Kwaliteit displays en keuze plasma of LCD voor games

Gestart door RayD, januari 28, 2008, 22:06:33

Vorige topic - Volgende topic

RayD

Hallo,

Ik heb een tweetal vragen. Ik weet niet of ze in deze thread thuishoren, maar kon even geen betere vinden... :).

Hier komen ze:

1) Ik lees in veel tests, reviews en feedback over calibraties, dat uiteindelijk vrijwel alle technische snufjes moeten worden uitgezet om maar een zo goed (echt) mogelijk beeld te krijgen. Omdat ik op het punt sta een nieuwe TV te kopen, komt bij mij de vraag op of het dus zinvol is een hele dure (lees: met veel technische snufjes uitgeruste) TV te kopen. Of, als je naar een zo natuurgetrouw mogelijk beeld streeft, dat je beter een (basis) versie kunt kopen die kwalitatief gezien de juiste dingen doet (black levels, contrast, kleurechtheid, detaillering, etc.).

Dezelfde vraag op een andere manier, hoewel het wellicht not done is commerciële voorkeur uit te spreken: zou iemand kunnen aangeven welke TV's (42-47") feitelijk een absolute topkwaliteit bieden (na een goede calibratie natuurlijk)? Is er dan nog iets anders dan de nieuwste Pioneers te verzinnen?

2) Ik gebruik mijn huidige TV ook om te gamen (PS3). Is het (nog steeds) zo dat je dan beter een LCD kunt nemen dan een plasma TV?

Alvast bedankt voor de respons!

RayD

J.A.F._Doorhof

Hi,
Een plasma KAN inbranden hoewel dit bij de moderne plasmas en games wel mee valt.
Een LCD word vaak gebruikt voor games door de snelle response tijden, vooral Samsung is voor veel gamers een goede optie.

PERSOONLIJK ben ik meer een liefhebber van plasma en dan vooral panasonic en Pioneer.

Jammer genoeg is het niet zo dat je beter een goedkope unit kunt kopen dan een duurdere, de digitale opties zitten vaak op beide en de kwaliteit van de duurdere displays zijn VAAK toch wel beter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RayD

Dank voor je antwoord!

Maar om eerlijk te zijn: je maakt het er niet echt gemakkelijker op. Een (moderne) plasma HOEFT dus niet in te branden, LCD's hebben VAAK een kortere responstijd dan plasma (waarom zijn de nieuwe top Philipsen dan geen goede optie?), terwijl aan de andere kant de genoemde plasma's EIGENLIJK sec gezien een betere beeldkwaliteit leveren (gezien je eigen voorkeur). ???

Het lastige is dat een keuze natuurlijk ook sterk afhangt van persoonlijke voorkeuren, hoewel ik zelf erg neig naar een zo natuurgetrouw beeld. Ook al moet je daar even aan wennen, maar waar je op de langere termijn natuurlijk meer aan hebt. Je kan er echter maar één kopen en niet alle opties/gebruiksmogelijkheden goed in de winkel bekijken. De keuze voor een (kwalitatief wat mindere) LCD alleen vanwege gaming is niet eenvoudig voor een perfectionist...

Misschien dan nog een vraag ter verduidelijking. Ervan uitgaande dat de nieuwe plasma's met verstand ook te gebruiken zijn voor gaming, hebben zij voor ultieme kwaliteit begrijp ik nog steeds een streepje voor. De vraag is dan of het het waard is te gaan voor de dure (maar overal als referentie geteste) nieuwe Pioneers, of toch een (Full HD of zelfs evt. een erg goedkope HD ready) Panasonic. Kun je hier iets over zeggen?

J.A.F._Doorhof

Voor games zou ik de fullhd Panasonic nemen.
Full HD is vooral voor games een leuke extra, dit omdat je er vaak dicht op zit en in de toekomst het meerendeel van de games ook 1080P zullen gaan ondersteunen (nu is veel nog 720p).

Voor natuurlijkheid wint plasma inderdaad, voor lightoutput vaak de LCD's van bv Sony en Samsung.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken