Welke plasma/LCD?

Gestart door aMUSEd, oktober 23, 2007, 21:25:00

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mariolino

Citaat van: wasbeer2006 op november  5, 2007, 19:48:52
een 50" op 3,20. Hallo he! zo breed(beeld) zijn mijnogen niet eens. Heb jij geen pijn in je nek na het kijken van een potje tennis ;)

Nou ja ieder zijn smaak natuurlijk, maar ze hebben mij wel eens verteld dat je minimaal 3 x de beelddiogonaal ervan moet zitten voor een goed beeld en juiste kleuren.

Wel mooi bij een film 50"!

Ik kijk geen tennis. ;D

Ik gebruik hem 70% film 30% TV dus Was een 50" wel beter vond ik. ;)


Robbert54

ik kijk op 2.5 tot  3 meter afstand op een 50" geen probleem hoor! mag van mij nog wel groter.  ;D

oh btw als je karton uitsnijd, teken dan ook een lijn om het 16:9  beeld "te bekijken"
wordt een tv al gauw een stuk kleiner door
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

aMUSEd

Vandaag eindelijk de Toshiba 42Z3030D kunnen bekijken. Verder heb ik de Sony 40X3500 met hd-signaal gezien. De schermen deden veel goed maar schaduwdetaillering kon me weer niet bekoren. Ook waren er met 720P signaal duidelijke (storende) artefacten te zien. Wanneer bv de camera langs een boom met veel bladeren omhoog steeg waren flikkerende vlakken, kartels, vierkante bladeren enz te zien. Het zwartniveau was prima acceptabel voor me maar donkere delen in het beeld leken wat los te staan van de rest van het plaatje (viel me ook weer erg op bij de LED lcd van samsung). Ik geloof wel dat er met optimale instellingen veel meer te halen is uit de schermen maar er blijven een aantal zaken bij lcd-tv's terugkomen die me niet aanstaan.

Op het plasma-vlak heb ik eindelijk een samsung plasma scherm (q91? hd-ready scherm.. de P96 hadden ze niet  :-\) kunnen vergeleken met panasonic pv70 en pioneer 4280 en ben aangenaam verrast. Alle schermen stonden met fabrieksinstellingen te spelen. De samsung was net wat scherper en had natuurlijkere kleuren dan de pana. Scherpte was gelijk aan de pioneer alhoewel het beeld via de pioneer toch wat meer vloeiend was. De pioneer stond niet lekker afgesteld want het groen was wat fel. Het viel me dit keer op dat plasma veel meer diepte perceptie heeft tov LCD.

Het is me nu volledig duidelijk geworden dat plasma m'n ding is (van het huidige aanbod tv's). Ik ben nu eigenlijk zeer benieuwd naar de kunsten (en energieverbruik) van de samsung 50P96. De specs lijken zeer compleet en de prijs staat me wel aan. To be continued..


Robbert54

ik denk dat de samsung ook zeker geen slechte keuze zal zijn. denk dat ie weinig onder zal doen voor een pioneer. maar weet u al welk formaat u wil dan? de kartontruuk nog geprobeerd?? :D

mijn grootste reden om voor plasma te gaan was ook vooral het diepte en warmte verschil. plasma geeft je veel meer een 3D gevoel. en plasma presteert veel beter in donkere scenes.
ik weet niet of u milieubewust bent, of prijsbewust ;D maar  bij een samsung is het wel handig om het energieverbruik in de gaten te houden.

mvg. Robbert
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

aMUSEd

Citaat van: cip54 op november 11, 2007, 03:31:33
ik denk dat de samsung ook zeker geen slechte keuze zal zijn. denk dat ie weinig onder zal doen voor een pioneer. maar weet u al welk formaat u wil dan? de kartontruuk nog geprobeerd?? :D

mijn grootste reden om voor plasma te gaan was ook vooral het diepte en warmte verschil. plasma geeft je veel meer een 3D gevoel. en plasma presteert veel beter in donkere scenes.
ik weet niet of u milieubewust bent, of prijsbewust ;D maar  bij een samsung is het wel handig om het energieverbruik in de gaten te houden.
Hoi Robbert,

Van alle kanten wordt me 50" aangeraden. Onlangs heb ik bij iemand thuis een pana 42pv70 een paar uur lang bewondert op ongeveer dezelfde afstand als bij mij. De resolutie was prima maar binnen een uur verloor het formaat de impact van een groot scherm. Gisteren in de winkel had ik hetzelfde gevoel bij 42" schermen. Ik verwacht eigenlijk dat dit bij elk formaat tot op zekere  hoogte gebeurt.

