TV geschikt voor htpc?

Gestart door loki, januari 27, 2008, 09:34:54

Vorige topic - Volgende topic

loki

Hallo, ik hoop dat mijn vraag niet te onnozel is maar ik heb werkelijk geen flauw benul.  :o Ben onlangs geinteresseerd geraakt in het fenomeen htpc.
Erg leuk allemaal totdat ik zag dat mijn tv niet beschikt over een pc aansluiting. Dus voordat ik te enthousiast raak wil ik eerst weten of het wel mogelijk is...

Mijn vraag is dus is het voor mij op een of andere manier mogelijk een htpc aan mijn tv te koppelen. En zo ja: hoe?  ???

Onderstaand de specs van mijn tv en alvast bedankt!

Sony KLV-26HG2

Video
Resolution 1280 x 768 pixels
HD formats 720p, 1080i

Projector Technology
Analog video signal RGB, S-Video, Component Video, Composite Video
PC compatibility No

Connections
Composite 1 (side)
S-Video 1 (side)
Scart 1 (rear)
RGB-Scart 1 (rear)
Component 1 (rear)
HDCP No
Sky High Definition compatible No

blue-eyes

In basis zijn alle televisies geschikt voor een PC.

Je TV specs zijn van minder belang. Het is van belang te weten op welke manier je beeld vanaf je PC naar de TV brengt.

Welke uitgangen heeft je PC.

Composite 1 (side)
S-Video 1 (side)
Scart 1 (rear)
RGB-Scart 1 (rear)
Component 1 (rear)

Op een van bovenstaande ingangen dien je de PC aan te sluiten. Kijk naar je videokaart over welke uitgangen deze beschikt.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

loki

Hoi, bedankt voor de reactie!
Gelukkig zijn de specs van de tv minder van belang. Ik ben een complete noob op het gebied van media centers.

Ik heb dus ook nog geen pc die ik als media center ga inzetten.
Dus er is me nog het een en ander onduidelijk...

Na wat zoekwerk ben ik op dit exemplaar videokaart uitgekomen:
HD 2600PRO Passive Heatpipe

Deze heeft de volgende uitgangen:
- DVI-I out (Dual Link 2560x1600 digital)
- CRT out (2x max Res. 2048x1536 @85Hz)
- S-video and Composite video Out (1024x768)
- HD-Video Out 720p,1080p

Dus als dit geen problemen oplevert, is mijn volgende vraag welke kabel ik het beste kan gebruiken om de videokaart met de tv te verbinden?

Alvast bedankt,
Loki

kaajee

Het mooiste beeld dat je kunt krijgen in jouw geval is door de RGB scart ingang van je tv te gebruiken. Echter een VGA (die wel RGB bevat) is std. lastig aan een SCART te koppelen. Hier staat één en ander beschreven (en hier staat het heel uitgebreid)

Anders zou je met s-video de beste resultaten moeten behalen.....

Martijn76

Citaat van: kaajee op februari  1, 2008, 12:31:01
Het mooiste beeld dat je kunt krijgen in jouw geval is door de RGB scart ingang van je tv te gebruiken. Echter een VGA (die wel RGB bevat) is std. lastig aan een SCART te koppelen. Hier staat één en ander beschreven (en hier staat het heel uitgebreid)

Anders zou je met s-video de beste resultaten moeten behalen.....

Ik zou persoonlijk voor 720p via de component aansluiting gaan hoor! :) (en daarna pas scart of s-video)

Bij mijn nieuwe mobo'tje (met onboard video) zit zelfs een aparte bracket met component-video-out...

gr,

Martijn

kaajee

Citaat van: Martijn76 op februari  1, 2008, 12:35:10
Ik zou persoonlijk voor 720p via de component aansluiting gaan hoor! :) (en daarna pas scart of s-video)

Bij mijn nieuwe mobo'tje (met onboard video) zit zelfs een aparte bracket met component-video-out...

gr,

Martijn

Je hebt gelijk! Overheen gelezen.  ;) Maar zoals je eigenlijk zegt: moet je videokaart  wel voorzien in uitvoer via component. Maar dat lijkt bij de kaart die TS in gedachten heeft wel in orde. Denk erom dat je expliciet vraagt naar een evt. (component) bracket. Dan heeft ie in principe dus een standaard component kabel nodig, zoiets dus......

loki

Ok!  :) Bedankt voor de reacties.

