JVC HD100 review

Gestart door bmateijsen, december 3, 2007, 20:11:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bmateijsen

De JVC HD100 is binnen en wordt morgen aan de metingen onderworpen! Vanaf dat moment is de HD100 bij ons permanent te bewonderen, naast natuurlijk de JVC HD-1.

Specificaties:

scaling/ deinterlacing
deinterlacing/ scaling gedaan door Gennum. De HD100 heeft een v-stretch mogelijkheid, dus je kan met aanvulling van een anamorfe lens direct 2:35:1 draaien, zonder extra scaler

Techniek
JVC maakt gebruik van LCOS panelen. In de HD100 zijn de laatste generatie panelen in gezet van 1,8 cm groot. De laatste generatie panelen zorgen voor een hoge contrastratio zonder toevoeging van een Iris. JVC Claimt 30k:1, wij hebben nog geen metingen gedaan van het contrast, moet dus nog gebeuren.

De beeldbewerking van de HD100 is 10 bits.

JVC maakt gebruik van een 200W UHP lamp.

afmetingen
afmetingen: hoogte x diepte x breedte: 17.3 x 45.5 x 42.2 cm
Gewicht: 11,6 kilo
Zoomlens: 2 x 1

Inputs
720p, 1080i, 1080p/60
1080p/24, 1080p/50, 576i
576p

2 x HDMI

Eerste indruk
Vandaag eens uitgebreid de JVC HD100 kunnen bekijken, metingen gedaan, en een goede eerste indruk gekregen. Direct uit de doos valt bij het aanzetten van de projector en de eerste beelden van Happy Feet, de enorme zwartwaarde op. Het beeld met een full black scherm is echt zwart, de randen van het projectiescherm zijn bijna niet herkenbaar, heel licht is nog te zien dat we naar een projectiescherm kijken. Uit de doos meet de projector 12,5 fL (dit is dus minder dan de HD-1 op dezelfde afstand vanaf het scherm).

Grayscale
Uit de doos is de HD100 qua grayscale al zeer goed te noemen, echter vanuit een puristisch standpunt is er nog meer uit te halen. JVC Pro dealers hebben daarvoor de beschikking tot een speciaal Gamma programma, zodat de gamma volledig aan te passen is, per gekozen punt. Eerst wordt de offset voor de ISF kalibratie bepaald en daarna wordt de gamma verder aangepast om de grayscale verder te perfectioneren. Hoeveel veranderd er dan in totaliteit..? Het is van een 9 een 10 maken, zoals Garmt het uitdrukte, maar vooral in de schaduwdetaillering vind ik de verbetering echt significant.

De motoriseerde lens van de HD100 werkt perfect en wat vooral opvalt als je de HD-1 en HD100 tegelijkertijd bekijkt is de scherpte. De HD100 heeft meer focusscherpte en oogt ook in de beeldbeleving scherper.

kleur
Afbeelding van de color gamut



subjectieve ervaring
Het moment om even rustig een aantal films te bekijken. Het beeld heeft een totaal rustige film/ kijkervaring, ik zou het bijna analoog willen noemen. In donkere scenes zoals met 'V for Vendetta' is er in onze referentieruimte alleen een filmbeeld te zien, geen randen meer van het projectiescherm en dat verhoogt de 3D beleving en de filmdiepte. Schaduwdetaillering is mede door de aanpassing met de gammatool van een zeer hoog niveau. Overigens valt ook op dat het totale beeld egaal zwart is.
De HD100 heeft minder licht dan de HD-1, maar ook met een full white screen, kan je de zonnebril opzetten en de zonnebank skippen voor deze maand.

De HD-DVD van Pat Metheny is een beleving op zich. Ook hier valt met de HD100 weer een stuk realisme op, en zijn de spelers die in close-up worden uitgelicht met een zwarte achtergrond bijna aan te raken. De HD100 geeft echt een nieuwe beleving met filmkijken, puur door de winst van zwartweergave.

Overige aspecten
Op dit moment kan ik alleen opnoemen dat de HD100 niet in het wit te krijgen is, maar of dat een negatief aspect is, laat ik aan de lezer over ;).

Een aantal metingen/ plaatjes zullen nog worden toegevoegd. Maar wij wilden jullie de eerste indrukken alvast meegeven.

Groet,

Garmt & Bjorn

Jean Sibelius

Ik ben benieuwd (tevens naar de onderlinge verschillen) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Criterionlover

Mooi, net voor Sinterklaas: vol verwachting klopt ons hart.........
T+A ; Sonos

bmateijsen

Eerste indrukken zijn hierboven te lezen. Veel plezier!

TheSpeedSkater

En de adviesprijs van deze toch wel erg mooie HD100?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

jaco

Ik heb de projectoren ook gezien.
Wat inderdaad op valt ten opzichte van de HD-1 is het iets betere blacklevel.  Het geluid wat de projector maakt is iets dieper van toon lijkt het, stoorde me (nog) iets minder dan de HD-1.
Het viel inderdaad op hoe goed de projector uit de doos reeds was. Met de Gamma instellingen is het ook eindelijk mogelijk om op meer dan 1 plaats de greyscale aan te pakken.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

De adviesprijs is 6999 Euro.

Groet,

Bjorn

Citaat van: TheSpeedSkater op december  4, 2007, 15:00:16
En de adviesprijs van deze toch wel erg mooie HD100?

bmateijsen


jantje112

En is de kwaliteit een dusdanig verschil waard?

spotmatic

Citaat van: jantje112 op december  4, 2007, 18:09:19
En is de kwaliteit een dusdanig verschil waard?

Ik denk dat je daar alleen maar een politiek correct antwoord op krijgt: de projector is beter maar of het verschil jou de meerprijs waard is kun je alleen zelf beoordelen. ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

bmateijsen

Ik vind dat de beeldbeleving er echt op vooruit gaat, of het je waard is, kom zelf maar kijken ;).
De HD100 is tevens een statement hoe goed de HD-1 is, maar het zwartniveau wat met de HD100 wordt behaald, dat haalt de HD-1 niet.

Citaat van: jantje112 op december  4, 2007, 18:09:19
En is de kwaliteit een dusdanig verschil waard?

RSP

Ik was erg onder de indruk van de demo van de pre-productie HD100 op de VAD. En als leek heb ik sindsdien niets beters meer gezien. Nu zie ik op projectorcentral dat de maximum projectie-afstand 6,10 m is. Heb je het idee dat de HD100 dat op zijn sloffen haalt, of is dat echt de grens? Ik wil zelf van zo'n afstand projecteren, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid  :).

bmateijsen

Beste,

Wij hebben de HD100 en HD1 op dit moment in de home-cinema staan in Hilversum. Dus ik wil je zoiezo uitnodigen om hem nog eens te bekijken. Wij draaien namelijk wel wat groter dan op de VAD-show het geval was ;). De HD100 kan verder weg gezet worden dan 6,1m, maar dan zit je wel op het begin van de zoomstand, dus is het afhankelijk van de schermbreedte.

Hoe breed qua scherm zou je willen draaien?

Groet,

Bjorn

Citaat van: RSP op december  7, 2007, 11:57:53
Ik was erg onder de indruk van de demo van de pre-productie HD100 op de VAD. En als leek heb ik sindsdien niets beters meer gezien. Nu zie ik op projectorcentral dat de maximum projectie-afstand 6,10 m is. Heb je het idee dat de HD100 dat op zijn sloffen haalt, of is dat echt de grens? Ik wil zelf van zo'n afstand projecteren, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid  :).

RSP

2,50 meter is de bedoeling. Kan dat nog?

Ik kom graag een keer langs, ik zal nog contact met jullie opnemen.

Gr. René

bmateijsen

Tot 2.5 m breed gaat met een afstand van 6,90meter.
Je bent van harte welkom! Laat even weten wanneer je wil komen.

Groet,

Bjorn

Citaat van: RSP op december  7, 2007, 16:27:09
2,50 meter is de bedoeling. Kan dat nog?

Ik kom graag een keer langs, ik zal nog contact met jullie opnemen.

Gr. René

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

TheSpeedSkater

Citaat van: reza op december  7, 2007, 17:27:53
Wat is de actuele prijs?
Hij is net nieuw, dus daar zal niet veel verschil in zitten denk ik.
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Criterionlover

Nou, als je de prijs bij GTdesign  ziet   :D
T+A ; Sonos

HTip

Citaat van: TheSpeedSkater op december  7, 2007, 17:34:25
Hij is net nieuw, dus daar zal niet veel verschil in zitten denk ik.

Niet dat ik er budget voor heb, maar ik hem al gezien voor €6499...

Vind ik toch wel een aanzienlijk verschil ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

J.A.F._Doorhof

Prijzen zijn inderdaad variabel, ik zal hier geen prijzen noemen.
Echter hou wel in de gaten dat TE goedkoop bijna altijd terug komt in de service :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

GT heeft nu eenmaal niet zo'n historisch pand, dat maar twee dagen per week open is, maar toch 7 dagen kost, te onderhouden, enz.

bmateijsen

Ik vind dat er tegenwoordig meer discussie plaats vindt over prijs hier op het HTforum dan kwaliteit, prestaties, en techniek. De adviesprijs voor de HD100 is de projector ook echt waard. En hij is inderdaad net geintroduceerd, nog geen week oud.

Wat bieden wij verder bij deze projector, installatie en kalibratie op lokatie van de HD100. En ja, wij hebben inderdaad een prachtige lokatie in Hilversum en wij zijn qua openingstijden maar 3 dagen geopend, echter de rest van de dagen vinden er gewoon luister- en bezichtigingsafspraken plaats zodat de klant zonder dat hij/ zij gestoord wordt, veel aandacht krijgt en lekker kan genieten van de demo en rustig alle vragen kan stellen. Ik vind dat je zo'n produkt niet zomaar even via de e-mail besteld, maar zorgvuldig een keuze maakt, evt. in vergelijking met andere projectoren in verschillende prijsklasses...

donaldk

Maar de suggestie dat een beetje (7%) onder de adviesprijs, niet kan gaat te ver.

Anyway heb ik je netje een opzetje gegeven om je complete service weer eens onder aandacht te brengen ;D.

HTip

Citaat van: donaldk op december  7, 2007, 21:23:23
Anyway heb ik je netje een opzetje gegeven om je complete service weer eens onder aandacht te brengen ;D.

LOL ;D

Service is ook veel waard 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rojo

Hoi,


Heb de hd100 nu 3 dagen in huis, heb 2 jaar gedraaid met de 808, de hd100 speelt de 808 volledig onder tafel vooral op hd gebied is het verschil enorm. En hij is stil, echt niet normaal gewoon. Heb vanaf de eerste minuut geen spijt. Oke de prijs en de nu al aanwezige prijsverschillen, natuurlijk € 500 onder de adviesprijs is veel, maar een callibratie bij je thuis uit de doos en bij 200 en 1000 uur kost je bij Rob of Frank al gauw € 750 dus bij de jongens van Beter beeld en geluid de adviesprijs betalen en alles inclusief is een eenvoudige rekensom. Een doos over de toonbank schuiven voor een lage prijs dat kan iedereen.

Rojo