Denon 4308 vs. A11XVA

Gestart door THX-UltraII, november 12, 2007, 15:59:00

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

ik weet dat de 4308 NIET de opvolger is van de A11XVA maar ben benieuwd of iemand ze al heeft kunnen vergelijken (qua performance)

Staaled

Citaat van: THX-ultraII op november 12, 2007, 15:59:00
ik weet dat de 4308 NIET de opvolger is van de A11XVA maar ben benieuwd of iemand ze al heeft kunnen vergelijken (qua performance)
Het is van belang om te weten of je de stap naar de nieuwe codecs wilt maken middels de aanschaf van een HD speler (op termijn).

Die codecs zijn belangrijk beter tov de "lossy" voorgangers DD en DTS.
Analoog in kan uiteraard ook op de 11,maar ik heb een sterk vermoeden dat de 08 middels HDMI verbinding de 11 overklast.

Salut,Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

THX-UltraII

de nieuwe codecs weet ik inmiddels genoeg van; wil enkel weten of de A11XVA gewoon nog net een stapje BOVEN de 4308 zit.

Overigens hoef je helemaal niet met analoge kabels te gaan lopen kloten. De A11XVA heeft een HDMI 1.1 ingang die ALLE audio codecs over HDMI ondersteunen. Je moet in zo n geval echter wel een speler hebben die ALLE codecs on-board kunnen coderen en die zijn er helaas nog niet, zowel niet in het HD-DVD als het BR-kamp

Staaled

De 11 zal in het geval van de nieuwe codecs alleen de core-versie gebruiken,ook al zit er HDMI 1.1 op.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Ik denk dat de 11 een klasse hoger is en blijft. Als je speler de HD formaten kan converteren naar multichannel PCM kan je via elke versie van hdmi 1.1 naar de receiver. In dat geval kun je nog heel lang plezier hebben van een goede versterker zonder hdmi 1.3...

Onderstaande quote staat hdmi.org

Citeer
Q. Do I need v1.3 HDMI to hear the new Dolby TrueHD and DTS Master HD audio content on HD-DVD or Blu-ray players?

No. The Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, and DTS-HD Master Audio can be decoded by the playback device into multi-channel Pulse Code Modulation (PCM) digital audio streams, which is an audio format standard that can be sent over any version of HDMI. In fact, all versions of HDMI can support up to 8 channels of PCM audio at 192kHz, 24 bits per sample.

To do this, consumers should ensure that their playback device (such as HD-DVD or Blu-ray player) is capable of decoding these new lossless Dolby & DTS audio formats into the PCM format on the HDMI output, and that the audio device (such as an A/V receiver) is capable of receiving multi-channel PCM audio over the HDMI inputs. Consult your user manual/product specification sheet to determine whether your device supports such PCM capabilities (we believe that nearly all HD-DVD and Blu-ray players will, but users should confirm this). Devices that support HDMI v1.3 and higher may also offer the option to transport the high definition audio formats as a compressed, encoded stream over HDMI so that the decoding function can be performed by the A/V receiver (whereas the above transport method has the playback device performing the decoding).

Ook nog iets over analoog aansluiten...

Citeer
Q. What is the difference in quality between listening to Dolby TrueHD/DTS-HD over HDMI, SPDIF (i.e. coax or optical), or analog from the player to the A/V receiver?

HDMI provides the highest quality as it enables the full, lossless audio data of Dolby TrueHD to be transferred digitally to the AV receiver, and enables the A/V receiver to apply its full digital audio processing capabilities (such as bass management, or sound field processing effects) to further enhance the audio quality.   SPDIF does not have the ability to support the data rates required by Dolby TrueHD, and thus will not support it.  Analog will be lower quality than HDMI due to two reasons: 1) the nature of analog transmission is lossy and will degrade while transported over the cables, 2) many A/V receivers will not apply any digital audio processing to the analog inputs, and in such cases analog signals will be sent directly to the amplifier without the benefit of such processing.

