vragen m.b.t Squeezebox

Gestart door Alco, december 20, 2007, 21:48:36

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Alco

Bedankt Devkon,

Ik zal 't vanavond proberen.  Ben nu helaas nog op m'n werk.  :bored: (nu ff niet aan het werk dus  :lookaround: )

Ik vond nog wel een topic van iemand op het Engelse forum van Slimdevices/Logitech, die met een soortgelijk probleem leek te zitten:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?96338-Ubuntu-LTS-12-04-Squeezebox-Server-and-Second-Hard-Disk-%28can-t-access-it!%29

(al heeft hij z'n muziek op een externe HD staan, en kon hij in LMS wel het pad naar de interne HD vinden volgens mij)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jvanhambelgium

Vandaar dat ik Alco even een mount liet opvragen wat volgende info gave

/dev/sda5 on /media/EAA89A7EA89A4949 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)


Dus dat is het type FUSE (Filesystem in Userspace) maar de permissies lijken me OK te zijn.

  default_permissions
              By  default  FUSE  doesn't  check  file  access permissions, the
              filesystem is free to implement it's access policy or  leave  it
              to the underlying file access mechanism (e.g. in case of network
              filesystems).   This   option   enables   permission   checking,
              restricting  access  based  on  file  mode.   This  is option is
              usually useful together with the allow_other mount option.

       allow_other
              This option overrides  the  security  measure  restricting  file
              access  to  the  user  mounting  the  filesystem.   So all users
              (including root) can  access  the  files.   This  option  is  by
              default  only  allowed  to  root,  but  this  restriction can be
              removed with a configuration option described  in  the  previous
              section.


Nu vraag ik me af of FUSE hier geen roet in het eten werpt.
Hier bij mij staat alle muziek gewoon op een klassieke EXT3/4 partitie.



Ik weet niet of volgende aspect mischien iets is...

SECURITY
       The  fusermount program is installed set-user-gid to fuse. This is done
       to  allow  users  from  fuse  group  to  mount  their  own   filesystem
       implementations.   There  must however be some limitations, in order to
       prevent Bad User from doing nasty things.  Currently those  limitations
       are:

       1.     The  user can only mount on a mountpoint, for which it has write
              permission => mischien eens laten checken hoe permissies van de "/media" zitten ?

       2.     The mountpoint is not a sticky directory which  isn't  owned  by
              the user (like /tmp usually is)

       3.     No  other  user  (including root) can access the contents of the
              mounted filesystem.



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Citaat van: Alco op januari 30, 2014, 10:56:52
Bedankt Devkon,

Ik zal 't vanavond proberen.  Ben nu helaas nog op m'n werk.  :bored: (nu ff niet aan het werk dus  :lookaround: )

Ik vond nog wel een topic van iemand op het Engelse forum van Slimdevices/Logitech, die met een soortgelijk probleem leek te zitten:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?96338-Ubuntu-LTS-12-04-Squeezebox-Server-and-Second-Hard-Disk-%28can-t-access-it!%29

(al heeft hij z'n muziek op een externe HD staan, en kon hij in LMS wel het pad naar de interne HD vinden volgens mij)

Klopt, dat soort dingen ben ik ook tegengekomen. Daarom laat ik je de fstab even listen, zodat ik kan zien of die partitie bij system startup wordt gemount. Zo niet, dan zetten we hem erbij.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

devkon

Citaat van: jvanhambelgium op januari 30, 2014, 11:12:16
Vandaar dat ik Alco even een mount liet opvragen wat volgende info gave

/dev/sda5 on /media/EAA89A7EA89A4949 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)


Dus dat is het type FUSE (Filesystem in Userspace) maar de permissies lijken me OK te zijn.

  default_permissions
              By  default  FUSE  doesn't  check  file  access permissions, the
              filesystem is free to implement it's access policy or  leave  it
              to the underlying file access mechanism (e.g. in case of network
              filesystems).   This   option   enables   permission   checking,
              restricting  access  based  on  file  mode.   This  is option is
              usually useful together with the allow_other mount option.

       allow_other
              This option overrides  the  security  measure  restricting  file
              access  to  the  user  mounting  the  filesystem.   So all users
              (including root) can  access  the  files.   This  option  is  by
              default  only  allowed  to  root,  but  this  restriction can be
              removed with a configuration option described  in  the  previous
              section.


Nu vraag ik me af of FUSE hier geen roet in het eten werpt.
Hier bij mij staat alle muziek gewoon op een klassieke EXT3/4 partitie.



Ik weet niet of volgende aspect mischien iets is...

