de bouw van ruuds room

Gestart door ruud2, januari 12, 2008, 13:07:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruud2

Citaat van: ThingMan op november 30, 2013, 15:24:56
Ik vind het volkomen normaal, als het je passie is.
Eten, slapen, douchen, spelen en schijten doen we heel ons leven al in dedicated ruimtes waar niemand van staat te kijken. Buitenshuis tref je de beste muziekbeleving aan in dedicated rumtes waar ook helemaal niemand vraagtekens bij plaatst.
Echt, het lijkt mij alleen maar logisch dat je thuis ook een dedicated, of in elk geval aangepaste ruimte wil als je muziek serieus neemt.

kennelijk is iedereen het met je eens....... :devil:
nou dan krijg je het nog druk.. :crazy:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

weer een werkje voor morgen.....puinruimen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

eindelijk   :pompom: een leverancier gevonden die het spanplafonddoek  wil  leveren zonder opspanmateriaal en arbeid.
de zeer grote afname van wel 1x4.5 m. hoogglans zwart met  microperforatie zal daar wel debet aan zijn.....
ik wil het graag  zelf opspannen dan krijg ik ook het gevoel bij het materiaal en achteraf komen er sterretjes in, eindelijk , het ding heb ik al vijf jaar
wachtend hierop in huis.
leuke klusjes voor de komende kerstvakantie.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

vandaag geleverd, een rolletje plastic met micro gaatjes .
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Joske007

Ik hoop voor jou, dat het spanplafond in hoogglans zwart, niet storend/reflecterend zal werken  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

ruud2

Citaat van: Joske007 op december 20, 2013, 18:28:25
Ik hoop voor jou, dat het spanplafond in hoogglans zwart, niet storend/reflecterend zal werken  ;)

het zit op 4.5 m hoogte bijna recht boven de zitpositie dus dat zal wel meevallen ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Dirk

zal idd meevallen, vooral omdat dit geen hoogglans is, dat ziet er nl. wat anders uit op rol  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ruud2

#182
Citaat van: Dynky op december 20, 2013, 20:19:47
zal idd meevallen, vooral omdat dit geen hoogglans is, dat ziet er nl. wat anders uit op rol  ;)

het vertekend wat op de foto ,maar het is echt hoogglans, het materiaal is homogeen dus geen voor-of achterkant. wel dus , de printing is moeilijk  te zien maar de flap is de zichtzijde.
de kleuromschrijving van de fabrikant is : laque noir acoustique   ( idd de fabrikant is frans)
de microperforatie is wel goed te zien met deze lichtval.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Dirk

#183
ok, maar dan vraag ik me wel af waarom je voor hoogglans kiest.
ik heb mezelf ook behoorlijk verdiept in spanplafonds en verschillende leveranciers (voor ik besliste wat anders te doen in mijn woonkamer), maar zover ik me herinner had ik altijd de keuze tussen verschillende afwerkingen, van idd hoogglans over zijdeglans naar een matte finish
beats me waarom je in een dergelijke ruimte, zeker bij zwarte kleur en op die hoogte, voor hoogglans kiest...maar ik zal vast iets over het hoofd gezien/-lezen hebben  ;)


edit : verdwenen letters weer even aangevuld
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ruud2

#184
Citaat van: Dynky op december 20, 2013, 21:55:27
ok, maar dan vraag ik me wel af waarom je voor hoogglans kiest.
ik heb mezelf ook behoorlijk verdiept in spanplafonds en verschillende leveranciers (voor ik besliste wat anders te doen in mijn woonkamer), maar zover ik me herinner had ik altijd de keuze tussen verschillende afwerkingen, van idd hoogglans over zijdeglans naar een e finish
beats me waarom je in een dergelijke ruimte, zeker bij zwarte kleur en op die hoogte, voor hoogglans kiest...maar ik zal vast iets over het hoofd gezien/-lezen hebben  ;)

Ooit in een frans restaurant zo'n spanplafond gezien met ingebouwde spots, het hing best wel hoog... in een woord :geweldig
Mijn spanplafond komt in een dedicated luisterruimte* ( geen woonkamer) horizontaal in de nok van een schuin dak ca 80 cm breed en heeft rondom een horizontale koof voorzien van led verlichting die de schuine wanden bestrijkt met strooilicht en niet het spanplafond belicht , het effect van de koof moet een zwevend plafond simuleren.
Het spanplafond wordt voorzien van een sterrenhemel.
Wat ik wil bereiken is dat als ik van de luisterpositie naar boven kijk een soort van "opendak"  creeer met een blauwe gloed.
Het vrijhangende spanplafond loopt over de gehele breedte en zit op ca.4.5 m hoogte.
een uitdaging om een buiten gevoel naar binnen te halen..dit alles omdat mijn speakertjes  schreeuwen om ruimte, volume.
De ruimte van 75M3 was niet voldoende , nu met de zolder erbij uitgebreid naar over de 100 M3 en met het optische opendak moet het nog meer ruimte visualiseren.

Of voor een visuele uitleg moet je nog even geduld hebben tegen de tijd dat alles op z'n plaats valt wordt het wel duidelijk.
Heb dit uiteraard wel in een tekening vastgelegd maar even geen scanner bij de hand.

*  in alle voorbereidingen wordt wel meegenomen om de ruimte tevens als HT in te richten maar ondergeschikt aan muziek.

toegevoegd: kijk even naar reaktie 136 daar staat het houtwerk van het spanplafond en koof.

grtn., Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

snelschets , wellicht zegt dit meer. :unsure:

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Dirk

thx voor de extra uitleg, maar je opzet was me wel al eerder duidelijk ;)
'k ben wel heel benieuwd naar het eindresultaat, zowel vwb die look die je nastreeft als het positief effect op de audiobeleving
ik blijf je draadje dus met veel interesse volgen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

ruud2

kleine updeet  :satisfied:

muurtjes gestuckt...laatste stukje zoldervloer zit er nog in , als de sterrenhemel hangt gaat deze er ook uit en is devolgende mijlpaal bereikt. :pompom:

iedereen prettige feestdagen! :)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Joske007

Mooi, begint al aardig wat vorm in te komen en led's ook reeds geïntegreerd  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

ruud2

#189
lastigste karwei tot nu toe.... het spanplafond..... :turn:
even een klein proefstukje gemaakt, om gevoel met het materiaal te krijgen.
ok ,opspannen is 1 , maar de sterrenvezels erdoor krijgen.... :sneaky2:
de vezels steken iets door de folie..

iemand ervaring ?

eerst spannen en dan vezels

of ....

eerst vezels en dan spannen?

en het ziet ernaar uit dat er aan de achterzijde iets van gaas gespannen moet worden om de vezels wat te leiden, en de overlengte
af te knippen buiten het spanplafond.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

r_flagg

 :clapping: goed bezig

Geen ervaring mee maar mij lijkt eerst opspannen en dan de vezels

Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

ruud2

#191
Citaat van: r_flagg op december 27, 2013, 14:42:35
:clapping: goed bezig

Geen ervaring mee maar mij lijkt eerst opspannen en dan de vezels


met opspannen bedoel ik het warm maken..

nu ik er verder over nadenk en het proefstukje  aan het bevoelen ben...zie ik het volgende
- door teveel aanraking komt er stof op  :  dus handschoenen gebruiken
- eerst warm gespannen en daarna de vezel erdoor geprikt : fout
- doordat het al warm opgespannen is , is het oppervlak onberispelijk glad , bij het aanbrengen van de vezels
   breng je weer een kleine spanning in het materiaal  en dat zie je : dus fout
- eerst met een speld een gaatje voorprikken op een microperforatie : goed

conclusie : eerst de vezels in voorgeperforeerde gaatjes steken , daarna het plafond ophangen en dan pas de warmte inbrengen.

en even verder denkend : in de demo filmpjes die ik ooit gezien heb wordt ook pas als laatste de warmte ingebracht zo ver al ik het me kan herinneren, en dan verder afblijven, dat is dan de juiste volgorde ....

Intussen heb ik aan de achterzijde gaas gespannen waaraan de vezels kunnen worden gevlochten en vastgezet, wel dat het uiteinde zo spanningsloos door de folie gaat en de overlengte later afknippen ( recht en schuin)
slechts iets van 300 te gaan. :sigh:
helaas moet ik nu al stoppen want het wordt te donker, en momenteel heb ik alleen een provisorisch opgehangen peertje..ahum.. en zie het niet meer zo goed  :blush:
kan ik er tevens nog een nachtje overslapen en verder jullie commentaar afwachten

wordt vervolgd
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

weinig hemelbouwers .. tips??
hoe kan dat nu, vrijwel iedere respectable ht heeft een sterrenhemel, hmmm, staat waarschijnlijk in het verkeerde deel van het forum :withstupid:
verhuizen?

