Opnieuw calibreren ?

Gestart door Guybrush, mei 12, 2002, 00:32:17

Vorige topic - Volgende topic

Guybrush

Hoi ,
Mijn TV en mijn Barco zijn allebei ISF gecalibreerd.
Tijdens het calibreren van mijn TV had ik een Pioneer DV535 DVD speler deze heb ik verkocht en een 2e hands
Toshiba met PSM-1 kaart aangeschaft.De barco is door de vorige bezitter laten calibreren.
Nu er dus andere randapparatuur aanhangt is hierdoor
de calibratie teniet gedaan? En zou het eigenlijk opnieuw uitgevoerd moeten worden?
Mvrgr
Ted

J.A.F._Doorhof

De TV zal wel meevallen.

Als je op de Barco een nieuwe resolutie gebruikt zoals de PSM-1 dan is het inderdaad wel verstandig om er een keer na te laten kijken.

Als je mij daarvoor inschakeld kijk ik direct je TV voor je na.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Guybrush

Bedankt voor de info

TZT als mijn HT af is dan wil ik wel een afspraak maken
om de barco telaten hercalibreren

mvrgr
Ted

SiR-ROUND

In hoeverre is het nodig wanneer je met de HTPC van resolutie bent veranderd om opnieuw te calibreren?

Afgezien van de geometrie etc. Waarom wordt bv de Grayscale anders?

Is dit wel zo?

RCD

Hoi

Als de Barco door mij is gecalibreerd zit er een lijst bij met de settings zoals hij moet staan op Gain en Cut off
Als je die waardes aan houd ook met andere bronnen moet het klopen en hoeft hij niet opnieuw gecalibreerd te worden
Ben je de gegevens kwijt kan ik kijken of ik ze nog in mijn pc heb zitten
Anders zul je het opnieuw moeten doen

Rob

J.A.F._Doorhof

Verschilt per projector.

Ik weet zo niet 100% hoe jouw Barco het doet, maar in principe is de resolutie belangrijk voor je calibratie. Tevens worden er op de Sony's ook andere focus instellingen gebruikt, bij de Sony blijft D6500 wel staan, maar meet ik toch verschillen +/- 500 met de gecalibreerde instellingen.

Bij een Mitshibushi kan ik de waardes overnemen maar moet ik toch opnieuw calibreren als ik bv van 1280x1024 naar 1024x768 ga.

Ik kan er geen 100% zeker antwoord op geven, Rob waarschijnlijk wel. Maar bij de meeste projectoren die IK gezien heb is een hercalibratie nodig als je weer op D6500 wilt komen. Als je in de buurt wilt zitten is het waarschijnlijk NIET nodig.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RCD

Dit vind ik niet de juiste plaats om het te beantwoorden dat moeten we in de topic projectoren doen

Rob

J.A.F._Doorhof

Heeft met ISF calibraties te maken.

Maar is verplaatst.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Rob, ik had er geen lijst bij volgens mij of zit die aan de binnenkant geplakt ofzo... Wel had ik een gele memo met de kleurwaardes, je weet wel di eik dus... misplaatst had zeg maar...  :-[

Maar goed, behalve wat sjorren aan de lenzen ::) en wat andere instelling heb ik qua video instellingen niks aangeraakt(zelfs nog nooit aan de brightness etc.!)

Ik heb ook niet het idee dat de kleuren etc. ineens inversed zijn ofzo :D

Bedankt Rob, Frank...

Als je het lijstje nog hebt dan graag Rob, anders zal ik er zelf eentje maken, maar zoals al eerder vermeld zit ik niet aan de kleurknoppen...

J.A.F._Doorhof

Als je de focus van Blauw veranderd hebt dan moet je ZEKER opnieuw calibreren.

Je zult ook niet direct een verschil zien, totdat het weer correct is  ;D, ik kan je verhalen vertellen van mensen die een gecalibreerde CRT hebben hangen, en zelf hele kleine dingen hebben veranderd, ze hadden zelf het idee dat het er alleen maar beter op was geworden, en zagen geen verschil. Totdat we weer gingen meten...... Als een projector gecalibreerd is, gewoon afblijven van de G2, Contrast, Brightness, Focus etc.

En als je een resolutie wisselt en je weet zeker dat je daarop blijft draaien gewoon een keer na laten lopen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi

Ook bij Barco moet je hem opnieuw calibreren als je van een lage scanrate naar een hoge scanrate gaat waar dus veel verschil tussen zit
Daardoor verandert de grayscale
Ook kan het zo zijn dat als je een ander geheugen aanmaakt dat hij de Gain en Cut off instellingen niet overneemt van het oude geheugen en dat je die dus weer met de hand opnieuw moet afstellen
Dus bij Barco moet je dat altijd nakijken
Sir dat briefje wat ik geschreven heb is het nu doe ik het via een labtop en rolt er een mooi lijstje uit en sla ik de settings op toen was dat nog niet het geval en deed ik het thuis met de pc die al 30 keer leeg is gemaakt en ik heb de settings niet bewaard
Frank dat klopt dat het met ISF te maken heeft maar ook weer niet voor mijn ISF kon ik ook al projectors calibreren en net zo goed als nu verde heet het geloof ik ISF tours en info

Rob

J.A.F._Doorhof

Daarom heb ik hem ook verplaatst.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Focus? Neeeeeee... Niks mee gedaan... Ik weet nog niet eens hoe...

