de bouw van ruuds room

Gestart door ruud2, januari 12, 2008, 13:07:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niet actief

Mooi plaatmateriaal wel! Ik heb in al die jaren 2 klanten gehad die er ook voor hebben gekozen, maar inderdaad niet op een schuine wand...

ruud2

#126
Citaat van: ThingMan op oktober 16, 2013, 10:50:21
Mooi plaatmateriaal wel! Ik heb in al die jaren 2 klanten gehad die er ook voor hebben gekozen, maar inderdaad niet op een schuine wand...

Kan je me vertellen  wat hun/ jouw  ervaring was / is , het waren(zijn) tenslotte klanten van je.. ;)
mag ook via PM indien het "gevoellig"ligt.  :angel:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jvanhambelgium

Onze kantoor-ruimtes en eetplaatsen hangen quasi vol met deze platen, inderdaad horizontaal hangend uitgevoerd waarvoor ze gemaakt zijn  :D
Dat werkt uiteraard zeer goed, maar voornamelijk voor de freq-band waar mensen in spreken en tateren dus ik hoop maar dat je met deze oppervlakte geen nadelen gaat krijgen (te "smalbandig" oid)

Had je er een grafiekje van van de absorptie-curve al dan niet met dieptes van achterliggende caviteiten?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

ruud2

#128
Citaat van: jvanhambelgium op oktober 16, 2013, 12:54:51
Onze kantoor-ruimtes en eetplaatsen hangen quasi vol met deze platen, inderdaad horizontaal hangend uitgevoerd waarvoor ze gemaakt zijn  :D
Dat werkt uiteraard zeer goed, maar voornamelijk voor de freq-band waar mensen in spreken en tateren dus ik hoop maar dat je met deze oppervlakte geen nadelen gaat krijgen (te "smalbandig" oid)

Had je er een grafiekje van van de absorptie-curve al dan niet met dieptes van achterliggende caviteiten?

Er is een praktische keuze gemaakt voor deze platen.
met de grootste perforatie omdat een meting tevoren niet mogelijk is.
het volledige plafond/vloer zou ik eerst moeten afbreken , dan meten , en daarna weer terugbouwen omdat ik op twee verdieping bezig ben.
en dat alles op ladders en steigers is vragen om ongelukken op 5m hoog.
de grafieken komen van rigitone / gyproc.
eens kijken of ik deze kan posten.  en toevoegen an deze post, redelijk leesbaar.
n.b er zijn overigens legio uitvoeringen van deze platen.
en worden zoals je schrijft veel gebruikt voor plafonds.


toegevoegd : enige varianten.





Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jwrossie

Die platen zijn wel lastig te verwerken.
Om die platen mooi op elkaar aan te laten sluiten zodat het patroon ook mooi doorloopt.


Niet actief

Citaat van: ruud2 op oktober 16, 2013, 12:27:29
Kan je me vertellen  wat hun/ jouw  ervaring was / is , het waren(zijn) tenslotte klanten van je.. ;)
mag ook via PM indien het "gevoellig"ligt.  :angel:
Het doel is nagalmbeheersing via het plafond. Dat lukt prima met de juiste perforatie en afhanghoogte. Uiteindelijk is hun ervaring dezelfde als in iedere ruimte met goede galmtijd, ongeacht hoe die tot stand is gebracht. Het is een kostbare, maar esthetisch fraaie oplossing voor een probleem dat op nog 20 andere manieren had kunnen worden opgelost, maar de keus is gevallen op die ene.

ruud2

#131
Citaat van: ThingMan op oktober 17, 2013, 11:51:37
Het doel is nagalmbeheersing via het plafond. Dat lukt prima met de juiste perforatie en afhanghoogte. Uiteindelijk is hun ervaring dezelfde als in iedere ruimte met goede galmtijd, ongeacht hoe die tot stand is gebracht. Het is een kostbare, maar esthetisch fraaie oplossing voor een probleem dat op nog 20 andere manieren had kunnen worden opgelost, maar de keus is gevallen op die ene.

