Suggesties “thin media clients” voor mediaserver?

Gestart door plind, augustus 16, 2007, 23:12:10

Vorige topic - Volgende topic

plind

Ik wil graag een mediaserver gaan inrichten, die de meterkast ingaat. Zowel in de huiskamer als in de slaapkamer wil ik dan een zo klein en stil mogelijke én betaalbare (max. ca. EUR 400) client machine. Die server, daar kom ik wel uit, maar die clients...? Eisen aan de client zijn in ieder geval 1080p ondersteuning, net als diverse gangbare videoformaten en audioformaten (waaronder FLAC).

Eigenlijk lijkt de Netgear EVA8000 alles te bevatten wat ik nodig heb. Het enige probleem: ik zou de mediaserver ook als DVR willen gebruiken. Vanuit kwaliteitsoogpunt lijkt me digitale tv zeer aan te bevelen boven analoge (vooral omdat ik ook wil overstappen op LCD tv's). Helaas ondersteunt de Netgear alleen haar eigen server software, die op haar beurt alleen een aantal populaire analoge kaarten ondersteunt en al helemaal geen FloppyDTV, bijvoorbeeld.

Ik hoor heel graag alternatieve suggesties voor mijn dilemma!

Pascal.

kaajee

Jij noemt het "thin media clients", ik/men (iha) noemt het een media extender, maar ach what's in the name  ;D

Wat is het probleem dat de Netgear eigen 'server' software gebruikt? Als ie de opgenomen tv maar als content aan kan bieden toch? Dus je laat de tv beelden opnemen met andere software (wat/welke had je daarvoor in gedachte eigenlijk?) en dat wordt opgeslagen in een bepaalde folder. Het enige wat de Netgear software vervolgens moet doen is de content die in die folder staat 'aanbieden' aan de EVA8000.....net als dat ie andere media/content aanbiedt........(De netgear server software 'gebruikt' de tuner helemaal niet, zeg maar)

Een alternatief kan de Xbox 360 zijn, daar schijnt een update voor te komen dat ie ook andere formaten kan 'streamen' (264/xvid etc). Nadeel is wel dat ie natuurlijk altijd beperkt configureerbaar zla blijven (geldt eigenlijk ook voor de Netgear) en dat ie veel herrie maakt. Voordeel kan zijn dat je meteen een game console hebt en dat ie een eigen dvd speler (evt. hd/br) heeft......

En anders kom je toch in het zelf bouwen van een 'media center' obv een computer(tje). De onboard 690G chipsets zouden binnenkort een BIOS update moeten krijgen waardoor ze veel soepeler (HD) content af kunnen spelen, verder heb je dan maar weinig nodig natuurlijk en kun je voor maximaal 500eu (of minder) klaar zijn......

Rielplayer

Citaat van: kaajee op augustus 17, 2007, 11:16:42
Jij noemt het "thin media clients", ik/men (iha) noemt het een media extender, maar ach what's in the name  ;D

Wat is het probleem dat de Netgear eigen 'server' software gebruikt? Als ie de opgenomen tv maar als content aan kan bieden toch? Dus je laat de tv beelden opnemen met andere software (wat/welke had je daarvoor in gedachte eigenlijk?) en dat wordt opgeslagen in een bepaalde folder. Het enige wat de Netgear software vervolgens moet doen is de content die in die folder staat 'aanbieden' aan de EVA8000.....net als dat ie andere media/content aanbiedt........(De netgear server software 'gebruikt' de tuner helemaal niet, zeg maar)

Een alternatief kan de Xbox 360 zijn, daar schijnt een update voor te komen dat ie ook andere formaten kan 'streamen' (264/xvid etc). Nadeel is wel dat ie natuurlijk altijd beperkt configureerbaar zla blijven (geldt eigenlijk ook voor de Netgear) en dat ie veel herrie maakt. Voordeel kan zijn dat je meteen een game console hebt en dat ie een eigen dvd speler (evt. hd/br) heeft......

