Gekraak, ik wordt er aardig gek van :P

Gestart door hifiman, oktober 31, 2007, 08:08:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Sinds enige tijd (maanden!) komt er met enige regelmaat gekraak uit mijn rechterspeaker. Het klinkt exaxt als een krakende potmeter, alleen heeft mijn versterker geen potmeter  ;D

Het lijkt erop dat het alleen 's avonds gebeurd en nooit overdag. Dat doet mij dus vermoeden dat het om een storing van buitenaf gaat (apparaat wat in of uit schakelt bij de buren  ??? ). Wel vind ik het dan weer raar dat het altijd uit de rechter speaker is.

Eerst verdacht ik mijn muziek collectie (flac files op harddisk) ervan, maar het werd al snel duidelijk dat als ik een nummer opnieuw afspeelde het dan niet kraakte.

Gisteren heb ik op een gegeven moment mijn Squeezebox uitgezet en het gekraak bleef.

Ik heb alle bekabeling even goed aangedrukt en even bewogen om te kijken of daar de oorzaak van het kraken lag maar nee dus.

Ook vind ik het onwaarschijnlijk dat er storing binnenkomt in mijn Lyngdorf met zijn volledig gesloten aluminium behuizing.

Blijft over mijn Apogee Mini DAC, maar ja ook die is geheel van metaal.
Ik heb de DAC gisteren uitgezet op een gegeven moment en toen heb ik geen gekraak meer gehoord, maar ja toen ik hem weer aanzetten ook niet :P Het is lastig troubleshooten omdat het kraken nooit meer dan pakweg 2 seconden duurt en het interval tussen 2 kraken kan 1 minuut zijn maar ook 1 dag  :-X

Afijn als iemand tips heeft om er achter te komen wat hier loos is dan hoor ik het graag.

Groetjes,

Ronald

DA BoSS

stroomsnoeren allemaal goed nagekeken?

(intern ook geen wakkelcontacten?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

kermy

schrijf de tijdstippen eens over de periode van een week zo goed mogelijk op.
Ga dan bij je zelf goed na of je iets hebt verandert in je huis of installatie, of dat je in de buurt opeens iets gekregen hebt wat dit kan veroorzaken, bijvoorbeeld een bedrijfje.
Bovenstaande er van uitgaande dat de storing over het lichtnet komt cq van buitenaf.
Het gekraak kan natuurlijk ook ergens in de digitale signaalverwerking van de Lyngdorf ontstaan, in beide gevallen veel sterkte gewenst, je hebt een zeer vervelende fout te pakken.
Het is toch niet iets simpels met de rechter speaker zoals een losse verbinding in een filter?
Met vriendelijke groet,

Kermy

DA BoSS

#3
ps; ik heb zoiets wel eens gehad met een brak verlengblokje van de bouwmarkt :-\



(heeft het misschien iets te maken met de verhuizing van je DSP1124?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

ajbeefde

speakers al eens een dagje omgedraaid, links naar rechts vv?

Misschien zit het toch wel in de speaker...
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Audiofiel

Citaat van: ajbalmere op oktober 31, 2007, 08:54:59
speakers al eens een dagje omgedraaid, links naar rechts vv?

Zou ook mijn advies zijn. Draai de kabels naar de luidsprekeraansluitingen eerst eens om.

CitaatMisschien zit het toch wel in de speaker...

Of in de versterker. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik heb vanmorgen ook al een versterker ingeladen (Resolution Audio). Nog meer versterkers die je wilt horen? ;)

Raphie

gewoon i.d.d. swappen en luisteren zien o het meeverhuist of weg gaat
JBL PRX Power!

Raphie

#8
Heb je een DECT telefoon of Router in de buurt? digitale versterker en 2400Mhz etc......
JBL PRX Power!

Audiofiel

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2007, 09:02:22
Ik heb vanmorgen ook al een versterker ingeladen (Resolution Audio). Nog meer versterkers die je wilt horen? ;)

Verkeerde topic? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Nee, juiste topic. om versterker uit te sluiten.

Audiofiel

#11
Citaat van: garmtz op oktober 31, 2007, 09:21:37
Nee, juiste topic. om versterker uit te sluiten.

Okee. Maar spring jij dan direct in de auto bij een krakend geluid of had je al een afspraak staan met Ronald? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Hahaha! Ik had al een (eet-)afspraak... ;)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2007, 09:27:02
Hahaha! Ik had al een (eet-)afspraak... ;)

Dan zijn de beste! :D Het water loopt me alweer in de mond. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz


hifiman

Allemaal bedankt zover voor de reakties. Ik ben even druk dus kom er later op terug!

Wilde alleen alvast even zeggen dat het gekraak maar soms is en ook niet elke dag. Als er vanavond niks kraakt met de Lavardin dan bewijst dat dus helaas helemaal niks  :P Er zijn echter andere redenen dat ik de Lavardin graag eens wil horen in vergelijk met mijn Lyngdorf  :)

Audiofiel

Anders kun je tegen het kraken misschien ook wat olie gebruiken? ::)


Het schijnt dat 'snake-oil' goede resultaten geeft. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober 31, 2007, 10:15:18
Anders kun je tegen het kraken misschien ook wat olie gebruiken? ::)


Het schijnt dat 'snake-oil' goede resultaten geeft. ;D
Uierzalf doet het ook prima toch  ;D

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: DA BoSS op oktober 31, 2007, 08:39:35
stroomsnoeren allemaal goed nagekeken?

(intern ook geen wakkelcontacten?)
Niet dat ik weet, en dan is er het feit dat het alleen 's avonds kraakt.. Alhoewel ik s'avonds ook het meest luister natuurlijk :P

Het vervelende is dat het af en toe voorkomt zodat er lastig te troubleshooten is. Als ik iets verander en het komt 2 dagen niet meer voor dan zegt dat nog steeds niks  :-X

hifiman

Citaat van: kermy op oktober 31, 2007, 08:46:37
schrijf de tijdstippen eens over de periode van een week zo goed mogelijk op.
Dat is een goede tip!  :)

Citaat van: kermy op oktober 31, 2007, 08:46:37
Ga dan bij je zelf goed na of je iets hebt verandert in je huis of installatie, of dat je in de buurt opeens iets gekregen hebt wat dit kan veroorzaken, bijvoorbeeld een bedrijfje.
Ik heb me al suf gepiekerd maar kan niks verzinnen tot nu toe :P

Citaat van: kermy op oktober 31, 2007, 08:46:37
Het gekraak kan natuurlijk ook ergens in de digitale signaalverwerking van de Lyngdorf ontstaan, in beide gevallen veel sterkte gewenst, je hebt een zeer vervelende fout te pakken.
Tsja alhoewel ik niks uitsluit klinkt het kraken erg "analoog" , niet de digitale tikken die je hoort bij een digitale storing. Maar goed ook dat zegt niet alles, de voorversterking van de Lyngdorf is analoog tenslotte.

Citaat van: kermy op oktober 31, 2007, 08:46:37
Het is toch niet iets simpels met de rechter speaker zoals een losse verbinding in een filter?
Tsa wie weet... Ik ga eerst eens meer data verzamelen, wanneer treedt het op, alleen met de Squeezebox/DAC of ook met bijvoorbeelkd SAT kijken/luisteren...

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: DA BoSS op oktober 31, 2007, 08:52:20
(heeft het misschien iets te maken met de verhuizing van je DSP1124?)
Nee want het is al sinds een paar maanden (met tussenpozen van vaak vele dagen).

hifiman

Citaat van: ajbalmere op oktober 31, 2007, 08:54:59
speakers al eens een dagje omgedraaid, links naar rechts vv?

Misschien zit het toch wel in de speaker...
Goede tip!

hifiman

Citaat van: garmtz op oktober 31, 2007, 09:02:22
Ik heb vanmorgen ook al een versterker ingeladen (Resolution Audio). Nog meer versterkers die je wilt horen? ;)
;D
Haha laten we het maar op 1 houden, ik durf te wedden dat we al genoeg voer voor een avond hebben  8)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober 31, 2007, 09:25:31
Okee. Maar spring jij dan direct in de auto bij een krakend geluid of had je al een afspraak staan met Ronald? ;D
Kwestie van de juiste SLA  ;D