;D :smile: :bigsmile:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Dat valt reuze mee hoor Ruud. In 12 jaar kwam ik het wel 1 keer tegen...

ruud2

#194
Citaat van: ThingMan op december 28, 2013, 11:42:12
Dat valt reuze mee hoor Ruud. In 12 jaar kwam ik het wel 1 keer tegen...
ik doelde eigenlijk op dit topic te verplaatsen naar  de sector "prive home theater " .
waarschijnlijk zitten daar gewoon meer bouwers die wat feed back kunnen geven.
alhoewel het hier (nog) geen ht betreft... :devil:
Nu vind ik het niet erg om vanalles uit te zoeken, maar de materialen zijn niet echt goed verkrijgbaar en redelijk goed aan de prijs dus de ruimte voor fouten wil ik zo klein mogelijk maken. :whatsthat:

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jvanhambelgium

Citaat van: ruud2 op december 28, 2013, 00:35:36
weinig hemelbouwers .. tips??
hoe kan dat nu, vrijwel iedere respectable ht heeft een sterrenhemel, hmmm, staat waarschijnlijk in het verkeerde deel van het forum :withstupid:
verhuizen?

;D :smile: :bigsmile:

Tja, maar ik twijfel echt wel aan de combinatie van zo'n spandex samen met de fibers van een sterrenhemel.
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de gaatjes die je gemaakt hebt voor de vezels als het ding begint op te spannen - mischien scheurt dat wel gewoon verder uit. Mischien niet direct maar na kort tijd oid.
Mijn inziens i
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

Citaat van: jvanhambelgium op december 28, 2013, 16:29:23
Tja, maar ik twijfel echt wel aan de combinatie van zo'n spandex samen met de fibers van een sterrenhemel.
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met de gaatjes die je gemaakt hebt voor de vezels als het ding begint op te spannen - mischien scheurt dat wel gewoon verder uit. Mischien niet direct maar na kort tijd oid.
Mijn inziens i

spanplafonds, in dit geval pvc , zijn vaak voorzien van ingebouwde verlichting......
en natuurlijk heb ik zelf wat proefjes uitgevoerd voor aan het grote te beginnen, netjes ronde gaten maken en zorgen dat er geen scheurinitiatie ontstaat, en zelfs dan scheurt het nog niet uit, de folie is echt dik!
de grote truck zit hem in de laatste fase, het verwarmen van de pvc folie.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

de folie zit op het frame, samen met sterrenvezels.
Een opgespannen gaas voorkomt dat de vezels afsteunen op de folie en eventueel kunnen gaan aftekenen. en het gaas dient als drager voor isolatie.
aan de onderzijde even een plakbandje dan kunnen ze ook niet terugschieten als het frame wordt gehangen,
daarna wordt de folie onder warmte strakgespannen en de overtollige vezellengte afgeknipt.
teruglezend in andere topics , worden de vezels zowel recht als schuin afgeknipt.
volgende fase is het ophangen van het frame, is al eens voorgemonteerd geweest om de kettingjes met spanners op de juiste lengte te draaien. best lastig om dit uit te middelen daar de hellingshoeken van de dakhelften zo'n 5 graden verschillen.
En de bereikbaarheid van alles wat dan boven de folie zit is dan - nul -  dus vooraf moet alles kloppen
het inhaken van de kettingjes , de laatste schakel is voor 25% open gezaagd en het frame wordt eerst aan een zijde opgehangen , het hangt dan vertikaal en wordt met een touwtje in de laatste ogen van het frame getrokken , gehaakt, aan de andere zijde en draait het horizontaal.
als laatste de horizontale perforatie  gipsstroken aanbrengen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jvanhambelgium

Qua reflecties scoort dat toch alvast 110%  :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

#199
Citaat van: jvanhambelgium op december 29, 2013, 12:10:48
Qua reflecties scoort dat toch alvast 110%  :devil:

lichtreflectie: wordt nog meer hoogglans na verwarmen  ;D

geluidreflectie: het heeft niet voor niets micro perforatie , met daarachter liggend op het gaas een isolatie ( welke en hoeveel ??)  nb. dit materiaal is speciaal ontwikkeld voor toepassingen in ruimtes waar eisen aan zowel esthetica en geluid worden gesteld.
En het hangt op minimaal 4.5 m hoog ,  en als je niets probeert weet je ook niet of iets werkt.
tevens werkt de horizontale koof rondom ook aan beide zijden als trapp.
Nu kan ik nog op een klein gedeelte van de resterende vloer staan , en mijn oren zeggen : ok

toegevoegd: een pagina terug staat een klein stukje specificatie.
                   nu is de perforatie tov. het  oppervlak erg klein, > 0.1 mm 500.000 per M2   ( heb ze niet nageteld ) dat in
                   tegenstelling tot de 23% perforatie van de gyroc.

                   En een niet onbelangrijk genen aspect:  ik wijk graag af van bestaande paden, patronen en denkwijzen...
                   
                   

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.