Die zgn. kostbare oplossing is van te voren overdacht.
indien er bv. normale gipsplaten ( 16 euro /m2) waren gebruikt van 9mm ( ipv de 12.5mm perfo.) hadden deze achteraf gestuckt moeten worden ivm. de naden. stucken op een schuine wand zie ik niet zitten,
daarbij creeer je ook weer een "hard"oppervlak.

een akoustische behandeling op welke manier dan ook moet ook weer gebeuren.
16 euro/m2 + stucken /m2 + akoustisch behandelen = ... euro /m2)
wel eens op een schuine wand gestuckt? ik niet en wil dat ook zo houden.

akoustische hulpmiddelen in de vorm van houtenbakken (mdf) wil ik de dakconstructie niet aandoen.

Met houtafwerking heb je dezelfde problemen met naden en kan je alles achteraf weer met iets
(bv. vloerbedekking) gaan bekleden.
hout 13 euro/m2 + akoustisch behandelen ( bv. vloerbedekking)  = ...euro/m2
wel eens geprobeerd vloerbedekking tegen een schuine zolderwand te plakken ? ( ik wel.. :wacko:)

Akoustisch spanplafond is te overwegen , echter tweemaal zo duur als de perfo.

andere mogelijkheden?......

De aanschaf van de perfoplaten is idd. niet goedkoop , maar als je bij andere afwerkingen de bijkomende kosten telt kan dat nog wel eens duurder uitpakken.
en met de perfoplaten heeft het ook een bepaalde estetische kwaliteit zoals je zelf onderkent.
alles is een compromie.. ::)
straks gaat het toch over het totaal plaatje.

wacht maar af wat ik voor de vertikale wanden in gedachten heb.... maar voorafgaand  eerst wat metingen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Niet actief

Ik heb er inderdaad alle vertrouwen in dat de basis uitstekend is, Ruud!
Gewone gipsplaten zijn akoestisch een ramp; het is geen eindafwerking voor alles...

ruud2

#133
een mijlpaal in de bouw : het gat van de zolderdoorgang dichtmetselen.
nog 3 grote karweien te gaan  :crazy:
- muren stucken
- vloer / plafond verwijderen , rest gaten dichten in de muren van de balken.
- cementvloer vervangen


laatste doorkijkje..... :coffee:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Erik van Voorst (in memoriam)

#134
Citaat van: jwrossie op oktober 16, 2013, 22:44:41
Die platen zijn wel lastig te verwerken.
Om die platen mooi op elkaar aan te laten sluiten zodat het patroon ook mooi doorloopt.

Valt volgens mij wel mee als je bv. boven en onder een (zelfgemaakte) kram in de geplaatste plaat en eerst volgende plaat duwt...of een lange lat met uitgemeten nagels over de twee platen plaatst.....ik roep maar even wat  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ruud2

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 19, 2013, 20:10:01
Valt volgens mij wel mee als je bv. boven en onder een (zelfgemaakte) kram in de geplaatste plaat en eerst volgende plaat duwt...of een lange lat met uitgemeten nagels over de twee platen plaatst.....ik roep maar even wat  ;D

ja, maar valt toch zwaar tegen tegen , een schuine wand, waarvan een deel van de plaat boven en het andere deel zich onder de vloer / plafond bevindt. gelukkig is er geen plaat gebroken of beschadigd maar met dat gatenpatroon zijn ze erg fragiel.
en krammen , er is  bijna geen "vlees" tussen de gaten , dus nagels erin geschoten , vast is vast  , loshalen gaat niet dan is meteen de plaat beschadigd.
De lijm heeft ook meteen een kleefkracht maar als de plaat niet ondersteund wordt valt deze toch kapot,
voor het uitrichten van de gaten heb ik blokjes gemaakt , zie eerdere post.
met nagels van  15 mm diameter had het gekund   ;D

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#136
electra, stopkontakten  en het  zagen van het kader voor de sterrenhemel.




daaronder komt een tweede verlaagd plafond om de rand en inkijk weg te werken van de sterrenhemel.
met twee verschillende dakhellingen , zit 5 graden verschil in....alles uitmiddelen...

In het 1e kader komt een zwart spanplafond met gaatjes voor de sterrenvezels.
Het tweede kader wordt een strook met perfo plaat.
daartussen de kleur regelbare led verlichting.


