Wordt het Blu-ray of HD-DVD? (Deel 4)

Gestart door Randal, augustus 20, 2007, 22:02:36

Vorige topic - Volgende topic

Wat wordt volgens jou de opvolger van de DVD?

Blu-Ray
176 (53%)
HD-DVD
60 (18.1%)
Beide formaten naast elkaar...
71 (21.4%)
Géén van beide
25 (7.5%)

Totaal aantal stemmen: 319

Marcel_T.

Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

jantje112

Citaat van: CineSmurf op november 11, 2007, 11:17:52
Waar dan? Ik kijk even alleen naar Nederland en naar een paar films van Warner (dat is de enige die op beide formaten uitbrengt, toch). Een niet al te uitvoerige test bij (volgens mij de twee grootste Nederlandse spelers) Bol en Free record shop.

300: Even duur
Music & Lyrics: bij Bol even duur, bij FRS HDDVD 3 euro duurder
Blood diamond: even duur.

Ik weet het: geen wetenschappelijk onderzoek, maar een steekproef van 4, waarbij 2 maal bij één van de twee blu ray goedkoper is.

Heb jij gefundeerde cijfers dan dat HDDVD goedkoper is? Ik zie namelijk het tegenovergestelde...

If it sounds like a duck and looks like a duck, ....

Ikzelf  bestel alles bij de amerikaanse webshops waar de HDDVD doorgaans een stuk aantrekkelijker is geprijst dan de blauwe tegenhanger.

Ettepet

Prijzen schelen niet zoveel tussen BD en HD.

Heb nog noooit iets gekocht bij Bol.com, zou zo gauw niet 1 reden kunnen bedenken waarom wel.  Duur, laat uit, en ik vraag me af of ze de credit card al hebben uitgevonden daar.  Beetje teveel internetwinkel op zijn 'Nederlands'...

Shorty

Citaat van: Ettepet op november 11, 2007, 20:15:37
Prijzen schelen niet zoveel tussen BD en HD.

Heb nog noooit iets gekocht bij Bol.com, zou zo gauw niet 1 reden kunnen bedenken waarom wel.  Duur, laat uit, en ik vraag me af of ze de credit card al hebben uitgevonden daar.  Beetje teveel internetwinkel op zijn 'Nederlands'...

Nou, ehhh.... ??? De credit card gebruik ik al jáááren bij BolCom.... ::)

VrGr,

Bart J.

Ettepet

Citaat van: Shorty op november 11, 2007, 23:32:05
Nou, ehhh.... ??? De credit card gebruik ik al jáááren bij BolCom....

Ik ben niet zo kapitaalkrachtig om daar te kopen, dus nooit geprobeerd... :D

Rhodanos

Bol.com heeft de afgelopen maand diverse hd-titels in prijs verlaagd. Ik heb al enkele titels daar gekocht, die elders behoorlijk duurder waren. Ik zou dus bol.com dus niet overslaan bij vergelijking van prijzen.

Hertog_Martin

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Robbert54

blu-ray was hier altijd veel duurder. maar volgens mij is dit nu verwaarloosbaar. de prijzen van blu-ray zijn ook langzaamaan aan het zakken en zijn nu ongeveer gelijk aan hd-dvd. blu-ray begint nu ook al met films die rond de 20 euro zijn.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Rhodanos

CiteerBlu-ray lijkt nu toch HD-DVD wel te verslaan in software sales

Ik weet niet op welke wereld je leeft, maar blu-ray verkoopt al langere tijd beter dan hd-dvd. Dus zo nieuw is jouw constatering niet. De vraag is waar staan we over een jaar of zo. En is dat dan nog belangrijk: nee. Het maakt niet uit wie beter verkoopt, hd-dvd of blu-ray, beiden zijn er en blijven.

Pinguins

Wekelijkse sales aan de hand van een top film (commercieel gezien dan) zegt niet zoveel. Blu ray verkoopt in de US 2:1, vorige week meer vanwege Spiderman. Een paar weken terug was 't bijna 1:1 door Transformers. Ik heb ook niet 't idee dat 't de BD verkoop gigantisch aan het toenemen is ineens. In Nederland verkoopt BD wel veel beter. Denk dat dat met marketing te maken heeft. HD-DVD zie je nauwelijks gepromoot. BD ook niet veel maar wel de PS3 die toch bekend is in Nederland. Die maakt het verschil.

dmeerpa

Blu-ray-films in België populairder dan HD DVD
Sony's hogedefinitieschijven ook in Amerika beter verkocht

Blu-ray-films hebben in de eerste negen maanden van dit jaar een flinke voorsprong genomen op concurrent HD DVD. In België is de verhouding vier op één in het voordeel van Sony's stokpaardje. In Amerika verkoopt Blu-ray inmiddels bijna tweemaal zo goed als HD DVD.

Uit recente cijfers van Gfk Intromart Benelux blijkt dat in de eerste negen maanden van 2007 15.800 Blu-ray-films zijn verkocht in Belgische winkels. De 3.200 HD DVD-titels die in dezelfde periode zijn verkocht, steken daar schril bij af.

Het Amerikaanse Home Media Research, de onderzoeksafdeling van Home Media Magazine, rapporteerde dinsdag dat HD DVD ook in de Verenigde Staten klop krijgt van het Blu-ray-kamp. HD DVD, dat steun krijgt van Toshiba en Microsoft, wist tussen nieuwsjaardag en 30 september van dit jaar slechts 1,4 miljoen films te verkopen, terwijl 2,6 miljoen Blu-ray-schijven in Amerikaanse winkels zijn verkocht. Amerika is een van de weinige landen waar HD DVD in het verleden beter presteerde dan Sony's tegenhanger.

PlayStation 3
De nieuwe cijfers zijn bemoedigend voor de Blu-ray Disc Association, waarin ongeveer honderdvijftig bedrijven (onder meer Apple, Disney en Dell) onder de vlag van Sony bijeenkomen. Gerry Kaufhold, analist voor In-stat, denkt dat HD DVD een comeback kan maken door in het laatste kwartaal van dit jaar succesvolle titels uit te brengen. De HD DVD Promotions Group bevestigde onlangs zijn vermoedens door bekend te maken dat actiefilm Transformers in zijn eerste week 190.000 keer op HD DVD-formaat werd verkocht. Daarmee breekt de titel alle HD DVD-verkooprecords.

Sinds beide formaten in het voorjaar van 2006 op de markt kwamen, zijn in totaal 4,98 miljoen hogedefinitieschijven verkocht, meldt Home Media Research. Daarvan behoren 3,01 miljoen aan Blu-ray toe en hebben 1,97 miljoen stuks het HD DVD-label.

Een van de voornaamste redenen voor de populariteit van Blu-ray is de lezer in Sony's PlayStation 3. Daardoor kunnen gamers spelen én Blu-ray-films bekijken. "Begin 2008 zal de rook zijn opgetrokken", denkt Kaufhold. "Tot die tijd is het net alsof je naar een zeilrace kijkt."

Met een bijdrage van ZDNet.com
Pioneer PDP-6080D // Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB991, X-Box series X + Kodi
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustics A25
klik hier voor mijn setup

Paul Landsmeer

Citaat van: dmeerpa op november 12, 2007, 12:24:20
Uit recente cijfers van Gfk Intromart Benelux blijkt dat in de eerste negen maanden van 2007 15.800 Blu-ray-films zijn verkocht in Belgische winkels. De 3.200 HD DVD-titels die in dezelfde periode zijn verkocht, steken daar schril bij af.

Dat noem ik een bij-effect van de regiocodering. Veel HD-DVD bezitters kopen hun titels via Internet in het buitenland, bijvoorbeeld bij Amazon US, vanwege het ontbreken van een regiocode, het grotere aanbod aan titels en de lage dollar. De BD bezitters hebben die optie niet, dus zijn gedwongen hun inkopen te doen in lokale winkels. Dat vertekent de cijfers.

