DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Gestart door Sullivan, april 3, 2003, 08:12:49

Vorige topic - Volgende topic

MaxxMark

Thnx for the info, de intertechnik page doet het bij mij helaas niet :(

Voor 7.50 bestellen bij speaker-en-co om vervolgens onder rembours te laten versturen is imo wat duur ;) eens kijken ofi k ze ergens anders kan vinden (als ik wat meer info over de spikes vind).

Ik heb nog geen nieuwe foto's ik heb nog een beetje zitten tobben over of ik met zand ga vullen of met lood. Ik heb een snelle berekening gemaakt en als ik hem vul met lood word de gehele sub ongeveer 2x zo zwaar! Dat komt neer op zon 80 a 90(!) kilo! Leek me wat veel, en is dan totaal niet te tillen! Dus ik denk dat ik toch voor het zand ga :)

Ik heb wel van de week lood gekocht voor de binnenwanden van de subwoofer. Ondanks dat ik korting kreeg was het toch nog aardig prijzig, maar dat moet dan maar :) Ik denk dat ik in het weekend de binnenwand ga bekleden, ik zal dan nieuwe foto's maken :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Sullivan

Plaatje toegevoegd.

Ik heb toen geld (7,50 + verzendkosten) overgemaakt en ze hebben toen de spikes gewoon opgestuurd. Voor zo'n bedrag neem je niet echt risico om het geld over te maken en speaker-en-co is echt wel te vertrouwen.

mvg,
Frank

MaxxMark

oh, ja dat kan natuurlijk ook gewoon. Et was niet echt et vertrouwen voor mij hoor, ik bedoel die 7.50 kan ik ook wel lijden :) Kweet eigenlijk niet wat het wel was :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Peerless Monster

Ik weet niet wat jullie van mijn (ik heb er twee) woofers vinden.... :P ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Bart_M

Ziet er goed uit.
Heb je actieve correctie gebruikt?

Grtn,
Bart

SARK

@Peerless Monster

Mooie afwerking, wat heb je met de voet gedaan om hem zo mooi te krijgen?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Sullivan

Citaat van: Peerless Monster op maart  7, 2004, 18:52:30
Ik weet niet wat jullie van mijn (ik heb er twee) woofers vinden.... :P ;D

Ziet er erg mooi uit. Wat voor woofers zitten er in (10" of 12"). Welke versterker heb je gebruikt?

mvg,
Frank

Sullivan

Citaat van: SARK op maart  7, 2004, 22:29:51
@Peerless Monster

Mooie afwerking, wat heb je met de voet gedaan om hem zo mooi te krijgen?

@SARK:
Lijkt wel dezelfde voet als zijn monitors. Dus gewoon MDF met een laagje zwarte verf?

@Peerless Monster:
Heb je een fotootje samen met je monitor (en dus niet alleen de voet ;))?

mvg,
Frank

SARK

@Sullivan

Yep, inderdaad hetzelfde maar .... 't ziet er zo goed uit.
Als het met hoogglans is behandeld wil ik heel graag weten welke techniek er is toegepast (welke grondverf, lak, soort kwast/roller en hoeveel lagen).
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

Peerless Monster

In beide kasten zit 1 x Peerles XLS-10 25cm gietkorf lange slag woofer tot 40mm + de XLS-10 Slave 400gram (dus wat minder geschikt voor hifi, wat eerder is vermeld bij iemand in geloof ik deze thread) 25cm passief membraam Deze subs zijn niet gefilterd, dit is in combinatie met de Denon AVC-SR niet nodig, omdat de kantel frequentie ingesteld kan worden, waardoor een actief filter overbodig is, alleen een goede eindversterker is voldoende. De subs zijn gemaakt  volgens opgegeven specificaties van peerless. Hier is zelf (door de DIYer niet aan gerekend), omdat de inhoud met een passief membraam een vast gegeven is. (30liter met een frequentie bereik van 100 tot 19Hz). Ze wegen ongeveer volgens mij een 70 kg per stuk en hebben een doodskist vorm (als je erbovenop kijkt). Ze wegen zoveel, aangezien ze zijn aangevuld met Zand (potgrond denk ik  O0 ). Deze kamers zijn wel leeg te laten lopen volgens verkoper.

Verder heb ik deze sub´s overgekocht, van iemand die DIY goed bezig is. Ikzelf steek daar geen tijd in en een klein beetje 2 linkerhanden moet ik eerlijk toegeven.
Ik wilde eigenlijk in eerste instantie jullie reacties peilen overigens. Ik geloof dat het wel indruk heeft gemaakt.
Deze foto is genomen bij desbetreffend persoon, aangezien ik geen tijd heb gehad om bij mezelf de foto´s te maken (ik heb zo´n kleine Sony ding en de batterijen waren leeg, dus op zoek naar de oplader en die was dan weer kwijt, ahum wet van Murphy?).
Ikzelf heb geen monitors (zie handtekening van wat ik wel heb). Ik heb de woofers echter wel en wil er wel eentje kwijt (2 is echt teveel) indien iemand interesse heeft. Dus bij deze. 1 staat te koop, maar hoeft niet per se weg (voordat ik onzin biedingen krijg). Weet niet wat ik hiervoor zou moeten vragen (voor eentje dan). Ik weet wel wat ik betaald heb (veel voor een passieve woofer:) ). Wat denken jullie?
Zo kan ik een schatting maken hoeveel deze de deur uit mag en dus in een andere thread terecht komt.