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#137
niet goed te zien op de vorige foto's, het 1e plafond is zwevend opgehangen met kettinkjes.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#138
voordat alle (led) verlichting gemonteerd wordt moeten de muren eerst worden gestuukt, maar even een provisorisch voorproefje om te kijken of alles naar gedachte wil werken en alles indirect wordt aangestraald.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#139
een kijkje achter de "schermen".. ehh muren.
De oude verlichting wordt gewoon weer gebruikt, dwz. spandraden met halogeenspots, en om alles nu zo clean mogelijk weg te werken  en niet alles in de muren te stoppen  ( kan ik dan later nooit meer bij.. en een hoop slijpwerk)worden alle verdeeldozen , leidingen en trafo's op deze planken gemonteerd.
De spandraden gaan door gaten in de muur en worden aan de zichtzijde afgewerkt met RVS rosetten.
Aan de plankzijde worden deze dichtgekit tegen klein ongedierte.

Nog een handige tip met het gebruik van de hier gangbare holle bouwsteen en het gebruik van pluggen,  doe in de plug wat PU ( bruis) lijm , de pluggen zitten naderhand muurvast. een soort mini chemisch ankertje.
werkt ook perfect bij andere muren. ;)
valt niet mee een foto te maken met in een hand een plug en de andere de lijmpot ...en een fotocamera, maar het staat erop. :yawnee:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

#140
Hoewel het huis pas 35 jaar oud is vraag ik me sterk of de  " electricien "  enige vorm van vakbesef gehad heeft .. :whatsthat:
nee, de leiding waar de stereo op staat heb ik niet kapot geslagen en geen wonder dat er in het electra circuit lekstromen zijn...... :crazy: gewoon losse draden......grrrrrr


De nieuw te stucken muren wil ik graag strak hebben op de straks  de nieuwe vloer vandaar dat deze nu rondom vast vrij zijn gekapt.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Martin!!!

Het blijft een mooi project Ruud, ik ben benieuwd naar het eindresultaat straks.

De vingers al weer ontplugd? Of zaten die niet met de bruislijm vast geplakt  :tongue2:
mainly British stuff

VlisChris

Ruud,

Is er een kans om de foto's wat groter te plaatsen? Ze zijn nu zo klein dat je precies ziet dat je net niets ziet ;) Althans, dat is mijn beleving dan ;) En dat is zonde; het is een mooi project 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

ruud2

#143
Tuurlijk , Christiaan
Ik gebruik irfanview als fotoshopprogramma en kan elk gewenst fomaat ingeven, ik dacht bescheiden te blijven met 320 x240
Het is wel een groot project ( voor mij althans) dus grotere foto's!
640x480  is wel te doen , dacht ik ?
pagina 5 en 6 omgezet.
4/11  pagina 3 en 4 omgezet, foto's daarvoor staan ergens op cd en opgeborgen wegens deze verbouwing en niet bereikbaar.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

VlisChris

Geweldig :worship:

Kan zelfs ik de fotos nog zien ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin!!!

Veel beter de nieuwe foto's.... geeft meteen meer inzicht.  :thumbs-up:
mainly British stuff

ruud2

Toch weer veel meer tijd in gaan zitten dan gedacht. ???
De trafo's zijn nog niet aangesloten, kan pas na alle stuckwerken aan de andere zijde van de muur.
Spandraden met spotjes, de spandraden gaan door de muur ( door de pvc pijp) en worden opgespannen  dmv. de u beugels met schroefoog.
Verder werkt alles weer , en met het verleggen van de electra is ook rekening gehouden met een eventuele uitbreiding ........ HT? :devil:
Het enige wat een beetje tegenwerkte was het stof omdat er toch wat geslepen moest worden in de muren en dat trok langzaam door het huis...... ::) ::)  vonden niet alle huisgenoten  leuk... :police:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

VlisChris

Citaatvonden niet alle huisgenoten  leuk...

Gheh. Wat gek zeg. Valt me nu van ze tegen :devil:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

ruud2

Citaat van: Christiaan S op november 10, 2013, 01:57:16
Gheh. Wat gek zeg. Valt me nu van ze tegen :devil:

de hond klaagt echter nooit... :hehe:
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

Een vraag aan alle deskundigen hier op het forum met het oog op de toekomst voor ruuds room.

kan een grote sub fungeren als bastrap?
of anders geformuleerd een sub met een groot membraan ( speaker)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.