SECURITY
       The  fusermount program is installed set-user-gid to fuse. This is done
       to  allow  users  from  fuse  group  to  mount  their  own   filesystem
       implementations.   There  must however be some limitations, in order to
       prevent Bad User from doing nasty things.  Currently those  limitations
       are:

       1.     The  user can only mount on a mountpoint, for which it has write
              permission => mischien eens laten checken hoe permissies van de "/media" zitten ?

       2.     The mountpoint is not a sticky directory which  isn't  owned  by
              the user (like /tmp usually is)

       3.     No  other  user  (including root) can access the contents of the
              mounted filesystem.


Was ook een goeie zet.

Die fuseblk is denk ik het gevolg van een NTFS partitie. Ik vermoed dat hij auto-mount, en niet bij startup. Dus als je inlogt in je desktop, dan krijg je hem. LMS ziet hem daarom niet.
Sowieso geloof ik dat deze partitie anders gemount moet worden, zoiets als :

/dev/sda5 /media/EAA89A7EA89A4949 ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0

Alco kan in /media kijken via LMS, hij ziet dan floppyX dirs.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Zal inderdaad wel zoiets zijn, maar mogelijk voor Alco wat lastig de aanpassingen te maken.
Met SSH op z'n machientjes allemaal niet zo gek veel werk...

Alco moet dan maar dringend aan de NAS ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Alco

#1130
CitaatEerst eens wat dingen nagaan om dit te bevestigen.

Klopt het dat de LMS user slimserver heet?

Graag het volgende uitvoeren :

cat /etc/fstab [ENTER]
-> graag output geven

sudo su slimserver [ENTER]
ls -la /media
exit
-> graag output geven

Zo,..ben ik eindelijk weer...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de LMS user 'slimserver' heet, of waar ik dat dan kan vinden. :unsure:

Dit is wat ik krijg als ik cat /etc/fstab intyp + enter:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda7 during installation
UUID=791233bb-97e3-4bc3-ac91-d86771a24dfc /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=b873c836-79d2-46d8-80d8-7569101e36c8 none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
alco@alco-System-Product-Name:~$


Die 2e suggestie snap ik niet helemaal...

Moet ik dan eerst: 'sudo su slimserver' +ENTER doen, en dan ls -la /media exit
intypen of... ?
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jvanhambelgium

Yep ... Die "disk" waar je audio op staat is een iets speciale op de manier hij aangesproken wordt, zeg maar "gemount"
Anders stond die partitie, de /dev/sda5 hier wel tussen om gewoon te koppelen als het systeem op komt.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

Dus mogelijks wel begrijpbaar dat de LMS , en dus "user" waaronder LMS werkt er niet aan mogen op 1 of andere reden.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Alco

Ik begrijp er steeds minder van eerlijk gezegd...  wat een enorm gedoe om simpelweg muziek af te kunnen spelen. :crazy:

Ik begrijp alleen dat de map met muziek in dezelfde map (media) staat als 'floppy, floppy 0 en USB en Bluebirds', maar LMS ziet dus alleen die 2 floppy's, om onduidelijke reden.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jvanhambelgium

Citaat van: Alco op januari 30, 2014, 20:21:54
Ik begrijp er steeds minder van eerlijk gezegd...  wat een enorm gedoe om simpelweg muziek af te kunnen spelen. :crazy:

Ik begrijp alleen dat de map met muziek in dezelfde map (media) staat als 'floppy, floppy 0 en USB en Bluebirds', maar LMS ziet dus alleen die 2 floppy's, om onduidelijke reden.

Het is een gedoe omdat je disk, die origineel een Windows geformatteerde disk is (bestandensysteem NTFS) op een speciale manier op Linux gekoppeld is om gebruikt te kunnen worden, voor mensen die combinaties van Windows & Linux gebruiken.
Al je problemen hebben niets met LMS te maken, puur Linux systeemzaken waar je tegenaan zit te gapen.

NORMAAL zorg je voor een klassieke LINUX geformatteerde disk (bestandensysteem EXT3 of 4) die je vb "mount" onder /home/muziek en dan is er allemaal geen vuiltje aan de lucht als je daar bestanden op zet. LMS gaat die perfect kunnen lezen etc.

Er is niet zoveel nodig om dit te laten werken (voor een gemiddelde Linux kenner) maar ik weet niet of het verstandig is om je dit zelf te laten doen ... je kan potentieel wel wat narigheid veroorzaken.
1 van de acties is vb om die partitie mee in de /etc/fstab op te nemen zodat de "mount" tijdens de bootfase zal gebeuren. Zoals devkon ook al aangaf.