Het gaat me bij energieverbruik puur om het milieu.. ik wil hier niet het onderste uit de kan want dan moet ik een 7" oled kopen of bij m'n 32" crt ;D, maar het moet redeijk blijven en in balans zijn met vergelijkbare schermen. Op kieskeurig staat dat de samsung 50P96FD 520w gebruikt.. dat vind ik erg veel maar ik ga nog bij samsung vragen naar het normale verbruik.

Vandaag ga ik de karton truuk doen. Daarbij neem ik niet het formaat van het scherm maar het formaat van de omlijsting.. ben benieuwd.

Hoe bevalt jouw 508xd icm de ps3?.. zie je judder bij 24fps (via BR)?

PjotrrrNL

Ik kijk op 3.25m naar een 42PV70, prima zo voor TV, maar aan de kleine kant voor een film met zwarte balken boven en onder, die kijk ik dan ook meestal met de projector op 2.20m breedte.....:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64655.0

Schermformaat i.c.m. kijkafstand blijft echter een persoonlijke keuze, bij projectie is het gangbaar om op anderhalf keer de afstand van de schermbreedte te zitten...


fca

#81
Ik lees een heleboel meningen over de kijkafstanden omtrent de tip een stuk karton aan de muur is volgens mij  niet representatief omdat het een "dood" stuk karton is wat niet beweegt.
42 inch met een kijkstand van 3.00 mtr wordt mi al krap, ik heb dat ondervonden bij een goede vriend en wat mij opviel dat bij close ups het te wordt.
Het komt dan op je af, dit viel mij niet alleen op maar ook anderen.
Ja het went maar prettig is het niet.
50 inch is groot op 3.50 mtr,zeer groot.
Als je daar 3 meter vanaf zit dan word je zeer onpasselijk, waarschijnlijk hebben gamers een zeer sterke maag. ;)
Kijk je een dvd op 16:9 met balken dan is het goed te doen maar tv kijken is een crime omdat dat meestal beeldvullend is en dan wordt het te groot.
Alles is geschreven op persoonlijke titel en ervaringen maar als vele winkeliers/dealers zeggen dat 50 inch te groot is voor een kijkafstand van nog geen 3.50 mtr dan is dat wel een punt om mee te nemen in je overweging.
Zij verkopen graag en de 50 inch is een slag duurder dus de marge ook.
En toch adviseren zij op dit soort kijkafstanden de 42 inch.

Het blijft moeilijk dit soort beslissingen en proberen is niet haalbaar in je persoonlijke huissituatie die uiteraard het beste is.
Webwinkels hanteren retour binnen 7 (?) dagen zonder opgaaf maar rekenen wel administratiekosten,wel even de voorwaarden goed doorlezen. ;)

In een winkel lijkt alles veel kleiner dan normaal.
Om het verhaal nog langdradiger te maken  ;D kan je een simpele test doen.
Zet een 42 inch Plasma/Lcd  toestel en de CRT maat (ik veronderstel dat de meeste 82 cm in huis hebben) die je nu in je huis hebt naast elkaar.
Geloof me je wil het niet geloven als je die 2 naast elkaar hebt.
Op dat moment denk je, dat kan niet, zo klein komt je huidige CRT over.
En toch daar heb je jaren naar gekeken. ;D
Suk6 met de zoektocht.

Raimond

#82
grappig hoe persoonlijk het is ;D.Een 42inch is op 3 m echt perfect naar mijn ,moet niet vergeten,als je er altijd naar kijkt dan wend het erg snel.

En dat is de bedoeling ook,dat je erin zit,tenminste dat vind ik,dat heb je in een bioscoop ook.

In het begin heb je zoiets van damm wat groot,maar een week laer ben je er helemaal aan gewend en wil je niet meer kleiner ;D.
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

kermy

Wij kijken nu al enige maanden op een afstand van 3m naar in eerste instantie een 55" sxrd en omdat de eerste problemen gaf de laatste weken naar 50" plasma. Het spul wordt gevoed met materiaal vanaf de sat-receiver en dvd speler via een pep die 1080P naar de weergever gaat. Geen enkel probleem, wij misten zelfs de 5" extra van de sxrd.
Vooruit tot een bepaald punt is geen probleem, terug is andere koek, al het andere is dan al gauw te klein. Alles staat of valt bij de kwaliteit van de bronsignalen. ;)
Met vriendelijke groet,

Kermy

fca

Citaat van: kermy op november 11, 2007, 13:35:12
Wij kijken nu al enige maanden op een afstand van 3m naar in eerste instantie een 55" sxrd en omdat de eerste problemen gaf de laatste weken naar 50" plasma. Het spul wordt gevoed met materiaal vanaf de sat-receiver en dvd speler via een pep die 1080P naar de weergever gaat. Geen enkel probleem, wij misten zelfs de 5" extra van de sxrd.
Vooruit tot een bepaald punt is geen probleem, terug is andere koek, al het andere is dan al gauw te klein. Alles staat of valt bij de kwaliteit van de bronsignalen. ;)
Met vriendelijke groet,

Kermy

Je slaat de spijker op zijn kop alleen niet iedereen zit in jouw comfortabele positie. ;)

aMUSEd

Citaat van: fca op november 11, 2007, 13:23:12
Ik lees een heleboel meningen over de kijkafstanden omtrent de tip een stuk karton aan de muur is volgens mij  niet representatief omdat het een "dood" stuk karton is wat niet beweegt.
Toch maar even gedaan. Opvallend is dat het scherm + omlijsting van 42" scherm niet veel kleinder is dan die van  50". Maar goed, het blijven enorme oppervlakken tov mijn 32" crtje.. die helaas niet echt de geest heeft gegeven. un-der pres-sure..

fca

under what? ;D

Mm ba ba de
Um bum ba de
Um bu bu bum da de
Pressure pushing down on me
Pressing down on you no man ask for
Under pressure that brings a building down
Splits a family in two
Puts people on streets
Um ba ba be
Um ba ba be
De day da
Ee day da - that's okay
It's the terror of knowing
What the world is about
Watching some good friends
Screaming 'Let me out'
Pray tomorrow gets me higher
Pressure on people people on streets
Day day de mm hm
Da da da ba ba
Okay
Chippin' around - kick my brains around the floor
These are the days it never rains but it pours
Ee do ba be
Ee da ba ba ba
Um bo bo
Be lap
People on streets - ee da de da de
People on streets - ee da de da de da de da
It's the terror of knowing
What this world is about
Watching some good friends
Screaming 'Let me out'
Pray tomorrow - gets me higher higher high
Pressure on people people on streets
Turned away from it all like a blind man
Sat on a fence but it don't work
Keep coming up with love but it's so slashed and torn
Why - why - why?
Love love love love love
Insanity laughs under pressure we're breaking
Can't we give ourselves one more chance
Why can't we give love that one more chance
Why can't we give love give love give love give love
give love give love give love give love give love
'Cause love's such an old fashioned word
And love dares you to care for
The people on the (People on streets) edge of the night
And loves (People on streets) dares you to change our way of
Caring about ourselves
This is our last dance
This is our last dance
This is ourselves
Under pressure
Under pressure
Pressure



Raimond

Citaat van: aMUSEd op november 11, 2007, 14:43:47
Toch maar even gedaan. Opvallend is dat het scherm + omlijsting van 42" scherm niet veel kleinder is dan die van  50". Maar goed, het blijven enorme oppervlakken tov mijn 32" crtje.. die helaas niet echt de geest heeft gegeven. un-der pres-sure..


Dat klopt,maar je weet niet wat je mist op een 32inch,als je een 42 of 50 inch in huis hebt,film komen gewoon veel beter over.

En die opmerking van hierboven,mja daar heb je wat aan ::)
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

aMUSEd


Robbert54

Citaat van: aMUSEd op november 11, 2007, 09:26:38
Hoi Robbert,

Van alle kanten wordt me 50" aangeraden. Onlangs heb ik bij iemand thuis een pana 42pv70 een paar uur lang bewondert op ongeveer dezelfde afstand als bij mij. De resolutie was prima maar binnen een uur verloor het formaat de impact van een groot scherm. Gisteren in de winkel had ik hetzelfde gevoel bij 42" schermen. Ik verwacht eigenlijk dat dit bij elk formaat tot op zekere  hoogte gebeurt.

Het gaat me bij energieverbruik puur om het milieu.. ik wil hier niet het onderste uit de kan want dan moet ik een 7" oled kopen of bij m'n 32" crt ;D, maar het moet redeijk blijven en in balans zijn met vergelijkbare schermen. Op kieskeurig staat dat de samsung 50P96FD 520w gebruikt.. dat vind ik erg veel maar ik ga nog bij samsung vragen naar het normale verbruik.

