PC ombouwen tot htpc ZONDER HD...

Gestart door Isaja, oktober 23, 2007, 12:38:53

Vorige topic - Volgende topic

Isaja

Ik heb hier lang gezocht maar helaas alleen info kunnen vinden over htpc's voor flatscreens, en ik heb nog gewoon een simpele crt, dus...

Momenteel heb ik hier op mijn kamer zo'n 140 dvd's liggen, maar geen dvd-speler... Dus heb ik onlangs mijn nvidea 6200 passive gehangen dmv een composiet+audio--> scart gekoppeld aan mijn crt-tv. Dit werkt, maar vraag niet hoe;
- beeldkwaliteit is redelijk
- geen twee schermen tegelijk, anders word het tv-beeld zwart, dus switchen naar één scherm modus en dan alles bedienen via de tv waarbij het beeld nauwelijks leesbaar is... Niet handig dus.
- geluid moet voluit op de pc, en dan nog moet de tv erg hard (nero showtime staat geheel open) wat zorgt voor erg veel ruis
- ik moet telkens het kabeltje van de pc speakers wisselen voor de andere als ik een film wil kijken...
- dvd's vanaf hd spelen gaat prima
- dvd's vanaf dvd-speler spelen zorgt ervoor dat hoe verder de film vordert, des te meer dat geluid en beeld niet meer synchroon lopen... Heel erg storend dus.

Nu twijfel ik tussen het kopen van een simpele losse dvd-speler, of het eventueel upgraden van mijn pc aangezien deze toch practisch naast de tv staat, en ik zo ook veel gewoon direct vanaf de pc kan spelen.

Dit is nu dus de set-up;

Philips breedbeeld crt (dus geen HD nodig) met 2xscart en s-video in

PC:
Amd athlon 3200+
1gig ram
250gb 7200rpm hd
benQ dw1650 brander/speler
nvidea 6200 passive videokaart
geluidskaart geintegreerd in het moederbord (asrock)

Nu heb ik hier gelezen dat een ati kaart al vele malen beter is qua tv-out. Ik ben dan ook benieuwd of het bij mijn crt uberhaupt wel mogelijk is om een goede tv-out te krijgen die bovenstaande problemen meteen oplost.

Dus welke uiterst simpele kaart met dvi en passief gekoeld en eventuele andere 'dingen' zou ik moeten kopen om mijn pc te veranderen in een HTPC?

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor de hulp! ;)

Erik

kaajee

Ligt een beetje aan je budget natuurlijk!

Het audio-sync probleem zou niet mogen optreden, daar zou je eens een andere DVD/MPEG2 decoder voor kunnen proberen. Ik weet niet welke je nu gebruikt. Maar dit moet een software probleem zijn.

Verder zeg je composiet; daarbij ga ik er vanuit dat je geen s-video uitgang op je nVidia 6200 hebt....anders zou je die nog eens kunnen proberen.
Het mooiste beeld in jouw geval zou je meoten krijgen met een RGB signaal en dan met een VGA/RGA_to_SCART oplossing. Hier is echter geen echte standaard voor en je zult zelf een kabel moeten maken (en solderen) en dan nog eens aan de gang met timings en resoluties (middels bijv. Powerstrip).
De nVidia kaarten hebben op de analoge VGA (D-sub) uitgang geen composiet sync signaal (dat je dus wel nodig hebt) ATi (Radeon's) hebben dit wel. Je kunt echter wel een de nVidia een composoet sync signaal krijgen, maar dan heb je weer een extra (electronische) schakeling nodig om uit de vertical en horzontal sync een composiet te krijgen.
Dit alles onder de voorwaarde dat je CRT tv wel beschikt over een RGB-SCART INgang (maar dat zel wel als je er 2 heb).
Je nVidia kaart (of ATi, mocht je die overwegen) moet dan natuurlijk wel beschikken over dual head en dan dua via de DVI je pc aansturen en via de analige d-sub/vga je crt tv. Dan moet je voor de DVI uitgang vanzelfsprekend een andere resolutie kiezen om beeld op je pc monitor te krijgen.

