Sandwich paneel voor mijn set

Gestart door Jovl, september 4, 2007, 14:56:35

Vorige topic - Volgende topic

Jovl

Heb ook eens een poging ondernomen voor een ontwerp in elkaar te knutselen voor cd-speler en voorversterker op te plaatsen. de ruimte ontbreekt mij om een meubel te maken , daarom dacht ik aan onderstaand ontwerp.
sandwich paneel met zand/lood vulling.
Volg de opbouw in onderstaande fotoreeks.
Graag jullie reacties

Groeten Jovl

Uit draadeinden m20 spikes geslepen , moeren en rondsels zijn m30.

Uitsparing voor de verzonken spikes , 3 stuks ,
4 planken in berkenmultiplex heb ik op dezelfde manier bewerkt

eerst eens op de site zetten om te zien of dit wel lukt ( is de eerste keer , zie test topic )

Jovl

aha , gelukt , dan doe ik verder...

nogmaals 4 stuks berken op elkaar gemonteerd ( btw berken is 18mm dik ) , dit word het tussenpaneel

Paneel doorboort voor de draadeinden

Dit zal al iets duidelijker zijn wat het ongeveer zal worden ,
8 panelen van 18mm dik dus. breedte 46cm op 43 cm

Jovl

Tussenpanelen uitgezaagd

Heb er twee van deze tussen gestoken

De 8 paneeltjes op elkaar gelegd

Jovl

draadeinden op lengte geslepen

de vuldopjes

De vuldopjes zitten in de plank , geboort met 20mm en dopjes (21mm) kunnen indraaien met een beetje contactlijm , de contra moertjes van vorige foto heb ik dus niet hoeven te gebruiken , zit vast als een boom(pje)

Jovl

Zitten dus al zover , met , ook al op de vorige foto te zien , de laatste plank berken.
Deze was nog nodig omdat de "voeten" van de cd-speler half over de uitsparingen van de spikes kwamen.
Kon trouwens niet anders dan deze zo te monteren omdat het geheel op metselwerk komt te staan.

Alles gedemonteerd en de onderste twee panelen verlijmd met de nodige schroeven , vervolgens 15kg lood gesmolten en ingegoten. Beetje raar zicht maar kom....

Lood was gekocht bij de schroothandel , deze "spaghettibol" van 4kg lood heb ik ( en mijn dochter )in stukjes geknipt om dan te vermengen met 11kg zilverzand.

R

Het is even moeilijk te zien hoe het gaat worden, maar het ziet er wel 8) uit. gekozen materialen zijn ook prima.

Jovl

Vervolgens alles terug gemonteerd , stevig gelijmd en gevezen.
Hier op de foto het laatste beeje zilverzand aan het bijvullen , tesamen met het in stukjes gesneden lood

Opgeschuurd en de eerste van minstens 4 lagen vernis aangebracht.

Dan paar dagen laten uitdrogen en de spikes monteren.
Als ie volledig af is plaats ik wel nog eens een fotootje op de site , zal iets voor volgende week zijn.
Toch nog meegeven dat het totaal gewicht begin de 30kg zal zijn , zou hem eens moeten wegen eigenlijk.

Ben benieuwd naar jullie reacties , groeten Jovl

Eric Desart

Jovl,

:) Prachtig werk dat je daar deed !!!!!!
Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Jovl

@Ericdesart

Dank u
Eind of ten laatste volgende week post ik wel eens een fotootje van het eindresultaat

R

WMC

Wow, ziet er wel een beetje uit als overkill, wat een dik paneel zeg! Iets wat ik zelf anders had gedaan was het aantal pootjes. Je hebt er nu vier gemaakt, terwijl 3 constructie technisch beter was geweest. Nu staat hij in theorie altijd iets te wiebelen.