Vandaag ga ik de karton truuk doen. Daarbij neem ik niet het formaat van het scherm maar het formaat van de omlijsting.. ben benieuwd.

Hoe bevalt jouw 508xd icm de ps3?.. zie je judder bij 24fps (via BR)?

hey. ik heb mijn ps3 geen last van judder hoor. beeld ziet er gewoon echt geweldig uit. ik ben zelfs zo blij met mijn beeld dat ik er niet over uit gepraat raak ;D en bij elke nieuwe film zit ik weer zo :o ;D ;D O0 te kijken. durf alleen niet te gaan kijken naar de LX508d! die moet zó goed zijn.. ben ik bang dat ik die weer wil.  ;D

ik denk dat 50" echt wel de beste maat is voor jou. en zoals raimond ook al zegt: alles went. toen mij tv werd neergezet (op mijn slaapkamertje) zaten mijn vriendin ik echt te kijken van: oh mijn dit is veeeeel te groot! maar nu vind ik het al weer normaal. en film kijken is een geweldige ervaring. en dat je met je ogen heen en weer moet kijken hoeft niet perse slecht te zijn. ik kreeg met mijn 26" lcdtje veel meer last van mijn ogen omdat ik de hele tijd naar een punt staarde. nu kijk je veel meer rond. en als je buiten bent kijk je ook de hele tijd rond. je ogen zijn dat gewend. en denk dat je er op 4.5 meter helemaal geen last van hebt.
en de karton truuc is ook niet alleen voor het beeld. je ziet ook gelijk wat voor bakbeest er in je kamer komt te staan.
voor mij kan t niet groot genoeg zijn. maar ik denk dat ik met 50" het maximale hebt bereikt qua beeld. (op een beamer na dan)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

jvanhambelgium

Hier ook een zéér tevreden 50" Samsung plasma eigenaar.
Op een kijkafstand van tussen 2.5m en 3.7m. PERFECT zou ik zeggen. 42" zou "te klein" zijn en je raakt die 50" zéééér snel "gewoon"
Ja, het IS een groot toestel hoor, dat hoor ik telkens weer als er mensen binnenstappen...maar het kijkt zo leuk...

Met de Telenet kabel als analoge bron is de kwaliteit zeer goed, tenzij je een Tell-Sell commercial van 1985 bekijkt natuurlijk ... dan wil je wel op 3.5m afstand zitten ;-) De klassieke zenders zetten een prachtig plaatje neer met natuurlijke kleuren. Zwartwaardes is dik OK, wij kijken films met slechts een schemer van gedimde lichten en dan merk je direct of je zwartwaardes prut zijn of niet ;-)

De enige instelling die ik veranderde is de constrast-setting (< 50)

Qua electriciteitsverbruik heb ik verschillende dagen gemeten om een "baseline" patroon te krijgen voor dingen die wij dikwijls zien en dan kom ik op een 350kWh / jaarbasis.
Kijk je natuurlijk dagelijks naar Ice Age (of iets met veel wit) dan zal het verbruik een pakje hoger liggen ;-)




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

aMUSEd

Citaat van: cip54 op november 12, 2007, 01:46:06
hey. ik heb mijn ps3 geen last van judder hoor. beeld ziet er gewoon echt geweldig uit. ik ben zelfs zo blij met mijn beeld dat ik er niet over uit gepraat raak ;D en bij elke nieuwe film zit ik weer zo :o ;D ;D O0 te kijken. durf alleen niet te gaan kijken naar de LX508d! die moet zó goed zijn.. ben ik bang dat ik die weer wil.  ;D
Klinkt goed. Ga gerust kijken bij de LX508d.. dan koop ik jouw 508xd wel over  ;)

aMUSEd

Citaat van: jvanhambelgium op november 12, 2007, 08:04:37
Hier ook een zéér tevreden 50" Samsung plasma eigenaar.

Qua electriciteitsverbruik heb ik verschillende dagen gemeten om een "baseline" patroon te krijgen voor dingen die wij dikwijls zien en dan kom ik op een 350kWh / jaarbasis.
Welke samsung heb je? En weet je toevallig ook het gemiddelde verbruik in watt (of geef aan hoe vaak je het apparaat aan hebt staan ;D).


Ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik voor 50" ga. Het karton liet goed zien dat 42" al een groot bakbeest is maar dat 50" alleen een stuk breder is, in de hoogte vond ik het geen duidelijk verschil.
Wanneer ik een tussenstap (en dus niet nu investeer maar wacht om nieuwe schermen van bv panasonic) maak zal het de 42pv70 worden. Het voelt wel onefficient om dit te doen hoor, dus ik doe het liever niet.

