DIY subwoofer Peerless XLS10 - stap voor stap

Gestart door Sullivan, april 3, 2003, 08:12:49

Vorige topic - Volgende topic

Sullivan

Niet dom, maar dit is een 'gebruikelijke' afkorting om aan te geven dat je mail hebt (van mij).

You've Got Mail.

mvg,
Frank

CaveMonkey

Citaat van: Rooz op mei 18, 2003, 20:55:46

Heb je net trouwens nog iets gemerkt van een paar sub-testjes.

Mijn vriendin riep namelijk van uit de keuken: "Frank, je weet dat het aanrecht aan het trillen is?"  ;D :o ;D :o

mvg,
Frank

Hey Frank,

Wel 't een en ander gehoord, maar niet overdreven hoor.

Geluidsoverlast is ook erg subjectief, als het jouw sub is, dan denk ik WOW, maar is het bijvoorbeeld een vliegtuig, dan is 't GRRRR  ;D

Groetennnnn,
Marco

bryan vd B

Citaat van: Rooz op mei 18, 2003, 21:56:05
Niet dom, maar dit is een 'gebruikelijke' afkorting om aan te geven dat je mail hebt (van mij).

You've Got Mail.

mvg,
Frank

Wel een beetje dom ;D aangezien ik gisteravond laat in mijn bed lag en het mij te binnen schot wat het betekende ;D

BUT now YGM

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

427

Citaat van: KrunK op april 13, 2003, 10:46:35
<knip>
En bij een sub met passive radiator wordt voorgeschreven dat de passive ongeveer 40% groter moet zijn dan de woofer. Dit bereik je dus door 12" woofer + 2 * 10" passive.
<knip>

Grtn,
Bart

Hai Bart,

Passive 40% groter dan de actieve woofer, waar heb jij deze info vandaan? Kan ik nl weinig over vinden. Thommy noemt trouwens 2/3 groter.

thommy

Citaat van: 427 op mei 28, 2003, 12:08:04
Citaat van: KrunK op april 13, 2003, 10:46:35
<knip>
En bij een sub met passive radiator wordt voorgeschreven dat de passive ongeveer 40% groter moet zijn dan de woofer. Dit bereik je dus door 12" woofer + 2 * 10" passive.
<knip>

Grtn,
Bart

Hai Bart,

Passive 40% groter dan de actieve woofer, waar heb jij deze info vandaan? Kan ik nl weinig over vinden. Thommy noemt trouwens 2/3 groter.

Hi 427,

Ik meende dat de kerel waar ik mijn onderdelen vandaan heb met dat toen wist te vertellen.
Heb dit ook nooit zelf ergens opgezocht, dus kan ik maar verder vertellen wat men mij verteld had.
Misschien weet Bart er wel meer van, hij heeft trouwens toch reeds meer ervaring als ik met dit soort dingen.

Mvgr
Yves.

Bart_M

Ik zal proberen het wat toe te lichten, helaas kan ik het stuk waar ik het gelezen heb niet meer vinden, maar het komt ongeveer hier op neer:
In een subwoofer die gebruik maakt van een passive radiator pakt deze radiator de laagste frequenties. Dit zal je ook zien als je gaat simuleren met software.
Hoe groter de radiator, hoe lager hij komt. Dus je wilt eigenlijk zo groot mogelijke passives.
Echter kan de woofer deze enorme radiators niet goed onder controle houden, 50% groter dus nog wel.

Grote radiators hebben tevens een nadeel dat ze trager zijn. Vandaar dat je beter 2 kleinere kan nemen ipv 1 grote. ;)
Je kan passive radiators nog steeds tunen door er gewichtjes aan te hangen.

Grtn,
Bart

427

Citaat van: KrunK op mei 28, 2003, 14:09:43
Ik zal proberen het wat toe te lichten, helaas kan ik het stuk waar ik het gelezen heb niet meer vinden, maar het komt ongeveer hier op neer:
In een subwoofer die gebruik maakt van een passive radiator pakt deze radiator de laagste frequenties.

'pakt' klinkt mij een beetje vreemd in de oren, eigenlijk is een passieve meer een (zwaar) veredelde basreflexpijp

Dit zal je ook zien als je gaat simuleren met software.
Hoe groter de radiator

en zwaarder (nadeel=trager en moeilijker onder controle te houden)

, hoe lager hij komt. Dus je wilt eigenlijk zo groot mogelijke passives.
Echter kan de woofer deze enorme radiators niet goed onder controle houden, 50% groter dus nog wel.

tja waarom 50% dus nog wel, ik heb daar echt nergens iets over gevonden. Het zal ook afhankelijk zijn van het gewicht van de passieve.

Grote radiators hebben tevens een nadeel dat ze trager zijn. Vandaar dat je beter 2 kleinere kan nemen ipv 1 grote. ;)
Je kan passive radiators nog steeds tunen door er gewichtjes aan te hangen.

