opstelling speakers in kamer, hoe het beste? eventueel acoustische aanpassingen?

Gestart door HTR, september 29, 2007, 18:32:43

Vorige topic - Volgende topic

HTR

zoals ondertussen bekend is, heb ik een stel martinlogans gekocht, ik weetdat het met deze speakers erg belangrijk is hoe ze geplaatst worden en hoe de reflecties van geluid in de kamer aangepakt worden.

nou is mijn vraag of iemand mij kan helpen met de opstelling, hoever van de muren, wat voor demping bijv geplaatst moet worden.
ik ben mij er van bewust dat de speakers te groot zijn voor de kamer, maar dat moet dan maar ;)

de kamer is 4.5x 3.1 meter. de set word aan 1 van de 2 murenvan 3.1 meter opgesteld zodat ze in de lengte van de kamer spelen.

DA BoSS

volgens mij staat in de handleiding al het een en ander aan tips qua opstelling... :D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

HTR

ja klopt, misaschen dat ik mijn vraag dan niet helemaal duidelijk gemaakt heb, heeft hjet zin, om mijn kamer enigzins acoustisch aan te passen, oftewel heeft dit een positief effect op het geluid, het punt is nml dat de electrostaten beide kanten op stralen, niet alleen naar voren.

scrutinizer

Hoi HTR

Je ruimte maakt het niet makkelijk daar een voorspelling van te geven, de tip die ik je kan geven is dat je met een luidspreker van signaal te voorzien gaat schuiven (het liefst met solo piano o.i.d.), en je te focussen op de lagere mid en lage frequenties, waar je bijv. met piano, de relatie tussen de met linker en rechterhand aangeslagen noten, een in verhouding zo gelijk mogenlijke geluidssterkte verkrijgt, dus als uit één klankkast.
Een dipool heeft niet zozeer problemen van zij-wand reflecties maar meer plafond/vloer.
Wanneer jouw ruimte een hoogte heeft van >2.40 mtr, dan is het met jouw ML alleen zaak om vloer reflecties en natuurlijk de laag resonantie modes te tackelen.
Zorg altijd dat de zijwand/achterwand nooit een zelfde afstand heeft t.o.v. je luidspreker, maak altijd een rechthoek.
Have fun!!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HTR

thank you...
ik merk al dat de optimale afstand van muren die garmtz me ook noemde, niet echt lukken gaat....
verder als 90 cm van de achtermuur, dat betekent dat ie op een kwart van de kamer te staan komt ;D

Niet actief

Citaat van: HTR op september 29, 2007, 18:32:43
zoals ondertussen bekend is, heb ik een stel martinlogans gekocht, ik weetdat het met deze speakers erg belangrijk is hoe ze geplaatst worden en hoe de reflecties van geluid in de kamer aangepakt worden.

nou is mijn vraag of iemand mij kan helpen met de opstelling, hoever van de muren, wat voor demping bijv geplaatst moet worden.
ik ben mij er van bewust dat de speakers te groot zijn voor de kamer, maar dat moet dan maar ;)

de kamer is 4.5x 3.1 meter. de set word aan 1 van de 2 murenvan 3.1 meter opgesteld zodat ze in de lengte van de kamer spelen.

Ik heb zelf Apogee dipolen en met diffusie op de wand achter de dipoolspeaker krijg je er nogal wat realisme in drie dimensies bij.
De eerste foto van het album http://www.soundscapes.nu/!gallery/audio/index.htm laat zien hoe het er bij mij bij staat.
De afstand tot de achterwand is heel kritisch en alleen op het gehoor goed te krijgen -- geen regels kunnen dat voor je doen. De afstand tot de zijwanden in minder kritisch (het voordeel van een echte dipool). Als het om een hybride Logan gaat zou het weer wel een rol kunnen spelen, maar voor de CLS niet echt...
Toine.

p.s.: bij mij is de afstand tot de a.w. ongeveer 110cm, maar 90cm zou ook al bruikbare resultaten geven!

HTR

ah okee en wat zouden dat soort dingen kosten als je die kant en klaar kopen zou willen?

Niet actief

Citaat van: HTR op september 30, 2007, 22:38:25
ah okee en wat zouden dat soort dingen kosten als je die kant en klaar kopen zou willen?
Je kunt ofwel gaan googelen, ofwel mij een privémailtje sturen voor de prijzen van WaveWeavers.
Er is ook een demoset die je eerst mag lenen, maar de wachtlijst maakt dat je dan nog wel een maand of vier zou moeten wachten.

HTR