HTPC OS vraag + licentie probleem

Gestart door Dirc, november 14, 2007, 10:26:54

Vorige topic - Volgende topic

Dirc

Ik heb vorige week de HTPC van een ander forumlid (madison) overgekocht. Op zich geen probleem, door TNT netjes van Sneek naar Zevenbergen gebracht en hij werkt ook nog eens.
Nu zit ik met 2 problemen:
1) Welke OS zet ik erop? Ik gebruik de pc voor downloaden, webserver, muziek streamer en af en toe films streamen.
Ik heb er van madison een vista premium bijgekregen. Deze geinstalleerd, maar het probleem is dat deze geen remote desktop heeft en ik dus iets als VNC en logmein moet gebruiken. Ik weet ook niet of ik meer van dit soort problemen tegen ga komen bij vista premium (of missende onderdelen zoals IIS???). Daarna heb ik win2k3 geinstalleerd, waarbij ik weer het probleem heb dat hij mijn sata(2) schijf niet ziet. Ook zitten er een aantal drivers niet in, wat niet erg handig is (mis bijvoorbeeld de ethernetkaart driver, das toch een van de eerste die je nodig hebt).

2) Als ik vista premium van de officiele DVD geinstalleerd heb met de key van de zegel op de doos kan ik niet activeren. Hij geeft de melding dat de key al in gebruik is. Aan de ene kant logisch, want madison heeft hem vast wel eens geinstalleerd gehad. Aan de andere kan wil ik de licentie natuurlijk wel kunnen gebruiken. Een mailtje naar microsoft kost 72 euro, lijkt me geen optie....

Raphie

je kan bellen met het product activation center, daar kan je gratis heractiveren
JBL PRX Power!

Dirc

Klopt net gedaan, moet ik thuis ff bellen strax.

Dirc

Jeroen V

Citaat van: Dirc op november 14, 2007, 12:54:44
Maar welke os???

Activatie was dus al gelukt....

In dat geval dus gewoon Vista Home Premium die je hebt... :)

Hier kan je lezen hoe je Remote Desktop toch kan aktiveren op Home Premium.

En volgens deze site kan je IIS gewoon installeren op Home Premium....

Als W2K3 je SATA schijf niet ziet dan zal je een diskette (of USB stick) moeten maken met de driver erop, aan het begin van de installatie krijg je de mogelijkheid om op F6 te drukken om zelf een driver toe te kunnen voegen. Overige drivers kan je installeren als W2K3 erop staat...

Edit: die Vista RDP 'hack' maakt concurrent sessies trouwens ook mogelijk......

Dirc

1. concurrent sessies?
2. vista goede keuze?

Jeroen V

Citaat van: Dirc op november 14, 2007, 13:17:24
1. concurrent sessies?

Meerdere sessies tegelijkertijd. Dus 1 op de console (oftewel, lekker achter je peeceetje) en eentje op afstand tegelijkertijd...

Citaat van: Dirc op november 14, 2007, 13:17:24
2. vista goede keuze?

Ik vind van wel, maar er zullen er genoeg zijn die het niets vinden. Het ligt er denk ik maar net aan wat je ermee wil doen. Ik gebruik het met name voor mijn HTPC (bevalt erg goed) Een andere computer gebruik ik voor alleen softwareontwikkeling (VS.Net en SQL2005) en dat bevalt ook erg goed.

Ik ben vrij weinig tegen gekomen wat niet lekker werkt (als je tenminste de laatste versie van de desbetreffende software gebruikt) Het grootste probleem dat ik tegen ben gekomen is dat ms-chap v1 eruit is geknikkerd, maar daar zullen de meeste mensen geen last van hebben. (tenzij je een VPN tunnel wilt maken met een router die alleen v1 ondersteunt zoals bijvoorbeeld de PIX-501)

Dirc

Citaat van: Jeroen V op november 14, 2007, 13:30:20
Meerdere sessies tegelijkertijd. Dus 1 op de console (oftewel, lekker achter je peeceetje) en eentje op afstand tegelijkertijd...
Dat is toch alleen maar een voordeel?

Citaat van: Jeroen V op november 14, 2007, 13:30:20

Ik vind van wel, maar er zullen er genoeg zijn die het niets vinden. Het ligt er denk ik maar net aan wat je ermee wil doen. Ik gebruik het met name voor mijn HTPC (bevalt erg goed) Een andere computer gebruik ik voor alleen softwareontwikkeling (VS.Net en SQL2005) en dat bevalt ook erg goed.

Ik ben vrij weinig tegen gekomen wat niet lekker werkt (als je tenminste de laatste versie van de desbetreffende software gebruikt) Het grootste probleem dat ik tegen ben gekomen is dat ms-chap v1 eruit is geknikkerd, maar daar zullen de meeste mensen geen last van hebben. (tenzij je een VPN tunnel wilt maken met een router die alleen v1 ondersteunt zoals bijvoorbeeld de PIX-501)
Het wordt vooral een htpc met webserver en muziek streaming functie. Beetje php / mysql / vb ontwikkelen doe ik er ook wel op ja. W/s met IIS + PHP