AC3 filter problemen

Gestart door arieB, september 26, 2007, 17:34:51

Vorige topic - Volgende topic

arieB

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de bevindingen van anderen wat betreft de AC3 filter software in combinatie met Windows Mediacenter.
Heb zelf namelijk een vreemd probleem opgemerkt bij het afspelen van mijn mp3-bestanden dat lijkt te worden veroorzaakt door deze software.

Enige weken geleden merkte ik op dat ik bij het afspelen van sommige nieuwe dvd's helemaal geen geluid had, opzich vreemd want mn MCE werkt eigenlijk al bijna 3 jaar probleemloos en dus nooit iets aan hoeven/willen wijzigen, ook niet qua drivers.

Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat dit misschien wel aan de versie AC3 filter (0.70b) software welke ik gebruikte kon liggen. Naar de website gesurft, de laatste versie gedownload (1.46), geinstalleerd en opnieuw testen met de betreffende dvd's, zowaar mn probleem was opgelost, had nu wel geluid bij deze dvd's.

2 weken geleden merkte ik ineens op dat mn speakers kraakten bij het afspelen van muziek (mp3 formaat), schrok me dood, dacht dat mn speakers het begeven hadden of misschien mn receiver.
Vreemd genoeg wezen testjes uit dat dit gekraak slechts bij sommige mp3-nummers optrad, bij andere nummers helemaal niet.

Ik vermoede eigenlijk direct een (softwarematig) probleem maar kon het toch niet geheel plaatsen. Toch maar van alles geprobeerd, andere spdif kabel, orginele cd ipv mp3-bestanden, bitrates van nummers vergeleken, orginele cd afspelen in mn xbox, etc, etc, etc. Merkte keer op keer op dat het toch echt aan mn MCE moest liggen, enige wijziging daarop was de AC3 software, kon me alleen niet voorstellen dat dit de oorzaak zou zijn.

Uiteindelijk toch maar geprobeerd om de oude versie 0.70b terug te zetten en zowaar, het gekraak is weg!
Opzich fijn, kan het probleem echter niet geheel plaatsen en ben eigenlijk weer terug bij af, betreffende dvd's hebben wederom geen geluid.

Nou begrijp ik alleen 1 ding (wellicht wel meer....) niet, de AC3 filter software is toch juist bedoeld om alleen geluid van filmbestanden te coderen/decoderen en behoort toch helemaal niks te doen met mp3-bestanden of heb ik het mis?!

Anyone?

Onkyo TX-SR702 - Phonar Veritas P5 Front - Phonar Camparo 4P Center - Wharfdale Diamond 9.1 Rear - Bi-wired Oehlbach Silverstream Front - Bi-wired Oehlbach Streamline Rear - Profigold PGD4015 OxyPure Interlink - MCE 2005

bvhnl

AC3Filter is wat het zegt wat het is: een filter.

In het systeem binnen windows wat gebruikt kan worden om audio/video af te spelen (genaamd: DirectShow) kun je alle onderdelen die benodigd zijn om wat af te spelen aan elkaar knopen. Voorbeeld; om een audio bestand af te spelen doet Windows Media Player het volgende:

Filter1: een filter om .mp3 bestanden te openen
Filter2; een filter om data uit een bestand te streamen
Filter3: een filter om data uit een .mp3 bestand te begrijpen (de decoder)
Filter4: een filter om de gedecodeerde informatie (WAV bijv.) naar een uitgang te sturen (spdif/speaker(s))

Alles zit aan elkaar geknoopt; dus Filter1 -> Filter2 -> Filter3 -> Filter4.

AC3Filter is dus een filter die ergens op de plek tussen Filter3 en Filter4 zit, hiermee kan het AC3Filter dus invloed uitoefenen op wat er naar Filter4 gestuurd wordt.

Hoe deze filters zo bij elkaar komen gaat buiten de scope; houdt het op automagisch. Als jij dus een .mp3 wilt afspelen en je wilt dat direct naar je SPDIF op je versterker sturen dan is AC3Filter erg handig daarvoor. Die zet het gedecodeerde signaal weer om naar PCM/AC3/DTS/whatever zodat je versterker het begrijpt.
Echter, op deze manier kan dus ook heel veel fout gaan. Als AC3Filter niet goed is ingesteld dan kan het dus ook niets laten horen, of slechtere geluids kwaliteit en dus ook gekraak.

Het kan dus aan je AC3Filter settings liggen. Kun je daar screenshots van maken? Met name tab1, het system tab en de spdif tab zijn belangrijk.
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

jowi

Zal het nog 1x zeggen. Ac3filter is NERGENS voor nodig, behalve als je persé discrete 5.1 uit WMV-HD wilt halen. Anders gewoon niet gebruiken, totaal overbodig.

Als je ac3filter denkt nodig te hebben 'omdat er anders geen geluid uit je pc komt' dan ligt je probleem ergens anders, bij andere niet goed geconfigureerde codecs of elkaar bijtende codecs.

bvhnl

Citaat van: jowi op september 27, 2007, 21:55:47
Zal het nog 1x zeggen. Ac3filter is NERGENS voor nodig, behalve als je persé discrete 5.1 uit WMV-HD wilt halen. Anders gewoon niet gebruiken, totaal overbodig.

Als je ac3filter denkt nodig te hebben 'omdat er anders geen geluid uit je pc komt' dan ligt je probleem ergens anders, bij andere niet goed geconfigureerde codecs of elkaar bijtende codecs.

Dus jou versterker kan alle audio formaten aan? Knap hoor. Die van mij kent OGG niet echt, dus wil ik de multichannel kanalen toch enigsinds fatsoenlijk over m'n spdif krijgen zal ik het toch moeten gebruiken.
AC3Filter is overigens net zo afhankelijk van goed geconfigureerde formaten, maar, tenzij je drivers hebt die het voor je omzetten, kunt niet zomaar multichannel kanalen over spdif sturen. Tenzij je natuurlijk een 2way setup hebt ::)

Dus nee, ik ben het niet met je eens, AC3Filter is niet totaal overbodig. Al zul je het misschien niet in alle gevallen nodig hebben.
En volgens mij denkt arieB niet AC3Filter nodig te hebben 'omdat er anders geen geluid uit zijn pc komt', dus je kan nog niet direct tot die conclusie komen, we hebben nog niet genoeg informatie van arieB.
Wii / PS2

jowi

Laat ik het anders zeggen. AC3filter is niets meer dan een upmix FILTER die audio bitstreams om kan zetten naar spdif. Het is iets wat je kan gebruiken als je voor een bepaald formaat geen decoder of codec hebt.

Met andere woorden, lukt het niet om je ogg of egg of agg of ugg af te spelen dan mis je dus die codec.

Ac3filter is in feite een noodoplossing, geen totaaloplossing. Heb je de boel netjes voor elkaar heb je ac3filter gewoon niet nodig. Zoals gezegd, de enige uitzondering is 5.1 uit wmv-hd, daar is verder geen andere oplossing voor.

Overigens is ac3filter's audiokwaliteit zeer twijfelachtig.

Ik geef gewoon een algemene mening over ac3filter, doe er mee wat je wilt. Mijn advies is, LUISTER KRITISCH naar het resultaat van ac3filter. Je zult merken dat het geluid dynamiek mist en allerlei storingen krijgt. Als je dat leuk vind, of niet merkt, prima.

bvhnl

Citeer
Met andere woorden, lukt het niet om je ogg of egg of agg of ugg af te spelen dan mis je dus die codec.

True, maar dan zal AC3Filter ook niets voor je doen. Want die kent de exotische varianten ook niet.
Het niet kunnen afspelen van geluidtype X is dan ook niet aan de orde, maar het feit dat AC3Filter ineens gek doet. De codecs zijn nog steeds in orde.

Citeer
Ac3filter is in feite een noodoplossing, geen totaaloplossing. Heb je de boel netjes voor elkaar heb je ac3filter gewoon niet nodig. Zoals gezegd, de enige uitzondering is 5.1 uit wmv-hd, daar is verder geen andere oplossing voor.

Het is geen noodoplossing en inderdaad geen totaaloplossing. Als ik mijn exotische audio decoder geinstalleerd heb (en het werkt) dan heb ik nog geen garantie op AC3, dat is namelijk niet perse de taak van de decoder.
Waarschijnlijk bestaan er ook gespecializeerde filters die XX omzetten naar AC3/DTS/MultiChannel formaat die dan door gesluist kan worden naar de receiver. Maar die ken ik niet. En mocht het toevallig in de drivers zitten (zoals de 'SoundStorm' geloof ik kan) dan heb je nog steeds het probleem dat het omgezet moet worden (ie. verlies van quality).

WMV-HD meerkanaals kan je trouwens wel degelijk gewoon doorsluizen over je spdif, zolang je receiver maar het WMA Pro kan decoder; maar dat zijn er niet zoveel die dat kunnen. Op Vista helpt overigens AC3Filter ook niet, daar krijg je niet meer dan 2 kanaals ;D

Citeer
Overigens is ac3filter's audiokwaliteit zeer twijfelachtig.

Dat zou kunnen. Ik heb het nooit echt kunnen vergelijken met wat anders.
Mijn beredenering is zodra AC3Filter iets moet doen is het bron materiaal toch al twijfelachtig, dus daar kan AC3Filter toch niets aan doen en zal het omzetten naar AC3 ook niet zoveel verschil maken. Want AC3/DTS wordt toch alleen maar doorgesluist, dus daar heb je dan geen modificaties van AC3Filter en (bij mijn weten) geen hoorbaar verschil.

All in all, als je bron materiaal gelijk is aan wat je receiver kan ontvangen over spdif dan heb je AC3Filter niet nodig. Voor de rest issie verdraaid handig :)
Wii / PS2

PjotrrrNL

Eh...AC3 filter werkt hier prima met een HD.wmv rip op Vista x86...?
Net nog lekker 'Next' genoten in 720p.....

bvhnl

Citaat van: PjotrrrNL op september 28, 2007, 01:11:16
Eh...AC3 filter werkt hier prima met een HD.wmv rip op Vista x86...?
Net nog lekker 'Next' genoten in 720p.....

Oh ???  Interessant. De meeste mensen krijgen slechts 2 kanaals eruit.
Heb jij een speaker config aangegeven in je audiodriver? Dat is het enige waarvan ik denk dat het zou kunnen werken..

En heeft die WMV wel WMA en niet toevallig AC3/DTS?
Wii / PS2

Micha2

ik heb de vraag over ac3filter gesteld en kreeg daar een mooie oplossing voor
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62235.200(ergens in het midden)
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

bvhnl

Citaat van: Micha2 op september 28, 2007, 11:42:06
ik heb de vraag over ac3filter gesteld en kreeg daar een mooie oplossing voor
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62235.200(ergens in het midden)

Hm, dat bevestigd wat ik dus al eerder heb gelezen  :D
Je moet je geluidskaart instellen op de hoeveelheid speakers. Fijn. Dat is stuk greyed-out bij mij  :(

Goed, dan weet ik in iedergeval waar naar ik moet zoeken; misschien als ik kabels in de 3.5" jack pluggen achterin steek dat ie dan niet meer greyed out is.

Weer een eenzijdige gedachten van de Redmond bewoners...  ::)
Wii / PS2

Micha2

? volgens mij is het zo dat je op deze manier alles over sp/dif stuurt. HD geluidsformaten vanuit pcm, dts en dd oevrzetten naar ac3. Mocht je analoge aansluitingen gebruiken, dan is deze tussenstap niet nodig en moet je alleen je systeem configureren naar jouw audiosetup.
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

arieB

Allen dank voor de reacties!

Om eerlijk te zijn heb ik mij nooit echt verdiept in de werking van het filter, toen ik het destijds installeerde speelde ik alles nog direct af via mijn tv. Sinds een paar maanden heb ik echter een 'volwaardige' setup, mce via spdif aangesloten op mijn receiver en wat kritischer wat betreft geluidskwaliteit.

Mijn uitgangspunt is echter wel altijd geweest, if it aint broke don't fix it, onnodig tweaken levert (in mijn directe omgeving) doorgaans alleen maar ellende (eindeloos configureren..) en herinstallaties op, vandaar....

Stuite nu echter op wat problemen dus zal toch weer een beetje met instellingen/codecs/filters, etc moeten gaan spelen om een optimaal resultaat te bereiken, opzich niet erg, probeer alleen wel te begrijpen waar ik mee bezig ben.

anyway, ik heb AC3Filter geinstalleerd met het idee om (5.1) geluid bij het afspelen van divx/xvid bestanden mogelijk te maken, voor mp3 had ik dit niet nodig dacht ik altijd.

Ik begrijp n.a.v. de reactie van bvhnl iig wel hoe het ongeveer werkt en hoe het gekraak verklaard kan worden. Heb de versie 1.46 wederom geinstalleerd, instelingen nogmaals nagelopen, probleem alleen niet kunnen verhelpen. Ik zal dus verder moeten zoeken naar de oplossing. Op verzoek ook maar enige screenshots bijgesloten.

Alle tips m.b.t. het verbeteren van (audio) kwaliteit zijn overigens welkom  :)

0.70b

1.46

Onkyo TX-SR702 - Phonar Veritas P5 Front - Phonar Camparo 4P Center - Wharfdale Diamond 9.1 Rear - Bi-wired Oehlbach Silverstream Front - Bi-wired Oehlbach Streamline Rear - Profigold PGD4015 OxyPure Interlink - MCE 2005

bvhnl

Citaat van: Micha2 op september 28, 2007, 12:49:49
? volgens mij is het zo dat je op deze manier alles over sp/dif stuurt. HD geluidsformaten vanuit pcm, dts en dd oevrzetten naar ac3. Mocht je analoge aansluitingen gebruiken, dan is deze tussenstap niet nodig en moet je alleen je systeem configureren naar jouw audiosetup.

Ik kan in Vista nergens een speakersetup doen. De enige plek waar ik het zou kunnen doen is grijs, en kan daar dus niet in.
Vandaar dat ik wellicht pluggen achterin moet stoppen zodat de software denkt dat ik een speaker-setup aangesloten heb en dat icoon niet meer grijs maakt.
Wii / PS2

bvhnl

Citaat van: arieB op september 28, 2007, 13:34:37
1.46

Ik zou hier de 1ste optie van "Output" niet "3/2 - 5 channels" kiezen, maar "same as input" (1 ste optie in de lijst). Hierdoor wordt er niet geconverteerd als het niet nodig is.

Hier zou ik bij "SPDIF Passthrough" naast AC3 ook MPEG Audio aan doen en als je systeem ook DTS kent zou ik zeker DTS ook aanvinken.

De "SPDIF/DTS Mode" op Auto zetten.

Bij default audio renderer zou ik Direct Sound selecteren.

En als je Show Tray icon aan zet dan heb je de mogelijkheid om te zien of AC3Filter actief is als je een film/mp3 afspeelt. Je kan dat ook bij de eigenschappen zien wat de input is zodra je wat aan het afspelen bent. Dat is zeer informatief. En je kan on-the-fly the opties aanpassen, zodat je ook direct kan horen wat het gevolg is van een wijziging.

Suc6.
Wii / PS2

dvd-fan

Als ik dit dus doe heb ik alleen stereo bij wmv bestanden. Bij vc gaat het wel goed. Draai overigens met Vista.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

PjotrrrNL

In Vista rechtsklikken op het speakericoontje bij de klok, dan naar 'playback devices en SPDIF aanklikken en dan onderin de knop 'set default'...

arieB

Ik heb gisteravond met wat instellingen zitten spelen en o.a de suggesties van bvhnl. Gekraak bleef in eerste instantie, na een reboot was dit echter weg.
Merkte alleen op dat het geluid met versie 1.46 een stuk minder vol is het mist een stuk 'openheid' welke ik bij de versie 0.70b wel opmerk.
Heb van alles geprobeerd maar het niet beter gekregen, voor nu maar besloten om de oude versie maar weer terug te zetten.
Geluid is hier met versie 0.70b een stuk beter, blijf ik alleen met het probleem zitten dat ik bij sommige dvd's helemaal geen geluid heb, wellicht een codec?!

Begrijp alleen van een aantal mensen dat er ook alternatieven zijn, wellicht dat iemand mij kan vertellen welke dit zijn?

jowi

Je hebt MCE zie ik. Als je een beetje handig bent zou je ALLE codecs, codecpacks en troep die je hebt weg moeten halen en ALLEEN NVidia's purevideo even moeten installeren. Dan zit je voor DVD en andere MPEG2 films en MPEG2 HDTV materiaal al helemaal goed.

Ik weet natuurlijk niet wat je voor de rest allemaal met je mce machine wilt doen, maar volgens mij 'doen' CD's en mp3's het gewoon standaard in MCE? Heb je verder geen extra codecs voor nodig.

Tenzij je MP3's natuurlijk wilt luisteren in dolby digital 5.1 ofzo, iets waar je dan dus ac3filter voor MOET gebruiken, met alle gevolgen van dien ;)

kaajee

Ja maar hij wil bijv. ook al xvids/divxs kunnen afspelen, dus aan een 'andere codec' ontkomt ie al niet.

Kijk, eens met de stelling dat AC3 Filter niet nodig is, althans niet nodig zou hoeven zijn. Echter door slechte implementaties/combinaties van drivers/codecs blijkt het in veel gevallen wel noodzakelijk (helemaal icm Windows MCE) wel een additioneel filter nodig te hebben. Meestal echter alleen maar om AC3 geluid uberhaupt door te kunnen sluizen naar een receiver. S/PDIF paasthrough. Dat je daarbij eigenlijk niet wil dat bijv. AC3Filter nog andere zaken met je signaal doet moge duidelijk zijn.

Volgens mij wil TS alleen maar dat namelijk. Bij het afspelen van niet-AC3 (dus bijv. stereo MP3's) moet er niets extra's met het signaal gebeuren. Dat kun je in AC3 Filter ook wel instellen, maar werkt mi.  niet zo soepel.

Ik zou willen meegaan met de vorige suggestie; alles er af donderen (codecs, packs etc.) en dan alleen een goede MPEG2 decoder én ffdshow installeren. Dan heb je een aantal vliegen in 1 klap; je hebt oa. een goede decoder voor je xvids/divx etc. en je hebt meteen een S/PDIF pass through(er). Bovendien kun je in ffdshow makkelijker aangeven wélke formaten nou wel en welke niet door het ffdshow audio filter moeten....

jowi

Sluit me vrijwel 100% aan bij bovenstaand verhaal, behalve bij de vermelding dat MCE de oorzaak is dat er extra filters nodig zouden zijn om spdif aan te sturen. Mijns inziens is dat de verantwoordelijkheid van de maker van de (driver van) de geluidskaart, en heeft verder niets met mce of ac3filter van doen. Als je ac3filter nodig hebt om uberhaupt spdif te ontsluiten op je geluidskaart of mobo, dan is er iets anders mis, maar iets dergelijks heb ik al eens gezegd geloof ik ;)

Maar inderdaad, mijn systeem heeft Purevideo voor MPG2 en de daarbij behorende audio, ffdshow in mijn geval alleen voor bepaalde geluidsformaten, de rest staat uit, en de powerdvd codecs voor h264 die bij de installatie van powerdvd zitten, en een Matroska splitter voor een verdwaalde mp4 waar powerdvd niet mee overweg kan. Verder niets.

EdjeZ

Citaat van: jowi op september 27, 2007, 21:55:47

Ff een vraag:

Ik heb AC3 filter ooit geïnstalleerd omdat de 700mb DIVX Lost afleveringen, geen geluid hadden bij het afspelen (Windows XP en Mediaplayer 11). Na het installeren van AC3 filter deden ze het wel, dus ik heb nooit getwijfeld om het niet te gebruiken. Momenteel gebruik ik alleen mijn analoge hoofdtelefoonaansluiting van mijn laptop als line-out (wil nog wel een keer de SPdif van mijn laptop gaan gebruiken, voor digitale out).

Kan ik het geluid van deze divx-files toch eruit krijgen zonder de AC3-filter te installeren?? Heb namelijk liever minder, dan meer "rotzooi" op mijn computer......
HT: Panasonic 50VT60, Denon 2807, Denon 2930, Pioneer DVR-630H, Samsung BD5800
Acoustic Energy A109, A107C, A100, REL Q100, Mede8ter 500X2, Mede8ter 400X2

Fotografie: EOS 5D, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L-IS, 550EX, IXUS 860IS

jowi

Citaat van: EdjeZ op oktober  1, 2007, 13:40:58
Kan ik het geluid van deze divx-files toch eruit krijgen zonder de AC3-filter te installeren?? Heb namelijk liever minder, dan meer "rotzooi" op mijn computer......
ffdshow is een hele mooie codecset voor dit soort dingen... ik weet niet of je ffdshow al gebruikt voor de divx-jes, zo ja, dan kun je die ook inzetten voor het geluid. In het geluidsgedeelte van ffdshow zet je de filters voor ac3 dan op spdif, en klaar ben je...

Raphie

AC3 filter heb je niet nodig om MP3's of DVD's of DivX te spelen. gewoon de-installeren, dan werkt alles weer ;)
JBL PRX Power!