Overigens is al eerder opgemerkt dat voor HD-DVD niet of nauwelijks reclame wordt gemaakt in de Benelux regio. Dat is uiteraard de eigen schuld van het HD-DVD kamp, maar vertekent de zaak nog verder. Ik denk dat veel consumenten hier niet eens weten dat ze een keuze hebben, laat staan waar die uit bestaat.

Paul Landsmeer

Citaat van: EdwinB op november 12, 2007, 13:49:27
Sony-topman noemt hd-strijd patstelling:
http://life.tweakers.net/nieuws/50305/sony-topman-noemt-hd-strijd-patstelling.html

Dit kon weleens een turning point betekenen in de formatenoorlog. De significantie van deze uitspraak moet niet worden onderschat. Het is een moedige stap, maar wel eentje die noodzakelijk is om uit de patstelling te geraken. Het zou me niet verbazen als binnenkort vanuit het HD-DVD kamp een soortgelijk geluid komt, waarna alle stakeholders op topniveau kunnen trachten alsnog tot een vergelijk te komen.

eddy135

Ben alleen bang dat er niet zoveel uitkomt.
1 van de 2 systemen zal zichzelf moeten opheffen; dat ziet niemand toch echt serieus gebeuren, denk ik.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Paul Landsmeer

Citaat van: eddy135 op november 12, 2007, 16:35:32
Ben alleen bang dat er niet zoveel uitkomt.
1 van de 2 systemen zal zichzelf moeten opheffen; dat ziet niemand toch echt serieus gebeuren, denk ik.

Hoeft niet. Er kan een hybride systeem worden ontwikkeld ("HD-BD") en er kunnen voortaan enkel nog multispelers in de markt worden gezet, met als onderliggende afspraak dat alle studios voor beide systemen gaan uitbrengen (dus Fox ook voor HD-DVD en Universal ook voor BD, etc.)

Er zijn meer scenario's denkbaar dan opheffing van een formaat, wat inderdaad niet voor de hand ligt nee.

eddy135

Vraag me af of een assimilatie technisch mogelijk is.
We wachten maar af...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Grindtegel

Citaat van: eddy135 op november 12, 2007, 18:32:11
Vraag me af of een assimilatie technisch mogelijk is.

Alleen als de Borg zich er mee bezig gaan houden
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Gaeje

ik vind gewoon die afkoop van paramount en dreamworks voor 18 maand heel jammer, want daar zitten toch een paar leuke titels bij die we nu weer gaan mislopen.
turning point zie ik niet onmiddelijk aankomen,... alles blijft maar z'n gangetje gaan

Paul Landsmeer

Citaat van: Gaetan op november 12, 2007, 20:34:52
ik vind gewoon die afkoop van paramount en dreamworks voor 18 maand heel jammer, want daar zitten toch een paar leuke titels bij die we nu weer gaan mislopen.

Hoezo mislopen? Voor 300 eurie koop je een HD-DVD speler en dan kun je ze allemaal zien.

Randal

Citaat van: Paull op november 12, 2007, 21:01:26
Hoezo mislopen? Voor 300 eurie koop je een HD-DVD speler en dan kun je ze allemaal zien.
En dat is nu net de bedoeling van 'die afkoop'!  ;)  ;D

Del member

Ik volg deze thread nu al een tijdje ... en ik heb geen glazen bol ... maar ....

Het zou me sterk lijken als beide kampen blijven bestaan. Multi-players die zowel de Java als de Microsoft code perfect afspelen ....en alle features van beide schijfjes perfect ondersteunen.
Het zal een dure research en licensing kwestie worden waar enkel de consument de dupe van wordt. Ik zie het niet zo snel gebeuren. Dit is een paar andere ordes kwa complexiteit dan een DVD-A en SACD allesvreter.