Concreet wil dit zeggen dat je de file /etc/fstab moet aanpassen en deze regel toevoegen

/dev/sda5 /media/EAA89A7EA89A4949 ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0

Dit kan je doen via :

-> Open terminal venster
-> Maak eerst het "punt" aan waar je de 320GB disk wil koppelen -> tik hiervoor "sudo mkdir /media/muziek" + enter
-> Tik sudo echo "/dev/sda5 /media/muziek ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0" >> /etc/fstab
-> Na het ingeven van password zal je gewoon terug op de prompt vallen, ogenschijnlijk krijg je geen geen feedback van dit commando
-> vervolgens effe checken of deze lijn text werd toegevoegd aan de /etc/fstab file -> tik in het venster "cat /etc/fstab" + ENTER en kijk of de lijn met /dev/sda5 erbij staat.

Tja, dan maar even rebooten ;-)


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Die fstab geeft inderdaad duidelijkheid dat de sda5 partitie niet met systeem boot wordt gemount, wat zou kunnen verklaren dat LMS als applicatie niet bij deze mount kan komen.

Alco, wat betreft die overige suggestie, da's nu niet meer zo van belang.

Ik zou nu proberen deze partitie standaard met system boot te laten mounten. Daarvoor zou ik het volgende doen.
Onderstaande zijn commando's, uitgezonderd met een hash daarvoor, dat is slechts commentaar voor de duidelijkheid.
Als je foutmelding op een commando krijgt, stoppen en doorgeven.
Graag alle commando's letterlijk copy+pasten.

# root/superuser worden
sudo su [ENTER]

# veiligheidscopy maken van /etc/fstab
cp /etc/fstab /etc/fstab.org [ENTER]

# Toevoegen mount entry
echo >>/etc/fstab [ENTER]
echo "/dev/sda5 /media/EAA89A7EA89A4949 ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0" >>/etc/fstab [ENTER]

# Testen
umount /media/EAA89A7EA89A4949 [ENTER]
mount /media/EAA89A7EA89A4949 [ENTER]
ls -la /media [ENTER]

# einde commando's
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

devkon,

Ik denk dat de /media/EAxxxx referentie dynamisch is en niet bestaat als directory dacht ik ?
Mischien eerst een mountpoint/directory laten aanmaken waaronder de disk dient gemount te worden, zie m'n voorbeeld mag dat evengoed /media/muziek oid zijn.
Zolang je dan maar mount hierin.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Alco, gebruik het advies van jvanhambelgium. Het lijkt verdraait veel op het mijne :-) Ik was het aanmaken van het mountpoint vergeten.
Beter niet met 2 man jou zo proberen te helpen.

Succes, groeten,
Robert
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

devkon

Citaat van: jvanhambelgium op januari 30, 2014, 20:42:54
devkon,

Ik denk dat de /media/EAxxxx referentie dynamisch is en niet bestaat als directory dacht ik ?
Mischien eerst een mountpoint/directory laten aanmaken waaronder de disk dient gemount te worden, zie m'n voorbeeld mag dat evengoed /media/muziek oid zijn.
Zolang je dan maar mount hierin.

Daar heb je denk ik gelijk in! Je moet het mountpoint eerst aanmaken, goed punt. En dan maar net zo goed een eigen verzonnen directory.
Hoop alleen niet dat automounter nog roet in het eten gooit.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Ik heb hier ondertussen op m'n trouwen Ubuntu server m'n LMS versie naar de 7.8.0 gebracht. Ik werkte voordien op 7.7.2
Dan m'n Touch ook even upgraden en dan natuurlijk terug de EDO-plugin (voor 24/192 activatie) terug actief gezet.

Een stuk vlotter werkt de interface precies wel.
We kunnen er weer tegen ...  :devil: :devil: :devil: :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Citaat van: devkon op januari 30, 2014, 20:45:17
Daar heb je denk ik gelijk in! Je moet het mountpoint eerst aanmaken, goed punt. En dan maar net zo goed een eigen verzonnen directory.
Hoop alleen niet dat automounter nog roet in het eten gooit.

Goh, als die automount nog eens wil mounten onder /media/whatever laat hem dan maar lekker doen/proberen ;-)
Vandaar mischien beter ineen een andere startpunt kiezen zoals "/home/muziekjes" of zoiets. Geef het kind een naam maar zorg dat de naam in het "mkdir" (maak directory) overeen komt met de lijn die je in de /etc/fstab gaat toevoegen natuurlijk  :devil:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

devkon

Citaat van: jvanhambelgium op januari 30, 2014, 20:48:03
Goh, als die automount nog eens wil mounten onder /media/whatever laat hem dan maar lekker doen/proberen ;-)
Vandaar mischien beter ineen een andere startpunt kiezen zoals "/home/muziekjes" of zoiets. Geef het kind een naam maar zorg dat de naam in het "mkdir" (maak directory) overeen komt met de lijn die je in de /etc/fstab gaat toevoegen natuurlijk  :devil:

Ja dat is ook weer zo. Ik had initieel de gedachte om dezelfde directory te gebruiken zodat je geen dubbele mounts zou krijgen. Naja, spannend is het niet.
Dat laatste wat je zegt : of course!  8)

Dus Alco, volg de procedure van Mr Belgium  O0
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

Alco

Ok, zeer bedankt weer voor jullie geduld en advies heren :worship:  (zitten jullie in de ICT ofzo ?)

Ik zal proberen de tip van mr. Belgium tot een goed einde te brengen, maar voor dat ik begin...
misschien nog 1 domme vraag, maar uhhh,...wat is 'rebooten'  :blush: 
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

devkon

Rebooten = herstarten
Linux systeem dus herstarten.
{ Lexicon MC-8 | Class D Audio | Pioneer S-4EX | BagEnd Infrasub-18+ / Anti-mode | Dune | Squeezebox }

jvanhambelgium

Citaat van: Alco op januari 30, 2014, 20:53:20
Ok, zeer bedankt weer voor jullie geduld en advies heren :worship:  (zitten jullie in de ICT ofzo ?)

Geen probleem, hopelijk komt het goed, erg lastig als je zelf niet achter het toetsenbordje zit om het effe voor je in orde te brengen...
Dit zijn nu gewoon de dingen die je soms tegenkomt. Maar als zo'n dingen goed staat heb je jaaaaaren geniet zonder al te veel omkijken. Mijn Ubuntu server met oa LMS erop (maar ook torrent/fileserver/etc) draait al jaartjes als een zonnetje.

Euh ja, heb wel iets met ICT te maken. Zit tijdens kantooruurtjes niet zoveel meer op systeempjes te tokkelen, maar draai thuis enkel nog Linux de laatste jaartjes.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Alco

#1146
CitaatDit kan je doen via :

-> Open terminal venster
-> Maak eerst het "punt" aan waar je de 320GB disk wil koppelen -> tik hiervoor "sudo mkdir /media/muziek" + enter
-> Tik sudo echo "/dev/sda5 /media/muziek ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0" >> /etc/fstab
-> Na het ingeven van password zal je gewoon terug op de prompt vallen, ogenschijnlijk krijg je geen geen feedback van dit commando
-> vervolgens effe checken of deze lijn text werd toegevoegd aan de /etc/fstab file -> tik in het venster "cat /etc/fstab" + ENTER en kijk of de lijn met /dev/sda5 erbij staat.

Zodra ik sudo mkdir /media/muziek" in het terminal venster heb getypt + enter gedaan, vraagt het om "password for alco:"
Ik kan echter niks intypen (afgezien dat ik niet zou weten wat)  :unsure: :wacko:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jvanhambelgium

#1147
Citaat van: Alco op januari 30, 2014, 21:05:09
Zodra ik sudo mkdir /media/muziek" in het terminal venster heb getypt + enter gedaan, vraagt het om "password for alco:"
Ik kan daar echter niks intypen (afgezien dat ik niet zou weten wat)  :unsure: :wacko:

Hoe niets intypen ? Heb je dan geen "root" password aangemaakt tijdens installatie ?
Dat moet je gewoon ingeven.
Alternatief is :

-> terminal venster
-> tik "su root" + enter
-> geef root password in
-> tik "mkdir /media/muziek" + enter

etc,etc
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Alco

CitaatHoe niets intypen ? Heb je dan geen "root" password aangemaakt tijdens installatie ?
Ik heb wel ergens een password aangemaakt, maar waar/wanneer/tijdens weet ik niet meer.
Ik kon echter niks intypen. (meestal als je ergens een password moet intypen verschijnen er dan van die bolletjes, i.p.v. letters)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jvanhambelgium

Citaat van: Alco op januari 30, 2014, 21:10:47
Ik heb wel ergens een password aangemaakt, maar waar/wanneer/tijdens weet ik niet meer.
Ik kon echter niks intypen. (meestal als je ergens een password moet intypen verschijnen er dan van die bolletjes, i.p.v. letters)

Nee, hier ga je niets van bolletjes of sterretjes zien ;-)
Zonder dat password is het NO GO hoor ;-) De /etc/fstab kan je echt enkel als root-user aanpassen! omdat dit een systeembestand is natuurlijk.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)