Welke nieuwe geluidskaart voor Foobar + SRC + Kernelstreaming/ASIO?

Gestart door Sk, augustus 28, 2007, 13:50:10

Vorige topic - Volgende topic

Sk

Aangezien mijn Audio 2 defect is gegaan ben ik opzoek naar een nieuwe geluidskaart.

Ik wil er voornamelijk flac's en ape's files mee gaan afspelen. Dit in combinatie met Foobar, Secret rabbit plugin, Kernel streaming/ASIO. Misschien in de toekomst ook weer met DD en DTS passtrough.

Momenteel heb ik 2 geluidskaarten in gedachten namelijk

RME - DIGI96/8
M-audio - Audiophile 192

De audiophile 192 schijnt onboard SP/DIF te hebben. Hoe moet ik dit zien? Want mijn audigy 2 heeft ook een SP/DIF aansluiting en de meeste moederborden hebben dit ook onboard. Of zie ik iets verkeerd?

Mijn vragen zijn

-   Welke kaart geeft de beste geluidsweergave?
-   Wat zijn de ervaringen van jullie met deze kaarten?
-   Digitaal naar mijn Marantz SR5200 of analoog? Of wordt dit een kwestie van uitproberen?
-   Werkt de SRC + Kernelstreaming/ASIO ook op de analoge uitgangen of werkt dit alleen met SP/DIF?
-   Zijn er betere kaarten in deze prijsklasse?

2de hands is een goede optie mits de kaart 100% in orde is natuurlijk.

Ik wacht met spanning op jullie reacties.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Del member

Citaat van: Sk op augustus 28, 2007, 13:50:10
-   Werkt de SRC + Kernelstreaming/ASIO ook op de analoge uitgangen of werkt dit alleen met SP/DIF?

Das een goede vraag. Op mijn laptop met ALC880 chipset betekent KS met foobar dat Wave volume geen bal meer uitmaakt, maar het Master Volume wel.
Nu kwa SP/DIF heeft Master Volume geen invloed, enkel op m'n analoge uitgangen.

Anderzijds kan ik de hardware DSP effecten in m'n chipset nog steeds accesseren met kernel streaming, ik schakel dus daarmee blijkbaar enkel de windows volume regeling uit. Hardware upsampling, DSP effecten en Equi werken wel nog.

Maar ik maak me 't meest zorgen om de brakke windows volume regeling :)

Och ja wat ik wel weet is dat een RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft :) Das een pure IO interface zonder enige processing. Combineer dat met kernel streaming en je bent 100% zeker. Audiophile heeft een 36bits hardware mixer ongeacht de windows mixer dacht ik die kan je ook bypassen met de audiophile patchbay (software om alles te regelen).

Sk

Citaat van: 4G op augustus 28, 2007, 14:10:34
Das een goede vraag. Op mijn laptop met ALC880 chipset betekent KS met foobar dat Wave volume geen bal meer uitmaakt, maar het Master Volume wel.
Nu kwa SP/DIF heeft Master Volume geen invloed, enkel op m'n analoge uitgangen.

Op mijn Audigy2 Kon ik mijn Wave volume ook niet meer gebruiken maar de Master nog wel. Ik maakte gebruik van de digital out (3.5mm naar tulp) met een coax kabel naar receiver en ik kon de Master volume nog gewoon gebruiken. Verder maakte ik gebruik van de Kx drivers

Citeer
Och ja wat ik wel weet is dat een RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft :) Das een pure IO interface zonder enige processing. Combineer dat met kernel streaming en je bent 100% zeker. Audiophile heeft een 36bits hardware mixer ongeacht de windows mixer dacht ik die kan je ook bypassen met de audiophile patchbay (software om alles te regelen).

Wil dit dus zeggen dat ik mijn Master volume niet meer kan regelen en dat ik dus altijd mijn afstandbediending van mijn Marantz moet gaan gebruiker om het volume te regelen? Ik zag dat er verschillende soorten RME DIGI 96 kaarten zijn. Welke is dan het beste?

Kan ik hieruit concluderen dat je de RME DIGI 96 het beste vindt van deze 2 kaarten?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sk

Op internet lees ik het volgende

The RME card has a modified MME driver that has been adapted to run on NT. It is not a native WDM-audio driver. The drawback is that kernel streaming does not work, however, the benefit is that this card does produce bit perfect payback with waveout or directsound on W2K and XP.