Zelfs al worden beide spelers voor 100 eur in de markt gezet, dan nog moet de consument die speler kopen waar zijn favoriete software bij past. En dan is hij nog niet zeker dat toekomstige software van zijn favoriete filmhuizen op hetzelfde formaat blijft.

Meestal als twee honden om één been vechten gaat een derde er mee lopen. Wie wordt deze derde partij  ???
Ik zie de toekomst eerder network based. Beide formaten zijn testbeds voor DRM en de nieuwe video codecs. h264 werkt op cellphones (denken we aan DVB-H) tot en met full-bitrate 1080p en meer ... deze codec is redelijk future proof.

Nu 30 of 40GB even snel downloaden duurt nog wel een nachtje maar binnen een 2 a 3 jaar zal 100mbps ethernet-to-the-home al weer veel dichterbij zijn.
Met die snelheden kan zelfs HD content als on-demand IPTV tot thuis geraken. Of dit de derde partij wordt zal afwachten worden. Maar Microsoft zal hier wel weer een flinke lepel in de pap te brokkelen hebben. En apple kan hier voor het nodige tegengewicht zorgen.

Het enige grote nadeel aan deze derde oplossing is de DRM. Als de DRM service achter de content stopt, dan is het gedaan met kijken:
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=07/11/07/2014253

Het systeem zou dan zodanig moeten zijn dat de license transfer en een kopie van de content standalone bij jou thuis staat en je deze intern tussen hardware kan migreren, stel dat je thuis een grotere content server koopt of nieuwe disken bijvoegt.

Rhodanos

CiteerHet zou me sterk lijken als beide kampen blijven bestaan. Multi-players die zowel de Java als de Microsoft code perfect afspelen ....en alle features van beide schijfjes perfect ondersteunen. Het zal een dure research en licensing kwestie worden waar enkel de consument de dupe van wordt. Ik zie het niet zo snel gebeuren.
.

Er komen al twee multispelers, de LG-200 en de Samsung BP UP5000 (of zoiets), die beide formaten volledig moeten kunnen afspelen. De Samsung zou einde dit jaar/begin volgend jaar beschikbaar moeten zijn.

Randal

Citaat van: 4G op november 13, 2007, 02:16:31
Ik volg deze thread nu al een tijdje ... en ik heb geen glazen bol ... maar ....

Het zou me sterk lijken als beide kampen blijven bestaan. Multi-players die zowel de Java als de Microsoft code perfect afspelen ....en alle features van beide schijfjes perfect ondersteunen.
Het zal een dure research en licensing kwestie worden waar enkel de consument de dupe van wordt. Ik zie het niet zo snel gebeuren. Dit is een paar andere ordes kwa complexiteit dan een DVD-A en SACD allesvreter.

Zelfs al worden beide spelers voor 100 eur in de markt gezet, dan nog moet de consument die speler kopen waar zijn favoriete software bij past. En dan is hij nog niet zeker dat toekomstige software van zijn favoriete filmhuizen op hetzelfde formaat blijft.

Waarop baseer je dat dit zo complex zou moeten zijn?
Na herkenning van het disc-type, wordt de juiste code geselecteerd om de features af te spelen...
Dit lijkt me nu niet zo'n moeilijke opgave, desnoods laat je de gebruiker dit met de hand selecteren net als bij de huidige audiostreams.

Het enige probleem dat ik zie is dat er meer kosten voor de hardware moet worden gemaakt om beide codecs in te bouwen, maar bij grootschalige toepassing zal dit toch redelijk snel vervagen. Een keuze maken uit software lijkt me dus niet echt van toepassing.

En mbt networkbased content, dat zal er heus wel komen, maar dit duurt volgens mij wel langer dan een paar jaar.
De computer is nog niet zo goed geïntegreerd/gewild in de woonkamers, en ik krijg soms de indruk dat men toch iets tastbaars prefereert (een disc die ze kunnen vasthouden, meenemen of kado geven etc.)...