Welke plasma/LCD?

Gestart door aMUSEd, oktober 23, 2007, 21:25:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aMUSEd

Citaat van: Ramius op oktober 25, 2007, 22:55:24
Ja, bij Pioneer kan je zelfs kiezen tussen 72hz, 75hz en 100hz afhankelijk van de input. ;)
Hebben de panasonic en de samsung plasma's deze optie ook?.. en welke pioneer plasma's ondersteunen dit?
Ik lees dat de panasonic 50PY70 24P ondesteunt, maar wat houd dat nu in?

Robbert54

Citaat van: aMUSEd op oktober 25, 2007, 21:49:51
Wanneer je het hebt over 50" pioneer, heb je het dan over de 8g schermen?.. of geldt jouw mening ook voor eerdere modellen?

Ik ga binnenkort zeker een rondje maken maar ik heb geen idee waar ik de schermen kan vergelijken. Na het lezen van de reacties ben ik het meest benieuwd naar de plasma schermen.. weet iemand een winkel ZH met de genoemde plasma modellen. Het zou helemaal super zijn als ik de Toshiba LCD ook mee kan nemen in de vergelijking.

de 7g is ook zeker een goede serie zolang je maar niet voor 42" gaat. qua zwartwaarde zullen panny en sammy het beter doen dan de 507. maar die heeft dan weer veel minder last van pixelvorming e.d. en de glasplaat van een 507 zorgt niet voor een dubbel beeld. de reden dat ik voor de 8g ben gegaan zijn:
-betere blacklevels
-nog betere ontspiegeling
-ondersteuning 1080p/24fps
-3 hdmi aansluiting.
-zeer goede scaler aanboord
-isf-3

Citaat van: aMUSEd op oktober 25, 2007, 23:39:52
Hebben de panasonic en de samsung plasma's deze optie ook?.. en welke pioneer plasma's ondersteunen dit?
Ik lees dat de panasonic 50PY70 24P ondesteunt, maar wat houd dat nu in?

24p is dus de ondersteuning van 24 frames per seconde bij 1080p. ideaal dus in combinatie met ps3 en blu-ray films. maar dit ondersteunt de pioneer ook 1 op1 en de sammy ondersteunt dit volgens mij ook maar durf het niet met zekerheid te zeggen

als ik me niet vergis heeft de panny py70 een matte glasplaat. persoonlijk vind ik dit er verschrikkelijk uitzien. de py700 heeft het sowieso

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

aMUSEd

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

De panasonic 50PY70 geeft alleen 50hz en 60hz weer.. doet deze tv 3:2 om 24fps weer te kunnen geven? Weet iemand wat de verversingssnelheden zijn van de Samsung PS-50P96FD?

Ramius

Citaat van: aMUSEd op oktober 26, 2007, 10:22:33
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

De panasonic 50PY70 geeft alleen 50hz en 60hz weer.. doet deze tv 3:2 om 24fps weer te kunnen geven?

Yep, een Pio doet dat bijvoorbeeld op 72hz (3 x 24). Dus, de Pana accepteerd het signaal wel maar doet er niks mee...

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

PjotrrrNL

De Pana's draaien op 100Hz, in mijn ervaring is er nauwelijks 'judder' waarneembaar bij het draaien van een bron met 23.97Hz bronmateriaal...

Raimond

#30
En de Pio heeft naar mijn mening ook nog best last van judder met Blu Ray ,ondanks de 24hz ondersteuning.

Naar mijn mening zijn de pana's zeker geen verkeerde keus,eerlijk gezegd was ik nu ook voor een pana gegaan ::).
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Bengbeng

#31
Citaat van: cip54 op oktober 24, 2007, 14:11:41
nadeel van panasonic is alleen het dubbel beeld wat optreed bij zwart wit bijv. als je schuin voor de tv zit, door de glasplaat.

Ik zou zeggen, ga gewoon wat rechter voor het beeld zitten? Onder normale kijkhoeken heb je er geen last van.