The M-audio DIO24/96, Audiophile 24/96, and the Revolution do not provide bit perfect playback under waveout or directsound on W2K and XP. For these cards you have to use kernel streaming or ASIO.

-----

Wil dus zeggen dat ik geen gebruik kan maken van KS. Weet iemand hier meer van? Verder info te vinden op

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t6814.html

Del member

Citaat van: Sk op augustus 28, 2007, 17:02:48
Op internet lees ik het volgende

The RME card has a modified MME driver that has been adapted to run on NT. It is not a native WDM-audio driver. The drawback is that kernel streaming does not work, however, the benefit is that this card does produce bit perfect payback with waveout or directsound on W2K and XP.

The M-audio DIO24/96, Audiophile 24/96, and the Revolution do not provide bit perfect playback under waveout or directsound on W2K and XP. For these cards you have to use kernel streaming or ASIO.

-----

Wil dus zeggen dat ik geen gebruik kan maken van KS. Weet iemand hier meer van? Verder info te vinden op

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t6814.html

Volgens mij zitten er hier minstens twee RME users op dit forum, gebruik de search  O0
Even snel kernel streaming testen met foobar is volgens mij niet veel werk :)

Sk

Citaat van: 4G op augustus 28, 2007, 17:26:09
Volgens mij zitten er hier minstens twee RME users op dit forum, gebruik de search  O0
Even snel kernel streaming testen met foobar is volgens mij niet veel werk :)

Ik heb 1 gebruiker gevonden die een RME heeft/had? en die is al meer als een week niet meer op het forum geweest. Het kan dus erg lang duren voordat ik antwoord heb op deze vraag. En aangezien ik het liefst nu nog een andere geluidskaart wil wordt het erg lastig  ;)

Volgens het bericht op internet heb je die KS ook niet nodig en kan je gewoon directsound of waveout gebruiken omdat de kaart het bitperfect doorstuurd. Anders kan ik gewoon met de ASIO drivers proberen toch?

Je zegt dat de RME DIGI 96 kaart geen eigen volume regeling heeft. Wil dit dus zeggen dat ik in windows dus niks aan het geluid kan veranderen behalve op mijn receiver?

Verder kom ik 3 soorten RME DIGI 96/8 tegen

RME DIGI 96/8
RME DIGI 96/8 PST
RME DIGI 96/8 PAD

Begrijp ik het nou goed dat bij de standaard alleen SP/DIF zit en bij de PST ook nog een analoge uitgang en bij PAD analoog en XLR?

Als ik dus mijn hoofdtelefoon wil gaan gebruiken direct op de geluidskaart moet ik dus de PST versie kopen?

Hakker

Waar je ook naar kan kijken zijn Auzentech kaarten zoals de Auzentech Meridian.

Sk

Citaat van: Hakker op augustus 31, 2007, 20:47:35
Waar je ook naar kan kijken zijn Auzentech kaarten zoals de Auzentech Meridian.

Lijkt inderdaad ook een goede kaart te zijn.

Vermoedelijk heb ik binnenkort de RME DIGI 96/8 PST en de M-Audio Audiophile 192  :D Kan ik ze mooi vergelijken.

Del member

Citaat van: Sk op augustus 31, 2007, 21:11:36
Lijkt inderdaad ook een goede kaart te zijn.

Vermoedelijk heb ik binnenkort de RME DIGI 96/8 PST en de M-Audio Audiophile 96/8  :D Kan ik ze mooi vergelijken.

De audiophile 24/96 is minder dan de RME neem maar van me aan. De audiophile 24/192 is wel een betere testkandidaat gezien geen breakout cable.

Sk

Citaat van: 4G op augustus 31, 2007, 23:43:05
De audiophile 24/96 is minder dan de RME neem maar van me aan. De audiophile 24/192 is wel een betere testkandidaat gezien geen breakout cable.

Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb. Ik bedoel de RME DIGI 96/8 en de M-Audio Audiophile 192  :)

Sk

Met wat voor een soort kabel moet ik naar mijn receiver toe? Bij mijn audigy 2 gebruikte ik 3.5 mm in de geluidskaart naar cinch op de receiver. Kan dit ook bij deze kaart of moet ik nou cinch naar cinch hebben?

