DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Gestart door Sullivan, april 3, 2003, 08:12:49

Vorige topic - Volgende topic

Sullivan

Hi,

Mijn ervaringen zijn erg positief, maar het kan beter. Ik mis nu een receiver met een goed bassmanagment, waardoor de sub niet ideaal is af te stellen voor muziek en dvd. De sub kwam bijvoorbeeld nog beter tot zijn recht met de NAD T762.
Wel moet ik erbij zeggen, dat ik niet veel ervaring heb met andere subs, dus veel referentie heb ik niet (zeker niet bij mij thuis).

Merkwaardig, dat speaker-en-co dat verteld heeft. Misschien zijn er nieuwe ervaringen met zachtboard, maar het is juist speaker-en-co die vertelde dat demping onder de 200 Hz geen zin heeft. Ik heb het daarna ook nog ergens anders gelezen.

Succes met de bouw en laat foto's zien!

mvg,
Frank

fronskyy

Frank,

Bedankt voor je reactie. Nog even een praktisch vraagje. Wat voor houtlijm heb je gebruikt en kan ik voor het lijmen volstaan met het licht schuren van het MDF?

Gr. Harry

Sullivan

Hoi,

Ik hem de gewone houtlijm (zie foto) gekocht (Hubo, Praxis). Hier moet je flink veel van gebruiken. Na het op elkaar drukken (met schroeven of klemmen), loopt het lijm tussen de naden naar buiten. Om zeker te zijn dat hij luchtdicht is, moet dit lijm over de hele naad naar buiten lopen. Het overtollige lijm moet je dan gelijk met een licht vochtige doek verwijderen. Je ziet er dan niets meer van.

Er wordt ook wel eens over bruislijm gesproken. Deze lijm zet uit en zorgt er op die manier voor dat de kast luchtdicht wordt. Ik zou echter dit niet gebruiken, want het is veel/moeilijk werk om het weer vlak te schuren.

mvg,
Frank

Arno P

Budget tip: als je veel houtlijm gaat gebruiken, koop dan een fles 1Kg laminaatlijm....hetzelfde als houtlijm, alleen een stuk goedkoper.. ;)

Sullivan

Citaat van: Arno P op augustus  5, 2003, 09:58:39
Budget tip: als je veel houtlijm gaat gebruiken, koop dan een fles 1Kg laminaatlijm....hetzelfde als houtlijm, alleen een stuk goedkoper.. ;)

Zoveel lijm heb je nou ook weer niet nodig  ;). De fles die daar op tafel staat, is maar voor de helft leeg gegaan.

mvg,
Frank

fronskyy

Frank,

Jij hebt je sub gelijmd en geschroefd. Ook hier zijn de meningen verschillend over. Sommigen geven aan alleen lijmen. om zo geen schroefgaten te hoeven wegwerken en bij werking van het hout het barsten van plamuur, etc. te voorkomen.

Wat zijn jouw ervaringen en mogelijk die van anderen van het forum met het lijmen en schroeven van de panelen??

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Harry

Sullivan

Hi,

Ten eerste had ik geen grote lijmtangen en ten tweede wilde ik lekker snel door kunnen werken. Met schroeven hoef je niet te wachten tot de lijm droog is.

Achteraf had ik het beter niet kunnen schroeven. Het kost namelijk veel tijd (voorboren, schroeven en de schroefgaten weer mooi wegwerken). Vooral als je gaat schilderen is dit vaak nog te zien. Ook heb je tegenwoordig spanbanden, die volgensmij goedkoper zijn dan grote lijmtangen.

Verder zou ik ook overwegen om het verstek te laten zagen. Ook dan heb je minder naden en is het geheel mooier af te werken.

mvg,
Frank

fronskyy

Duidelijk, het wordt dus alleen lijmen.

Ik heb het geluk dat mijn vader regelmatig aan het knutselen is met zijn schip en daarvoor een uitgebreide set lijmtangen heeft.

Sorry, maar nog een vraagje. Je hebt lood gebruikt zag ik. Waarom heb je dit gedaan? En met welke additionele ruimte moet ik dan rekening houden? Mijn kastinhoud komt nu berekend op 31,4 liter.
Uitgaande van 31 liter heb ik iets speling.

Harry

fronskyy

Sullivan

Oeps! (wel gelezen, maar vergeten antwoord te geven)

Ik heb het geloof ik wel ergens geschreven in deze thread. Maar het lood (en zand) zit in de kast om hem zo stijf en zwaar mogelijk te maken. Hier door zal de kast minder trillingen 'absorberen'.

Met de grote van de klankkast heb ik inderdaad ook rekening gehouden met het lood. Je kan heel makkelijk de inhoud berekenen van het lood als je weet hoe dik het is. Stel dat je een binnenwand van 60cm x 30cm bekleedt met lood van 3mm dikte (voorbeeld), moet je toch rekening houden dat je klankkast een halve liter groter moet zijn. Aan de andere kant maakt een halve liter meer of minder niet heel erg veel uit denk ik.

mvg,
Frank

fronskyy

Nee dacht ik ook niet. Uitgaande van mijn 31.4 liter heb ik nog genoeg "ruimte".

Wordt ik vandaag toch weer aan het twijfelen gebracht over zelfbouw kan voor een interessante prijs (ongeveer Eur 400) aan een Klipsch ksw12 komen. Deze heeft een zeer efficiente speaker van 94 dB.

Gewetensvraag aan forumleden:
Zelfbouw XLS10 sub of Klipsch?????

Bart_M

Je kan de Klipsch niet op test krijgen?

Grtn,
Bart

CaveMonkey

Hoi!