Je hoeft dus niet de laatste generatie receivers aan te schaffen om te genieten van HD geluid :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Darkman

Klopt allemaal,

Ik had Htip laatst een PM gestuurd en daarbij had ik het over DSD gehad, dat moest uiteraard PCM zijn ;) Dat is echt een pak van mijn hart, want dan kan de SR9600 gewoon
een topper blijven bij mij. Marantz heeft blijkbaar geen opvolger van de SR9600 klaar staan want voor 2008 is de SR8002 blijkbaar het topmodel ? en dat is een THX-selectII receiver. En afgezien daarvan zal hij nooit aan de SR9600 kunnen tippen, ook al ondersteund hij die nieuwe codecs.

Wat betreft receivers t.o.v. versterkers. Veel mensen zijn van mening dat de tuners in de receivers van invloed zijn op de geluidskwaliteit ( interferentie) en dat je dus beter altijd een versterker kunt hebben. Ik weet niet wie dat bedacht heeft, maar in de praktijk maakt dat dus niets uit mits het een mooi opgebouwde implementatie is.  Dan haal ik toch echt weer even de SR9600 aan... die heeft zelfs 2 tuners... en loepzuiver.

Wat betreft de vraag van THX Ultra II, is het gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid of overweeg je in het geval dat de 4308 beter zou zijn echt over te stappen ?
Persoonlijk denk ik dat ze beiden voor een ander deel van de markt zijn ontwikkeld. De 11 lijkt mij een echt audiofiel apparaat waarbij de 4308 meer richting de gadget liefhebbers gaat.  Analoge eindtrappen daar zal de 11 ongetwijfeld wat sterker zijn. En als purist heb je uiteraard alles analoog aangesloten via een dedicated cd speler, dus daarvoor zou je het niet hoeven te doen. Voor de nieuwe formaten hoef je het zoals je zelf aangeeft ook al niet te doen, dat kan je straks mooi oplossen met een HD speler via HDMI.

Het lijkt me ook niet dat je zo maar in de gelegenheid bent om twee van dergelijke receivers tegenover elkaar te zetten. De 11 was al een versterker met prijskaartje van 3999 of 3500 euro oid ?  De 08 is € 2699,- (nu kan dat ook grotendeels marktwerking zijn) maar ik zou mijn geld inzetten op de 11 kwa afwerking/absolute kwaliteit.
Of de 08 middels nieuwe processing dac's e.d. de 11 op andere gebieden achter zich laat... joost mag het weten...

De opvolger van de 11 wordt die nieuwe AVC-a1 nog wat, maar dat wist je zeker al. Ik zou zeggen, vergelijk die er maar mee ;) waarschijnlijk legt de 11 het wel af tegen die op elk gebied.
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

THX-UltraII

Citaat van: Hipster op november 12, 2007, 17:33:53
De 11 zal in het geval van de nieuwe codecs alleen de core-versie gebruiken,ook al zit er HDMI 1.1 op.

helaas, weer fout :)

De 11 kan ALLES aan, OOK dts-ma en True-HD. De enige vereiste is dat je een SPELER moet hebben die ALLE audio codecs aan board hebben en uit kunnen sturen via de HDMI uitgang.

cyberjobe

Citaat van: Darkman op november 12, 2007, 18:10:47
KNIP...