En anders kom je toch in het zelf bouwen van een 'media center' obv een computer(tje). De onboard 690G chipsets zouden binnenkort een BIOS update moeten krijgen waardoor ze veel soepeler (HD) content af kunnen spelen, verder heb je dan maar weinig nodig natuurlijk en kun je voor maximaal 500eu (of minder) klaar zijn......

heb je ook een linkje waar staat dat de xbox binnekort een update krijgt voor het streamen van andere formaten dan wmv en mpeg2 ts
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Hanky Panky

Wat dacht je van een TViX 4100/5100 of een Lim200 mediaplayer.
Die kunnen zelfs als stand alone fungeren (ingebouwde HDD) maar ook prima worden aangestuurd door een server.
En voor de prijs die jij noemt  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

kaajee

Citaat van: Hanky Panky op augustus 17, 2007, 11:36:02
Wat dacht je van een TViX 4100/5100 of een Lim200 mediaplayer.
Die kunnen zelfs als stand alone fungeren (ingebouwde HDD) maar ook prima worden aangestuurd door een server.
En voor de prijs die jij noemt  :D

"Kaal" (als barebone, zonder HD) kosten deze kastjes altijd nog zo'n dikke 400 eu. Daarvoor kan je ook een pc samenstellen die hetzelfde kan en MEER. Want qua flexibiliteit haalt natuurlijk niets het bij een PC, die volledig configureerbaar is en ook nog eens te updaten is.........

Maar het kan zeker een alternatief zijn. Ze zien er in ieder geval kek uit......

Douma

CiteerEen alternatief kan de Xbox 360 zijn, daar schijnt een update voor te komen dat ie ook andere formaten kan 'streamen' (264/xvid etc).

Ik ben ook erg benieuwd waar je dit vandaan hebt. Linkje?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

activ

Linuxmce werkt met een server/thin clients constructie.
Mischien moet je eens op de site daarvan kijken, wellicht vind je daar wat je zoekt.
De url is: linuxmce.org

Hanky Panky

Citaat van: kaajee op augustus 17, 2007, 12:22:54
"Kaal" (als barebone, zonder HD) kosten deze kastjes altijd nog zo'n dikke 400 eu. Daarvoor kan je ook een pc samenstellen die hetzelfde kan en MEER. Want qua flexibiliteit haalt natuurlijk niets het bij een PC, die volledig configureerbaar is en ook nog eens te updaten is.........

Maar het kan zeker een alternatief zijn. Ze zien er in ieder geval kek uit......

Reken me dat maar eens voor dan, hoe je een HD 1080P capable PC voor 475 (barebone Tvix+hdd) kunt maken (eentje die niet klinkt als een opstijgend vliegtuig) even uitgaande van legale software.

Windows 150, simpele kast/voeding 75, CPU 125, mobo 75, graka 100 (evt onboard maar dan red je het niet met 75 euro voor zo'n mobo), keyb muis remote 50, memo 100, Hdd 75, fans/losse materialen 25, DVD drive 30, fatsoenlijke koeler 25 = veel meer dan 475 euro. Maar ik kan me vergissen  ;)

Met de flexibiliteit zit je idd wel wat beter met een pc, maar daarbij hoort ook het doorlopend onderhoud van zo'n ding en vooral het prutten en pielen om de zaak netjes op je scherm te krijgen. Dat was voor mij een reden om géén pc te nemen maar een TviX 4100 (zonder HDD) die ik bedien met data vanaf mijn server.

roland p

@Hanky Panky
Kan je met dat kastje alle soorten (h264, wmv, bluray, hddvd, etc.) HD bestanden afspelen?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Hanky Panky

Bijna. Er worden veel formaten ondersteund maar het ligt ook aan de wijze waarop ze ingepakt worden. Vanaf vandaag staat de beta firmware klaar die .mkv zou ondersteunen. Omdat ik geen 1080P scherm heb zou ik niet kunnen zeggen of de BR en HDDVD werken. WMV werkt, H.264 werkt mits de goede codecs worden toegepast.