Grtn,
Bart

thx Bart voor de info, maar zoals je leest ben ik nog niet helemaal overtuigd,

groet Menno

Bart_M

Als je gaat kijken in een respons grafiek, dan zal je 2 parabolen zien.
1 van de passive en 1 van de woofer.
Het pakken van frequenties bedoel ik natuurlijk niet zo, het is weergeven van frequenties.

Een voordeel van passives is dat je box relatief klein kan (moet) blijven. Anders kan er niet genoeg druk worden opgebouwd om de passives goed aan te sturen. Ze zullen dan bijna niet uitslaan.

Je bent het met me eens dat je zoveel mogelijk passive oppervlakte wil hebben? Deze geven tenslotte de onderste frequenties weer.
Maar ze mogen ook weer niet te groot worden.

Grtn,
Bart

427

yep, the bigger the better, maar tot een bepaalde grens, tja en die blijft een beetje vaag.

De oplossing: De test, een XLS 10 (incl 10" passive), XLS 12 (incl 12" passive), en jouw sub XLS 12+2*10"passive.

Sullivan

Hi,

Ik ben eigenlijk heel weinig DIY subs gezien waarbij de passive radiator groter is dan de woofer zelf. In veel ontwerpen (Klung en Toon b.v) is de passive radiator gelijk aan de woofer.

Wel is zeker dat het gewicht van verplaatsing behoorlijk invloed heeft op de laagste frequentie die bereikt kan worden. Nadeel daarvan is dat hij trager wordt.
Ik raad dan ook aan om voor een lichte radiator te kiezen (265 gram). Deze zal sneller zijn en daarvoor geschikter voor muziek. Mocht hij na testing niet laag genoeg gaan, dan kan je hem simpel verzwaren met sukjes lood (b.v. instappen van 50 gram). Als je gelijk een 400 gram radiator koopt, kan je niet meer terug.

mvg,
Frank

Bart_M

Veel amerikaanse subs hebben grote passives. Tot wel 18".
Maar daar hangt ook een kostenplaatje aan...

Neem hier maar eens een kijkje:
http://www.stryke.com/

Subs met 2 x 15" woofers en 6 x 18" passives.  ;)
Passives zijn te verzwaren tot 3Kg.

Grtn,
Bart

Pb

Hi Rooz,

Slaan jouw woofers niet tegen je speaker doek aan??
Dit omdat de xls 10 een slag heeft van 4cm!!

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Sullivan

Citaat van: Pb op mei 30, 2003, 15:28:44
Hi Rooz,

Slaan jouw woofers niet tegen je speaker doek aan??
Dit omdat de xls 10 een slag heeft van 4cm!!

Pb

Nee, want hier heb ik speciaal rekening mee gehouden ;).
Toen ik de sub ging testen met de openings scene van Toy Story II, dacht ik wauw, hier moet ik wel even rekening mee houden.
Ik heb toen zoals je op deze foto kan zien het nippie verlengd met een ronde stok met een diameter van 18mm. Ze zijn 16mm hoog. Daarbij komt nog een houtdikte van 9mm (van het frontje). Samen is dit genoeg want de uislag van 4cm is heen en terug. Dus hij komt 2 cm verder naar voren dan zijn ruststand.

mvg,
Frank

Sullivan

Ik had beloofd om nog een opsomming te geven van de spullen die ik gebruikt heb met bijbehorende prijzen.

OmschrijvingAantalPrijs
------------------------------------------------------------------
Peerless XLS 101€ 140,-
Peerless XLS slave 2651€  90,-
HYPEX HS-2001€ 370,-
Zwart speakerdoek4dm x 1,5m€   6,-
Bison Tix1€   3,10
nippies6€   2,70
ronde stok 18mm1€   3,99
Hout22mm€  18,-
Houtlijm1€   5,15
Vogelzand10kg€   3,95
Kit1€   6,95
Inslagmoeren M425€   2,65
Zwarte inbusboutjes M425€   3,65
Spikes4€   7,50
Fineer1m x 2,5m€  31,95
------------------------------------------------------------------
Totaal€ 695,59

De volgende spullen had ik nog liggen en daar weet ik de prijs niet van: lood, houtschroeven, plamuur, foam tochtstrip.

Van de Bison Tix, ronde stok, houtlijm en speakerdoek is nog veel over en dus nog te gebruiken voor andere dingen.

mvg,
Frank

Pb

Hi Rooz,

Waar heb je nou uiteindelijk het fineer gehaald?
En hoe flexibel is het kan je het buigen om ronde hoeken??

Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

tbusquet

Errrug mooi hoor, vooral de afwerking met het rooster en het fineer vind ik erg mooi gedaan. Het geluid ken ik zelf bijzonder goed ;) Heb niet voor niets gekozen om er 2 te bouwen in een wat efficienter behuizing met externe versterker ! Maar de afwerking is echt grandioos, proficiat !

427

Citaat van: KrunK op mei 28, 2003, 18:00:33

Subs met 2 x 15" woofers en 6 x 18" passives. ;)

Grtn,
Bart

Hier hebben de passives een 4x zo groot oppervlak, of dat nou alles ten goede komt??!