Als je constructie dadelijk klaar is kun je eens proberen om hem op slappe "veren"  te zetten. Wat je nu met je spikes hebt gedaan is een relatief stijve koppeling met de vloer gemaakt, hier door komen trillingen vanuit de vloer nog steeds door, met een extreem slappe koppeling zal dit veel minder zijn. Denk bij eens slappe koppeling aan een waxine licht bakje vol gieten met siliconen kit en dat uit laten harden. Het is het proberen waard.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Eric Desart

Citaat van: WMC op september 10, 2007, 22:03:25
Wow, ziet er wel een beetje uit als overkill, wat een dik paneel zeg! Iets wat ik zelf anders had gedaan was het aantal pootjes. Je hebt er nu vier gemaakt, terwijl 3 constructie technisch beter was geweest. Nu staat hij in theorie altijd iets te wiebelen.

Als je constructie dadelijk klaar is kun je eens proberen om hem op slappe "veren"  te zetten. Wat je nu met je spikes hebt gedaan is een relatief stijve koppeling met de vloer gemaakt, hier door komen trillingen vanuit de vloer nog steeds door, met een extreem slappe koppeling zal dit veel minder zijn. Denk bij eens slappe koppeling aan een waxine licht bakje vol gieten met siliconen kit en dat uit laten harden. Het is het proberen waard.

;D  Wel in heel de audio wereld is vaak een hoop overkill.
Jovl is terecht trots op een oerdegelijke en mooie constructie die hij gemaakt heeft.  Lijkt mij weinig belangrijk of dit te dik is of niet.  In Audio zit zoveel psychologie.

Aangezien die spikes fijn instelbaar zijn, is er geen probleem inzake correcte drukverdeling en wordt het draagvlak groter en stabieler.

Als je echt wil ontkoppelen, moet je het juist doen. D.w.z. de resonantiefrequentie moet laag genoeg blijven.  Als je in de buurt van ca 10 Hz wil blijven moet je een doorzakking hebben van rond de 2.5 mm (of meer) van de elastische laag.  Dit kan de stabiliteit van het geheel verlagen.
Siliconen is een zeer elastische veer. D.w.z. zeer weinig interne demping.  Bij de resonantiefrequentie krijg je een behoorlijke opslingering van de trillingen (werkt als versterker in plaats van als demper).

Ontkoppeling is geen kwaliteitskenmerk op zichzelf, maar bedoeld om problemen (van gelijk welke aard) op te lossen.  Pas ontkoppeling fout toe en je ontkoppeling kan zelfs oorzaak van voorheen onbestaande trillingsproblemen worden.

Groetjes
Eric

Vriendelijke groeten
Eric Desart
Vragen inzake geluidsisolatie of akoestiek horen hier thuis in het forum, niet in of via persoonlijk berichtjes.
Zo leren we allen van elkaar.

Jovl

@WMC
Is wel degelijk met 3 spikes gemaakt hoor

Heb hem vandaag geplaatst , wou foto's nemen maar mijn dochter had het fototoestel nodig voor school , zal voor een andere keer zijn.
Waterpas afgeregeld. en componenten erop geplaatst.
Wou eerst enkel cd speler en voorversterker erop zetten maar heb ook de tuner en nog een extra kleine versterker ( Voor luidsprekers op het terras ) erop gezet.
De cd speler staat onderaan met het gewicht van de andere er bovenop.
Wat ik ondervind is dat er bijna geen trillingen meer naar de cd speler gaan maar alles door de tuner die bovenaan staat word opgevangen.

Blok zelf staat als een huis. 46cm breed , 43cm diep en 16.5cm hoog .
Heb hem ook eens op de weegschaal gezet : 45.5kg!

Heb trouwens al aan gedacht om deze blok onder de eindversterker te plaatsen en een variant met 2 "lagen" te maken voor de cd en vv en de tweede tuner en de kleine versterker. Of op het onderste enkel de cd speler en inklemmen tussen twee panelen? Zal nog wel zien want de ruimte is beperkt , op de foto's zal het wel duidelijk worden. sugesties zijn welkom.