Blijkbaar kijken bepaalde Pioneer eigenaren graag vanaf de zijkant naar hun tv, aangezien ik dit punt
herhaaldelijk opgesomd zie.  :)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

aMUSEd

#32
Heren, bedankt voor de informatie.
Zoals bij audio moet je het zelf gewoon eens goed gaan bekijken.. dat heb ik deze middag maar eens gedaan.

Plasma: Pioneer 428, 5080xa, 508xd, lx508d. Panasonic 40pv70, 40py70, 50py70, 50py700.. geen samsung.
De lx508d was duidelijk het scherpst en had een zeeeer mooi beeld.. maar die is boven het budget. De 5080xa was onscherp tov de andere modellen.. maar volgens de verkoper klopte er iets niet aan de weergave. De 508xd kon mij goed bekoren. tov de pana 50py70 was deze net iets scherper en had een veel natuurlijker kleurenpallet. De pana's waren allemaal een beetje rood tov de pioneers (kon aan de instellingen liggen maar het was bij alle pana schermen te zien). Tussen de zwartwaardes van de verschillende merken kon ik niet veel verschil ontdekken. Wel begreep ik dat de pana meer energie verbruikt dan de pioneers (hoeveel energie vrebruikt m'n 15 jaar oude philips 70cm beeldbuis eigenlijk?). Uiteindelijk was ik nog het meest onder de indruk van de pioneer 428.. deze was het helderst, scherpst en had erg mooie kleuren. Maar de beeld diameter is wat aan de kleine kant. De pana 40pv70 vond ik wat minder presteren dan de andere modellen.. maar dat is gezien de prijs niet zo raar.

Lcd: Sony 40X3500, X2000. Samsung LE46F86B, LE52M87B, LE52F96B. Sharp LC-52XL2E, LC-52X20E.. geen toshiba.
De lcd's hadden allen met HD-signaal een super strak beeld. Ik kon nauwelijks verschillen ontdekken tussen de motionhandeling van plasma vs lcd met hd-signaal (geen naijlen/vegen of onscherp beeld). Pas toen werd geswitshed naar analoge kabel zag ik dat het beeld via lcd gewoon minder 'genietbaar' vond (plat/detailloos/vegen/onscherp). Het diepste zwart vind ik prima en zou ik perfect mee kunnen leven alleen zat er bij alle modellen bijna geen detaillering in het donker (met name duidelijk bij de sharp schermen). Dit vind ik een zeer groot nadeel van lcd.. het zwart komt bij mij echt als onnatuurlijk over en leidt me zelfs af. Misschien dat dit nog verbeterd kan worden door met de instellingen te spelen?

Het is er niet makkelijker op geworden om te kiezen. LCD is met hd super scherp en motionhandeling viel mij erg mee (gezien m'n eerdere ervaringen met lcd's). Echter vond ik de detaillering in het donker erg tegenvallen (eigenlijk onacceptabel) en met het analoge signaal kon plasma duidelijk beter over weg. Plasma lijkt me een veiligere keuze.. met name de panasonic 50py70 lijkt me voor het geld een prima tv. Helaas vind ik het idee dan de pana zoveel energie verbruikt niet fijn.. ik zal me er eens wat meer in verdiepen.
Mocht detallering in het donker beter worden dmv instellingen dan zou ik graag de 46X3500 eens naast een toshiba 47Z3030D willen zien.

Overigens vond ik 50" wel een erg groot beeld en daarbij is de kwailteit van het beeld gelijk meer kritisch.

Bengbeng

#33
CitaatUiteindelijk was ik nog het meest onder de indruk van de pioneer 428.. deze was het helderst, scherpst en had erg mooie kleuren.

Dat vond ik dus ook.  :) Ik heb dat een poosje geleden in het Pioneer topic nog aangegeven. De
428 geeft een "punchier" (helderder, met meer dynamisch bereik in de witwaardes) en gestokener plaatje
dan welke andere (grotere) Pioneer dan ook. En dat met slechts '1024x768'.  :)

Het nadeel wat je van dit scherm opnoemt, het formaat, is ook gelijk een voordeel. Je zult je in
de toekomst minder snel ergeren aan een wat slechtere bron/uitzending dan bij een 50".  ;)
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

aMUSEd

Citaat van: Bengbeng op oktober 26, 2007, 16:52:15
Dat vond ik dus ook.  :) Ik heb dat een poosje geleden in het Pioneer topic nog aangegeven. De
428 geeft een "punchier" (helderder, met meer dynamisch bereik in de witwaardes) en gestokener plaatje
dan welke andere (grotere) Pioneer dan ook. En dat met slechts '1024x768'.  :)

Het nadeel wat je van dit scherm opnoemt, het formaat, is ook gelijk een voordeel. Je zult je in
de toekomst minder snel ergeren aan een wat slechtere bron/uitzending dan bij een 50".  ;)
helemaal mee eens.

Vincent

Hi,

Mijn voorkeur zou ook zonder meer de Pioneer zijn.. maar dat komt natuurlijk niet uit de lucht vallen ;) Qua LCD zou ik gaan kijken
naar de nieuwe Sony X3000 of W3000 ook de Sharp XL2 serie is erg goed. We hebben ze helaas nog niet allemaal in de winkel staan
maar dat zal niet al te lang meer duren. Je bent natuurlijk altijd welkom voor een vergelijk. Alleen de Toshiba ga ik niet in het assortiment
opnemen.

Mvg

Vincent

mack

@Vincent

En de nieuwe samsung plasma ? P96

aMUSEd

Citaat van: Vincent op oktober 26, 2007, 19:57:03
Qua LCD zou ik gaan kijken
naar de nieuwe Sony X3000 of W3000 ook de Sharp XL2 serie is erg goed.
De X3500 is inderdaad best goed. de Sharp XL2 ook. Maar het detailniveau in donkere delen van het beeld beviel me niet. Is daar nog iets aan te verbeteren door middel van instellingen of is dat iets waarmee je moet leren leven? (de instellingen in de winkel waren waarschijnlijk fabrieksinstellingen).

Robbert54

dat je de detaillering in het donker bij een lcd vind tegenvallen komt omdat lcd wordt verlicht van de achterkant. plasma heeft dit niet. en ik kan je zo al zeggen dat het klopt dat de pio 5080xa niet goed afgesteld was, aangezien deze exact hetzelfde hoort te zijn als de 508xd. alleen een stukje goedkoper. en misschien binnen je budget?? de enige verschillen tussen de 508 en de 5080 zijn :
de usb poort (waar je overigens niks aan hebt want hij is tergent langzaam)
isf3 (calibratie)
lichtsensor (past het beeld aan, aan het licht in je kamer)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

aMUSEd

#39
Citaat van: cip54 op oktober 27, 2007, 00:02:58
dat je de detaillering in het donker bij een lcd vind tegenvallen komt omdat lcd wordt verlicht van de achterkant. plasma heeft dit niet.
Maar waarom is er dan weinig detaillering? LCD kan toch ook zwartwaardes varieren?

Citaat van: cip54 op oktober 27, 2007, 00:02:58
en ik kan je zo al zeggen dat het klopt dat de pio 5080xa niet goed afgesteld was, aangezien deze exact hetzelfde hoort te zijn als de 508xd. alleen een stukje goedkoper. en misschien binnen je budget??
Helaas niet.

Citaat van: Bengbeng op oktober 26, 2007, 16:52:15
Dat vond ik dus ook.  :) Ik heb dat een poosje geleden in het Pioneer topic nog aangegeven. De
428 geeft een "punchier" (helderder, met meer dynamisch bereik in de witwaardes) en gestokener plaatje
dan welke andere (grotere) Pioneer dan ook. En dat met slechts '1024x768'.  :)
Er schiet me iets te binnen betreft de 428. Het beeld via Premiere HD was net zo scherp als de lx508d  :o.
Zou dit te maken kunnen hebben dat Pemiere HD in 720P uitzendt? Of heeft dit te maken dat de scherpte van het beeld afhankelijk is van de beelddiameter? Hoe kleiner, hoe scherper vanaf een constante kijkafstand..

