Plaatsing Piano Projector

Gestart door _PM, april 7, 2002, 21:26:46

Vorige topic - Volgende topic

_PM

Hallo,

Ik zit te overwegen om een Plus Piano aan te schaffen (mede door demo van zaterdag bij FrankD).

Nu vraag ik me af hoe hang je deze projector op zonder het (hele dure) ophangding van de plus site te kopen? Zijn er ergens anders goedkopere varianten te koop?

FrankL... hoe heb jij dit gedaan?

Ik wil de projector aan het plafond hangen.

BTW weet iemand waar ik de manual kan downloaden?

mr._Custard

Ik heb ook al eens gezocht naar een handleiding, maar niks kunnen vinden...

FrankL gebruikt een plankke en een speakersteun van Vogel, (welke weet ik niet precies) en op beisammen heb ik eens een foto gezien van een soort draadgazen bakje.

Aan de andere kant de piano weegt, wat, 2 kilo ofzo... je kunt al gauw iets maken wat stevig hangt en 2 kilo kan dragen, en als je het nog een beetje kunt bijstellen achteraf, helemaal super.

FrankL

Klopt, een speakersteun van Vogel. Is niet zo duur, iets van 30 euro voor 2. Je hebt er maar 1 nodig.
Je laat een dun plaatje MDF op maat maken, daar schroef je de Piano op vast via de pootjes, en de Vogel bevestiging. Het tweede deel maak je vast aan het plafond.

Als je het helemaal mooi wil maken en je projecteert op een 4:3 scherm, moet je eigenlijk een glij-constructie maken voor de 2 modes. Maar dat ging mij wat te ver.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Sum1

CiteerAls je het helemaal mooi wil maken en je projecteert op een 4:3 scherm, moet je eigenlijk een glij-constructie maken voor de 2 modes. Maar dat ging mij wat te ver.

Het grootste voordeel van een "glij-constructie" heb je toch bij een 16:9 scherm?

_PM

....ok maar er zitten dus pootjes o.i.d. onderop de projector waar ik hem mee vast zou kunnen maken...

btw... weet iemand waar een manual te downloaden is?

FrankL

CiteerHet grootste voordeel van een "glij-constructie" heb je toch bij een 16:9 scherm?

oops, dat is waar. Maar dan moet ie wel een heel end kunnen glijden. Bij een 4:3 scherm hoef je maar 5% van de afstand variabel te maken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Citeer....ok maar er zitten dus pootjes o.i.d. onderop de projector waar ik hem mee vast zou kunnen maken...

Je schroeft de pootjes eraf. Je koopt voor 20 cent vier iets langere schroefjes met dezelfde diameter, waarmee je het plankje op de projector vastschroeft.

Handleiding: die staat niet online, voor zover ik weet.
Informatie kun je bij Plus vinden:
http://piano.plus-vision.com/en/index.htm
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

_PM

ok dank je...
ik ben er nog niet helemaal uit hoe groot mijn scherm nu moet worden... maar dat zie ik wel als ik hem in huis heb. dan probeer ik wel even het e.e.a.  de tabellen zijn niet echt duidelijk vindt ik...
breedbeelt met * en nog met een ander sterretje en zonder sterretje...
Ik wil op een 4:3 scherm projecteren.. welk sterretje moet ik dan hebben om optimale kwaliteit en de 848*... te gebruiken? of maakt dat niet uit?

mr._Custard

Het is of 16:9 (848:480 pixels) of 4:3 (800x600). Met de nieuwste firmware kun je ook 640x480 weergeven (die past dus verticaal wel op een 16:9 scherm, maar voor PAL gooi je dan "wat" beeldlijnen weg (17%). De ideale 4:3 resolutie (848:636 kan niet worden weergeven voor zover ik weet. Als je een schermverhouding van 1.413:1 aanhoudt, dan past je 16:9 beeld precies in de breedte, en een 4x3 beeld precies in de hoogte.

(Heb ik mijn huiswerk gedaan of wat ?  ;D)

RuudG

CiteerHeb ik mijn huiswerk gedaan of wat ?
Je had ergens het begrip anamorf moeten gebruiken, dan was het nog completer geweest  :D

Na wat vergelijk tussen dezelfde titels in PAL en NTSC bij FrankL thuis kreeg ik de indruk dat PAL door de downscaling naar 480 lines verticaal er wat softer uitzag dan de corresponderende NTSC titel. Maar dit zijn altijd heel tricky uitspraken, want er spelen veel andere factoren mee. Zoals bv.: hoe goed was de Piano gecalibreerd voor PAL.

Ruud

FrankL

Het woord ***morph durf ik niet meer in mijn mond te nemen  ;D

Maar RuudG heeft gelijk. PAL gedownscaled naar 480p is nog steeds goed naar te kijken, maar ik geef de voorkeur aan NTSC. Maar je kunt je bestaande PAL titels gewoon houden hoor.
Maar mijn PAL titels zijn vnl. 4:3, en dat kijk ik op 800x600.

CiteerIk wil op een 4:3 scherm projecteren.. welk sterretje moet ik dan hebben om optimale kwaliteit en de 848*... te gebruiken? of maakt dat niet uit?
Die sterretjes heb ik me niet in verdiept. Je moet gewoon proberen wat je een prettige grootte vind. Ik vind zelf max. 2 keer de kijkafstand als breedte ongeveer de grens, maar ietsje groter kan ook nog wel.
Hangt ook van je ogen af: op het moment dat je de pixels gaat zien kun je volgens mij beter wat kleiner projecteren.

Hou er rekening mee dat als je een 4:3 scherm koopt, en je neemt een vaste projectorafstand, dat je je scherm met 848 pixels breed belicht voor de breedbeeldstand, dus dat je 4:3 beeld in een klein kader valt (800 breed). Vandaar die discussie hierboven over de glij-constructie.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

CiteerPAL gedownscaled naar 480p is nog steeds goed naar te kijken,
Voor alle duidelijkheid, hier ben ik het volledig mee eens. De downscaling van PAL is alleen iets wat snel over het hoofd gezien wordt als er over de piano gesproken wordt.  Maar ik zou als ik veel PAL titels heb, de aanschaf van een Piano daar absoluut niet voor nalaten.

Ruud

_pm

mmm.. zo'n glij constructie lijkt me nog ff te ingewikkeld...

Ik ga eerst maar eens voor een vaste montage... Is ook al lastig op een zolder met een schuin dak.. maar moet lukken!!

_PM

CiteerHet is of 16:9 (848:480 pixels) of 4:3 (800x600). Met de nieuwste firmware kun je ook 640x480 weergeven (die past dus verticaal wel op een 16:9 scherm, maar voor PAL gooi je dan "wat" beeldlijnen weg (17%). De ideale 4:3 resolutie (848:636 kan niet worden weergeven voor zover ik weet. Als je een schermverhouding van 1.413:1 aanhoudt, dan past je 16:9 beeld precies in de breedte, en een 4x3 beeld precies in de hoogte.

(Heb ik mijn huiswerk gedaan of wat ?  ;D)
Ik heb aan de hand van de specs voor 60" projectie op 2.1 m ook wat huiswerk gedaan...
http://www.repairit.nl/Schermafmetingen.doc

PM

mmm... heeft iemand toevallig ideeen over hoe zo'n glij constructie gemaakt moet worden?
post ajb hier: http://www.htforum.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Acoustiek;action=display;num=1019124433;start=0
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

Staat al een reactie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"