Kijk ook eens hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60269.0

kaajee

Citaat van: Douma op augustus 17, 2007, 13:57:40
Ik ben ook erg benieuwd waar je dit vandaan hebt. Linkje?

Tja, ik zat te zoeken naar info over die Netgear. En las het toen ergens op een forum, was een redelijk recent bericht. Maar nu kan ik het betreffende forum niet meer vinden natuurlijk...... :(

kaajee

Citaat van: Hanky Panky op augustus 17, 2007, 14:29:20
Reken me dat maar eens voor dan, hoe je een HD 1080P capable PC voor 475 (barebone Tvix+hdd) kunt maken (eentje die niet klinkt als een opstijgend vliegtuig) even uitgaande van legale software.

Windows 150, simpele kast/voeding 75, CPU 125, mobo 75, graka 100 (evt onboard maar dan red je het niet met 75 euro voor zo'n mobo), keyb muis remote 50, memo 100, Hdd 75, fans/losse materialen 25, DVD drive 30, fatsoenlijke koeler 25 = veel meer dan 475 euro. Maar ik kan me vergissen  ;)

Met de flexibiliteit zit je idd wel wat beter met een pc, maar daarbij hoort ook het doorlopend onderhoud van zo'n ding en vooral het prutten en pielen om de zaak netjes op je scherm te krijgen. Dat was voor mij een reden om géén pc te nemen maar een TviX 4100 (zonder HDD) die ik bedien met data vanaf mijn server.

Hier mijn voorbeeldje:
Athlon 4000+              60eu
mb MSI K9AGM2-FIH    51eu
geheugen (2gb)          65eu
hd 40gb                    35eu
evt. dvd rom              15eu
vista home prem.        80eu
kast Aspire X-Qpack    80eu (incl. 420watt voeding, en is huiskamer proof)
remote Toshiba MCE    15eu

totaal                       401eu

De grafische onboard kaart moet met de aanstaande (eerder genoemde) BIOS update prima in staat zijn HD materiaal weer te gaan geven. De 'herrie' is middels software (Speedfan ed.) prima te onderdrukken en anders komt er nog max. 10eu bij voor een stille Arctic Cooler.........

En constant onderhouden kan, hoef je niet te doen. Maar het kan in ieder geval, bij die Media Players ben je geheel en alleen afhankelijk van firmware upgrades (als ze er al zijn). Prutten en pielen voor een goed beeld is natuurlijk éénmalig......

Hanky Panky

OK de prijzen die je noemt zijn inderdaad aardig maar als ik zo naar de gebruikte ingredienten kijk stemt het me weinig hoopvol. Mijn ervaring is dat de allergoedkoopste spullen niet voor niks zo goedkoop zijn. Het ontbreekt vaak aan compatibiliteit. Het goedkoopste van het goedkoopste heeft bij mij in ieder geval nooit iets opgeleverd waar ik blij mee was maar behoeftes en eisen verschillen.

Ik denk dat je als je van het minimum uitgaat je in no-time weer kunt gaan upgraden en dat is niet gratis. Bovendien maken veel tweakers/samenstellers de misrekening dat ze al die goedkope spullen gratis in huis halen. Als ik naar de pricewatch kijk kost Vista 82 euro ex 9 euro verzenden. Dat is toch al weer 11 euro meer dan jouw 80 euro. 

Bij mij in de woonkamer komt alleen het stilste van het stilste en als ik naar jouw config kijk gaat dat niet lukken maar als jij er happy mee bent, doen !!  :D

Edit: even e.e.a. door de tweakers pricewatch geslingerd en dan komt je op een paar cent na toch al op 445 euro (incl goedkoopste verzendopties).

plind

Allereerst: cool dat jullie allemaal zo snel reageren! Wat betreft jullie reacties...