Overigens viel me wel op dat de 100hz full hd lcd's met 1080P demo er net iets scherper en strakker uitzagen dan de plasma schermen. Daarom wil ik ook nog zeker de Toshiba z-series bekijken voordat ik de knoop doorhak.

Vincent

Citaat van: mack op oktober 26, 2007, 20:22:31
@Vincent

En de nieuwe samsung plasma ? P96

Deze heb ik nog niet met mijn eigen ogen gezien. Wat ik heb gehoord zijn de verhalen erg goed. Alleen schijnt
het beeld bij de normale tv uitzendingen erg tegen te vallen.

Mvg

Vincent

aMUSEd

Citaat van: aMUSEd op oktober 26, 2007, 16:28:14
Wel begreep ik dat de pana meer energie verbruikt dan de pioneers (hoeveel energie vrebruikt m'n 15 jaar oude philips 70cm beeldbuis eigenlijk?).
De samsung en panasonic 50" plasma's verbruiken de meeste energie.
Ik las ergens dat m'n huidige beeldbuis (70cm) ongeveer 100w verbruikt. De 50" panasonic en samsung plasma's  verbruiken ruim 500w. Wanneer ik kijk naar beeldoppervlak dan is een 50" 3,3 maal groter dan m'n oude beeldbuis.. bij gelijke energieverbruik per oppervlak zou dat dus een energieverbruik van 330w verantwoorden.
Ben er nog niet uit of ik hier iets mee ga doen..

Bengbeng

#42
Citaat van: aMUSEd op oktober 27, 2007, 09:53:17
Er schiet me iets te binnen betreft de 428. Het beeld via Premiere HD was net zo scherp als de lx508d  :o.
Zou dit te maken kunnen hebben dat Pemiere HD in 720P uitzendt? Of heeft dit te maken dat de scherpte van het beeld afhankelijk is van de beelddiameter? Hoe kleiner, hoe scherper vanaf een constante kijkafstand..

Het laatste. Ook ik vond de 428 even scherp als de LX508D bij een AstraHD feed (1080i).

Toen ik er eens goed voor ging zitten, op een meter of ~3 á 3,5 afstand, zag ik nul komma nul meer detail/scherpte
op de LX508D, de 428 was identiek (op het formaat na dan). De 428 won zelfs op het punt wat ik al eerder aangaf (de 4 serie
heeft simpelweg meer punch/is helderder dan welke 5 dan ook. Andere omschrijving: als je van de 4 serie naar de 5 kijkt zet je bij de 5 als het ware een licht getinte zonnebril op.).

Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

aMUSEd

Citaat van: Bengbeng op oktober 28, 2007, 00:30:24
Het laatste. Ook ik vond de 428 even scherp als de LX508D bij een AstraHD feed (1080i).

Toen ik er eens goed voor ging zitten, op een meter of ~3 á 3,5 afstand, zag ik nul komma nul meer detail/scherpte
op de LX508D, de 428 was identiek (op het formaat na dan). De 428 won zelfs op het punt wat ik al eerder aangaf (de 4 serie
heeft simpelweg meer punch/is helderder dan welke 5 dan ook. Andere omschrijving: als je van de 4 serie naar de 5 kijkt zet je bij de 5 als het ware een licht getinte zonnebril op.).
Hier exact dezelfde beleving. Maar betekent dit dat je pas op minder dan 3-3,5 meter kijkafstand pas het verschil ziet tussen de 428 en de 508d? Het blijft voor mij ook vreemd dat een 50" full HD panasonic net wat minder scherp is dan een 50" hdready pioneer (508xd) met HD feed.. zijn de beeldverwerkingen in de panasonic dan zoveel slechter voor scherpte dan bij pioneer?

mack

#44
Citaat van: Vincent op oktober 27, 2007, 10:40:17
Deze heb ik nog niet met mijn eigen ogen gezien. Wat ik heb gehoord zijn de verhalen erg goed. Alleen schijnt
het beeld bij de normale tv uitzendingen erg tegen te vallen.

Mvg

Vincent

Daar heb je toch geen last van als je digitale tv gebruikt.

Bengbeng

#45
Citaat van: aMUSEd op oktober 28, 2007, 12:13:13
Hier exact dezelfde beleving. Maar betekent dit dat je pas op minder dan 3-3,5 meter kijkafstand pas het verschil ziet tussen de 428 en de 508d?

Daar lijkt het wel op. Eigenlijk ook wel logisch, want je ziet pas het verschil tussen 720p en 1080p op een 42" scherm
als je binnen ~2,6 meter zit (volgens de diverse tabellen die hierover in omloop zijn), daarboven heeft 1080p geen toegevoegde
waarde bij een 42".


CitaatHet blijft voor mij ook vreemd dat een 50" full HD panasonic net wat minder scherp is dan een 50" hdready pioneer (508xd) met HD feed..

Dit was nu net niet mijn bevinding. Ik vond de Panny 50PY70 qua beeldscherpte/detaillering identiek aan de LX508D, en beter (wat betreft scherpte) dan de 50" HD-ready Pio's.
Pioneer Kuro KRP-500M & 4280XA | Dreambox 8000 | UPC HDTV-DVR mediabox

aMUSEd

Citaat van: Bengbeng op oktober 28, 2007, 20:58:43
Dit was nu net niet mijn bevinding. Ik vond de Panny 50PY70 qua beeldscherpte/detaillering identiek aan de LX508D, en beter (wat betreft scherpte) dan de 50" HD-ready Pio's.
Waar heb je ze vergeleken?

Dennis N

Het stroomverbruik van een plasma is niet direct te vergelijken, een lcd zal namelijk altijd hetzelfde gebruiken door het gebruik van een continue backlight, daar waar een  plasma alleen het opgegeven vermogen verbruikt bij een vol wit scherm.
Het gemiddelde vermogen bij een plasma licht dus gemiddeld net iets hoger dan een lcd.
Mij het iets hogere stroomverbruik dus meer dan waard

En anders doe je toch 2 lampen extra uit tijdens het tv kijken  ;D >:D
LG oled 65C7 / PS4/ Marantz SR7012 / Zappiti 4K  /  Monitor audio GX200 / zoek een GXC150 gloss black /Monitor Audio RSFX

aMUSEd

Citaat van: Dennis N op oktober 28, 2007, 22:13:45
En anders doe je toch 2 lampen extra uit tijdens het tv kijken  ;D >:D
Dat moet sowieso bij plasma  >:D

Citaat van: Dennis N op oktober 28, 2007, 22:13:45
Het stroomverbruik van een plasma is niet direct te vergelijken, een lcd zal namelijk altijd hetzelfde gebruiken door het gebruik van een continue backlight, daar waar een  plasma alleen het opgegeven vermogen verbruikt bij een vol wit scherm.
Het gemiddelde vermogen bij een plasma licht dus gemiddeld net iets hoger dan een lcd.
Mij het iets hogere stroomverbruik dus meer dan waard
Zou de helft van het opgegeven maximale energieverbruik fair zijn?

Vincent

Citaat van: Bengbeng op oktober 28, 2007, 20:58:43


Dit was nu net niet mijn bevinding. Ik vond de Panny 50PY70 qua beeldscherpte/detaillering identiek aan de LX508D, en beter (wat betreft scherpte) dan de 50" HD-ready Pio's.

Ben ik ook benieuwd naar waar je dat hebt gezien... ? Met de beste wil van de wereld kan ik een Panasonic niet zo krijgen als een Pioneer. Qua scherpte scheelt het idd niet gek
veel. Maar qua totale beleving. De pioneer zuigt je echt de film in . En dat is al realiseerbaar in een winkel met volle verlichting.. Zit er sterk aan te denken om mijn beamer deruit
te gooien en er een Pioneer voor terug te hangen.. Helaas geen LX want dat vindt de vrouw geen goed plan :(