HTPC samengesteld, graag jullie commentaar!

Gestart door Jeroen_S, november 9, 2007, 21:37:01

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen_S

Na lang puzzelen heb ik de volgende HTPC samengesteld:

Behuizing: Silverstone LC16M
Voeding: Antec Phantom 500W
Moederbord: Asus P5K
Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Koeler: Zalman CNPS9700
Geheugen: Kingston 2x 1GB DDR2 non ECC 667mhz CL5
Videokaart: Asus 8600GT 256mb Silent
Geluidskaart: Terratec Aureon 5.1
Hard disk: Samsung 500GB Serial ATA II HDD | HD501LJ
DVD-RW: Samung SH-S203B
TV-kaart: FloppyDTV met AlphaCrypt CAM module

Graag jullie reacties hierop. Ik ga het systeem alleen gebruiken als mediacenter (ik wil MediaPortal gaan gebruiken), er wordt niet op gegamed.

spotmatic

Ik ben zeer zeker geen HTPC expert, maar ik heb wel de volgende opmerkingen:

- Een 500W voeding, is dat niet een beetje veel voor een HTPC?
- Waarom geen 2 harde schijven genomen? Op de 2e zet je dan je filmmateriaal, wat in theorie soepeler loopt dan als je alles op 1 schijf zet (Windows heeft er een handje van om naar de swapfile te willen schrijven, dat kan de filmweergave in de weg zitten).
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Jeroen_S

- Die voeding heb ik gekozen omdat die passief is en omdat er 6 hard disks in het systeem passen en ik de toekomst wel wil gaan uitbreiden qua hard disks en wat extra vermogen in de aanslag leek me dan geen overbodige luxe.
- Ik heb verder nog een 500GB hard disk liggen die komt ernaast dus ik start al met 2 schijven (had ik niet gemeld, sorry), dan kan ik eens testen hoe zeer dat de performance beinvloed als ik van de windows-disk een film afspeel.

Erik

Hij is passief tot een bepaalde hoogte, vraag teveel stroom en de fan springt aan. logisch want een fanloze 500w bestaat volgens mij nog niet. 1 of 2 schijven zal je echt de niet de keuze tussen stottervrij en stotterend afspelen bieden verwacht ik. 1 snelle scijf should do the trick already.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jeroen_S

Citaat van: Erik op november  9, 2007, 22:25:13
Hij is passief tot een bepaalde hoogte, vraag teveel stroom en de fan springt aan. logisch want een fanloze 500w bestaat volgens mij nog niet. 1 of 2 schijven zal je echt de niet de keuze tussen stottervrij en stotterend afspelen bieden verwacht ik. 1 snelle scijf should do the trick already.

Duidelijk!

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is of die koeler gaat passen. Iemand praktijkervaring met deze kast?

paulk

heb de lc17 maar is het zelfde kwa afmeting die fan past er wel .
fan is 12cm hoog kast 17 cm dus moet lukken
groeten
Klipsch Reference -Onkyo TX-RZ50-ADVANCE ACOUSTIC MAA 402-SAMSUNG BD-J7500-EPSON EH-TW9400-shield tv-philips oled 4k tv 55oled855

Del member

Citaat van: spotmatic op november  9, 2007, 21:39:57
- Waarom geen 2 harde schijven genomen? Op de 2e zet je dan je filmmateriaal, wat in theorie soepeler loopt dan als je alles op 1 schijf zet (Windows heeft er een handje van om naar de swapfile te willen schrijven, dat kan de filmweergave in de weg zitten).

Je kan windows zodanig strippen dat hij gedurende de playout van je film helemaal kwa harddisk activiteit niks doet.
Zo draai ik een gestripte versie van windows, alles speelt vanaf het netwerk.

Na het kijken van een film merk ik steeds dat windows een harddisk spinup doet :) 1HD is meer dan voldoende

kaajee

Citaat van: 4G op november  9, 2007, 23:56:50
Je kan windows zodanig strippen dat hij gedurende de playout van je film helemaal kwa harddisk activiteit niks doet.
Zo draai ik een gestripte versie van windows, alles speelt vanaf het netwerk.

Na het kijken van een film merk ik steeds dat windows een harddisk spinup doet :) 1HD is meer dan voldoende

Als je content op het netwerk staat wel inderdaad, dan kan dat. Maar daar heeft TS het niet over volgens mij. Hij heeft het vooralsnog over een stand alone systeem waarbij de content lokaal staat en afgespeeld dient te worden. Dan gaat het veraal van een 2e harddisk natuurlijk wel op om genoemde redenen..........

Jeroen_S

Ik stop er sowieso 2 van 500GB in al is het alleen maar voor de disk space. Mochten er dan later performance issues blijken te zijn kan ik er altijd nog eentje naast zetten. Ik zal inderdaad in eerste instantie vooral content vanaf de htpc lokaal gaan afspelen i.p.v. over het netwerk.

Erik

Citaat van: kaajee op november 10, 2007, 10:37:49
Als je content op het netwerk staat wel inderdaad, dan kan dat. Maar daar heeft TS het niet over volgens mij. Hij heeft het vooralsnog over een stand alone systeem waarbij de content lokaal staat en afgespeeld dient te worden. Dan gaat het veraal van een 2e harddisk natuurlijk wel op om genoemde redenen..........
Die 2e hd wil ik dan nog wel eens zien. Ik draai ook met 1 hd en dat gaat tot nu toe prima. het zou me verbazen als hij echt een 2e hd erbij moet nemen om genoemde reden, maar verras me eens
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Jeroen_S

Citaat van: paulk op november  9, 2007, 23:27:59
heb de lc17 maar is het zelfde kwa afmeting die fan past er wel .
fan is 12cm hoog kast 17 cm dus moet lukken
groeten

Ok, hij is overigens 142mm hoog maar dat zou dan ook nog steeds net moeten lukken.

Heb jij die standaard 80mm fans nog vervangen of is het aan te raden dit te doen?

Tinus_

Citaat van: jeroen1980 op november  9, 2007, 21:37:01
Na lang puzzelen heb ik de volgende HTPC samengesteld:

Geluidskaart: Terratec Aureon 5.1

Waarom deze geluidskaart??

Ik ben nl ook nog op zoek naar een goede geluidskaart.

rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

paulk

Citaat van: jeroen1980 op november 10, 2007, 12:14:40
Ok, hij is overigens 142mm hoog maar dat zou dan ook nog steeds net moeten lukken.

Heb jij die standaard 80mm fans nog vervangen of is het aan te raden dit te doen?
Ja dan past het net aan ja die fan.Ik heb de standaard fans er nog in zitten wel op een fan controller , wand vol uit hoorden ik ze wel aardig blaasen.Dus een vervanger voor die 2 is wel aan te raaden ,als je echt alles stil wil hebben.
Klipsch Reference -Onkyo TX-RZ50-ADVANCE ACOUSTIC MAA 402-SAMSUNG BD-J7500-EPSON EH-TW9400-shield tv-philips oled 4k tv 55oled855

Jeroen_S

Citaat van: Tinus_ op november 10, 2007, 13:43:28
Waarom deze geluidskaart??

Ik ben nl ook nog op zoek naar een goede geluidskaart.

Omdat ik deze al heb!  ;D
Verder heeft hij optisch s/pdif (toslink) uit en hij kan ook nog eens live dolby digital encoden. Creative heb ik veel ellende mee gehad (qua drivers en support) en komt er bij mij nooit meer in.

Citaat van: paulk op november 10, 2007, 13:45:47
Ja dan past het net aan ja die fan.Ik heb de standaard fans er nog in zitten wel op een fan controller , wand vol uit hoorden ik ze wel aardig blaasen.Dus een vervanger voor die 2 is wel aan te raaden ,als je echt alles stil wil hebben.

Ok dank voor de info! Ik heb alles besteld met 2 extra 80mm Zalman ZM-F1 80mm fans erbij.

Del member

Citaat van: kaajee op november 10, 2007, 10:37:49

Lees eens tss de lijnen ... waarom vertel ik het verhaaltje van het netwerk en tegelijkertijd geen swap ....

kaajee

Citaat van: 4G op november 10, 2007, 14:44:29
Lees eens tss de lijnen ... waarom vertel ik het verhaaltje van het netwerk en tegelijkertijd geen swap ....

Waaom zou ik tussen de regels door moeten lezen? Als jij bedoelt dat TS zou moeten overwegen om een netwerkschijf te gaan gebruiken ipv een lokale harddisk dan moet je dat zeggen.

Maar uit niets blijkt dat TS dat wil, hij lijkt alles gewoon lokaal te willen houden. Dan heeft een aparte disk voor content en een aparte voor de rest (het OS bijv.) wel zin.......

Met een netwerkschijf voor content is het idd een heel ander vehraal, je kan dan zelfs overwegen om je OS op een flash disk te laten draaien, dan hoor je helemaal niets meer.......

Jeroen_S

http://www.mini-tft.de/xtc-neu/index.php/cPath/2844_2870/category/disconmodul-s-ata.html

Dit (wat vast ook groter en goedkoper te krijgen is) is ook leuk spul overigens (nu we er toch een harddisk-discussie van aan het maken zijn hier), had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Ik gebruik ze (wel de ide variant) op m'n werk regelmatig in systemen die niet zo van bewegende onderdelen houden.

Maar goed, zoals (jippie)kaajee(motherf*cker) ;D al aangeeft, zal ik de content lokaal van de htpc gaan afspelen dus heeft het voor dit systeem niet veel zin maar voor degene die enkel en alleen netwerkcontent gaan afspelen is het zeker de moeite waard om te overwegen.