Ook regenboogeffect bij CRT!?

Gestart door FrankL, april 9, 2002, 22:52:30

Vorige topic - Volgende topic

logix

Ik geloof dus niet dat het aan de refresh-rates ligt.
Ik heb had m'n HT-PC op allerlei mogelijke refresh-rates ingesteld en bij elke, van 48hz t/m 75hz met alle mogelijke rates ertussen, kreeg ik de zelfde ervaring; het 'visueel schuiven' van rood, groen en blauw.

Grt,
Ruud

J.A.F._Doorhof

FrankL, de regenboog bij die bewuste scene is 100% zeker een bron probleem, je ziet hem namelijk ook als je je hoofd helemaal stil houdt, en hij is TE opvallend om een opgewekte fout te zijn.

Het scherm heeft er volgens mij niets mee te maken, die weerkaatst alleen maar het beeld, tenzij je natuurlijk een pearlscreen zou gebruiken dan kan de ombuiging wel mee werken, wat je wel ziet bij bepaalde DLP's (oudere modellen) is dat ze een soort kriebels geven die met je ogen meebewegen, maar dat is weer iets anders als het regenboog effect.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

RCD

Hoi FrankL

De crt loopt gelijk door de sink in het video signaal die voor alle drie de buizen hetzelfde is
Ook de scanlines worden door een bron gemaakt waardoor het onmogelijk wordt dat er verschil in zit
Dan heb je nog de afzonderlijke versterkers die alle drie hetzelfde zijn
Dus het wordt moeilijk om hier iets uit te vinden en is het door de electronica niet te achter halen of ik moet iets over het hoofd zien
Bij DLP is het wel makelijk te verklaren door het kleurenwiel

Rob

J.A.F._Doorhof

Dat komt overeen met mijn denkwijze Rob, zou er namelijk een probleem in één van aparte guns zitten dan zou je het effect CONTINUE moeten zien, en niet alleen op bepaalde scenes. De sync en de electronica van de guns mag je vanuit gaan dat die gewoon in balans zijn.

Blijft dus over breking van licht :
* hetzij in de lens zelf (liquid coupled vs air coupled mischien een beetje debet aan ?, hoewel ook dat me stug lijkt)
* hetzij in je ogen zelf (lensen, brillen), en daar denk ik dat het probleem zit.
* Hoog gain scherm, kan ik me ook iets bij voorstellen

Wat ook kan is een convergentie fout, bedenk wel dat het technisch onmogelijk is om een PERFECTE convergentie te krijgen op ALLE punten, zelfs met een uitgebreidt zone systeem dat bv op elke vierkante centimeter kan convergeren. Het kan best zijn dat net dan opvalt, dat de DLP bezitters dit herkennen als een regenboog effect ala, maar voor mij valt dat niet eens meer op, maar ik let ook niet op dat soort dingen. LET WEL ik heb hier dan ook over MICRO afwijkingen.

Het is bv een bekend gegeven dat als je iets ziet op merk A, en je concentreerd je er maar genoeg op, je dit zelfde ook gaat zien in merk B.

MvrGr.
Frank

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

CiteerFrankL, de regenboog bij die bewuste scene is 100% zeker een bron probleem, je ziet hem namelijk ook als je je hoofd helemaal stil houdt, en hij is TE opvallend om een opgewekte fout te zijn.
Ik gaf je toch ook helemaal gelijk? Je bent teveel gewend dat ik je tegenspreek  :P

CiteerHet scherm heeft er volgens mij niets mee te maken, die weerkaatst alleen maar het beeld
Tuurlijk, het komt ook niet door het scherm, maar volgens mij ontstaat het op het scherm. Dat is een subtiel verschil. Het ontstaat daar volgens mijnn theorie doordat de lichtbundels van de 3 basiskleuren daar niet volledig synchroon samenkomen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

CiteerDus het wordt moeilijk om hier iets uit te vinden en is het door de electronica niet te achter halen of ik moet iets over het hoofd zien
Wat wordt dan op het AVS of door jou als de verklaring gezien van dit fenomeen bij CRTs?
Gezien de reacties van onder meer logix (en jezelf) is er wel iets aan de hand.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

FrankL.

Had inderdaad even niet goed gelezen (tegen spreken is trouwens positief, daarvoor zijn we hier, langzaam aan beredeneren we dan naar een standpunt, en af en toe naar elkaar en af en toe niet  ;D  :P, maar dat terzijde).

AHA, OP het scherm. Duidelijk.
Ik dacht dus DOOR het scherm, en dat kan ik weer toewijzen aan de high-gain schermen.

Ik geef het op trouwens.
Heb me de hele avond zitten concentreren op fouten en regenbogen, maar ik zie HELEMAAL niets op mijn beeld, zelfs niet als ik er met mijn neus opzit of er verder vanaf ga staan, niet bij grids en niet bij films.

De regenbogen die ik WEL zie, zijn duidelijke composite fouten, omdat deze OF de gehele film voorkomen in alles dat fijn detail heeft (oudere DVD's komen vaak van de LD master en dat is een composite master, dus dan is het normaal). OF ze zijn met pauze ook stil te zetten en veranderen mee met de step toest van de DVD speler.

Ben benieuwd wat er aan de hand is bij Rob en Logix.

Mischien toch liquid coupled vs Air coupled Rob ?

MvrGr.
Frank
Custom installer

Raf1

Mijne Heren,

Logix, gaf een mijn inziens "goed" inzicht in deze zaak.
Ik zelf heb in het verleden een discussie op AVS(met Mark Reyhon) gevolgd waarbij er "betere" resultaten op individueele projectors gehaald werd, door gebruik te maken van een "extra" optie van een grafische kaart.
Hiermee ben je in staat de individueele begin en eind schrijftijd van de 3 kleuren te regelen.
Deze "tijd's" manipulatie is in breukdelen van seconden(weet niet meer of het 100ste of 1000ste was), en had als direct gevolg dat de resolutie of scherpte/detail zichtbaar verbeterde/verslechterde al naar gelang de instelling.
Er word in deze optie gesproken over "front & Back" port's, waarmee in feite de "synchronisatie" van de 3 kleuren onderling veranderd wordt.

Of het "euvel" nu bij de projector of de bron ligt, zou ik niet direct weten.
Ik vind wel dat ook bij de bron, er sprake is van "een" synchronisatie, die dus evt. niet helemaal correct kan zijn!
Voor Y/C(decoder's) is er een "test" op AVIA om te controleren over er geen "tijds-domein" fouten zijn?
Als er daar reeds een test voor is, vind ik het niet meer dan logisch dat op het "micro" niveau van RGBHV, er ook, en soms, a-synchronisatie plaatsvind.
Met de realiteit dat er velen zijn die niet een "optimaal" afgestelde beeldweergever hebben, laat staan weten wat ze zien, vind ik het niet vreemd dat nu pas het evt. optreden van A-sunchronisatie bekend en herkend wordt.

Groetjes,

Raf.

logix

CiteerFrankL.

Ben benieuwd wat er aan de hand is bij Rob en Logix.

Mischien toch liquid coupled vs Air coupled Rob ?

MvrGr.
Frank

Nope, bij Chendy z'n G70 zie ik het ook. Het is en schijnt nog steeds onverklaarbaar te zijn. Voor mij althans. :-/

Grt,
Ruud

cinepaulis

Raf,

Even inhaken:
De tijdsmanipulatie waar je het over hebt (met o.a. de front en back porch) heeft te maken met de synchronisatie van het gehele beeld, dus niet per kleur afzonderlijk. Overigens kun je dit met PowerStrip naar hartelust tweaken.

Maar ik ben het verder met je eens: het is niet uitgesloten dat er tijdsdomein fouten optreden die leiden tot verschillen tussen R G en B.

Nog iets om te testen: Ruud, zie je het ook op je PC monitor ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

logix

Paul:

Op een monitor zie ik het niet echt (wel een beetje).
Dat kom denk ik door de grootte van het scherm.
Op de monitor is het allemaal natuurlijk veel kleiner en dus ook wat moeilijker waar te nemen.

Grt,
Ruud