Thnx!

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Raymen

Hoi,

ten eerste mooie kasten en goed afgewerkt.

Een vraagje,hoe hoog , diep en breedt is de sub eigenlijk.

En zoals je reeds zei heb je er 2 van staan,maar ze zijn dus passief en niet actief.

Heb je er ook al een eindversterker bij.

verder sterkte met het HT virus, je bent goed op weg :P >:D

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 7X500W Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo x3000pro-Apple tv 4K(2022)-5XM&K MP 150-4xM&K IC95-1XM&K X12+ 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet

HUISKAMER:LG Oled 77c8 -Zidoo zx98k-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x en 3 x wworld

Peerless Monster

Geen idee wat afmetingen zijn. FLinke jongens zijn het wel. Ik denk toch al gauw een 60 cm hoog... Ik weet het echt niet. Ik zie ze vanaf mijn werkplek hier niet staan...

Ze zijn inderdaad passief. Ik heb nog geen eindversterker, dus een ruil voor een goede eindversterker is nooit weg. Bij mij is alles van Denon Gold. Dus ik denk aan hetzelfde merk en dus aan dezelfde kleur, maar ik sta open voor leuke opties.
Overigens ik ben al vrij lang bezig met HT en heb hier een paar mails geplaatst als gastnaam, maar heel sporadisch. Maar ik had me ingeschreven om toch gebruik te maken om bepaalde threads gemakkelijk te volgen en je staat nu registreerd.
Ik heb overigens de ML 331 verkocht aan Blue eyes, de patser  ;D :P
Ik had die in eerste instantie voor de KEF reference bassen, maar vond de kwaliteit prijs verhouding te slecht. Hij klonk wel wat strakker op de KEF´s, maar de SR klinkt nu homogener, nu de bassen gewoon door hem zelf worden aangestuurd. Meer diepgang bij films.

Grtz

mischa

ouwe tread maar ik wil tog even laten zien wat ik geknutseld heb met xls. geheel word active aangestuurd  ( 3 stereo 19 inch eindtrappen ) en een behringer untradrive active x-over (  ALLES in te stellen . zelfs vertraging per speaker phaze per 5 graden  voor elke unit los .)

mischa

en nog 1 plaatje

worden gebruikt als studio monitor . dus niet voor op de vloer

Sullivan

Dat ziet er netjes uit zeg. Ik heb deze combinatie met hoog en mid nog nooit eerder gezien. Is het een eigen ontwerp?

mvg,
Frank

yorkie13

hele mooie studiomonitor, gebruik je toevallig de monacor sph165-kep of de sph-135kep als basmid

mischa

WrineX

dat ziet er ongeloofelijk mooi uit ! phoooe wou dat ik dat allemaal zo kon :)

Kawa750

Ik ben ook bezig om deze sub te bouwen alleen ik heb nog enkele vraagjes:

Welke PR (365gr of 400gr) is meer geschikt voor hifi? Luister dus meer muziek dan dat ik films kijk.
Hoeveel watt moet de subwoofer module minimaal hebben voor deze subwoofer?

Is zoiets dus bijvoorbeeld al genoeg?

Sitronik VP150
180 W / 4 Ohm, 140 W / 8 Ohm.

Arno P

Ik heb volgens mij 220W en dat is netjes hoor...180W lijkt mij ook voldoende

mischa

subs kunnen echt meer hebben maar voor normaal gebruik zal het wel genoeg zijn .. het maximale red je er niet mee.  Ik weet alleen dat de 400 gram vaker word gebruikt voor film en 295 voor muziek . Het is volgens mij een betere optie om een groter passive memebraam te gebruiken t.o.z.v. de active driver

Arno P

Hier staat een mooi clipje van een XLS10 test... ;)

http://www.vikash.info/audio/xls10/

Edit: o ja, en die van mij staat te koop : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27943.0  ;)

Kawa750

in dit topic stond ook al zoiets vermeld dat een 265 meer voor muziek was, maar speaker en co zei weer het tegenovergestelde zou audiofieler gaan klinken.

Arno P

Sullivan

Voor hifi kan je beter de lichte variant nemen. Je krijgt hierdoor namelijke een snellere bas. Het voordeel van de lichte variant is ook dat je deze zelf kan verzwaren, mocht het toch tegenvallen (niet laag genoeg).

mvg,
Frank