Groeten Jovl

WMC

Citaat van: Jovl op september 11, 2007, 17:32:14
@WMC
Is wel degelijk met 3 spikes gemaakt hoor

Mijn fout! Ik ben overigens wel benieuwd naar de foto's.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

-madison-

Citaat van: WMC op september 11, 2007, 18:14:37
Mijn fout! Ik ben overigens wel benieuwd naar de foto's.
Anders ik wel ;D
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Jovl

Vandaag nog een testje gedaan
Heb de cd speler alleen op het blok gezet , daar gaat niets van trillingen naartoe , daarna de voorversterker er bovenop gezet , idem , zo vast als een huis.
Eens het 3de en 4de toestel er bovenop komt krijg je de resonanties.
Volgende week plaats ik hem wel eens onder de eindversterker en dan neem ik ook wel eens foto's

Groeten Jovl

Jovl

Paar fotootjes toegevoegd , volgende week probeer ik eens wat het geeft als je de spikes vervangt door trillingsdempers. Deze heb ik gisteren gaan kopen , eens zien wat het beste resultaat zal geven.

Groeten Jovl

Jovl

Ik heb deze week de spikes vervangen door trillingsdempers
moet zeggen dat dit beter bevalt dan met de spikes
Zoals hier al bij een vorige opmerking gelezen , versterken spikes de trillingen naar het bovenste component allicht doordat spikes koppelen.
Met de trillingsdempers is dit duidelijk beter , bij de onderste componenten voel je geen verschil maar het bovenste component krijgt duidelijk veel minder trillingen te verwerken. Wellicht door het ontkoppelen van de trillingsdempers.
Wel opletten bij de aankoop van trillingsdempers dat deze zijn aangepast aan het totale gewicht die ze moeten "dragen"

Groeten Jovl

ruud2

Citaat van: Jovl op september 24, 2007, 15:59:21
Ik heb deze week de spikes vervangen door trillingsdempers
moet zeggen dat dit beter bevalt dan met de spikes
Zoals hier al bij een vorige opmerking gelezen , versterken spikes de trillingen naar het bovenste component allicht doordat spikes koppelen.
Met de trillingsdempers is dit duidelijk beter , bij de onderste componenten voel je geen verschil maar het bovenste component krijgt duidelijk veel minder trillingen te verwerken. Wellicht door het ontkoppelen van de trillingsdempers.
Wel opletten bij de aankoop van trillingsdempers dat deze zijn aangepast aan het totale gewicht die ze moeten "dragen"

Groeten Jovl

met trillingsdempers moet je wel weten welke trillingsfrequentie(s) je wilt dempen voor een optimaal resultaat. ;) anders is het raden maar..
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

PaulSQ

Komen de trillingen die je set "oppikt" wel; uit de ondergrond? (volgens mij is de stapel gewoon te hoog)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Jovl

Denk wel dat de trillingen dd uit de ondergrond komen , deze worden mijn inziens versterkt door de spikes en door dat de "stapel" inderdaad te hoog is worden deze afgegeven aan het bovenste component.
Met de trillingsdempers is dit beduidend minder.
Met slechts twee componenten erop staan beide mogelijkheden , spikes en trillingsdempers , als een huis.
Ik was eigenlijk meer benieuwd hoe het zou zijn met meerdere componenten op elkaar gestapeld , vandaar deze "test". Ik had eigenlijk verwacht dat dit stabieler zou blijven doordat het blok zo zwaar is uitgevoerd maar is duidelijk niet zo. Bij deze mag je waarschijnlijk het blok ook lichter maken. Misschien reduceer ik het gewicht wel eens. Kwestie van bezig te blijven.
Toch , als ik dan toch moet een keuze maken gaat mijn voorkeur eerder uit naar de dempers

Iemand een idee wat het zou geven als je de cd speler tussen twee panelen zou klemmen?
Kan dit geen schade aan het loopwerk toebrengen. Omdat de trillingen niet uit de cd speler wegkunnen bv.

Groeten Jovl