Ik heb de volgende opties voor een media extender (thanks Kaajee) ook al overwogen (naast de Netgear EVA8000):

• XBOX360: duur en veel lawaai; games heb ik niet nodig en ik zit vast aan Mediacenter waarvan ik heb begrepen dat dat nou niet het meest geweldige product is.
  • Windows PC: lekker flexibel, maar duur, grote en niet echt mooie kasten (in de betaalbare klasse), goede koeling blijft lastig en mogelijk luidruchtig in kleine kast, Windows opstarttijd. Eigenlijk ook voor een simpele client een beetje "too much".
  • Mac Mini o.b.v. MythTV: aardig flexibel, maar duur, geen Linux drivers beschikbaar voor b.v. FloppyDTV en de MythTV frontend software voor OS-X is volgens mij pas bij versie 0.18 (mind you: MythTV zit überhaupt pas op 0.20).

Wat betreft het probleem van de Netgear tv tuner software: het klopt idd dat ik gewoon met de Netgear zelf opgenomen films kan afspelen, maar als ik toch voor een mediaserver/client oplossing ga, dan wil ik ook direct live tv kunnen kijken en kunnen opnemen d.m.v. mijn clients.

Die TVix had ik nog niet gezien; goede tip. Het lijkt er wel op dat deze ook geen live tv kan streamen en opnames kan programmeren op de server; klopt dat?

Wat betreft LinuxMCE: hiervoor gelden eigenlijk dezelfde beperkingen als voor "Windows PC" en "Mac Mini o.b.v. MythTV". Ik denk dat ik dan eerder voor MythTV zou gaan.

Het lijkt erop dat elke oplossing vooralsnog z'n beperkingen heeft. Maar ik hoop nog altijd stiekem dat iemand deze stelling kan tegenspreken.

Pascal.

P.S. Douma, hier wat goede info over de Netgear EVA8000:

Hanky Panky

Citaat van: plind op augustus 17, 2007, 17:57:30
Allereerst: cool dat jullie allemaal zo snel reageren! Wat betreft jullie reacties...

Ik heb de volgende opties voor een media extender (thanks Kaajee) ook al overwogen (naast de Netgear EVA8000):

• XBOX360: duur en veel lawaai; games heb ik niet nodig en ik zit vast aan Mediacenter waarvan ik heb begrepen dat dat nou niet het meest geweldige product is.
  • Windows PC: lekker flexibel, maar duur, grote en niet echt mooie kasten (in de betaalbare klasse), goede koeling blijft lastig en mogelijk luidruchtig in kleine kast, Windows opstarttijd. Eigenlijk ook voor een simpele client een beetje "too much".
  • Mac Mini o.b.v. MythTV: aardig flexibel, maar duur, geen Linux drivers beschikbaar voor b.v. FloppyDTV en de MythTV frontend software voor OS-X is volgens mij pas bij versie 0.18 (mind you: MythTV zit überhaupt pas op 0.20).

Wat betreft het probleem van de Netgear tv tuner software: het klopt idd dat ik gewoon met de Netgear zelf opgenomen films kan afspelen, maar als ik toch voor een mediaserver/client oplossing ga, dan wil ik ook direct live tv kunnen kijken en kunnen opnemen d.m.v. mijn clients.

Die TVix had ik nog niet gezien; goede tip. Het lijkt er wel op dat deze ook geen live tv kan streamen en opnames kan programmeren op de server; klopt dat?

Wat betreft LinuxMCE: hiervoor gelden eigenlijk dezelfde beperkingen als voor "Windows PC" en "Mac Mini o.b.v. MythTV". Ik denk dat ik dan eerder voor MythTV zou gaan.

Het lijkt erop dat elke oplossing vooralsnog z'n beperkingen heeft. Maar ik hoop nog altijd stiekem dat iemand deze stelling kan tegenspreken.

Pascal.

P.S. Douma, hier wat goede info over de Netgear EVA8000:

Voor de TViX kun je een tuner kopen om programma's op te nemen en te kijken. Alleen geen idee wat dat kost en hoe het werkt (en of het werkt in NL).