Rob heeft me in het begin gewaarschuwd en voordat ik iets ging ondernemen wat misschien tegen z'n adviezen inging heb ik um ff gemeeld... Braaf hè? ;D

Maar goed, het lijkt me niet handig dat een PJ helemaal opnieuw gecalibreerd moet worden na een res-change... Daar moet dan toch rekening mee gehouden zijn qua ontwerp.. Of zat dat vroeger inbegrepen bij her service contract van de CRT's?

Ik kan me een bepaalde marge wel voorstellen, aangezien het analoge stuurelectronica betreft... Een hogere resolutie geeft andere flanken...

Maar als ons Rob zegt dat m'n lieve Barco nog tiptoppie is dan doen we het ervoor...

Anders komt ie straks gezellig met de hele familie in Noordbroek logeren, toch? Misschien de Doorhofjes erbij? Gezellig!!!

;D

J.A.F._Doorhof

Als het allemaal zo makkelijk was dan zouden wij geen werk hebben.

Geloof me de fabrikanten geven niet om een graadje of 2000 verschil. Vandaar dat ze ook vaak noemen, 6500 is richting rood, 9300 is richtig blauw. Lekker veilig als je namelijk van 20.000 graden (9300) naar 15.000 graden gaat (6500) is dat inderdaad richtig rood.  ;D

En aangezien niemand klaagt blijft dat zo.
En dan heb je met projectoren nog mazzel omdat de blauwe tube vaak niet echt kan wat een TV kan zijn de verschillen op CRT's nog wel redelijk, hoewel ik al CRT's heb gemeten met een temp van 15.000 graden (niet linear).

Als je resolutie veranderd komen je lijnen dichter op elkaar te liggen waardoor je grayscale in principe vlakker zou moeten worden, de andere kant op moet je dus ook hercalibreren.

Maar het ligt aan jezelf. Ik ken klanten die precies op D6500 willen zitten (Garmt, Ik, Rob bv), maar ik ken ook mensen die het wel goed vinden als het maar linear is.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

CiteerAls je resolutie veranderd komen je lijnen dichter op elkaar te liggen waardoor je grayscale in principe vlakker zou moeten worden, de andere kant op moet je dus ook hercalibreren

I don't get it...

Guybrush

Hoi
Ik heb toch iets wat in deze "discussie" niet naar voren komt . En eigenlijk ook waarom ik deze vraag stelde
is op je DVD speler of bv PC waarop de testDVD wordt
afgespeeld zit ook een brightness, contrast etc. Die instellingen zijn toch ook van belang tijdens je afstelling
?.En als je van DVD veranderd zijn die instellingen toch ook anders merk A geeft een ander beeld dan merk B
Heeft dit dan geen invloed?
Mvrgr
Ted

RCD

Hoi

Uiteraard als je bij de dvdspeler iets verandert zie je het terug op de weergever maar daar moet je vanaf blijven
Verder hebben die instellingen niks met grayscale te maken

Rob

J.A.F._Doorhof

Sirround,
Als je bij een CRT minder scanlines ziet, dan gaat de lightoutput omhoog, ook al is dit marginaal, de analyzer ziet dit, vooral voor Blauw is dat meegenomen, en zul je dus naarmate de resolutie van bv 480P naar 720P gaat een vlakkere grayscale krijgen of minder blauw hoeven de defocussen.

De Contrast en Brightness instellingen op een speler zit ik in tweestrijd.

Aan de ene kant denk ik voor 99% zeker dat dit alleen maar te maken heeft met je dynamisch bereik, maw als je je contrast te hoog zet dan zal de speler clippen, zet je het te laag dan zie je de top niet meer, en bij brightness aan de andere kant.

De projector (waar de grayscale gaat gelden), hoeft niet harder te werken als de contrast waardes op de speler hoger staan. TENZIJ je calibreert op bv een te lage contrastwaarde in je speler, en daarna de speler op de juiste waarde brengt. BV van 650Mv naar 700MV.

Maar dat heb ik nooit nagemeten.
Ik ben het met Rob eens (en vertel dit ook altijd aan alle klanten), als je display gecalibreert is blijf dan overal vanaf. Het is een hele fijne balans tussen al je instellen (ook sharpness en saturation), de grayscale is maar een heel klein gedeelte van de calibratie, als je één onderdeel wijzigt dan breng je het totaal uit balans.

En vergeet niet.
Waar je op een NIET gecalibreerde display vaak per film dingen moet aanpassen is dit op een gecalibreerde display NIET nodig. Een donkere film blijft natuurlijk donker, maar niet TE donker.
Goed voorbeeld zijn de RING films (Tartan), iedereen klaagt dat die TE donker zijn, op mijn setup zijn ze inderdaad ERG donker, maar niet TE.

MvrGr.
Frank
Custom installer

SiR-ROUND

Ah, Frank bedankt...

Had ik niet bij stilgestaan die lichtopbrengst...

logix

Ted,

De grayscale staat goed zoals ik je vertelde, ik hoop niet dat je daar aan hebt zitte te klote.
Want dan heb je het calibratie geld weggegooid.

Grt,
Ruud

Guybrush

hoi Ruud,
Ik heb niet en zal nooit aan die knoppen komen
Ik heb trouwens een pronto aangeschaft
en het eerste wat ik doe is DIE functies er uit kiepen
Mvrgr
Ted

logix

Vergeet de waardes ook niet op te schrijven voor als er wat mis gaat. Kan je het altijd herstellen naar de oude waardes....

Grt,
Ruud