Hier is ook een topic over scart-rgb
en hier staat een lange draad met veel nuttige info

Het 'zachte' audio geluid heb ik ook (bij mij niet storend), daar is denk ik niet veel aan te doen, of je moet de audio via je/een receiver/versterker laten lopen.

PjotrrrNL

Als de PC verder voldoet zou ik mooi een DVD speler kopen, rond de 90 euro heb je al een Samsung met SCART en HDMI out (voor als er later een LCD of plasma komt)....
En voor 40 euro koop je er een met SCART...

Hanky Panky

Citaat van: PjotrrrNL op oktober 23, 2007, 15:00:31
Als de PC verder voldoet zou ik mooi een DVD speler kopen, rond de 90 euro heb je al een Samsung met SCART en HDMI out (voor als er later een LCD of plasma komt)....
En voor 40 euro koop je er een met SCART...

Of voor hetzelfde geld een betere occasion. Marktplaats staat er vol mee  :)

Ik zou die PC lekker met rust laten. Via een normale DVD speler heb je geen audio ellende en minder herrie (DVD drives spinnen vaak lekker op tijdens/voor het afspelen wat herrie geeft).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Isaja

Citaat van: kaajee op oktober 23, 2007, 14:20:25
Ligt een beetje aan je budget natuurlijk!

Het audio-sync probleem zou niet mogen optreden, daar zou je eens een andere DVD/MPEG2 decoder voor kunnen proberen. Ik weet niet welke je nu gebruikt. Maar dit moet een software probleem zijn.

Ik heb nu ipv van Nero Showtime PowerDVD, aangezien iedereen dat hier gebruikt. Nog niet kunnen kijken wat het resultaat is..

Maar bedankt voor de uitgebreide uitleg! Het gaat helaas toch iets ingewikkelder worden dan verwacht.. Denk dan ook dat ik het nog even uitstel tot er een flatscreen komt, is nogal wat makkelijker aansluiten... :-\

Ik neem dus jullie advies ter harte over de losse dvd-speler.. Wilde eigenlijk een hdd recorder, maar doe dit toch maar niet. Heb deze de laatste maanden niet gemist, en het resultaat is dat ik veel minder tv kijk.. En eigenlijk bevalt het me prima zo! Je mist er serieus niks aan.. ;)

Het word dus waarschijnlijk een marktplaats occasion. Tijdelijk, want er komt een andere wanneer ik een receiver gekocht heb. Budget is ongeveer maximaal 50euro en hij moet goed overweg kunnen met gebrande schijfjes. Liefst ook een goed audio deel, dus zat zelf te denken aan pioneer/panasonic.

Advies voor budget-toppertjes??

dvd-fan

gewoon naar de blokker gaan en een nieuwe kopen van een onbekend oosters merk. Die spelers staan erom bekend dat de zelfs de slechtste dvd'smet krassen nog afspelen.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

Raphie

Een HDD recorder is i.d.d. volledig nutteloos met de PULP TV die we in Nederland hebben  ;D
JBL PRX Power!

Isaja

Citaat van: dvd-fan op oktober 29, 2007, 08:26:31
gewoon naar de blokker gaan en een nieuwe kopen van een onbekend oosters merk. Die spelers staan erom bekend dat de zelfs de slechtste dvd'smet krassen nog afspelen.
Robin

Hoho nou moet je me niet helemaal onderschatten he.. ;) Brand alles perfect op verbatim's, die worden zelfs nog gelezen door een uberwillekeurige NAD dvd-speler van 8 jaar oud, en die leest verder dus echt geen gebrande schijfjes... Ik wil nog wel een beetje kwaliteit, die oosterse dingen hebben gewoon een pc-drive en vind ik vaak echt niet om aan te zien.. Dus liever een wat oudere pio ofzo.

Citaat van: Raphie op oktober 29, 2007, 08:43:45
Een HDD recorder is i.d.d. volledig nutteloos met de PULP TV die we in Nederland hebben  ;D

Hehe heb je een punt.. 8) En voor die drie dingen in de week die ik dan wel perse wil zien is er altijd nog uitzendinggemist, of de hdd thuis haha. Lost en Nipp/Tuck kan ik toch echt niet missen.

Zie veel oudere pioneers op marktplaats staan, maarja, die komen dan uit 1999 ofzo.. Wel geweldige reviews en een goed audiogedeelte volgens homecinemachoice.com, maar hoe gaan deze om met gebrande schijfjes? En hoe verhouden deze zich tot nieuwere spelers?

Isaja

Heb jullie advies opgevolgd en een losse dvd-speler gekocht op marktplaats, die ene keer in de week dat ik iets van de pc wil kijken kan ik het zo nog wel streamen.

Het is dus een pioneer dv535 geworden! Doet DTS en DD, voor mij dus voldoende. In het zwart, kon ik deze voor 25e ophalen. Test dvd's/cd's meegenomen en hij speelt gewoon echt alles af zonder haperingen. Ben er dan ook erg blij mee na alles juist ingesteld te hebben!

Maar qua prijs; is dit een goede koop geweest, voor hoeveel gaan deze (denk vier jaar oud?) normaal nog weg?

Hij is nu op mijn crt philips op de rgb scart aangesloten met een simpele scart van de IT'S. Kan ik heel verbetering halen uit een betere scart kabel of evt aansluiten via composiet? Welke is van deze twee beter op mijn TV?

Muchos Gracias!

Xstream

Citaat van: Isaja op oktober 29, 2007, 10:59:51
Hoho nou moet je me niet helemaal onderschatten he.. ;) Brand alles perfect op verbatim's, die worden zelfs nog gelezen door een uberwillekeurige NAD dvd-speler van 8 jaar oud, en die leest verder dus echt geen gebrande schijfjes... Ik wil nog wel een beetje kwaliteit, die oosterse dingen hebben gewoon een pc-drive en vind ik vaak echt niet om aan te zien.. Dus liever een wat oudere pio ofzo.

Kwaliteit van CDs/DVDs worden niet alleen bepaald door het "merk" hoor. Sterker nog, vrijwel niet. Het gaat om de mediacode of iets prettig geslikt wordt of niet. http://www.videohelp.com/dvdmedia?order=Mediacode -> hier kun je makkelijk opzoeken welke series goed presteren en vervolgens bij een webwinkel (www.dvdrstore.com koop ik het) kopen waar ze zo slim zijn om de mediacode te vermelden. Ik heb vaker problemen gehad met Verbatim, Phillips etc ... gewoon A-merken dus dan onbekende merken met de juiste mediacode.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Isaja

Citaat van: Xstream op november 26, 2007, 10:51:34
Kwaliteit van CDs/DVDs worden niet alleen bepaald door het "merk" hoor. Sterker nog, vrijwel niet. Het gaat om de mediacode of iets prettig geslikt wordt of niet. http://www.videohelp.com/dvdmedia?order=Mediacode -> hier kun je makkelijk opzoeken welke series goed presteren en vervolgens bij een webwinkel (www.dvdrstore.com koop ik het) kopen waar ze zo slim zijn om de mediacode te vermelden. Ik heb vaker problemen gehad met Verbatim, Phillips etc ... gewoon A-merken dus dan onbekende merken met de juiste mediacode.

Heb je helemaal gelijk in, daarom blijf ik ook al jaren bij de mcc004 van verbatim. Icm een benq dw1650 echt perfecte scans, en worden overal gelezen. De Yuden mediacode schijnt dan weer minder te zijn. Koop zelf altijd bij cdrwinkel.com, vermelden ook de mediacode. Maar thanks voor de linkjes, kende ik nog niet!  ;)