Del member

Citaat van: Sk op september  1, 2007, 12:18:11
Met wat voor een soort kabel moet ik naar mijn receiver toe? Bij mijn audigy 2 gebruikte ik 3.5 mm in de geluidskaart naar cinch op de receiver. Kan dit ook bij deze kaart of moet ik nou cinch naar cinch hebben?

Cinch naar cinch
met dit soort kaarten is ook de kwaliteit van je digitale kabel zeker van belang

Ik gebruikte zelf een Kimber Select KS2020

Sk

Citaat van: 4G op september  1, 2007, 12:27:17
Cinch naar cinch
met dit soort kaarten is ook de kwaliteit van je digitale kabel zeker van belang

Het probleem is dat ik 4,5 a 5 meter nodig zal hebben. Dit zal met bovenstaande kabel een duur grapje worden. Ik heb hier nog een Audioquest Sub-1 kabel liggen. Kan ik deze hier ook voor gebruiken? zoniet welke kabel raad je dan aan voor max 50 euro voor 4,5 a 5 meter?

Del member

Citaat van: Sk op september  1, 2007, 12:33:12
Het probleem is dat ik 4,5 a 5 meter nodig zal hebben. Dit zal met bovenstaande kabel een duur grapje worden. Ik heb hier nog een Audioquest Sub-1 kabel liggen. Kan ik deze hier ook voor gebruiken? zoniet welke kabel raad je dan aan voor max 50 euro voor 4,5 a 5 meter?

De SP DIF kabel van via blue (zit hier dealer sponsor) is ook zeker aanrader en kost bijna niks  O0 Nog twee deftige pluggen erop en high-end genieten.
Ik heb 25m voor m'n laptop in gebruik :) Zoek es met de search ik heb er een artikel over.

Sk

Citaat van: 4G op september  1, 2007, 18:36:01
De SP DIF kabel van via blue (zit hier dealer sponsor) is ook zeker aanrader en kost bijna niks  O0 Nog twee deftige pluggen erop en high-end genieten.
Ik heb 25m voor m'n laptop in gebruik :) Zoek es met de search ik heb er een artikel over.

Ik zal vanavond is opzoek gaan naar "via Blue" kon het zo gauw even niet vinden. Weet jij of ik de Audioquest Sub-1 ook hiervoor kan gebruiken?

25 meter aan kimber kabel?  :o

Sk

Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij  :) Mijn vorige vraag is alleen nog niet beantwoord of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hiervoor kan gebruiken?

Verder heb ik gekeken naar de ViaBlue kabel bij hifisupply. De ViaBlue NF-75 Silver digitale interconnect is 75 ohm en de ViaBlue NF-S2 Digital interconnect is 100 ohm. Welke kabel zal ik dan nodig hebben?

Maar eerst wil ik weten of ik bovenstaande Audioquest kan gebruiken hiervoor.

donaldk

Citaat van: 4G op september  1, 2007, 12:27:17
Cinch naar cinch

Geen xlr? ;-).

Sk

Niemand die antwoord weet op mijn vraag?  :-\

ps. 4G, ik zag je gisteravond nog kijken in dit topic dus ik dacht eindelijk antwoord. Maar na een paar keer F5 gedrukt te hebben was je ineens offline  :(

Del member

Citaat van: Sk op september  2, 2007, 22:43:28
Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij  :) Mijn vorige vraag is alleen nog niet beantwoord of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hiervoor kan gebruiken?

Verder heb ik gekeken naar de ViaBlue kabel bij hifisupply. De ViaBlue NF-75 Silver digitale interconnect is 75 ohm en de ViaBlue NF-S2 Digital interconnect is 100 ohm. Welke kabel zal ik dan nodig hebben?

Maar eerst wil ik weten of ik bovenstaande Audioquest kan gebruiken hiervoor.

ViaBlue NF-75

Sk

Citaat van: 4G op september  3, 2007, 13:06:03
ViaBlue NF-75

4G

Heb je mijn andere vraag gezien? of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hier ook voor kan gebruiken?

Del member

Citaat van: Sk op september  3, 2007, 13:08:58
4G

Heb je mijn andere vraag gezien? of ik mijn Audioquest Sub-1 kabel hier ook voor kan gebruiken?