Netgear heb ik verder geen ervaringen mee maar wat ik wel weet is dat er nog maar weinig geen out of the box apparaten zijn die alle formaten foutloos afspelen (elk apparaat heeft zijn beperkingen). Een Vista pc lost dat dan weer grotendeels op maar kost het nodige aan geld en eigen input (drivers/pc optimaliseren) en dat moet je willen. Ik denk dat je voor een mooie pc (optisch en technisch) toch al snel richting de 800 á 1.000 euro gaat.

Als die netgear dan doet wat jij wilt: kopen. Zo heb ik jaren met een Pinnacle Showcenter gedraaid. Kon geen HD maar verder ging het goed omdat hij deed wat ik wilde. En dat is ook belangrijk zo niet het belangrijkste. En je zult zien, ongeveer 6 weken nadat je een apparaat hebt gekocht komt de perfecte mediaplayer uit  ;D  ;D  ;D

kaajee

Citaat van: Hanky Panky op augustus 17, 2007, 17:48:02
OK de prijzen die je noemt zijn inderdaad aardig maar als ik zo naar de gebruikte ingredienten kijk stemt het me weinig hoopvol. Mijn ervaring is dat de allergoedkoopste spullen niet voor niks zo goedkoop zijn. Het ontbreekt vaak aan compatibiliteit. Het goedkoopste van het goedkoopste heeft bij mij in ieder geval nooit iets opgeleverd waar ik blij mee was maar behoeftes en eisen verschillen.

Ik denk dat je als je van het minimum uitgaat je in no-time weer kunt gaan upgraden en dat is niet gratis. Bovendien maken veel tweakers/samenstellers de misrekening dat ze al die goedkope spullen gratis in huis halen. Als ik naar de pricewatch kijk kost Vista 82 euro ex 9 euro verzenden. Dat is toch al weer 11 euro meer dan jouw 80 euro. 

Bij mij in de woonkamer komt alleen het stilste van het stilste en als ik naar jouw config kijk gaat dat niet lukken maar als jij er happy mee bent, doen !!  :D

Edit: even e.e.a. door de tweakers pricewatch geslingerd en dan komt je op een paar cent na toch al op 445 euro (incl goedkoopste verzendopties).

Als AMD/ATi doen wat ze beloven (mbt tot die BIOS update voor HD weergave), hoef je nergens up te graden (voorlopig). Welk onderdeel dan?
En buiten dat; je kunt tenminste nog (echt) upgraden. En hoezo kan 'mijn' config niet stil worden? Er zijn maar 2 lawaai makers; de CPU koeling/fan (zie eerdere post) en de voeding (die is evt. voor heel weinig ook nog wel te temmen....)
En wat zou er in hemelsnaam niet compatible zijn?

En 445eu incl. verzendkosten vind ik nog steeds een prachtige prijs voor een volledig-naar-je-hand-te-zetten, upgradable, 'volwaardige' HTPC........

plind

CiteerEn je zult zien, ongeveer 6 weken nadat je een apparaat hebt gekocht komt de perfecte mediaplayer uit   ;D ;D ;D
Story of my life!  ;)

Dankzij jullie suggesties zit ik nu ook even die Tomacro limHD200i te bestuderen en de PixelMagic MB100/MB200 eens te bestuderen. Allemaal wel mooie speeltjes, maar -zo het lijkt- ook idd weer allemaal hun beperkingen (geen FLAC, geen live tv).

Pascal.

Douma

CiteerTja, ik zat te zoeken naar info over die Netgear. En las het toen ergens op een forum, was een redelijk recent bericht. Maar nu kan ik het betreffende forum niet meer vinden natuurlijk......

Weet je toevallig het forum nog waar je dit op las?

CiteerP.S. Douma, hier wat goede info over de Netgear EVA8000:

* http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60910.msg938903#msg938903
    * http://www.livedigitally.com/2007/03/16/netgear-eva8000-review-hands-on-with-the-digital-entertainer-hd/
    * http://www.pcworld.com/article/id,133146-page,1/article.html

Bedankt, maar dat is niet waar het mij om ging. :) Het ging mij om een link waar te vinden is dat er een update komt voor de xbox360, waarmee mkv bestanden afgespeeld kunnen worden.
Excuses voor het offtopic gepraat.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Hakker

2 grote nadelen geen h264/x264 support en geen mkv support. Voor mij is het dan al gelijk een reden om het niet te kopen

plind

Citeer2 grote nadelen geen h264/x264 support en geen mkv support. Voor mij is het dan al gelijk een reden om het niet te kopen
Bedoel je de Netgear EVA8000? In ieder geval ondersteunt deze H.264/AVC + AAC, dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch? Wat MKV betreft heb je gelijk, maar ik ben nog niet zo thuis in de HD wereld dat een gevoel heb voor hoeveel media nu in MKV wordt aangeleverd t.o.v. (b.v.) MP4 (wat de Netgear wel ondersteunt).

Hoe zit dit eigenlijk met Windows media players, zoals M$ Mediacenter en Mediaportal e.d.? Moeten die deze formaten ook native ondersteunen of kun je er probleemloos elke codec in hangen die je wilt?

Pascal.

kaajee

Citaat van: Douma op augustus 17, 2007, 18:15:39
Weet je toevallig het forum nog waar je dit op las?

Bedankt, maar dat is niet waar het mij om ging. :) Het ging mij om een link waar te vinden is dat er een update komt voor de xbox360, waarmee mkv bestanden afgespeeld kunnen worden.
Excuses voor het offtopic gepraat.

Nee, ik ben alweer wezen zoeken, ook in mijn internet history, niet meer kunnen vinden.

Echter een update waarmee MKV (is geen formaat maar een continer overigens) afgespeeld zou kunnen worden heb ik ook niet genoemd. Het ging om divx/xvid en HD materiaal (H.264 support & MPEG4 video 2 support) , overigens zou dit laatste al met de zgn. lente/spring update gebeurd moeten zijn.....

kaajee

Citaat van: plind op augustus 18, 2007, 10:08:02
Bedoel je de Netgear EVA8000? In ieder geval ondersteunt deze H.264/AVC + AAC, dus dat zou geen probleem moeten zijn, toch? Wat MKV betreft heb je gelijk, maar ik ben nog niet zo thuis in de HD wereld dat een gevoel heb voor hoeveel media nu in MKV wordt aangeleverd t.o.v. (b.v.) MP4 (wat de Netgear wel ondersteunt).

Hoe zit dit eigenlijk met Windows media players, zoals M$ Mediacenter en Mediaportal e.d.? Moeten die deze formaten ook native ondersteunen of kun je er probleemloos elke codec in hangen die je wilt?

Pascal.

Er wordt (in het grijze circuit) veel (HD) materiaal in een MKV container aangeboden..........
En met Windows Media Center en Media Portal ed. is dit materiaal idd prima af te spelen mits je idd over de juiste codecs (niet te veel) en de juiste hardware beschikt........native wordt het niet onderstend (weer het voordeel van een 'echte computer').......... ;)

roland p

Citaat van: plind op augustus 16, 2007, 23:12:10die op haar beurt alleen een aantal populaire analoge kaarten ondersteunt en al helemaal geen FloppyDTV, bijvoorbeeld.

Dus het is ook de bedoeling dat er sateliet gestreamed wordt van de server naar de client?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

plind

CiteerDus het is ook de bedoeling dat er sateliet gestreamed wordt van de server naar de client?
Geen sateliet, maar ik zou graag digitale tv (van Casema) willen streamen.

kaajee

Citaat van: Rielplayer op augustus 17, 2007, 11:27:59
heb je ook een linkje waar staat dat de xbox binnekort een update krijgt voor het streamen van andere formaten dan wmv en mpeg2 ts

Daar was ik weer even.......ik kwam (wederom) een linkje tegen over het streamen van andere formaten (xvid/divx) voor de Xbox360.
Nou hier is ie dan toch eindelijk.............