Het begint me inmiddels al wat duidelijker te worden allemaal!

Nu zag ik op de de site waar de link naar de kabel stond dit prachtexemplaar: *Klik*
Zou die evt. ook mogelijk zijn??

Nogmaals bedankt voor de info!
Loki

kaajee

Citaat van: loki op februari  1, 2008, 22:52:14
Ok!  :) Bedankt voor de reacties.

Het begint me inmiddels al wat duidelijker te worden allemaal!

Nu zag ik op de de site waar de link naar de kabel stond dit prachtexemplaar: *Klik*
Zou die evt. ook mogelijk zijn??

Nogmaals bedankt voor de info!
Loki
Dat zal dan geheel aan je DVI-I uitgang van je videokaart liggen.........Ik zou er niet te veel op rekenen. En buiten dit, als je videokaart toch ook component op een andere wijze doorgeeft, wat zou je dan opschieten met deze dvi-component kabel? De component die evt. uit de DVI-D komt is niet anders dan een 'andere' component........

Over welke videokaart hebben we het eigenlijk? Meer dan HD 2600PRO Passive Heatpipe weten we nog niet.........

loki

De videokaart die ik in gedachten heb is van Club3d, *Deze*

Ik zat even te piekeren over de aansluitingen die deze kaart heeft. Kon zo snel even geen bracket met component video out vinden ???, dus zodoende.

Loki

kaajee

Citaat van: loki op februari  2, 2008, 19:33:28
De videokaart die ik in gedachten heb is van Club3d, *Deze*

Ik zat even te piekeren over de aansluitingen die deze kaart heeft. Kon zo snel even geen bracket met component video out vinden ???, dus zodoende.

Loki

Als je de volgende afb. bekijkt zit er buiten een s-video_to_composiet adapter geen andere analoge bracket/kabel bij, dus ook niet de door jouw gewilde component aansluiting.

Tja, echt uitsluitsel krijg je wellicht door even een mailtje te sturen.........

loki

Met het schaamrood op de kaken  :-[ moet ik helaas melden: "Ik voel me een onnozelaar!, Ben het spoor wederom bijster.."

Kreeg dit bericht terug:
"Op dit moment leveren wij geen videokaarten meer met YprPb verbindingen.
De Radeon videokaarten hebben wel een mogelijkheid tot aansluiten van S-video.
In uw geval zou een aanlsuiting via CRT de beste resultaten leveren, omdat 1080i waarschijnlijk om een back scale ondersteuning gaat. Dit houdt in dat 1080i wordt weergeven op 720p omdat uw projector niet zoveel beeldpunten heeft. CRT heeft dan de hoogste resolutie."

Dus...  ???

hakkie

Ben misschien wat laat, maar ipv de club hd2600 pro kan je ook de gigabyte hd2600 pro doen, die heeft wel standaard een componenten bracket bijgeleverd.

loki

Nee hoor, helemaal niet te laat. Ik heb nog niets gekocht, ben nog steeds wel hevig geinteresseerd in het htpc-gebeuren. Dus ik zal deze gigabyte hd2600 pro op de lijst zetten van de onderdelen.

Dus bedankt!

hakkie

Ik heb zelf ook een Gigabyte HD2600 pro in mn mediacenter geschroefd. Omdat ie goed is te betalen + alle mogelijkheden heeft voor video-aansluiting, heb ik destijds voor deze gekozen (mss zijn er nu ook wel mooiere te vinden hoor, dat gaat natuurlijk maar door en door). Heb 720p op mn 32inch LCD middels component en kan later misschien hdmi (met adapter) of zo gebruiken. Beeld is in vergelijking met onboard-vga er een stuk op vooruit gegaan (had hiervoor een asus m2npv-vm mobo welke een interne componentbracket had). Succes met keuzes maken !!