Als de kabel true 75 Ohm is met goede RCA pluggen dan ja ...

Ejorne

Citaat van: Sk op september  2, 2007, 22:43:28
Zo.. de RME DIGI 96/8 is onderweg naar mij  :)

Oh, dan heeft het ook geen zin meer om de E-MU 0404 als eventuele kandidaat te opperen...
Jammer want dit is mijns inziens ook zeker een heel fijn kaartje, beter dan de m-audio audiophile.
Maar aan de RME zul je ook zeker geen miskoop gedaan hebben als ik de berichten daarover hier en daar lees. Echter zelf geen ervaring met producten van RME...

Sk

Citaat van: Ejorne op september  3, 2007, 13:35:06
Oh, dan heeft het ook geen zin meer om de E-MU 0404 als eventuele kandidaat te opperen...
Jammer want dit is mijns inziens ook zeker een heel fijn kaartje, beter dan de m-audio audiophile.
Maar aan de RME zul je ook zeker geen miskoop gedaan hebben als ik de berichten daarover hier en daar lees. Echter zelf geen ervaring met producten van RME...

Je zegt beter dan de M-Audio Audiophile 192? heb je dit zelf getest?

Overigens zal mijn receiver en speakers bij iedere geluidskaart toch de zwakste schakel zijn, dus zal denk ik toch niet veel verschil gaan horen. Misschien later met "echte" apparatuur  ;)

Ejorne

Citaat van: Sk op september  3, 2007, 13:38:18
Je zegt beter dan de M-Audio Audiophile 192? heb je dit zelf getest?

Mijns inziens he... en dan beoordeeld op geluidskwaliteit. Niet gelet op degelijkheid en andere zaken...

Ik heb eerlijk gezegd pas later een vergelijk gemaakt, eerst heb ik de Emu 0404 blind gekocht op reacties die ik hier en daar op internet las. Daar waren de berichten vrijwel uitsluitend erg positief. Later heb ik inderdaad een vergelijk kunnen maken met de m-audio.

Sk

De RME heb ik inmiddels binnen!

Ik stopte de RME in dezelfde PCI slot als mijn Audigy kaart. Direct naar installatie en na een reboot schoot de processor naar 52%. Ik heb Hyperthreading en mijn 2de processor was dus 100% in gebruik, en bij de RME settings zag ik allemaal chinese tekens staan. Na lang.. lang geprobeerd te hebben en vele sagerijnige buien heb ik uiteindelijk mijn pc maar opnieuw geeinstaleerd.

Nadat de pc opnieuw geeinstaleerd was heb ik direct de RME geeinstaleerd en alweer schoot de 2de CPU naar 100% en weer chinese tekens bij de settings. Ik dacht laat ik eens proberen om mijn videokaart eruit te halen zodoende heb ik weer 1 PCI slot vrij (de zalman koeler neemt 1 PCI ruimte in beslag) Vervolgens de RME opnieuw geeinstaleerd en ja hij doet het.

Daarna wilde ik mijn onboard videokaart maar gaan installeren. Maar nadat ik dit gedaan had en mijn pc reboote kreeg ik gelijk een i/o error. Vervolgens bleef mijn pc maar aan het rebooten en uiteindelijk maar gekozen voor recente instellingen die werkten.

Conclusie: Mijn videokaart kan ik nu niet meer gebruiken en de onboardvideo conflict met de RME.
Vervolgens maar gelijk een ATX moederbord besteld met meer PCI sloten erop + 1024 MB geheugen DDR800

Maargoed na al deze ellende de kaart wel werkend gekregen alleen dus zonder videokaart en zonder onboard drivers pfff.

Ik ben verder erg tevreden met de RME. Het is een enorme verbetering vergeleken met de Audigy2. Veel betere plaatsing en meer details. Ik gebruik nou foobar met de Secret Rabbit Plugin en dan de ASIO drivers. Het lijkt er alleen op alsof ik erg veel laag kwijt ben. Ik heb mijn sub nou 3/4 open staan en nog blijft het zacht klinken. Ook lijkt het erop of ik het echte laag mis. Het laag wat ik hoor is daarin tegen wel retestrak.

Als ik met mijn receiver naar de -20 DB ga dan slaat de receiver plots uit. Weet iemand wat dit kan zijn?

Dit zijn tot nu toe mijn bevindingen.