Mini review Barco 1101 9" CRT projector

Gestart door RCD, april 27, 2002, 14:19:10

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Hoi Allemaal

Heb gisteren weer eens een projector ingekocht ditmaal was het een Barco Data 1101
Nog nooit eerder gehad dus maar even de spec's opgezocht
H.freq 15-61.5Khz
V.freq  37-155Hz
RGB Bandw 75Mhz
9" CRT liquid coupled
Is gebouwd door Barco van 1993 / 1995
Op zich niks aparts tot nu toe behalve dat het een 9" is en liquid coupled
Als je hem open maakt is het een uitgeklede 1209 dus geen magnetisch focus en dynamische astigmatisme
OK het apparaat netjes afgesteld op mijn pc met 1440x960 48Hz
Changhai noon er in (die heb ik namelijk al 1000x gezien) en wowwwww wat een plaatje
Je hebt hier met een echte 9" te maken veel licht opbrengst en een scherp plaatje
Uiteraard zie je ook meteen het voordeel van liquid coupled lenzen de kleinste details en contrast overgangen blijven pefect
Het is nu al ongeveer 1 uur dus ik doe geen gray scale meer dat komt nog wel en omdat hij weinig gedraaid heeft stond hij nog aardig goed
Overal een prachtige projector die net ietsje minder scherp is als een 1209 maar voor film zeker niet onder zal doen

Rob

J.A.F._Doorhof

Mooi he, liquid coupling  ;D
Snap je nu wat ik bedoelde  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

BarcoCRT

Hoi,

Zitten daar geen SD146A buizen in?
Ik heb 1,5 jaar naar een BarcoData 1001 gekeken, met deze buizen. Mooi beeld, en inderdaad veel licht!
Als je eenmaal Liquid Coupled lenzen hebt gehad, wil je nooit meer anders.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

logix

Rob,

Heeft dit beest ook het uiterlijk van een 1209?

Grt,
Ruud

RCD

Hallo

Reinier er zitten inderdaad de Sony SD146 in met een berg licht

Logix hij ziet er inderdaad hetzelfde uit als een 1209

Rob

shit_happens1

Als ik weer eens in de buurt ben, en je hebt hem nog staan, dan kom ik ff kijken, word er nieuwsgierig van :)

Groetjes,

Sylvester

ps. de 808 begint zich al aardig thuis te voelen bij mij ;)

logix

Op marktplaats staat de zelfde CRT, deze word aangeboden door Frank v K.
Of is deze van Rob geweest?

;D

Grt,
Ruud

cinepaulis

Rob,
Klinkt goed!
Ik snap trouwens niet waarom dat er maar zo weinig Barco's Liquid Coupled zijn. Zoveel zal het toch niet schelen in de productie kosten ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

BarcoCRT

Cinepaulis,

Het scheelt wel veel in de productiekosten, met name de lenzen zijn een stuk duurder. Het eerste element, ook wel C-element genoemd (lens bestaat in feite uit drie lenzen, A, B en C) wat direct na de CRT volgt, ziet er compleet anders uit dan bij een 'air-coupled' lens. Het is een holle lens, meestal van kunststof. De eerste lens bij een air-coupled lens is vrij vlak om de luchtspleet zo klein mogelijk te houden. Bovendien zijn van een HD-10 lens (en al zijn afgeleiden) de lenshulzen van aluminium ipv kunststof.
Daarnaast is het nog zo dat er (veel) meer vloeistof in een liquid-coupled CRT gaat, tot wel 0,7 liter per lens/crt bij een 9" Liquid Coupled CRT. deze vloeistof moet op zijn plek blijven zitten, en mag niet weglekken. Er zitten grote rubber O ringen in om de boel af te sluiten. tevens heeft barco een soort 'radiator' achter de CRT zitten. Dat is een stuk doorzichtige slang, drie maal om de CRT gewikkeld, en is onder en boven bevestigd. helaas willen ze hier nog wel eens lekken. Lastig om goed en netjes weer in orde te maken.

Bovendien is Scheimpflug bij een aircoupled systeem veel makkelijker te realiseren. Als je bij een liquid coupled systeem scheimpflug wil toepassen, ofwel een correctie van de hoek tussen de lens en de beeldbuis dan moet de ruimte die gevuld is met vloeistof dus variabel van inhoud zijn, wat betekend dat alles is afgesloten met een rubber mof.

Als je ziet wat er allemaal mis kan gaan, begrijp je dat ze al die vloeistof er liever uit hebben dan er in!

2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

cinepaulis

Reinier,

Ja, nu je het zo beschrijft kan ik me inderdaad voorstellen dat het wat meer voeten in de aarde heeft dan ik in eerste instantie had gedacht.

Maar ja, bij de wat duurdere Barco's (> 30.000 gulden) zou het toch wel verwachten (dus bij de BarcoGraphics 808s bijv.).

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

RCD

Hoi Cine

Voor 30.000 gulden heb je nog geen Cine 7
Barco heeft maar een liquid coupled 8" en dat is de Barco 1208s/2
En het is ook meteen de mooiste 8" projector die er is
(mijn bescheiden mening natuurlijk)

Rob