AppleMies

Citaat van: 427 op juni  3, 2003, 14:39:23

Subs met 2 x 15" woofers en 6 x 18" passives. ;)

Grtn,
Bart

Hier hebben de passives een 4x zo groot oppervlak, of dat nou alles ten goede komt??!

Even off topic,

Jouw avatar krijg ik het warm van. COBRA 427 SC uit 1965 met race striping. 7,2 liter big block :o met zo'n slordige 500PK in race uitvoering. Zucht.....wat zijn auto's tegenwoordig lelijk. :(

Ik heb een COBRA replica gehad (van DAX)...........vandaar dit emotionele moment.

Weer on-topic

gr.

Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

427

Citaat van: Mies op juni  3, 2003, 15:07:52

Even off topic,

Jouw avatar krijg ik het warm van. COBRA 427 SC uit 1965 met race striping. 7,2 liter big block :o met zo'n slordige 500PK in race uitvoering. Zucht.....wat zijn auto's tegenwoordig lelijk. :(

Ik heb een COBRA replica gehad (van DAX)...........vandaar dit emotionele moment.

Weer on-topic

gr.

Mies

off-topic:

het broeit bij mij al een aantal jaren om een replica te gaan bouwen, het betere DIY werk :), Sumo of DAX, echter geen goede ruimte voor. Waarom heb jij de jouwe verkocht?? Dat geluid daar kan toch geen sub tegenop!! oke misschien een SVS dan ;)

on-topic:

maar dat geluid van die V8 :o

groet Menno

AppleMies

Citaat van: 427 op juni  3, 2003, 15:22:11
Citaat van: Mies op juni  3, 2003, 15:07:52

Even off topic,

Weer on-topic

gr.

Mies

off-topic:

het broeit bij mij al een aantal jaren om een replica te gaan bouwen, het betere DIY werk :), Sumo of DAX, echter geen goede ruimte voor. Waarom heb jij de jouwe verkocht?? Dat geluid daar kan toch geen sub tegenop!! oke misschien een SVS dan ;)

on-topic:

maar dat geluid van die V8 :o

groet Menno

Menno,

De ultieme auto voor mij die COBRA. Ik wordt al nat als ik er weer aan terug denk. Ik heb 'm verkocht om geld te hebben voor de start van mijn bedrijf. Kon er veel voor vangen. Soms moet je moeilijke keuzen maken :'(

Ik rijd nu ook niet beroerd hoor. Die eigen zaak beginnen 10 jaar geleden was zo'n zo'n slecht idee nog niet hoor. ;)

gr.

Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

427

Citaat van: Mies op juni  3, 2003, 15:28:08

Menno,

De ultieme auto voor mij die COBRA. Ik wordt al nat als ik er weer aan terug denk. Ik heb 'm verkocht om geld te hebben voor de start van mijn bedrijf. Kon er veel voor vangen. Soms moet je moeilijke keuzen maken :'(

Ik rijd nu ook niet beroerd hoor. Die eigen zaak beginnen 10 jaar geleden was zo'n zo'n slecht idee nog niet hoor. ;)

gr.

Mies

tja sommige keuzes zijn moeilijk, maar achteraf geen foute beslissing gemaakt dus. Ik zou hem nog wel even in je sign vermelden onder 'I wish:', for old times'sake ;)
Als die van mij rijdt, British racing green, racing stripes en natuurlijk 450+ pk's zul je het weten ;)

mzzl M

PS: sorry mede forumgenoten voor de 427 intermezzo ;)

Sullivan

Citaat van: Pb op juni  3, 2003, 12:50:35
Hi Rooz,

Waar heb je nou uiteindelijk het fineer gehaald?
En hoe flexibel is het kan je het buigen om ronde hoeken??

Pb

Hi Pb,

Ik heb het fineer uiteindelijk bij de Praxis gehaald. Het is geen echt fineer, maar een soort laminaat fineer met een goede hout-look. Je kan het inderdaad om ronde hoeken plakken, maar wel echt rond. Wat ik bij jouw sub zag (ook goed gelukt trouwens ;)) zijn toch schuine kantjes met scherpe hoeken? Dit zal zeker niet gaan en breken.
Hier is nog een link van het 'fineer'.

mvg,
Frank

Bart_M

Citaat van: 427 op juni  3, 2003, 14:39:23

Subs met 2 x 15" woofers en 6 x 18" passives.  ;)

Grtn,
Bart

Ik heb hier nog een stukje achtergrond informatie gevonden:
http://www.diysubwoofers.org/prd/

Grtn,
Bart

427

fronskyy

Ik ga binnenkort ook een dergelijke sub bouwen. Ben nieuwsgierig hoe je ervaringen tot nu toe zijn.

Ik hoorde bij speaker&co dat ze adviseerden om de binnenwand te bekleden met zachtboard. Maar nu lees ik op anders sites dat voor speaker onder de 200hz, demping geen enkele zin heeft. Kun jij hier iets over zeggen.

Groeten,
Harry