, 10 of 15 msec is dat niet al te ruim bementen.

Maar goed als dit nu kan zal het in het volgende model wel al weer beter zijn, en hopenlijk over een jaar standaard op elke player.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

In de handleiding staat een grafiekje met de relatie tussen ms <-> afstand. zie attachment.

Ik zag nog wel dat de delay voor beide surrounds tegelijk geld, ze zijn dus niet onafhankelijk van elkaar in te stellen.

Niet compleet, maar beter dan niks denk ik.

Richard

ub4b

Citaat van: blue-eyes op april 26, 2003, 17:52:27
Citaat van: Scarp op april 26, 2003, 17:06:14
...............Maar goed, langere termijn planning bij mij is om terug naar 5.1 te gaan (voornamelijk wegens toekomstige waf :)).

Heb je al een vrouwtje gevonden, of ben je gewoon een optimist? Je kan zeggen wat je wilt, maar je blijft in jezelf geloven  ;D ;D

Ik heb al sinds meer dan een jaar 2 paar dipolen hangen en mijn vriendin heeft pas afgelopen weekend ontdekt dat er twee paar hangen, hoezo WAF  ;D

ub4b

Citaat van: jaco op april 24, 2003, 19:47:37
Ik moet SACD dan wel door een A/D kaart heen halen omdat een meridian nu eenmaal niet een analogue passthrough heeft. Dat zou wel een beperkende factor kunnen zijn, maar ik denk dat de rest van mijn systeem een grotere bottelneck is.

Er bestaan pure 5.1 voorversterkers met meerdere ingangen op de markt die geen bottleneck zijn voor je SACD probleem. Van Medevoort maak er o.a. eentje, hebben deze mogen beluisteren in een ITU-T opstelling met 5 identieke electrostaten en de aangepaste Philips DVD 963-SA.

Binnenkort komt de review van de Philips DVD 963-SA VM op hifi.nl, ondertussen kan je de voorversterker hier al bewonderen :

http://www.audioart.nl/nl/products/ca560.html




jaco

Citaat van: ub4b op april 29, 2003, 23:30:06
Citaat van: jaco op april 24, 2003, 19:47:37
Ik moet SACD dan wel door een A/D kaart heen halen omdat een meridian nu eenmaal niet een analogue passthrough heeft. Dat zou wel een beperkende factor kunnen zijn, maar ik denk dat de rest van mijn systeem een grotere bottelneck is.

Er bestaan pure 5.1 voorversterkers met meerdere ingangen op de markt die geen bottleneck zijn voor je SACD probleem. Van Medevoort maak er o.a. eentje, hebben deze mogen beluisteren in een ITU-T opstelling met 5 identieke electrostaten en de aangepaste Philips DVD 963-SA.


Ik ga eerst wel eens luisteren hoe het klinkt na een A/D behandeling. Dikke kans dat het wel goed is. Dan maar wat minder (als dat al zo is) qua klank dan met nog een externe component en weer 2 extra set kabels wat ook niet bevorderend voor de klank is.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm