Speakerkeuze i.c.m. Denon receiver

Gestart door No-ne(e)D, september 18, 2007, 20:41:08

Vorige topic - Volgende topic

No-ne(e)D

Beste htforumleden,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum maar volg het al wel enige weken.
Ik heb een vraag over de AVR-3808 i.c.m. luidsprekers. De 3808 spreekt mij qua mogelijkheden zeer aan. Ook de verhalen die er over geschreven worden zijn over het algemeen zeer lovend. Maar wat ik mij nu afvraag is welke luidsprekers geschikt zijn voor de AVR-3808 in 5.1 opstelling. Ik heb namelijk begrepen dat niet elke luidspreker geschikt is voor elke willekeurige versterker. Het zal ongetwijfeld waar zijn maar als je dan bijvoorbeeld goede verhalen leest over de Kef iQ-serie iQ3/iQ9 en Wharfedale Diamond 9 (9.1 en 9.5) kan je je afvragen of dat ook voor jouw specifieke geval (of beter gezegd versterker) geldt.
Welke luidsprekers hebben jullie bijvoorbeeld aangesloten op je Denon AVR-XXXX en waarom heb je hiervoor gekozen? De keuze is zo enorm dat ik door de bomen het bos niet meer zie, zelfs niet in de wat minder exhorbitante prijsklasses.

Zijn er leden met een mening over de genoemde merken en types? deze hoor ik dan graag. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar een echt helder geluid, dus niet wollig.

Ik ben vanzelfsprekend van plan om voor aanschaf eerst ergens te gaan luisteren (heeft iemand misschien een suggestie voor de regio Den Haag/Zoetermeer?) maar hoor graag eerst van de echte praktijkgebruikers/liefhebbers de ervaringen voordat ik mij fysiek in de "luisterjungle" gooi.

Alvast zeer bedankt voor jullie reacties. Ze worden zeker op prijs gesteld!
[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

denoontje

Vraag 1 natuurlijk: wat is je budget...
Verder:
Wil je alle speakers in 1 keer kopen of wil je opbouwen?
Wil je 2e hands of nieuw

Luisteren  moet je natuurlijk doen, ik ben nu ook flink bezig ;)

Zelf heb ik al met jaren plezier B&W 604 s1 LCR600, 4 maal DS6 en bijbehorende sub.
Alles aangesloten om iets meer helderheid te krijgen (front en center) met Qed SA.

Reciever Denon avr3802 en dvd2900

qinq

Ik vind Visonik erg echt en helder klinken, de stemmen en vocalen zijn geweldig.
Misschien de concept 3. of iets uit de evo serie.

reza

Hoi,

Als je van echt helder houd zou ik zeker niet gaan voor een Denon versterker ;)
Denon staat er algemeen om bekent wat minder muzikaal te zijn dus ook wat minder helder.

Ik zou als ik jouw was gaan kijken voor een Marantz versterker, die een stuk muzikaler klinkt als de Denon.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Barabas

Ik heb zelf de Elac 209.2 als front luidspreker dmv bi-amping aangesloten op de denon avr-4306.
De Elac is een geweldig mooie zuil speaker met een hoog weergave tot 50Khz, de bas weergave is perfect en begint bij 28 hz. Subwoofer is niet meer nodig. Deze speaker is open en transparant en zal je verbazen.

Denon:        AVR-4306 /  DVD-2910
Elac:            FS-209.2 front / CL-305 rear  / CM-80/4 centre
Pioneer:       PDP 435-HDE
Dreambox:   7000 (2x) Sennheiser:   580 Precision / PX100

Paul1967

Denon en Wharfedale vind ik persoonlijk niet een goede match (te wollig cq suf).
Op Denon klinkt bv. Mordaunt Short geweldig (902i). Deze zijn feller en opener van klank en zullen je Denon een stuk levendiger laten klinken, en overtreffen daarmee de Wharfedale's 9.1

Q Acoustics is ook een optie en zeker goed te matchen met Denon.
Op het forum is er genoeg te lezen over dit merk.
Linkje naar hun site: www.qacoustics.com

MarkD

Als de Mordaunt Short Avant 902i je wat lijken, moet je nog even geduld hebben. Binnenkort komt er namelijk een setje tweedehands beschikbaar via dit forum...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Rody

Als je een 'helder' geluid wilt, dan is Pioneer naar mijn mening een goede keuze.

No-ne(e)D

Hallo reply-ers!

Erg leuk om al zo snel meerdere reacties te mogen zien. Een actief forum, dat is duidelijk!
[Denon AVR-3808, DVD-2500BT] [Elac FS247.A (bi-amping), Elac FS207.A (rears), Elac CC201.2, Elac SUB 2040 ESP] [Van den Hul "The Cleartrack"] [Sanyo PLV-Z700] [Projecta ProCinema High Contrast S 102x180]

No-ne(e)D

Citaat van: denoontje op september 18, 2007, 21:21:18
Vraag 1 natuurlijk: wat is je budget...
Verder:
Wil je alle speakers in 1 keer kopen of wil je opbouwen?
Wil je 2e hands of nieuw

Luisteren  moet je natuurlijk doen, ik ben nu ook flink bezig ;)

Zelf heb ik al met jaren plezier B&W 604 s1 LCR600, 4 maal DS6 en bijbehorende sub.
Alles aangesloten om iets meer helderheid te krijgen (front en center) met Qed SA.

Reciever Denon avr3802 en dvd2900

Beste Denoontje,

Terechte vragen, zeker. Ik zal ze beantwoorden.
Budget: zo maximaal rond de €1.000,- tot €1.500,- voor 2 front, 2 rear en een center luidspreker aan te schaffen in drie tot vier maanden. Het moet ergens van worden betaald en de AVR-3808 (of vergelijkbaar) is ook niet de goedkoopste...
Nieuw heeft nu een lichte voorkeur. Ervaringen met het aanschaffen van gebruikte luidsprekers heb ik niet en ben daardoor wat huiverig.

Zelf heb je B&W's maar klinken niet helder genoeg als ik je goed begrijp. Om dit te verbeteren gebruik je (een) Qed SA? Ik vermoed dat je de kabel bedoelt. Is dat juist?

No-ne(e)D

Citaat van: qinq op september 18, 2007, 21:37:33
Ik vind Visonik erg echt en helder klinken, de stemmen en vocalen zijn geweldig.
Misschien de concept 3. of iets uit de evo serie.

Hoi qinq,

Gebruik je zelf ook een Denon receiver?

Rody

Ik zou je wat meer geld uitgeven aan je luidsprekers en een modelletje lager uit de Denon serie (of ander merk natuurlijk).
De luidsprekers hebben (naar mijn mening) het meeste invloed op de geluidskwaliteit.

Desnoods (als je alle nieuwste snufjes niet nodig hebt), een 2e hands receiver - kan je veel geld besparen zonder dat je er veel op achteruit gaat.

No-ne(e)D

Citaat van: reza op september 18, 2007, 21:46:32
Hoi,

Als je van echt helder houd zou ik zeker niet gaan voor een Denon versterker ;)
Denon staat er algemeen om bekent wat minder muzikaal te zijn dus ook wat minder helder.

Ik zou als ik jouw was gaan kijken voor een Marantz versterker, die een stuk muzikaler klinkt als de Denon.

Hoi reza,

Zelf heb je een Denon versterker. Waarom heb je hier voor gekozen? Omdat je niet van (al te) helder houdt?
Je set zal top klinken dus je zal best een goede verklaring hebben!

qinq

Citaat van: No-ne(e)D op september 19, 2007, 00:00:04
Hoi qinq,

Gebruik je zelf ook een Denon receiver?

Nee, ik bezit een marantz. Voor de rest heb ik ook geen visonik. Maar ze komen er aan. Dan kunnen eindelijk de klipsch f2's de deur uit. Koop for the love of god geen klipsch F2's.

No-ne(e)D

Citaat van: Barabas op september 18, 2007, 21:50:37
Ik heb zelf de Elac 209.2 als front luidspreker dmv bi-amping aangesloten op de denon avr-4306.
De Elac is een geweldig mooie zuil speaker met een hoog weergave tot 50Khz, de bas weergave is perfect en begint bij 28 hz. Subwoofer is niet meer nodig. Deze speaker is open en transparant en zal je verbazen.

Hoi Barabas,

Ik denk dat de Elac's enigszins buiten m'n budget vallen. Een setje komt zo rond de €3.200,- uit. Een smak euro's!

No-ne(e)D

Citaat van: ht-kabouter op september 18, 2007, 21:56:20
Denon en Wharfedale vind ik persoonlijk niet een goede match (te wollig cq suf).
Op Denon klinkt bv. Mordaunt Short geweldig (902i). Deze zijn feller en opener van klank en zullen je Denon een stuk levendiger laten klinken, en overtreffen daarmee de Wharfedale's 9.1

Q Acoustics is ook een optie en zeker goed te matchen met Denon.
Op het forum is er genoeg te lezen over dit merk.
Linkje naar hun site: www.qacoustics.com

Hoi ht-kabouter,

Denk je dat hetzelfde geldt voor de zuil-uitvoeringen van de Mordaunt Short (906i/908i) in relatie tot de Wharfedale 9.5? Ze liggen ongeveer in dezelfde prijsklasse.
Ik wil namelijk zeker zuilluidsprekers als front.

PjotrrrNL

Mijn broer heeft de Focal Chorus 8xx serie staan, klinkt verrassend goed voor het geld.
Verder zou ik voor een AVR-2808 kiezen en later evt. een HTPC...

denoontje

Citaat van: No-ne(e)D op september 18, 2007, 23:56:22
Beste Denoontje,

Terechte vragen, zeker. Ik zal ze beantwoorden.
Budget: zo maximaal rond de €1.000,- tot €1.500,- voor 2 front, 2 rear en een center luidspreker aan te schaffen in drie tot vier maanden. Het moet ergens van worden betaald en de AVR-3808 (of vergelijkbaar) is ook niet de goedkoopste...
Nieuw heeft nu een lichte voorkeur. Ervaringen met het aanschaffen van gebruikte luidsprekers heb ik niet en ben daardoor wat huiverig.

Zelf heb je B&W's maar klinken niet helder genoeg als ik je goed begrijp. Om dit te verbeteren gebruik je (een) Qed SA? Ik vermoed dat je de kabel bedoelt. Is dat juist?

Klopt, zijn de speakerkabels  ;)

Probeer inderdaad wel je reciever en speakerset in balans te houden (ook qua money)
Geen subwoofer?

Ga eerst maar eens wat speakers luisteren (fronts) en kies daarop de electronica.
Als je gaat luisteren zul je wel merken dat er heel veel verschil zit tussen speakers, en alleen jij weet wat mooi is.

Soms hebben ze bij winkels ook pakketkeuzes, ook van knappe kwaliteit;)

reza

Citaat van: No-ne(e)D op september 19, 2007, 00:05:24
Hoi reza,

Zelf heb je een Denon versterker. Waarom heb je hier voor gekozen? Omdat je niet van (al te) helder houdt?
Je set zal top klinken dus je zal best een goede verklaring hebben!

Hoi,

Ik heb voor deze Denon gekozen omdat ik hem voor een heel erg zacht prijsje kon kopen ;) Zelf draai ik met de (bekende,beruchte) Infinity kappa,s die er om bekend staan NIET muzikaal te zijn maar juist erg goed in het weergeven van het laag. Nou is mijn set ook niet bedoeld om heel erg muzikaal te zijn maar juist heel erg geschikt voor films! Nou moet ik heel eerlijk zeggen als ik er een 5.1 muziek dvd ingooi  het ook heel erg mooi klinkt maar over het algemeen kijk ik dus films. Ik miste in mijn set indd wat heldere klanken en dat heb ik opgelost door mijn Clearwater speaker kabel, die is van zilver en brengt dus weer wat heldere klanken met zich mee ;)

Zo zie je maar weer het 1 compenseerd het ander ;D

Maar als je echt heel muzikaal wilt spelen zou ik NOGMAALS niet voor een Denon kiezen. Denon is meer het beukwerk onder de 5.1/6.1/7.1 recievers. Marantz is veel muzikaler en zoals Rody al zei Pioneer.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

NielsLu

Valt me op dat niemand Tannoy noemt als speakermerk. Ik gebruik zelf de Denon AVR 2802 (welke op dit moment even defect is; staat bij de reparateur) icm met Tannoy Precision speakers met Xindak bekabeling. Ik vind dit een zeer geslaagde match. Het geluid klinkt niet extreem helder, maar ook niet wollig, voor mij precies goed.

Denon is van zichzelf redelijk warm qua klank, Tannoy vind ik behoorlijk neutraal...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

Barabas

Citaat van: No-ne(e)D op september 19, 2007, 00:11:58
Hoi Barabas,

Ik denk dat de Elac's enigszins buiten m'n budget vallen. Een setje komt zo rond de €3.200,- uit. Een smak euro's!

Probeer eens of je deze kunt luisteren bij de dealer, ze zijn in de aanbieding (€799,-/stuk) en doen het erg goed op Denon. Het zal je verbazen hoe transparant en open deze zijn. Ik heb zelf ook nog de Elac 305 als achter luidspreker en de Elac cm80 als center.
http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog/product_info.php?products_id=1651&osCsid=72a1608bcc6998b305969f05a7972649
Denon:        AVR-4306 /  DVD-2910
Elac:            FS-209.2 front / CL-305 rear  / CM-80/4 centre
Pioneer:       PDP 435-HDE
Dreambox:   7000 (2x) Sennheiser:   580 Precision / PX100

Paul1967

Citaat van: No-ne(e)D op september 19, 2007, 00:20:47
Hoi ht-kabouter,

Denk je dat hetzelfde geldt voor de zuil-uitvoeringen van de Mordaunt Short (906i/908i) in relatie tot de Wharfedale 9.5? Ze liggen ongeveer in dezelfde prijsklasse.
Ik wil namelijk zeker zuilluidsprekers als front.

De 906i en de 908i zijn beiden goed presterende zuilen.

Toch lijkt mij dan een set van Q Acoustics een betere keuze. Makkelijker te matchen (mocht je ooit van versterker veranderen), betere afwerking "niet zo'n budgetspeaker look", maar vooral wat klank betreft beter in balans....gewoon lekker klinkende speakers die je geen koppijn bezorgen of waarbij luistermoeheid optreed.
Een set 1050 fronts, 1020 rears, 1000 center met een 100 sub kost: 959 euro excl. verzenden.

No-ne(e)D

Citaat van: Rody op september 19, 2007, 00:01:58
Ik zou je wat meer geld uitgeven aan je luidsprekers en een modelletje lager uit de Denon serie (of ander merk natuurlijk).
De luidsprekers hebben (naar mijn mening) het meeste invloed op de geluidskwaliteit.

Desnoods (als je alle nieuwste snufjes niet nodig hebt), een 2e hands receiver - kan je veel geld besparen zonder dat je er veel op achteruit gaat.

Hoi Rody,

M'n verstand zegt dat je gelijk hebt (lager model, duurdere speakers). Maar helaas ben ik al "gevallen" voor de AVR-3808, niet wetende dat niet alleen de luidsprekers de klankkleur bepalen. De keuze was al gemaakt vooral vanwege de vele nieuwigheden en verbeteringen zoals een super GUI/OSD ook in combinatie met je iPod en de Compressed Audio Restorer voor MP3-files. Dat schijnt fantastisch te werken. En in combinatie met de Denon ASD-3W iPod-dock (in wit natuurlijk want zeg je iPod dan zeg je wit  :)) zorgt dat voor erg prettige extra mogelijkheden.

Inmiddels heb ik twee jaar een Denon AVR-2106 en Wharfedale Diamond 9 luidsprekers (zie handtekening). Het geheel heb ik "blind" gekocht. Natuurlijk ben ik wel afgegaan op de verschillende tests van zowel de receiver (zeer goed getest) als de speakers (9.1 heeft een prijs gewonnen en de 9.5 zou beter zijn dan de 9.6). Ik dacht dat moet allemaal tip top zijn. Ik wist niet beter, zullen we maar zeggen Want het geheel klinkt nogal wollig/warm alsof er een deken op je oren ligt en dat vind ik minder prettig. Ik mis dus ergens geluid, helderheid.
Dat ik het niet meteen bij het starten van dit topic heb gemeld, komt omdat ik jullie er in eerste instantie even niet mee wilde beïnvloeden. Als iemand zich hierdoor tekort voelt gedaan, bij deze mijn welgemeende excuses.

Maar ondanks mijn keuze voor Denon ga ik er vanuit dat er zeker luidsprekers te vinden zijn die wél het geluid geven waar ik naar op zoek ben. Q Acoustics bijvoorbeeld zou volgens ht-kabouter al een hele verbetering zijn lees ik zojuist...

No-ne(e)D

Citaat van: qinq op september 19, 2007, 00:09:20
Nee, ik bezit een marantz. Voor de rest heb ik ook geen visonik. Maar ze komen er aan. Dan kunnen eindelijk de klipsch f2's de deur uit. Koop for the love of god geen klipsch F2's.

Thanks, I shall keep it in mind...

qinq

Citaat van: No-ne(e)D op september 19, 2007, 22:06:32
Thanks, I shall keep it in mind...

Ze zijn erg goed, maar net niet. De hoorn zet stemmen soms net even wat anders neer dan je zou willen.