Ook al is hij zeer efficient, dat zegt niets over hoe hij klinkt.

Meestal zegt men dat je bij zelfbouw voor de helft van het geld dezelfde subwoofer kunt bouwen.

Zoek internet eens af naar deze sub, hij komt volgens mij in 2 smaken, wel en niet met een versterker. En de prijs is ook weer niet zooooo goedkoop volgens mij.

Neem geen overhaaste beslissingen omdat het een aanbieding lijkt!!

Groetennnnnn,
Marco

fronskyy

Toch maar zelfbouw, de uitdaging is te groot.

Ik zit alleen nog met de keuze van de versterker de hypex levert volgens mij 125W bij 8Ohm (XLS10) en de luisterruimte was (volgens eerdere postings) ongeveer 35m2. Mijn ruimte is 60m2 met open keuken van 20m2.

Heb ik dan genoeg power met 125W???

Harry

Sullivan

Citaat van: fronskyy op augustus 12, 2003, 16:30:09
Toch maar zelfbouw, de uitdaging is te groot.
Leuk! Ik ben benieuwd naar jouw foto's.

Citeer
Ik zit alleen nog met de keuze van de versterker de hypex levert volgens mij 125W bij 8Ohm (XLS10) en de luisterruimte was (volgens eerdere postings) ongeveer 35m2. Mijn ruimte is 60m2 met open keuken van 20m2.

Heb ik dan genoeg power met 125W???

Harry
Ik zelf heb wel een kleinere kamer, maar vind het zeker genoeg (en hij staat maar voor de helft open). Ik denk dat de HYPEX 500 overkill is voor deze speaker. Dan zou ik op zoek gaan naar een ander merk. Hier heb ik helaas geen ervaring mee.

Ben je als wezen luisteren naar deze sub, of neem je de gok?

mvg,
Frank

fronskyy

Ik heb hem gehoord bij Speaker&Co en daar tevens met een klant, die een dergelijke sub had gebouwd, gesproken. Hij had trouwens 50m2 en was zeer tevreden. Nou vermoed ik, dat hij ook een HS200 had, maar weet dit niet zeker.

Ik heb de sub niet thuis gehad, maar neem de gok wat dat betreft.

Qua versterker, denk ik aan de VP200 of VP250 van Sitronik. Ook wel bekend (in Duitsland) onder de naam Vision. Deze komt volgens de diverse Duitse forums (en ik heb er al wat bezocht) kwalitatief zeker in de buurt van de Hypex en de Thommessen. Enige "nadeel" is dat je eventuele bassboost (wat bij ons niet speelt trouwens) bij bestelling moet opgeven. Dit is niet in te regelen.

Harry

thomas1984

heeey fronskyy

Wat is de site van die subwoofers versterker?? die van da duitse merk vision(Sitronik) hoe duur zijn deze??

mvg

Thomas

fronskyy

Ik heb net een bericht in jouw thread gezegd, voordat ik deze thread las.

De site is https://www.sitronik-industrie.de/. IK zag (voor het eerst) dat de site er even uitligt voor onderhoud. De VP150 is een aanbieding. Zelf heb ik de VP200 besteld.

Harry

Michel

Ik ben zelf van plan de grote broer van dit model met peerless xsl-12 drivers te gaan bouwen.

Ik heb al het materiaal al bij elkaar, op het lood na. Weet iemand waar je dat lood kunt halen?
56" JVC HD-ILA
Dreambox DM7025-S/7020S/500S
Onkyo TX-DS797
Panasonic DVD-RA82 SDI Snazi Netcinema DVD Ceratec Effeqt MKII, Effeqt W, Effect CS, CeraSub 'Veto'

Sullivan

Hi,

Het lood is gewoon te halen bij bijvoorbeeld de Praxis. Lood is opzich vrij prijzig, dus misschien kan je ergens afvallood vinden bij b.v. een aannemersbedrijf/dakbedekkers.

mvg,
Frank

Bart_M

Ik heb nog een betere oplossing hiervoor.
Gebruik in plaats van loodplaten gewoon tapijttegels met een bitumenonderlaag.  ;)
Dan heb je een goede combinatie van dempingsmaterialen.

De prijs is ook nog weinig.

Grtn,
Bart

Arno P

Je kunt het beste ervoor zorgen dat alle overstaande kastwanden goed met elkaar verbonden zijn dmv balkjes of nog beter schotten met gaten erin.

Op die manier voorkom je dat de kastwanden gaan staan "pompen" en zo zelf geluid produceren.

Kwa massa voldoet 2x18mm mdf op elkaar verlijmd erg goed aangevuld met 1 cm zachtboard aan de binnenzijde van de kast. Indien je houtconstructie iets van hulp nodig heeft kwa mechanische demping, dan kun je hiervoor heel goed de bitumen platen gebruiken die ook in de autohandel ingezet worden (zelfklevend).

De bizarre versie: dubbele kastwanden gevuld met droog zand, maar uit meting is gebleken dat dit kwa performance nagenoeg overeenkomt met de genoemde "koppelen van kast wanden".

Lood lijkt de oplossing, maar veel doeltreffendere oplossingen liggen voor het oprapen...

fronskyy

Ik wou 30mm MDF gebruiken met tussenschotten. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen het gebruik van zachtboard en (lood)bitumen?

Harry

Arno P

30 mm MDF...voldoende massa...zachtboard dempt nog een beetje de hogere frequenties...

Lood..ja het is zwaar, maar zoals gezegd levert een goede constructie meer op.

fronskyy

Zachtboard dus. Maar moet dit 1cm zijn of mag het minder??  (kost ook weer inhoud).

Harry