De opvolger van de 11 wordt die nieuwe AVC-a1 nog wat, maar dat wist je zeker al. Ik zou zeggen, vergelijk die er maar mee ;) waarschijnlijk legt de 11 het wel af tegen die op elk gebied.
Het 'probleem' is dat er geen opvolger van de AVC-A11XVA is/komt. De AVC-A1HD is de opvolger van de AVC-A1XVA. De AVR-4808 is de opvolger van de AVR-3930 (oid).
Dit is dezelfde grap wat ze ongeveer 3 jaar geleden hebben 'geflikt' met de DVD-A11. Toen ik de DVD-3800 kochte, wilde ik liever wachten op de 'DVD-A11SR'-achtige speler. Zelfs de XV type bestaat niet in de 11 uitvoering: je moet kiezen tussen de 3930 of de A1XVA. Daartussen gaapt me toch een gat van asjemenou.
Kijk: ik wil best sparen voor een A1XVA, maar het gaat me om dat een middenstuk een leuke compromis kan zijn: goed geluid en goed beeld voor een schappelijke prijs. A1XV(a) mag dan wel een schepje bovenop doen, echter voor de iets minder kritischere klant is er dan meer keuze.
Voor een dvdspeler heb ik domweg er het geld niet voor over om in de klasse van A1XVa te zitten: al die codecs zijn vrij vlot verouderd. Hardware upgrades zijn ook een wassen neus: je kan slechts 1 of 2x upgraden en dan 'mag' je gelijk weer een nieuwe kopen. Spendeer je toch redelijk wat voor hardware en upgrades, dan wordt je weer in de kou gezet.
Ik ben best Denon minded, maar door zo'n strategie kies ik liever upgrades in stereo (zonder geneuzel over codecs upgrades ed).
Wil ik spenderen in het segment van de A1XVa, dan neem ik ook andere merken mee in de overweging en ik denk dat Denon dan zal afleggen, hoe goed Denon het ook bedoelt.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Staaled

Citaat van: THX-ultraII op november 13, 2007, 10:28:59

De 11 kan ALLES aan, OOK dts-ma en True-HD. De enige vereiste is dat je een SPELER moet hebben die ALLE audio codecs aan board hebben en uit kunnen sturen via de HDMI uitgang.
Merkwaardig,staat niet bij de specs op de site.
of zit ik er nu weer naast? ;D

Teejoo

Citaat van: THX-ultraII op november 13, 2007, 10:28:59

::)

THX-UltraII

Citaat van: Hipster op november 13, 2007, 19:47:21
Merkwaardig,staat niet bij de specs op de site.
of zit ik er nu weer naast? ;D

het gaat je wat tijd kosten maar als je het volgende topic even goed doorneemt zal je alles beter begrijpen:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=738511

Darkman

Citaat van: cyberjobe op november 13, 2007, 10:35:04
Het 'probleem' is dat er geen opvolger van de AVC-A11XVA is/komt. De AVC-A1HD is de opvolger van de AVC-A1XVA. De AVR-4808 is de opvolger van de AVR-3930 (oid).
Dit is dezelfde grap wat ze ongeveer 3 jaar geleden hebben 'geflikt' met de DVD-A11. Toen ik de DVD-3800 kochte, wilde ik liever wachten op de 'DVD-A11SR'-achtige speler. Zelfs de XV type bestaat niet in de 11 uitvoering: je moet kiezen tussen de 3930 of de A1XVA. Daartussen gaapt me toch een gat van asjemenou.
Kijk: ik wil best sparen voor een A1XVA, maar het gaat me om dat een middenstuk een leuke compromis kan zijn: goed geluid en goed beeld voor een schappelijke prijs. A1XV(a) mag dan wel een schepje bovenop doen, echter voor de iets minder kritischere klant is er dan meer keuze.
Voor een dvdspeler heb ik domweg er het geld niet voor over om in de klasse van A1XVa te zitten: al die codecs zijn vrij vlot verouderd. Hardware upgrades zijn ook een wassen neus: je kan slechts 1 of 2x upgraden en dan 'mag' je gelijk weer een nieuwe kopen. Spendeer je toch redelijk wat voor hardware en upgrades, dan wordt je weer in de kou gezet.
Ik ben best Denon minded, maar door zo'n strategie kies ik liever upgrades in stereo (zonder geneuzel over codecs upgrades ed).
Wil ik spenderen in het segment van de A1XVa, dan neem ik ook andere merken mee in de overweging en ik denk dat Denon dan zal afleggen, hoe goed Denon het ook bedoelt.

Dat Denon het in de hogere regionen op stereo gebied best wel eens af zou kunnen leggen tegen andere merken zal ik niet betwisten ;)
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

HTip

Citaat van: Darkman op november 14, 2007, 09:06:16
Dat Denon het in de hogere regionen op stereo gebied best wel eens af zou kunnen leggen tegen andere merken zal ik niet betwisten ;)

Zoals? ;) ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive