Scanlines op een RPTV

Gestart door mr._Custard, maart 16, 2002, 10:12:10

Vorige topic - Volgende topic

mr._Custard

Nou zag ik vanmiddag weer eens een RPTV (weer slecht afgesteld, maar goed, ik verwacht niet zoveel meer als ik een winkel binnen stap ;) ). De TV in kwestie was een Toshiba 42 WH 18 P (102 cm)

Wat mij echter opviel was:

-Deze TV stond niet in torch mode, en in een donker (achtige) hoek, dus dat was al heel wat.
-maar... hij had HEEL ERG LAST van scanlines. Dat was mij bij die keer in de mediamarkt niet zo opgevallen, waar dit precieze model niet stond, maar wel soortgelijke toshiba's. In dezelfde zaak stond een 92cm Philips Direct View TV, en daarop zie je ook wel scanlines, maar lang niet zo erg.

Is dit normaal? Want dit zou een RPTV al bij voorbaat diskwalificeren. Is het zo dat bij een verlaagd contrast de scanlines duidelijker zichtbaard worden?

Helaas kon ik niet zien hoe de DVD speler op de TV was aangesloten.

Oja, ik zou graag eens een goed afgestelde CRT RPTV (liefst een Toshiba, anders een Sony (alhoewel ik die eigenlijk te duur vind), maar geen Thomson (Zijn die Grundig RPTV's ok ?)) bekijken. Kan dat al ergens in NL?

J.A.F._Doorhof

Wij hebben een goed afgestelde Sony RPTV in de showroom staan (vanaf April toegankelijk).

Het is inderdaad zo dat op grote RPTV's er vaak scanlines te zien zijn, op de één of andere manier gebruiken de Europeanen niet de juiste LD's of scalers in hun TV's, want in Amerika heb ik dit totaal niet gezien op VEEL grotere modellen.

Je moet wel in de gaten houden dat als je een stukje verder weg zit het HEEL erg mee valt.

We hebben laatst een Toshiba afgeleverd (56") en die had bij calibratie inderdaad bijna gapende gaten tussen de beeldlijnen, maar bij de klant thuis (zat op ongeveer 3-4 mtr afstand) viel dit helemaal niet meer op.

Gewoon op een reële afstand gaan zitten, en dan beoordelen.
En even opletten dat ze geen ZOOM gebruiken, want dat is vragen om scanlines.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Misschien een "domme" vraag, maar kun je met een externe scaler de scanlines verminderen op een RPTV?

J.A.F._Doorhof

Was het maar waar,
Dat is ook wat ik niet snap, de US modellen hebben allemaal een HD-TV input, dus dat kun je mooi gebruiken voor bv een HT-PC,PSM-1 of een scaler.

De Europese modelen moeten het zonder doen.
De techniek om dit aan te passen moet echter HEEL simpel zijn, omdat het gewoon CRT of digitale projectoren zijn die worden gebruikt.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

De producenten van RPTV's hier in Europa zullen wel denken dat wij niet zitten te wachten op RPTV's die een goed en helder beeld geven zonder scanlines. Of de vraag ernaar is nog te klein om rendabel voor hun te zijn om deze tv's te verkopen/produceren. Als de gemiddelde consument niet naar een product vraagt zal een producent zich niet de moeite en het geld erin steken om het te maken.
Misschien heeft iemand anders een idee waarom er geen goede scaler in de RPTV zit danwel een goede kunt aansluiten?

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat wij geen HDTV hier hebben. Maar het ligt zeer zeker ook aan de consumenten zelf. Ik vondt het gewoon typerend dat ik in Amerika (op de Cedia) met een NL vertegenwoordiger van Philips sprak over hun nieuwste DVD speler met progressive scan, en dat ik als antwoord kreeg dat dit model wel op de NL markt kwam, maar dan zonder progressive scan, op mijn vraag WAAROM ?? kon alleen maar geantwoord worden met : "In Nederland is helemaal geen vraag naar progressive scan".

Tja, logisch als je het volgende bedenkt:

1.
Er zijn geen RPTV's genoeg met een progressive scan input.
2.
De mensen met een projector hebben bijna niets aan progressive scan op 480P of 576P, maar zullen meer hebben aan 720P of hoger, vandaar de inzet van VELE HT-PC's en PSM-1's en andere scalers.
3.
Er wordt bijna totaal geen marketing gedaan voor progressive scan, dat toch één van de grootste DVD ontwikkelingen van de laatste tijd is.

Een beetje het kip en het ei principe.
Wel jammer, maar om nu meteen een toren te kapen om progressive scan te eisen lijkt me ook wat overdreven  ;).

MvrGr.
Frank
Custom installer

Selmar_Cleef

Is wel makkelijk gezegd dat er geen vraag is naar progessivescan spelers in Nederland, en dit van iemand die de consument (een dealer is in zijn opzicht ook een consument) warm moet maken om zijn product te kopen. Als iemand nou eens het lef had om zo'n speler hier op de markt te brengen :-/ Sommige merken hebben een progressive speler maar dan kom je toch al snel in het hogere segment van HT, is dus niet interresant (lees betaalbaar) voor de "gemiddelde" consument.

Torentjes kapen zou een oplissing zijn, ware het niet dat je het hele jaar bezig bent om elke producent/maatschappij  te bezoeken. En je moet niet vergeten te kijken of ze tussentijds verhuisd zijn ;D Er zijn immers mensen die lopen de verkeerde toren binnen ;)

J.A.F._Doorhof

Hummmmm,

We zijn met vele  ;D, en na ons bezoek aan Barco van vandaag weet ik zeker dat we niet alleen staan in onze strijd.

MvrGr.
Frank
Custom installer