PjotrrrNL

Of een 37PV7(0) (800 euro) en deze later naar de slaap-, kinder- of hobbykamer...

Raimond

inderdaad die pana is erg goed,zekers een goede optie :),en je houd veel geld in de zak ;D
Meridian 506.24 /Denon AVR 2310 /Mission 750LE /panasonic 42v20 /PS3/Samsung 380 decoder/PS3/Xbox360/wii

Randal


Het formaat is gewoon een persoonlijke overweging.
Beweringen dat een 42" te klein is lijkt me dan ook grote onzin.  ::)  ::)
Het is enkel de mate van het bewustzijn dat er grotere schermen te koop zijn, dat een scherm te klein maakt.
=> Vroeger waren de meest toch ook tevreden met een van 32" CRT of kleiner?

Met andere woorden als je een 42" aanschaft en je blijft vervolgens vergelijken met een 50" die je kan/ had kunnen kopen, dan wordt het scherm inderdaad al snel te klein.

Het is een kwestie van gewenning: De mensen die nu roepen dat je voor 50" moet gaan, zijn inmiddels al 'spoiled' (dwz aan dit formaat gewend geraakt).
Zij zouden precies hetzelfde roepen over de 50" als ze in het bezit waren van een 60", en je kan dit doortrekken totdat ze nekklachten krijgen van de grootte van het scherm...  ;)  ;D
=> Ik bedoel als projectorbezitter vind je zo'n ielig 50" schermpje toch zeer onder de maat...  :D

Het is dus grote onzin om voor iemand anders te beweren dat een bepaalde schermmaat te klein voor hem is.
Verder is het inderdaad ook aan jezelf hoe je het energieverbruik (/milieubelasting) laat meetellen in je beslissing. Want als je ziet wat sommige grotere plasma's opstoken...    :o



jvanhambelgium

Citaat van: aMUSEd op november 12, 2007, 13:03:17
Welke samsung heb je? En weet je toevallig ook het gemiddelde verbruik in watt (of geef aan hoe vaak je het apparaat aan hebt staan ;D).


Ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik voor 50" ga. Het karton liet goed zien dat 42" al een groot bakbeest is maar dat 50" alleen een stuk breder is, in de hoogte vond ik het geen duidelijk verschil.
Wanneer ik een tussenstap (en dus niet nu investeer maar wacht om nieuwe schermen van bv panasonic) maak zal het de 42pv70 worden. Het voelt wel onefficient om dit te doen hoor, dus ik doe het liever niet.

Ik heb de PS50Q91 staan.
Qua verbruik ... reken dat de TV ongeveer een 4 a 5 uur / dag staat te spelen (echt wel de maximum) (gemeten op m'n Conrad meter 6kWh / week -> aan 5 uur / dag is dat dus gemiddelde van 171Wh)
Ogenblikkelijk verbruik is echt niet te zeggen hoor, van 130W (donkerste horrorfilm) tot 280W (dash-ultra commercial) op een fractie van een seconde al je weer een wasmiddelen-commercial ziet met véééél wit op het scherm ;-)
Een gemiddelde van 190W a 230W lijkt me schappelijk.



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

aMUSEd

Citaat van: jvanhambelgium op november 12, 2007, 20:26:31
Ik heb de PS50Q91 staan.
Qua verbruik ... reken dat de TV ongeveer een 4 a 5 uur / dag staat te spelen (echt wel de maximum) (gemeten op m'n Conrad meter 6kWh / week -> aan 5 uur / dag is dat dus gemiddelde van 171Wh)
Ogenblikkelijk verbruik is echt niet te zeggen hoor, van 130W (donkerste horrorfilm) tot 280W (dash-ultra commercial) op een fractie van een seconde al je weer een wasmiddelen-commercial ziet met véééél wit op het scherm ;-)
Een gemiddelde van 190W a 230W lijkt me schappelijk.
Dat is best netjes, zelfs voor een 50" hdready.. hdready scheelt bijna de helft in verbruik tov full hd.

aMUSEd

Citaat van: PjotrrrNL op november 12, 2007, 13:16:50
Of een 37PV7(0) (800 euro) en deze later naar de slaap-, kinder- of hobbykamer...
Nette prijs inderdaad.

fca

Enneh kalibreren scheelt ook stroom en de levensduur aldus de beweringen van de ISF norm.
Sla je 2 vliegen in 1 klap.